(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
2/11
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Жовтень , 2017/№ 80

Гарантійні зобов’язання виробників (продавців)

Після продажу товарів покупцю виробник (продавець) втрачає право власності на них, проте це зовсім не означає, що із цієї миті він залишається без роботи. Уся річ у тому, що за законодавством навіть після продажу товару виробник (продавець) несе відповідальність за його якість і технічну справність. У свою чергу, покупець, якому дістався товар з дефектами, має право вимагати його заміни або ремонту. Але і це ще далеко не всі права споживачів та обов’язки виробників стосовно якості товару, які встановлені чинним законодавством. Тому спершу ми з вами розберемося, які ще гарантійні зобов’язання продавців (виробників) передбачені законом для забезпечення прав покупця на якісний товар.

Вимоги до якості товарів

За дотриманням з боку продавців і виробників прав покупців пильно «стежать» ЦКУ, ГКУ і Закон про захист прав споживачів. Причому при продажах товарів юрособам і ФОП працюють ЦКУ і ГКУ, а при продажах звичайним фізособам — ЦКУ і Закон про захист прав споживачів. Зазвичай, фізособи менше захищені, тому цей Закон установлює суворіші правила. Зрозуміло, вони потребують уважнішого розгляду, тому в статті передусім звертаємо увагу на них.

Ці документи висувають жорсткі вимоги до якості товарів, які продавець (виробник) передає своїм покупцям. Так, товар, який продавець (виробник) передає або зобов’язаний передати покупцю, повинен відповідати вимогам до його якості в момент його передачі, якщо інший момент визначення відповідності товарів цим вимогам не встановлений договором купівлі-продажу (ч. 1 ст. 675 ЦКУ). А ось ч. 1 ст. 6 Закону про захист прав споживачів говорить нам про те, що

продавець (виробник) зобов’язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію

Більше того, виробник повинен забезпечити належну роботу (використання) продукції, у тому числі комплектуючих виробів, тобто гарантує якість товару, протягом усього гарантійного строку (ч. 1 ст. 7 Закону про захист прав споживачів).

Що ж таке гарантійний строк і як визначити його тривалість?

Гарантійний строк

Гарантійний строк — це строк, протягом якого виробник (продавець або будь-яка третя особа) бере на себе зобов’язання про здійснення безкоштовного ремонту або заміну продукції (п. 5 ст. 1 Закону про захист прав споживачів).

Гарантійний строк, зазвичай, має бути встановлений нормативно-правовими актами, нормативними документами або договором (ч. 1 ст. 7 Закону про захист прав споживачів). Але не думайте: якщо гарантійний строк у перелічених документах не встановлений — це означає, що його немає. Насправді в такому разі «працює» правило ч. 5 ст. 7 Закону про захист прав споживачів: стосовно продукції, на яку гарантійний строк не встановлений, споживач може висувати вимоги продавцю (виробнику), якщо недоліки були виявлені протягом 2 років, а щодо об’єкта будівництва — не пізніше 10 років з моменту передачі товару/об’єкта будівництва покупцю.

У загальному випадку розрахунок гарантійного строку починають з моменту передачі товару покупцю (ч. 1 ст. 676 ЦКУ)

Водночас є і декілька винятків із загального правила. Так, при продажі (ч. 4 ст. 7 Закону про захист прав споживачів):

(1) товарів за зразками, поштою, а також у випадках, коли час укладення договору купівлі-продажу і час передачі товару покупцю не збігаються, — гарантійний строк рахують з дня передачі товару покупцю;

(2) товарів, які потребують спеціальної установки (підключення) або складання — гарантійний строк розраховують з дня їх здійснення;

(3) товарів і нерухомого майна, час передачі, установки (підключення) або складання яких визначити неможливо, або якщо майно перебувало в покупця до укладення договору купівлі/продажу — гарантійний строк рахують з дня укладення договору купівлі/продажу;

(4) сезонних товарів (одяг, хутряні й інші вироби, а також взуття) — розрахунок гарантійного строку ведуть з початку відповідного сезону (див. Перелік сезонних товарів, гарантійні строки за якими обчислюються з початку відповідного сезону, затверджений постановою КМУ від 19.03.94 р. № 172).

При проведенні гарантійного ремонту гарантійний строк збільшується на час перебування продукції в ремонті (ч. 6 ст. 7 Закону про захист прав споживачів)

При цьому період, на який вам доведеться продовжити гарантійний строк, розраховують з дня, коли покупець звернувся з вимогою про усунення недоліків.

А при обміні товару його гарантійний строк обчислюють наново з дня обміну (ч. 7 ст. 7 Закону про захист прав споживачів).

Якщо протягом гарантійного строку покупець виявляє недоліки в товарі, то він може висувати продавцю (виробнику) низку вимог. Отже, на що має право покупець, якщо його покупка вийшла з ладу протягом гарантійного строку?

Наслідки виявлення недоліків товару

Тут усе залежатиме від характеру виявлених недоліків. Так, якщо в межах гарантійного строку покупець виявляє простий недолік, тобто невідповідність продукції вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, умовам договору тощо, тоді він має право вимагати від продавця (виробника) на власний вибір (ч. 1 ст. 8 Закону про захист прав споживачів, ч. 1 ст. 678 ЦКУ):

(1) пропорційного зменшення ціни;

(2) безкоштовного усунення недоліків товару (тобто проведення гарантійного ремонту)*;

* Також зазначимо: якщо в товарі виявлені недоліки (істотні недоліки), допущені з вини виробника, покупець має право пред’являти виробнику (продавцю) вимоги про безкоштовне усунення недоліків товарів і після закінчення гарантійного строку. Ця вимога може бути пред’явлена протягом установленого строку служби, а якщо він не встановлений — протягом10 років (ч. 10 ст. 8 Закону про захист прав споживачів).

(3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

Якщо ж виявлені протягом гарантійного строку недоліки товару виявилися істотними і виникли з вини виробника (продавця), тоді набір прав-вимог покупця інший.

Нагадаємо, істотними вважають недоліки, які роблять неможливим чи неприпустимим використання товару за його цільовим призначенням, виникли з вини виробника (продавця) і після їх усунення з’являються знову з незалежних від покупця причин (п. 12 ст. 1 Закону про захист прав споживачів). При цьому такі недоліки мають бути наділені однією з ознак: (а) взагалі не можуть бути усунені; (б) для їх усунення необхідно більше 14 календарних днів; (в) вони роблять товар істотно іншим, ніж це передбачено договором.

Так ось, якщо споживач виявляє істотні недоліки в товарі на гарантії, тоді він може вимагати (ч. 1 ст. 8 Закону про захист прав споживачів):

(1) розірвати договір і повернути сплачену за товар грошову суму.

При цьому розрахунки з покупцем у такому разі проводять так (ч. 7 ст. 8 Закону про захист прав споживачів):

— якщо на момент висунення вимоги ціна товару підвищилася — покупцю повертають вартість товару на момент висунення відповідної вимоги;

— якщо ж ціна товару знизилася — з покупцем розраховуються виходячи з вартості товару на момент купівлі.

У будь-якому разі гроші, сплачені покупцем за товар, повертають у день розірвання договору, а якщо це неможливо — в інший строк, обумовлений сторонами, але не пізніше 7 днів;

(2) замінити товар на такий же або аналогічний із наявних у продавця (виробника). Причому при заміні несправного товару (ч. 7 ст. 8 Закону про захист прав споживачів):

на такий же товар належної якості аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) перерахунок вартості в разі зміни ціни не роблять;

на аналогічний товар належної якості іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) перерахунок вартості товару з недоліками проводять:

(а) при підвищенні ціни — виходячи з вартості на момент обміну;

(б) при зниженні ціни — виходячи з вартості на момент купівлі.

За наявності товару вимога покупця має бути задоволена негайно, а в разі перевірки якості — протягом 14 днів або за домовленістю сторін

Якщо ж товар відсутній, то вимога покупця має бути задоволена протягом 2 місяців з моменту надання відповідної заяви. Якщо виконати заміну товару в строк неможливо, тоді покупець може продовжити чекати або ж може висунути продавцю (виробнику) інші вимоги, передбачені пп. 1, 3, 4 або 5 ч. 1 ст. 8 Закону про захист прав споживачів* (ч. 6 ст. 8 Закону).

* Насправді мається на увазі, що покупець має право реалізувати будь-яку з вимог, прописаних у ч. 1 ст. 8 Закону про захист прав споживачів. Принаймні це ж передбачено і ч. 2 ст. 709 ЦКУ.

До кого висувають гарантійні вимоги?

Усі описані нами вище вимоги, передбачені Законом про захист прав споживачів, покупець може висувати на власний розсуд (ч. 3 ст. 8 Закону) продавцю за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, яке задовольняє такі вимоги за місцезнаходженням покупця (просто сервісному центру).

При цьому всі збитки продавця, який розглядає претензію споживача до придбаного товару, зобов’язаний відшкодувати виробник

Це сказано у ч. 12 ст. 8 Закону про захист прав споживачів.

Дуже схожа норма передбачена і в ч. 3 ст. 678 ЦКУ. Тут говориться, що якщо продавець товарів неналежної якості не є його виробником, вимоги про безкоштовне усунення недоліків товару можуть бути висунуті як до продавця, так і до виробника.

У разі продажу імпортних товарів гарантійний ремонт фінансує продавець (імпортер) (ч. 13 ст. 8 Закону про захист прав споживачів).

При цьому виробники (продавці) можуть проводити гарантійне обслуговування власними силами і за свій рахунок, а також силами сторонніх організацій (спеціалізованих сервісних центрів).

висновки

  • Товари, що передаються продавцем (виробником) покупцю, повинні відповідати встановленим вимогам до їх якості.
  • Протягом установленого на товар гарантійного строку виробник (продавець) повинен забезпечувати належну роботу (використання) продукції, у тому числі комплектуючих виробів.
  • Якщо протягом гарантійного строку покупець виявляє недоліки в товарі, то він може висунути продавцю (виробнику) низку вимог, установлених ч. 1 ст. 8 Закону про захист прав споживачів.
гарантійні зобов’язання, вимоги до якості товарів, гарантійний строк, виявлення недоліків товару, гарантійні вимоги додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті