Теми статей
Обрати теми

Які витрати підтверджує ТТН?

Нестеренко Максим, податковий експерт
Питання про статус товарно-транспортної накладної (ТТН) як підтверджуючого документа, мабуть, усіх уже «доконало» за довгі роки. Чи підтверджує ТТН оприбуткування товарів, що перевозяться? Чи, може, ТТН згодиться тільки для підтвердження власне витрат на послугу перевезення? Чи потрібен при оформленні ТТН додатковий первинний документ на відвантаження товару (скажімо, видаткова накладна)? Усі ці запитання з подачі фіскалів продовжують хвилювати платників. Що ж, давайте ще раз про них поговоримо!

Для початку давайте згадаємо, що таке ТТН і у яких випадках вона складається. У цьому нам допоможуть Правила № 363*.

* Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.97 р. № 363.

ТТН як первинка: теорія

Отже, ТТН (у загальному випадку говоримо про документ за формою, наведеною у додатку 7 до Правил № 363) є основним документом на перевезення вантажів. Це не документ суворого обліку, його форма може відрізнятися від тієї, що пропонують Правила № 363. Однак ТТН у будь-якому випадку повинна містити інформацію про (п. 11.1 Правил № 363):

— назву документа, дату і місце його складання;

— найменування перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача;

— найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які надають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж;

— автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер);

— пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписи відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

ТТН складає вантажовідправник (замовник) у кількості не менше чотирьох примірників. Перший примірник залишається у вантажовідправника, другий — передається вантажоодержувачу, третій і четвертий примірники, засвідчені підписом вантажоодержувача, передаються перевізнику.

Отже,

інформація, що є у ТТН, і правила її складання фактично дають можливість вантажовідправнику (продавцю) зафіксувати у ТТН відвантаження товару

А вантажоодержувачу (покупцю) — іншим примірником тієї самої ТТН цілком можливо зафіксувати оприбуткування товару.

Але на практиці не все так просто.

ТТН як первинка: практика

Вищенаведений підхід до ролі ТТН у первинному обліку операцій є надзвичайно привабливим, адже дозволяє «зекономити» на складанні видаткових накладних та інших подібних документів. При зазначеному підході набуває особливого бухгалтерського значення та обставина, що ТТН згідно з Правилами № 363 — це єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для

— списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення;

оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку;

— розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.

Тож, здавалося б, усе чудово — склали ТТН і ні про які інші первинні документи турбуватися не треба! Бо ж ТТН згодиться, і щоб продавцю товари списати, і щоб покупцю їх оприбуткувати, і щоб перевізнику виконану роботу облікувати, і щоб замовнику перевезення свої витрати підтвердити.

Але фіскали проти такої «комбінації»! Вони наполягають, що ТТН лише підтверджує факт надання послуг з перевезення товарів і є одним із додаткових (але не основних!) документальних свідчень реальності здійснення господарської операції з постачання товарів (див. лист ДФСУ від 19.02.2018 р. № 654/6/99-99-14-03-03-15/ІПК, лист ГУ ДФС у Рівненській обл. від 07.10.2016 р. № 2388/10/17-00-12-02-10 і роз’яснення ГУ ДФС у Херсонській обл. від 25.09.2017 р.*). Тож

* Див.: http://kherson.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/311038.html.

на думку фіскалів, викладену у вищезазначених роз’ясненнях, єдине, що можна підтвердити за допомогою ТТН, — це витрати на перевезення

Виходить, що списати власне товари, які перевозяться, тільки на підставі ТТН вантажовідправник не може. Як і вантажоодержувач не може їх оприбуткувати тільки на підставі ТТН. Мовляв, для цих цілей складайте видаткову накладну.

Щоправда, подекуди фіскали таки визнають, що ТТН є первинним документом, який дає право на врахування вартості ТМЦ у складі витрат (див. «Вісник. Офіційно про податки», 2017, № 33, с. 38). Однак публікація у офіційному виданні ДФСУ не має статусу податкової консультації у розумінні ст. 52 ПКУ. Тому без індивідуальної консультації з аналогічним висновком сподіватися на зазначене роз’яснення не варто.

Свіжа судова практика з одного боку ніби дещо пом’якшує висновок фіскалів. Суди справедливо зауважують, що ТТН призначена для обліку руху товарно-матеріальних цінностей та розрахунків за їх перевезення автомобільним транспортом, а її відсутність не може свідчити про відсутність реальних господарських операцій. Це відома істина, але вона «тьмяніє» поряд з іншим висновком, який Верховний Суд взявся повторювати з рішення в рішення у 2018 році. У цьому основному своєму висновку суди фактично підтверджують тези фіскалів: ТТН не є документом первинного бухгалтерського обліку, що підтверджує обставини придбання та продажу товарно-матеріальних цінностей (див. постанови ВС від 06.02.2018 р. у справі № 816/166/15-а, від 27.03.2018 р. у справі № 2а-8766/12/1370, від 17.04.2018 р. у справі № 816/1587/17, від 21.08.2018 р. у справі № 816/786/15-а, від 04.09.2018 р. у справі № 818/1249/17 і ухвалу ВАСУ від 14.03.2017 р. за № К/800/26970/15**).

** Див. відповідно: http://reyestr.court.gov.ua/Review/72029159, http://reyestr.court.gov.ua/Review/73021595, http://reyestr.court.gov.ua/Review/73424867, http://reyestr.court.gov.ua/Review/76002544, http://reyestr.court.gov.ua/Review/76273141, http://reyestr.court.gov.ua/Review/65489678.

Таким чином, наразі тенденція (як у роз’ясненнях податкових органів, так і в судовій практиці) не сприяє тому, аби вважати ТТН повноцінним замінником видаткової накладної. Тому ризикувати і сподіватися, що «самотня» ТТН допоможе вам одночасно оформити не лише витрати на перевезення, але й списання/оприбуткування товару, який перевозиться, не рекомендуємо. Ліпше все-таки погодитися з фіскалами і діяти за принципом «видаткова накладна — для товару, ТТН — для послуг на перевезення».

висновки

  • Інформації, яка міститься в ТТН, теоретично достатньо для того, аби підтверджувати не тільки витрати на перевезення, але і списання/оприбуткування товарів, які перевозяться.
  • Фіскали в більшості своїх роз'яснень наполягають, що ТТН може бути підтверджуючим документом тільки для послуг з перевезення товарів.
  • Верховний Суд у 2018 році неодноразово заявляв, що ТТН не є первинним документом, який підтверджує продаж і придбання товарів, що перевозяться.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі