02.12.2019

Помилка в даті ПН: як виправити?

У березні склали ПН неправильною датою. У липні при виправленні помилки РК з «-» і нову березневу ПН нам заблокували через включення в «ризикові» (потім звідти виключили, але розблокували тільки нову правильну ПН, а ось РК так і не розблокували). Чи можемо ми скласти новий РК з типом причини «20» у шапці, щоб помилкову березневу ПН нарешті обнулити?

Так, для обнулення помилкової березневої ПН можна скласти новий зменшуючий РК з типом причини «20». Також врахуйте ряд моментів.

По-перше, щоб не озиратися більше на заблокований РК, краще направити контролерам «Повідомлення» (J1360102) з поясненням, що такий РК — помилковий, і з проханням прийняти щодо нього рішення про відмову в реєстрації. Тоді статус «Відмовлено в реєстрації» раз і назавжди зніме усі питання щодо цього РК.

По-друге, при виправленні помилки пам’ятаєте: виправляючий РК складають поточною датою виправлення помилки (БЗ 101.16). Тому якщо обнуляти помилкову ПН будемо в грудні, то виправляючий РК складемо поточною грудневою датою.

По-третє, врахуйте, що для виправлення помилки в даті ПН не вийде скористатися п. 22 Порядку № 1307*, що дозволяє помилки в шапці ПН виправляти порожнім РК (тобто без заповнення табличних частин розділів А і Б ПН) із правильно перевиписаною шапкою. Тому, скажімо, скласти порожній РК, в шапці якого поміняти дату ПН, не можна. А в такий спосіб — порожнім РК (з перевиписаною шапкою) — можна виправити, наприклад, помилки, допущені в найменуванні сторін.

* Порядок заповнення ПН, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. № 1307.

Тим паче, що у вашому випадку друга березнева ПН (з правильною датою) вже зареєстрована (розблокована). І на одне постачання вийшло дві ПН: і правильна, і помилкова. А у такому разі (при задвоєнні ПН) необхідно керуватися п. 24 Порядку № 1307. Він передбачає, що у разі реєстрації в ЄРПН на одне постачання двох і більше ПН продавець може скласти до зайвої ПН зменшуючий РК з типом причини «20» у шапці:

— у заголовній частині якого вказати реквізити зайвої помилкової ПН (що обнуляється);

— у табличній частині якого відмінусувати дані такої зайвої помилкової ПН, проставивши (увага!) у гр. 2.1 РК спеціальний умовний код причини коригування «301» — «Виправлення помилки» (п. 24 Порядку № 1307), а

— в інформаційному полі нижньої частини РК зазначити реквізити зареєстрованої правильної ПН. А от наступне інформаційне поле нижньої частини РК (дані про зареєстрований РК) не заповнювати.

Причому такий виправляючий РК з типом причини «20» одночасно зможе: (1) обнулити зайву (повторну) ПН і (2) відновити ліміт у продавця і покупця. Тому завдяки йому ліміт відкоригується (див. «Вісник. Офіційно про податки», 2018, № 41, с. 15). Детальніше про такий РК див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 1-2, с. 21.

Щоправда, врахуйте, що у такий спосіб можна обнуляти далеко не всі помилкові ПН. І, наприклад, помилкові ПН, складені не на того платника (тобто з помилкою в ІПН) через РК з типом причини «20» виправити не вийде. Їх виправляють звичайними «мінусовими» РК з кодом причини коригування «103» в гр. 2.1 РК. Детальніше про виправлення таких помилок див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 82, с. 7, № 83, с. 24.

І, нарешті, по-четверте: в декларації з ПДВ ні помилкові повторні ПН, ні виправляючі РК до них відображати не треба, ні покупцеві, ні продавцеві (БЗ 101.23). Тому в декларації за березень продавцеві слід було відобразити тільки податкові зобов’язання за реальною операцією постачання (вони у вас за березень вже відображені). Другі податкові зобов’язання і зменшуючий їх РК у декларації показувати не треба. А ось покупець зможе відобразити ПК тільки за виправленою ПН із правильною датою.