Теми статей
Обрати теми

Повернення товарів і витрати на зворотну пересилку

Савченко Олена, налоговый эксперт
Покупець повертає товар, придбаний в інтернет-магазині. При цьому згідно з договором купівлі-продажу інтернет-магазин відшкодовує покупцеві суму витрат, пов’язану з поверненням товарів (витрати на зворотну пересилку). Чи виникає в цьому випадку оподатковуваний дохід у покупця?

Договором, укладеним поза торговельними або офісними приміщеннями (у тому числі при торгівлі через інтернет-магазин), може передбачатися, що продукція або результати робіт (послуг), які були відправлені поштою, повинні, у разі розірвання договору, також бути повернені поштою (абзац другий ч. 5 ст. 12 Закону № 1023*).

* Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-ХІІ.

Будь-які витрати, пов’язані з поверненням продукції, покладаються на продавця (виконавця). Продавець (виконавець) повинен відшкодувати витрати споживача у зв’язку з поверненням продукції (абзац третій ч. 5 ст. 12 Закону № 1023). І хоча нерідко інтернет-торговці нехтують цим зобов’язанням і обумовлюють в умовах повернення, що зворотну пересилку оплачує покупець, ми цей випадок розглядати не будемо. Нас цікавить ситуація, коли інтернет-магазин згоден оплатити зворотну пересилку, що закріплено в договорі купівлі-продажу.

Тут може бути два варіанти.

Перший — зворотну пересилку оплачує інтернет-магазин. У цьому випадку з доходом покупця і ПДФО (ВЗ) жодних проблем не виникає — його тут просто немає.

Зобов’язання з оплати повернення товару згідно із Законом № 1023 лежать на продавцеві, покупець не має до цього відношення.

Але на практиці трапляється й інша ситуація. Коли покупець відправляє товар, що не підійшов, оплачуючи пересилку самостійно, а інтернет-магазин компенсує покупцеві суму зворотної пересилки.

У цьому випадку якраз і є реальна загроза ПДФО і ВЗ

Про це говорять податківці в листі ДФСУ від 21.11.2018 р. № 4899/6/99-99-13-02-03-15/ІПК.

Так, фіскали доходять такого висновку: у разі, якщо в межах виконання гарантійних зобов’язань при проведенні роздрібного продажу товарів через інтернет-магазин юридична особа (продавець) на користь фізичної особи (покупця) відшкодовує витрати, пов’язані з доставкою, то сума таких витрат включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків як додаткове благо й оподатковується ПДФО (ВЗ) на загальних підставах.

Чи мають податківці рацію? На жаль. Незважаючи на те, що, як ми зазначали вище, витрати на зворотну пересилку при поверненні товару — турбота продавця і це закріплено в Законі № 1023, не можна не взяти до уваги і норми ПКУ.

Так, згідно з п.п. «г» п.п. 164.2.17 ПКУ суми грошового або майнового відшкодування будь-яких витрат або втрат платника податків, крім тих, які обов’язково відшкодовуються згідно із законом за рахунок бюджету або звільняються від оподаткування, — дохід у вигляді додаткового блага.

Тобто якщо інтернет-магазин відшкодує вартість зворотної пересилки покупцеві, то такий дохід для покупця буде додатковим благом і, відповідно, повинен оподатковуватися ПДФО і ВЗ. При цьому продавець як податковий агент має відобразити такий дохід у формі № 1ДФ із ознакою доходу «126».

Щоб уникнути таких проблемних ситуацій, інтернет-торговцям краще рекомендувати покупцям користуватися поштовою послугою «пересилка за рахунок одержувача», а з компенсацією витрат на пересилку не зв’язуватися.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі