Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Недеталізований документ — теж документ!

Ольховик Ольга, податковий експерт
Податки & бухоблік Липень, 2020/№ 57
В обраному У обране
Друк
Всім відомо, що податківці полюбляють чіплятися до змісту первинних документів. Недостатня деталізація для них — одна з підстав визнати операцію негосподарською.

Відсутність додаткових підтвердних документів — ще один привід засумніватися в тому, що операція була насправді здійснена. Особливо якщо йдеться про придбання платником маркетингових, консультаційних і тому подібних послуг, та ще в якимось чином пов’язаних з платником осіб (наприклад, у ФОП, який одночасно є працівником платника).

Радує, що суди в цьому питанні часто стають на бік платника. Мотивація в них така.

Законодавством не встановлено ступінь деталізації опису господарської операції в первинному документі

Незаповнення в первинці окремих позицій, які не впливають на зміст господарської операції, а також відсутність максимальної деталізації виду наданих послуг не перешкоджають прийняттю цих документів до обліку і не є свідченням відсутності виконаних господарських операцій. Умовою документального підтвердження операції є можливість на підставі наявних документів дійти висновку про те, що витрати фактично понесені.

Та й узагалі первинним для суду є факт здійснення операції, а не деталізованість первинних документів.

Аргументи контролерів про нереальність послуг, придбаних у ФОП-працівників, суди розглядають критично, якщо, звичайно, посадові обов’язки (згідно з посадовою інструкцією) працівників повністю не збігаються з їх договірними зобов’язаннями як підприємців (постанова ВС від 20.12.2019 р. у справі № 806/4126/14//reyestr.court.gov.ua/Review/86504649).

Практика показує, що суди звертають увагу на наявність у первинних документах основних реквізитів, таких як: найменування сторін, зміст наданої послуги, її ціна, підписи сторін та відбиток печатки.

А ось наявність документів, що підтверджують рух товару від виробника/первісного продавця, його транспортування, а також наявність у контрагентів умов для здійснення госпдіяльності на момент здійснення спірних операцій — це важлива, але вже другорядна інформація. Звичайно, за умови наявності в самого платника реальної можливості здійснити операцію.

Суди критично ставляться до висновків фіскалів, якщо вони їх дійшли не на підставі аналізу первинних документів, а на підставі аналізу зібраної податкової інформації.

Вони говорять: податкова інформація, наявна в інформаційно-аналітичних базах щодо контрагентів суб’єкта господарювання по ланцюжку постачань, а також податкова інформація, надана іншими контролюючими органами, у тому числі і складена з причин неможливості проведення документальних перевірок, носять виключно інформаційний характер і не можуть бути належним доказом у розумінні процесуального закону (постанова ВС від 02.04.2020 р. у справі № 160/93/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/88575619).

Якщо фіскали не витребують документи, які підтверджують обґрунтованість понесених витрат, а доходять висновку про їх нереальність виключно на підставі даних акта перевірки — це теж привід для суду визнати такі висновки необґрунтованими (постанова ВС від 15.04.2020 р. у справі № 240/5420/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/88814680).

Не може бути підставою нереальності й те, що платник протягом декількох років підряд декларує витрати на рівні 99,4 — 99,5 % від доходу (див. постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23.04.2020 р. у справі № 824/1042/19-а // reyestr.court.gov.ua/Review/88884104).

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно