Теми статей
Обрати теми

Амортизація нерухомості без техдокументації: а «Баба-яга проти!*»

Альошкіна Наталя, податковий експерт
Якщо відсутня техдокументація. На думку фіскалів, підприємство не має права нараховувати амортизацію нерухомості, на яку відсутня проєктно-кошторисна і технічна документація.

* Назва радянського трисерійного мальованого мультфільму 1979 року.

При перевірках це улюблена фішка фіскалів — чіплятися до якості та наявності документів на активи.

Так, зокрема, під час перевірки підприємства податківці виявили нерухомість без техдокументації, в якій без відповідного дозволу були виконані будівельні роботи «господарським способом». Підприємство такий об’єкт використовувало у виробничій діяльності і нараховувало на нього амортизацію з подальшим віднесенням її до собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг).

Оскільки до перевірки не була представлена техдокументація на це приміщення, податківці вирішили, що показники собівартості завищені у зв’язку з безпідставним нарахуванням амортизації нерухомості.

Що таке амортизація. Але давайте розбиратися, чи така вже важлива техдокументація?

Амортизація — це систематичний розподіл вартості основних засобів, інших необоротних і нематеріальних активів, які амортизуються протягом строку їх корисного використання (експлуатації). Первісна вартість основних засобів збільшується на суму витрат, пов’язаних з поліпшенням об’єкта, яке приводить до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання такого об’єкта (п. 14 П(С)БО 7).

Таким чином, якщо ремонтні заходи спрямовані на підвищення якісних характеристик об’єкта основних засобів і отримання в майбутньому економічних вигід у більшому обсязі, ніж очікувалося на початку його використання, витрати, пов’язані з проведенням таких заходів, у повному обсязі відносяться на збільшення первісної вартості об’єкта основних засобів. Тобто

амортизації підлягають витрати на придбання основних засобів і поліпшення, що збільшили вартість таких основних засобів

Нарахування амортизації розпочинається з місяця, наступного за місяцем, у якому об’єкт основних засобів став придатним для корисного використання, і здійснюється протягом строку його корисного використання (експлуатації), який установлюється підприємством (у розпорядчому акті). При цьому жодним нормативно-правовим актом не прописана обов’язкова наявність будь-якої технічної документації для того, щоб мати право на нарахування амортизації у відповідному податковому періоді і її віднесення до витрат.

Оскільки амортизації підлягають витрати на придбання і поліпшення об’єкта основних засобів і розмір таких витрат не оспорюється, то сам факт наявності або відсутності техпаспортів жодного впливу на право амортизації основних засобів і її розмір не здійснює. Принаймні так вважає суд, що підтримав у цьому питанні платника (рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.03.2020 р. № 300/2292/19**).

** reyestr.court.gov.ua/Review/88491413. Бентежить, щоправда, що на сьогодні це судове рішення через відкриту апеляцію не набрало чинності. Сподіваємося, що його все-таки не скасують.

Резюме. А раз так, аргументи податківців про безпідставність відображення амортизації у складі витрат у зв’язку з відсутністю проєктно-кошторисної/технічної документації/техпаспорта на об’єкти (основні засоби) є нелогічними і необґрунтованими.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі