03.02.2020

Дисконтувати перспективно? Мінфін за!

Як дисконтувати старі перехідні борги? Вважати минулорічні новації у сфері дисконтування зміною облікової політики чи облікової оцінки? З’ясуємо, до чого схиляється Мінфін.

Після 29.10.2019 р. тема дисконтування, мабуть, одна з найбільш обговорюваних. Саме з цієї дати набрав чинності наказ № 379*. Він увів дисконтування абсолютно всіх довгострокових заборгованостей (п. 12 П(С)БО 10 «Дебіторська заборгованість» і п. 9 П(С)БО 11 «Зобов’язання»): як дебіторських, так і кредиторських; як відсоткових, так і безвідсоткових. Детально про нововведення наказу № 379 в частині дисконтування довгострокових боргів читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 90, с. 2, № 102, с. 20.

* Наказ Мінфіну від 16.09.2019 р. № 379 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 86, с. 22).

Оцінювати за теперішньою вартістю довгострокові зобов’язання/дебіторську заборгованість і П(С)БО 11, і П(С)БО 10 вимагають на дату балансу. Причому тут жодного значення не має дата виникнення боргу: до 29 жовтня 2019 року або після цієї дати. Орієнтир для дисконтування — найближча дата балансу (31.12.2019 р.). Тому дисконтувати треба ті довгострокові борги, які на дату балансу (на 31.12.2019 р.) значаться в обліку підприємства як довгострокові. Адже жодних застережень щодо перехідних довгострокових боргів наказ № 379 не робить — спеціальних перехідних положень він не містить.

Якраз щодо старої перехідної заборгованості й виникла дискусія: маємо справу зі зміною облікової політики чи облікової оцінки?

Хтось із фахівців розцінював подію зміною облікової політики. А це означає, що нововведення наказу № 379 повинні застосовуватися ретроспективно — з моменту виникнення довгострокової заборгованості. Тобто треба повернутися в минуле й підрахувати доходи і витрати від дисконтування, нібито нові правила існували вже тоді.

Ми підтримували думку тих, хто вважав поправки з наказу № 379 в частині дисконтування зміною облікової оцінки. Ще тоді ми поставили запитання: чи можна в умовах П(С)БО розглядати зміну безальтернативних вимог стандартів зміною облікової політики підприємства? Зважаючи на неоднозначність, пропонували вдатися до п. 14 П(С)БО 6 «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах» і розглядати ситуацію як зміну облікової оцінки. Відповідно проводити дисконтування перспективно, тобто не перераховувати суму дисконту за періоди, які вже минули.

Наприклад, поворотна фіндопомога була отримана у 2017 році строком на 4 роки (тобто повернення за договором у 2021 році). Відповідно на дату балансу 31.12.2019 р. визначають теперішню вартість цього довгострокового зобов’язання, але виходячи зі строку, що залишився до погашення, — 2 років, а не усіх повних 4 років, як за договором.

Старі перехідні борги потрапляють під дисконтування, якщо з дати балансу (31.12.2019 р.) до остаточного погашення залишилося більше року.

І ось нашу позицію збирається підтримати Мінфін. На сайті відомства оприлюднено проєкт наказу «Про внесення зміни до наказу Міністерства фінансів України від 16 вересня 2019 року № 379» (mof.gov.ua/uk/draft-laws-and-regulations-in-2019). За ним обов’язок дисконтувати безвідсоткові довгострокові борги виникає з дати набрання чинності наказом № 379, тобто з 29.10.2019 р. У фінзвітності дисконт відображають як зміну облікових оцінок!

Тож якщо дотримуватись проєкту, то оновлені правила дисконтування треба застосовувати перспективно: як до нових, так і до старих перехідних довгострокових боргів. Попередні звітні періоди не зачіпаємо — ретроспективно нічого не перераховуємо.

Чекаємо на офіційне опублікування!