Житлові субсидії: нові правила

В обраному У обране
Друк
Бондаренко Ксенія, експерт з соціальних питань
Податки та бухгалтерський облік Листопад, 2018/№ 95
Вже стало традицією на початку опалювального сезону удосконалювати механізм надання субсидій. Ось і в поточному році з 1 жовтня запрацювали нові правила отримання субсидій. На що треба звернути увагу та кому стануть у пригоді новації уряду? Читайте далі.

Перш ніж перейти до справи, зауважимо: порядок надання житлових субсидій, як і раніше, регулюється Положенням № 848*, останні зміни до якого внесені постановою КМУ № 841 від 17.10.2018 р. Та застосовуються вони починаючи з 1 жовтня. Саме на цих нововведеннях у механізмі оформлення та надання субсидії ми і зосередимося.

* Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій…, затверджене постановою КМУ від 21.10.95 р. № 848.

Послуги, на які надається субсидія

Уряд розширив сферу застосування програми житлових субсидій. Так, з 1 жовтня субсидію можна отримати на:

— внески за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку;

— внески за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами.

Термін призначення субсидії

За загальним правилом, субсидія на оплату ЖКП призначається з місяця звернення до дати закінчення опалювального сезону (30 квітня).

Розраховується житлова субсидія на неопалювальний сезон — з 1 травня по 30 вересня, на опалювальний сезон — з 1 жовтня по 30 квітня. Для домогосподарств, які використовують природний газ або електричну енергію для індивідуального опалення, житлова субсидія на опалювальний сезон розраховується з 16 жовтня по 15 квітня включно.

У разі подання заяви протягом двох місяців із початку опалювального (неопалювального) сезону житлова субсидія призначається з початку такого сезону. В інших випадках — з місяця звернення.

Після закінчення строку отримання житлової субсидії органи соцзахисту самостійно здійснюють розрахунок субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому сезоні. Водночас:

— домогосподарствам, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб;

— особам, члени сім’ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства;

— а також особам, у яких взагалі відсутні доходи або середньомісячний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, або за них не сплачено ЄСВ (у розмірі, не меншому від мінімального) сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення субсидії (крім випадків, коли внесок не сплачено з вини роботодавця),

призначення житлової субсидії на наступний строк здійснюється лише після подання нових заяви та декларації.

Увага! Домогосподарствам, яким житлова субсидія була призначена на неопалювальний сезон 2018 року (у тому числі й у розмірі 0 гривень), субсидія буде призначена до кінця опалювального сезону без додаткового звернення. Доходи таких осіб будуть враховані за І та ІІ квартали 2018 року.

Субсидія на понаднормову площу

Зазвичай житлова субсидія призначається виходячи з єдиної для всіх категорій соціальної норми житла — 13,65 м2 опалюваної площі на одну особу + додатково 35,22 м2 на домогосподарство.

Разом із тим непрацездатним непрацюючим особам, які проживають самі, в окремих випадках субсидія може призначатися на норму, яка перевищує встановлену законодавством соціальну норму житла, але не більше ніж на 30 % (п. 5 Положення № 848).

Приклад. У будинку загальною площею 82 м2 зареєстрована та проживає одна непрацююча особа з інвалідністю.

Соціальна норма житла для однієї особи становить 48,87 м2 (13,65 м2 опалюваної площі на одну особу + додатково 35,22 м2 на домогосподарство). Прийнято рішення призначити субсидію на максимально можливу понаднормову площу 14,66 м2 (48,87 м2 соціальна норма житла для однієї особи х 30 %).

У такому випадку субсидія буде надана на 63,53 м2 (48,87 + 14,66).

Субсидія для великих квартир/будинків

Тепер береться до уваги не загальна, а саме опалювана площа.

Увага! Субсидія не призначається (п.п. 1 п. 6 Положення № 848) на житлові приміщення, опалювана площа яких перевищує:

120 м2 для квартири;

200 м2 для індивідуального будинку.

Це правило не поширюється на житлові приміщення дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей, багатодітних сімей, сімей, у яких на початок місяця, з якого призначається субсидія, проживають троє і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування.

Також право на отримання житлової субсидії мають домогосподарства, якщо у житловому приміщенні (будинку) оформлено два і більше окремі особові рахунки, за умови, що особовий рахунок було розділено до 1 травня 2018 року та опалювана площа частини житлового приміщення кожного домогосподарства, на яку призначається субсидія, не перевищує 120 м2 для квартири, 200 м2 — для індивідуального будинку.

Якщо особові рахунки було розділено після 1 травня 2018 року, субсидія може призначатися за рішенням Комісії.

Аліментники субсидію не отримають

Субсидія не призначається, якщо серед зареєстрованих у домогосподарстві або членів їх сімей є особи, які, за даними Єдиного реєстру боржників, мають заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад три місяці (п.п. 7 п. 6 Положення № 848). Це не стосується осіб, які є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою від лікаря.

Визначення доходу

Нагадаємо, що при призначенні субсидії враховуються доходи осіб, які зареєстровані у домогосподарстві, та членів їх сімей, навіть якщо останні зареєстровані за іншою адресою.

Як виняток (п. 9 Положення № 848), у разі призначення субсидії студентам, зареєстрованим у гуртожитку за місцем навчання, доходи батьків не враховуються; одному з батьків, який проживає з дитиною, — не враховуються доходи другому з батьків (у разі коли батьки розлучені).

Уточнено, що враховуються нараховані (а не отримані, як раніше) доходи (п. 10 Положення № 848). Для розрахунку субсидії середньомісячний сукупний дохід враховується (п. 11 Положення № 848):

— за III — IV квартали попереднього календарного року — у разі, коли житлова субсидія призначається з початку неопалювального сезону;

— за I — II квартали поточного календарного року — у разі, коли житлова субсидія призначається з початку опалювального сезону;

— за два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням житлової субсидії, — у разі, коли субсидія призначається не з початку опалювального (неопалювального) сезону.

Доповнено переліки доходів, які включаються та які не включаються до сукупного доходу під час призначення субсидії. Так, не враховуються:

— сплачені аліменти (за умови документального підтвердження фактичної сплати);

— спеціальна бюджетна дотація за вирощування молодняка великої рогатої худоби, який народився в господарствах фізичних осіб.

Крім того, внесено зміни до правил визначення доходів деяких категорій громадян (пп. 11 та 12 Положення № 848) (див. табл.).

Правила визначення доходів окремих категорій осіб

Категорія осіб

(або ситуація, яка має стосунок до особи)

Дохід, який береться до розрахунку

1. Члени домогосподарства, члени сім’ї особи із складу домогосподарства, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи

Зарплата після сплати ПДФО; пенсія; стипендія; соцвиплати; допомога по безробіттю, інші страхові виплати; грошові перекази з-за кордону (нова норма); інші доходи

2. Особи, які протягом періоду, за який враховуються доходи, перебували на строковій військовій службі

Половина прожитмінімуму

3. Особи, які навчалися за денною формою навчання у закладах середньої освіти, професійно-технічних навчальних закладах, закладах вищої освіти

Один прожитмінімум

4. Особи, які зареєстровані у службі зайнятості як безробітні і в цей період навчалися в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості та не отримували допомогу по безробіттю (змінена норма)

Один прожитмінімум

5. Особи, які отримували допомогу по безробіттю, у розмірі, меншому за прожитковий мінімум (змінена норма)

Один прожитмінімум

6. Особи, які отримували допомогу по безробіттю, у розмірі, більшому за прожитковий мінімум (змінена норма)

Фактично отримані доходи

7. Особи, які зареєстровані у службі зайнятості, але у яких відсутні доходи (змінена норма)

Три прожитмінімуми за кожний місяць, у якому відсутні доходи

8. Особи, які перебувають у складних життєвих обставинах

Один прожитмінімум

9. Особи, які отримували хоча б один із таких видів доходу, як стипендія; допомога при народженні (усиновленні) дитини; інші види держдопомог (змінена норма)

Фактично отриманий дохід*

10. Особи, які мали дохід (навіть менший за мінзарплату) та які станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, не досягли 18-річного віку

Фактично отримані доходи

11. Особи, віднесені до інших категорій громадян

Фактично отримані доходи

12. Особи (у яких відсутні доходи або доходи менші за мінімалку та/або вони не сплачують ЄСВ), яким призначається субсидія на тверде паливо

Два прожитмінімуми

13. В усіх інших випадках

Три прожитмінімуми

14. Для ФОП — платників єдиного податку групи 1

Одна мінзарплата

15. Для ФОП — платників єдиного податку групи 2

Дві мінзарплати

16. Для ФОП — платників єдиного податку групи 3

Три мінімальні заробітні плати

17. Пенсіонери (врахування доходу у вигляді пенсії) (змінена норма)

Розмір нарахованої пенсії за місяць, що передує місяцю, з якого призначається житлова субсидія

* Розрахунок середньомісячної величини доходу здійснюється шляхом ділення загальної суми сукупного доходу (за період, за який враховуються доходи для призначення субсидії) на кількість місяців, у яких його отримано.

Заява та декларація для призначення субсидії

Для призначення субсидії громадянин подає до органу соцзахисту населення за зареєстрованим місцем проживання (п. 13 Положення № 848):

заяву і декларацію (обидва документи — за формою, затвердженою наказом Мінсоцполітики від 02.05.2018 р. № 604);

довідки про доходи — якщо інформація про доходи, зазначені в декларації, відсутня у відповідних органах (ДФС, ПФУ, ФСС тощо) і не може бути отримана за запитом органу соцзахисту населення.

Якщо неможливо підтвердити такі доходи довідкою, їх відображають у декларації та подають письмове пояснення із зазначенням їх розміру.

Заява і декларація вважаються неподаними, якщо:

— не внесені у повному обсязі відомості про членів домогосподарства та членів їх сім’ї;

— не зазначені відомості про адресу домогосподарства та номери особових рахунків;

— відсутня згода на обробку персональних даних і даних про доходи та майно членів домогосподарства та членів їх сім’ї.

У разі виявлення помилки у зазначених вище даних орган соціального захисту населення повідомляє громадянину про необхідність виправлення помилки протягом 30 календарних днів.

Якщо протягом визначеного строку громадянин не виправив помилки у заяві та/або декларації, у призначенні субсидії буде відмовлено. Зазначений строк може бути продовжено на час хвороби заявника, що підтверджується документально.

Як і раніше, передбачено такі способи подання документів для призначення субсидії:

1) особисто (за умови пред’явлення документа, який посвідчує особу) до органу соціального захисту населення за місцем реєстрації;

2) поштою;

3) через уповноважену особу виконавчого органу сільської (селищної, міської) ради (для мешканців сільської місцевості та територіальних громад);

4) в електронній формі з використанням засобів телекомунікаційних систем.

Увага! Подання заяви та декларації в електронній формі має супроводжуватися накладенням електронного цифрового або електронного підпису, який створюється шляхом додавання до заяви в електронній формі ідентифікаційних даних декларанта, підтверджених у процесі автентифікації з використанням електронної системи ідентифікації, що використовує базу клієнтських даних банків.

Отримані таким чином заява та декларація, у яких відсутній ЕЦП громадянина, опрацьовуються органом соцзахисту лише після їх підпису протягом місяця. У разі непідписання заяви і декларації в зазначений строк подаються нові заява і декларація.

Уточнення інформації

Зазвичай орган соціального захисту населення самостійно отримує відомості та дані, необхідні для призначення субсидії, шляхом обміну інформацією із відповідними суб’єктами (управителями, об’єднаннями, виконавцями комунальних послуг; органами місцевого самоврядування; Мін’юстом; МВС; Держприкордонслужбою; ДФС; ПФУ тощо) (п. 14 Положення № 848).

Але іноді під час обміну інформацією виявляються помилки, що унеможливлює призначення житлової субсидії. У такому разі, якщо інформацію, необхідну для призначення субсидії, отримати неможливо внаслідок помилки, виявленої під час обміну інформацією, орган соцзахисту населення повідомляє громадянину про необхідність виправлення помилки і проводить розрахунок житлової субсидії протягом 10 днів після подання ним оновлених даних та отримання необхідної інформації.

Якщо протягом 30 календарних днів після отримання повідомлення про необхідність виправлення помилки громадянин не вчинить дій щодо її виправлення, орган соціального захисту населення відмовляє у призначенні субсидії. Зазначений строк може бути продовжено на час хвороби заявника, що підтверджується документально.

Обов’язковий платіж можна сплачувати не повністю

Змінено підхід до сплати обов’язкової частки платежу при призначенні житлової субсидії. Громадяни, яким призначено субсидію, як і раніше, зобов’язані щомісяця сплачувати обов’язкову частку платежу. Але відтепер, у разі коли вартість фактично використаної послуги менша, ніж обов’язкова частка витрат на оплату цієї послуги, громадяни сплачують її фактичну вартість.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити