Теми статей
Обрати теми

Уточнитися після ПДВ-розреєстрації: місія здійсненна?

Ольховик Ольга, податковий експерт
УР подавати не можна. Ні для кого не секрет, що після анулювання ПДВ-реєстрації податківці приймають від колишнього ПДВшника тільки декларацію за останній звітний період. А ось уточненки надалі вже не проходять.

Обґрунтування у фіскалів просте: обов’язок із подання звітності, а також із виправлення помилок лежить на платникові податків (пп. 46.1 і 50.1 ПКУ). Тому разом з утратою статусу платника ПДВ платник утрачає й можливість виправляти помилки з ПДВ і подавати про це декларації (БЗ 101.03).

А ось Верховний Суд нещодавно порадував: незважаючи на анулювання реєстрації платника ПДВ, він все одно зобов’язаний уточнитися в разі, якщо виявить помилку в раніше поданих деклараціях (див. постанову ВС від 03.04.2020 р. у справі № 813/38/14 // reyestr.court.gov.ua/Review/88575458).

УР подавати можна. Давайте детальніше вивчимо матеріали цієї справи. У квітні 2013 року податківці анулювали підприємству ПДВ-реєстрацію згідно з п.п. «г» п. 184.1 ПКУ (подання порожніх декларацій протягом 12 послідовних місяців). У декларації за останній звітний період у ряд. 24 «залишок від’ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду» задекларовано від’ємне значення в сумі 227905 грн. У жовтні 2013 року підприємство направило поштою уточнюючий розрахунок (УР) за квітень 2013 року, у якому заявило суму від’ємного значення до бюджетного відшкодування (відобразило її в ряд. 23.1 УР) разом із необхідними додатками Д2, Д3 і Д4. Податківці не прийняли УР, але повідомлення про відмову в його прийнятті підприємству не направили. Підприємство заявляє про те, що декларація вважається прийнятою згідно з п.п. 49.9.2 ПКУ, і просить зобов’язати податківців здійснити перевірку відповідності задекларованої суми податку та бюджетного відшкодування ПДВ.

Приймаючи рішення на користь платника, суд виходив із такого:

1) норми ПКУ не містять заборони на подання УР після анулювання ПДВ-реєстрації. Ані в ст. 184, ані в ст. 50 ПКУ таких обмежень немає;

2) прийняття податкової декларації є обов’язком контролюючого органу, а за визначених законом обставин він може відмовити в прийнятті в установленому порядку.

Підставою для відмови може бути винятково відсутність у декларації обов’язкових реквізитів, передбачених пп. 48.3 і 48.4 ПКУ (п. 49.8 ПКУ). Відмова прийняти декларацію з будь-яких інших причин забороняється (п. 49.10 ПКУ). У разі відмови в прийнятті декларації контролюючий орган зобов’язаний надати платникові письмове повідомлення про відмову в її прийнятті із зазначенням причини такої відмови (п. 49.11 ПКУ);

3) якщо контролери не відмовили в прийнятті декларації (УР) в установленому порядку (не направили письмове повідомлення про відмову в її прийнятті), вона вважається прийнятою, а задекларовані в ній показники — показниками уточнюваного періоду (п.п. 49.9.2 ПКУ).

Таким чином, суд установив: платник має право уточнитися після анулювання ПДВ-реєстрації (у межах строку давності, встановленого ст. 102 ПКУ), контролери зобов’язані прийняти таку декларацію, якщо вона містить всі обов’язкові реквізити з пп. 48.3 і 48.4 ПКУ, якщо реквізити не всі — податківці зобов’язані направити письмове повідомлення про відмову в прийнятті уточненки, зазначивши, який саме обов’язковий реквізит не заповнений.

Резюме. Наведені висновки можуть стати в пригоді не лише розреєстрованим ПДВшникам. Неважливо, який статус утратило підприємство (ПДВшний, єдиноподатковий чи прибутковий). Підхід має бути єдиний для всіх. Але краще виправляти помилки до розреєстрації.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі