(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 91
  • № 90
  • № 89
  • № 88
  • № 87
  • № 86
  • № 85
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
10/18
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Листопад , 2017/№ 92

Нестача товару: чи потрібно виправляти ПН?

У редакцію надійшло запитання: «При прийманні товару виявилось, що його менше, ніж указано в накладній і ПН. Чи потрібно вимагати від постачальника складати РК до ПН»?

Виявлена нестача — наші дії

Спершу коротко згадаємо порядок дій за ситуації, коли при прийманні товару виявлена нестача (невідповідність фактичної наявності цінностей даним супровідних документів постачальника).

У такому разі, в ідеалі, одержувач повинен призупинити приймання товару і продовжити вже в присутності представника такого постачальника, а при його неявці за викликом одержувача приймання товару за кількістю здійснюється за участю представника незацікавленої організації.

Про виявлену нестачу складається акт, який підписують усі особи, що брали участь у прийманні

Основні вимоги до оформлення такого акта викладені в п. 25 Інструкції № П-6 та п. 3.7 Методрекомендацій № 2. Він складається в довільній формі, але в ньому мають бути вказані дані, перелічені в п. 25 Інструкції № П-6. Акт складається у двох екземплярах, один з яких після приймання товару з доданими до нього документами передається в бухгалтерію підприємства для обліку руху ТМЦ, а другий — відділу постачання або юридичному відділу для направлення претензійного листа постачальникові.

Після отримання всіх документів, що підтверджують невідповідність фактично поставленого товару супровідним документам, приступаємо до їх оформлення. На суму такої нестачі пред’являється претензія до постачальника, що відображається кореспонденцією з дебетом субрахунку 374 «Розрахунки за претензіями».

А ось маніпуляції в ПДВ-обліку залежатимуть від виду першої події: була передоплата чи ні.

Маніпуляції з ПДВ

Якщо перша подія — передоплата. Оскільки, ПН була складена на суму передоплати, а вона не повернена, то і коригування раніше нарахованих ПЗ не буде. Якщо постачальник згідно з пред’явленою йому претензією допоставить товар, якого не вистачає, то в ПДВ-обліку сторін госпоперації нічого не міняється. Адже перша подія (передоплата) не змінилася.

Якщо буде повернення передоплати, то на цю дату продавець складає «зменшуючий» РК, а реєструє його покупець. Сторони зменшують ПЗ і ПК: продавець і покупець відповідно. Інша справа, якщо перша подія — це саме постачання товару.

Якщо перша подія — постачання товару. У цій ситуації стикаємося з тим, що первинні документи і складена до них ПН не відповідають фактичній господарській операції. Продавець визнає виставлену покупцем претензію, і сторони домовляються про допостачання товару, якого не вистачає.

Важливо (!)

ПН повинна складатися на дату виникнення ПЗ на підставі здійснення господарської операції, підтвердженої первинним документом. Водночас нарахування ПДВ-зобов’язань повинне супроводжуватися оформленням ПН

Як бачимо, первинні документи і ПН складені некоректно (з помилками) — підтвердженням цьому слугуватиме акт про виявлення нестачі. А значить, покупець не має права відобразити ПК. Якщо виявлена помилка — її потрібно виправляти. Зокрема, інструментом для виправлення помилкової ПН є РК. Продавець шляхом складання «зменшуючого» РК вносить виправлення в помилкову ПН (п. 192.1 ПКУ). І тільки після його реєстрації покупець зможе відобразити ПН з помилкою + «виправляючий» РК: за ряд. 10.1 і ряд. 14 декларації відповідно. У результаті в ПДВ-обліку покупця з’явиться потрібна сума ПК виходячи з вартості фактично отриманого товару. Якщо буде прийнято рішення допостачання товару, якого не вистачає, то, відповідно, необхідно буде скласти нові супровідні документи.

Приклад. Згідно із супровідними документами постачальника на підприємство мають бути доставлені 100 пачок сухого корму Royal Canin (по 3 кг у пачці) за ціною 510 грн. (у тому числі ПДВ — 85 грн.). При прийманні товару виявлено, що фактично було поставлено 80 пачок на суму 40800 грн. У присутності представника постачальника був складений акт про нестачу 20 пачок на загальну суму 10200 грн. (20 пачок х 510 грн.), у тому числі ПДВ — 1700 грн. Після виявлення нестачі і виставляння претензії продавцеві було прийнято рішення про допостачання товару.

Розглянемо бухгалтерський облік нестачі, виявленої при прийманні товару, у двох випадках:

а) якщо перша подія — передоплата;

б) якщо перша подія — відвантаження.

Облік нестач, виявлених при прийманні товару

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

а) перша подія — оплата товару

1

Перераховано постачальникові передоплату

371

311

51000

2

Відображено податковий кредит з ПДВ, згідно з ПН, зареєстрованою в ЄРПН

644/1

644/ПДВ

8500

641/ПДВ

644/1

3

Оприбутковано товар за фактичною кількістю — 80 пачок

281

631

34000

4

Списано суму податкового кредиту за оприбуткованим товаром

644/ПДВ

631

6800

5

Виставлено претензію постачальникові на суму нестачі, згідно з дефектним актом

374

631

10200

6

Відображено залік заборгованостей

631

371

51000

7

Здійснено допостачання товару (20 пачок)

281

631

8500

8

Списано суму податкового кредиту за допоставленим товаром

644/ПДВ

631

1700

9

Закрито претензію до постачальника

631

374

10200

б) перша подія — постачання товару

1

Оприбутковано товар за фактичною кількістю — 80 пачок

281

631

34000

2

Відображено суму ПДВ, але не включено до складу ПК до виправлення «помилкової» ПН

644/1

631

6800

3

Виставлено претензію постачальникові

374

631

10200

4

Отримано і зареєстровано в ЄРПН «зменшуючий» РК і відображено податковий кредит

641/ПДВ

644/1

6800

5

Здійснено допостачання товару (20 пачок)

281

631

8500

6

Відображено податковий кредит з ПДВ, згідно з ПН, зареєстрованою в ЄРПН

644/1

631

1700

641/ПДВ

644/1

У принципі, частенько за домовленістю між сторонами правочину обходяться заміною помилкових первинних документів на правильні, тобто без складання акта нестачі товару. У такому разі можна виправити помилкову ПН шляхом складання «обнуляючого» РК і нової (правильної) ПН. Але такий порядок коригування має сенс тільки в тому разі, якщо з дати виникнення ПЗ не пройшли граничні строки реєстрації ПН.

нестача товару, складання акта, розрахунок коригування, ПДВ-облік додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті