09.07.2018

Як заповнювати РК: податківці підбили підсумок

Лист ДФСУ від 22.06.2018 р. № 18983/7/99-99-15-03-02-17*

* Текст листа див. на с. 21 цього номера.

висновок документа

У листі податківці зібрали «коригувальні» випадки і узагальнили, як заповнювати розрахунки коригування (РК) у різних ситуаціях, які можуть виникати в госпдіяльності платника

Лист податківців — по суті синтез колишніх індивідуальних консультацій і БЗ із приводу РК. У ньому контролери узагальнили, як заповнювати РК у різних ситуаціях, виділивши три напрями.

1. ПДВ-коригування. РК можна складати тільки на одну якусь причину (на різні причини — різні РК). Причому під однаковою причиною можна відкоригувати відразу декілька рядків ПН. Причину в гр. 2 РК записують без лапок та інших знаків (символів). Якщо в РК декілька рядків, то гр. 2 (причину) заповнюють в усіх (!) його рядках (всюди її повторюють «буква у букву»). Причину «Повернення товару або авансових платежів» можна використати для повного обнулення як усіх, так і окремих рядків ПН.

2. Помилки у старих РК. Якщо в коригуваннях раніше «нахімічили», то складають РК з «особливими» причинами: «Усунення неоднозначностей», «Зменшення кількості…»/«Зменшення обсягу…». При цьому дві останні причини дозволять обнулити «некоректний» рядок ПН (сторнувати завислу кількість при нульовому значенні ціни або сторнувати завислі обсяги при нульовій кількості). Тобто «змінусувати» завислі хвости в ПН (нові «плюсові» рядки в такому РК не додаємо).

А ось у РК на «Усунення неоднозначностей» податківці у листі чомусь допускають тільки два рядки (тобто пару «-»/«+», тим самим маючи на увазі заміну помилкового рядка на правильний). Хоча столичні податківці на слайдах раніше особисто (!) демонстрували і «непарне» число рядків у такому РК (зокрема, «-»/«+», «+» — при частковій знижці). І, до речі, без трирядкового РК не обійтися, якщо помилково часткову знижку провели в гр. 7, 8 замість гр. 9, 10. Та і трирядкові РК раніше безпроблемно реєструвалися. Проте про такий момент у листі, що коментується, податківці чомусь не згадують. ☹

Зате закликають «розмножувати» РК при помилках відразу в декількох рядках ПН і кожен «помилковий» рядок ПН виправляти окремим РК з відповідною причиною.

3. Помилки в шапці ПН. Їх виправляють «порожнім» РК, в якому правильно переписують шапку (наводять правильні дані). А ось табличну частину (у тому числі гр. 2 «Причина коригування») не заповнюють. Щоправда, помилку в даті/ІПН, а також у «зведеній» відмітці «Х» усувають інакше: «зменшуючим» РК з перевиписуванням ПН (листи ДФСУ від 23.03.2018 р. № 1207/6/99-99-12-02-01-15/ІПК, від 05.06.2018 р. № 2461/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

На жаль, в листі чомусь немає ані слова, як виправляти звичайні ПН-помилки: в табличній частині (сумах/номенклатурі) або зайву ПН. Тоді як в індивідуальних консультаціях податківці вже радили для цього використовувати звичайні причини і виправляти:

— «помилкову» зайву ПН (у тому числі, якщо помилка в ІПН — не на того платника) — через «сторнуючий» РК з причиною «Повернення товару або авансових платежів» (БЗ 101.16);

— помилки в номенклатурі/кодах УКТ ЗЕД — через «виправляючий» РК з причиною «Зміна номенклатури» (БЗ 101.16);

— сумові помилки (у підсумковій ПН або у ставці ПДВ) — через РК із звичайними причинами: «Зміна ціни», «Зміна кількості», «Зміна номенклатури» (БЗ 101.15, детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 51, с. 2, № 52-53, с. 4). А ось в інших випадках не все так однозначно (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 49, с. 24).