Теми статей
Обрати теми

Різні коди УКТ ЗЕД на один товар: що з ПК?

Павленко Олексій, податковий експерт
«Трудно разобраться, где ясно, где туман
В потоке информации с поправкой на обман»
А. Макаревич
Основний постачальник торговельного підприємства поставляє йому товар з одним кодом УКТ ЗЕД. З тим самим кодом підприємство перепродає цей товар своїм покупцям. Через перебої з постачаннями підприємство зробило закупівлі такого товару в іншого постачальника, але він його продає з іншим кодом. І тут виникли запитання — як бути в цій ситуації та які можливі наслідки? Давайте разом шукати відповіді.

Який код правильний?

Головне питання у більшості подібних ситуацій лежить поза межами компетенції бухгалтера. Воно полягає в тому, щоб визначити — який же все-таки код УКТ ЗЕД є правильним (чи обидва коди є коректними) — коли йдеться справді про однакові товари.

На наш погляд, без чіткого прояснення цього питання не можна вибудувати алгоритм дій у такій ситуації.

Тому перше, що необхідно зробити ,— це попросити/зобов’язати фахівця відповідної служби підприємства надати чітку інформацію, до якого конкретно коду УКТ ЗЕД має бути віднесено такий товар. Крім того, як запевняють практики, нерідко трапляються ситуації, коли один і той же товар митниця розмитнює під різними кодами.

Не виключено, що і цей товар, яким торгує підприємство, може підпадати одночасно під різні коди УКТ ЗЕД.

Якщо фахівці підприємства не можуть виступити тут експертами, можна звернутися до митників (або ж до грамотних митних брокерів). Або скористатися порадами головних фіскалів (див. БЗ 101.16). Вони, нагадаємо, рекомендують платникам з питання визначення відповідності товарів* конкретному коду товарної класифікації згідно з УКТ ЗЕД звернутися до Торгово-промислової палати України (її регіональних відділень) або до НДІ судових експертиз**.

* Щодо з’ясування правильного коду послуг див. лист ДФСУ від 27.11.2017 р. № 2716/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

** Нагадаємо також, що у разі відсутності коду товару в УКТ ЗЕД при складанні ПН можна скористатися Довідником умовних кодів товарів, що відсутні в УКТ ЗЕД, розміщеним на офіційному веб-порталі ДФСУ.

Ті самі поради дають і місцеві фіскали (див. із цього приводу листи Офісу ВПП ДФС від 12.05.2017 р. № 158/ІПК/28-10-01-03-11 та № 157/ІПК/28-10-01-03-11, а також лист ГУ ДФС у м. Києві від 11.04.2017 р. № 2616/І/26-15-13-02-15). Але такі експертизи можуть підприємству вже датися в копійчину, тому тут доведеться вирішувати — чи варта така «істина» таких витрат...

Отже, припустимо, ви точно з’ясували, що один із кодів УКТ ЗЕД є неправильним, тоді залежно від ситуації визначайте алгоритм своїх наступних дій (чи бездіяльності ☺).

Ситуацію, коли обидва коди коректні, ми не розглядаємо — тут з ПК усе нормально, тільки бажано, щоб і «на виході», під час виписки ПН підприємство дотримувалося того самого коду УКТ ЗЕД, що був «на вході» («код in = код out» ☺). Також див. про це далі (у п. 3 наступної частини).

Можливі проблеми і шляхи (алгоритми) їх розв’язання можуть різнитися залежно від цілого ряду факторів, на кшталт — чи відобразило підприємство ПК з постачання товару з «лівим» кодом УТК ЗЕД, чи встигло воно відвантажити цей товар своїм покупцям, і який код (чи коди) за такими товарами підприємство зазначало в ПН «на виході» (складених своїм покупцям).

Принагідно нагадаємо: п. 201.10 ПКУ говорить, що помилки в обов’язкових реквізитах ПН, які не заважають ідентифікувати операцію та її зміст (товар/послугу, що постачаються), не можуть бути причиною для неприйняття ПН до реєстрації. Але із застереженням —крім помилок у коді УКТ ЗЕД! Із чого випливає, що помилки в коді УКТ ЗЕД заважають ідентифікувати операцію — відповідно, у платників дуже великий шанс втратити ПК за ПН, в яких зазначався некоректний код УКТ ЗЕД (якщо тільки фіскали виявлять такі помилки)*. Це і є головна проблема в такій ситуації.

* Утім, іноді суди підтверджують правомочність відображення покупцем ПК за ПН, зареєстрованою в ЄРПН навіть узагалі без коду УКТ ЗЕД! (див. постанову ВС від 20.06.2018 р. № 819/1383/17 \\ http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/74991954).

А тепер розглянемо можливі проблеми в цій «різнокодовій» ситуації та шляхи їх розв’язань у розрізі двох таких варіантів.

Неправильний код — у ПН нового постачальника

1. Підприємство ще не встигло відобразити ПК за дефектною ПН.

Тоді йому потрібно звернутися до цього нового постачальника з вимогою виправити код у ПН шляхом складання до неї РК (та реєстрації його в ЄРПН). Але при цьому, можливо, доведеться аргументовано переконувати постачальника, що код УКТ ЗЕД, зазначений ним на товар в ПН, — некоректний.

Якщо умовляння/аргументи не подіють і постачальник опиратиметься (відмовиться оформити РК), то

залишиться тільки подати заяву зі скаргою на нього фіскалам у вигляді (за формою) додатка 8 до декларації з ПДВ

Цей механізм викладено в останніх двох абзацах п. 201.10 ПКУ. Право поскаржитися на постачальника зберігається за платником 365 днів від граничного терміну подання декларації за той звітний період, у якому постачальник припустився помилки в ПН.

У цьому випадку підприємству залишиться тільки чекати, доки фіскали напоумлять недбалого постачальника (на жаль, їм для перевірки ця сама норма ПКУ дає аж 90 днів) — а без отримання від постачальника РК з виправленим кодом УКТ ЗЕД відображати ПК за дефектною ПН небезпечно.

2. Підприємство вже відобразило ПК згідно з ПН з неправильним кодом. У такому разі краще подати УР до декларації, в якій було відображено такий ПК, і доплатити (у разі необхідності — тобто коли це призведе до недоплати) суму недоплати з 3 % штрафом. Потім підприємство зможе знову відобразити ПК за цими «неповноцінними» ПН після їх виправлення, тобто починаючи з періоду реєстрації в ЄРПН виписаних до них РК.

Крім того, якщо «вірусом» неправильного коду УКТ ЗЕД підприємство вже встигло «заразити» і ПН, виписані «на виході» (на своїх покупців такого товару), то слід одразу попередити про це покупця(ців) і швидше виписати РК до дефектних ПН та зареєструвати їх в ЄРПН.

3. Підприємство при постачанні отриманого з неправильним кодом товару «інтуїтивно» виписувало ПН «на виході» (своїм покупцям) із зазначенням у них правильного коду УКТ ЗЕД**.

** У цьому випадку підприємство могло «на вході» не відобразити, або вже відобразити ПК за «неповноцінною(ними)» ПН — див. про це відповідно в п.п. 1.1 або 1.2 вище.

У цьому варіанті ми хочемо звернути увагу підприємства на такий нюанс: «віртуальний склад» програмного забезпечення (ПЗ) ДФСУ, що працює для цілей блокування ПН, зорієнтований (налаштований) саме на коди УКТ ЗЕД, а не найменування товару. Через це у цій ситуації у підприємства може «на віртуальному складі» утворитися «перекіс» — вилізти від’ємний залишок за цим товаром з правильним кодом УКТ ЗЕД (при цьому на «віртуальному складі» в СЕА значитимуться залишки товару з неправильним кодом).

Такий «перекіс» може з часом призвести до блокувань «вихідних» ПН — якщо буде порушено один з критеріїв ризиковості операції (у «вихідних» ПН буде перевищено в 1,5 раза залишок товару конкретного коду УКТ ЗЕД на «віртуальному складі»). А це породить для підприємства чергову купу проблем (у тому числі «розблокувальних»)...

Неправильний код — у ПН постійного постачальника

Така ситуація зовсім сумна. Особливо якщо такий некоректний код зазначався постачальником протягом тривалого часу, а підприємство «за інерцією» «заражало вірусом» неправильного коду усі ПН, виписані на цей товар своїм покупцям*.

* Ще гірше — якщо підприємство, вважаючи цей код правильним, ставило його в ПН «на виході» і при продажу партій товарів, отриманих від нового постачальника зі справді правильним кодом...

У такій ситуації обсяги виправлень і податкових втрат можуть виявитися чималими. Адже якщо підприємство вирішить виправлятися, то йому доведеться витягати ПК, подаючи УР до всіх декларацій, де брали участь дефектні ПН. І за такими УР може вилізти сума ПДВ до доплати в комплекті із 3 % штрафом (якщо тільки підсумки за деклараціями, що виправляються, не були «аж надто» від’ємними). І навіть якщо основний постачальник погодиться з тим, що він помилився в коді, і складе РК до всіх дефектних ПН, то відновити цей ПК

підприємство зможе не раніше, ніж за декларацією(ями) за період(и), коли такі РК постачальник зареєструє в ЄРПН

Крім того, коли підприємство сповістить (якщо сповістить…) про неправильний код УТК ЗЕД своїх покупців, уявляємо, що вони йому на це скажуть! Адже, якщо тут вчиняти «по совісті», покупцям «світить» та сама процедура з поданням УР і букет інших «радощів».

Якщо вчиняти не «по совісті»

Це стосується усіх ситуацій з неправильним кодом в ПН, про які йшлося вище.

Зрозуміло, що проблема з ПК може спливти тільки у разі, якщо фіскали виявлять, що це були постачання абсолютно однакового товару і що коди УКТ ЗЕД за ним у ПН відрізнялися. Але для цього податківці повинні перевіряти надзвичайно ретельно і мати змогу визначити, який з кодів некоректний. Тобто не полінитись замовити/провести для цього відповідну експертизу. І лише після цього актувати порушення.

Усе це зовсім не так просто. Проте, якщо вирішили «зачаїтися», не варто особливо сподіватися на те, що перевіряти вас прийде ледачий та/або дурний. І якщо «різнокоддя» все-таки виявиться під час перевірки, можна спробувати переконати перевіряльників, що цей товар підпадає одразу під обидва коди, або що поставлялися не однакові товари, тому коди УКТ ЗЕД у ПН і мають бути різні.

Загалом, ситуація не з приємних. Потрапивши в неї, платникам варто усе дуже ретельно продумати, перш ніж вдаватися до будь-яких дій…

висновки

  • У разі отримання однакового товару з різними кодами УКТ ЗЕД у ПН, спочатку необхідно з’ясувати, який з кодів коректний, у своїх фахівців, або митників (у тому числі брокерів). Надійно, але дорого — підтвердити код у ТПП або НДІ судових експертиз.
  • Потім зверніться до постачальника, який зазначив у ПН неправильний код, з проханням скласти РК. У разі відмови — подавайте на нього скаргу за формою додатка Д8 до декларації.
  • Після виправлення коду в ПН можете відобразити за таким товаром ПК. Якщо ж ПК відобразили раніше — доведеться подати УР до всіх декларацій, де ставили ПК за дефектними ПН. Адже право на ПК виникне тільки в періоді реєстрації РК з правильним кодом.
  • Якщо ви «по ланцюжку» зазначали на цей товар неправильний код у ПН своїм покупцям, то вам потрібно буде теж скласти до них РК з правильним кодом. Причому незалежно від того, чи був покупець платником ПДВ.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі