Теми статей
Обрати теми

Офісна канцелярія

Костенко Ніна, експерт з питань оплати праці
Попри те, що зараз століття високих технологій і тотальної комп’ютеризації, як і раніше, залишаються затребуваними і незамінними звичайні канцтовари: ручки, олівці, блокноти, папір тощо. У кожному офісі це обов’язкові інструменти для нормальної роботи. Як правильно відображати всю цю канцелярію в обліку підприємства? Наша стаття допоможе впоратися з цим завданням без проблем.

Порядок відображення витрат на придбання канцтоварів у бухобліку залежить від строку їх експлуатації.

Класифікація канцтоварів

Визначаючи строк служби канцтоварів, орієнтуємося не на фактичний, а на передбачуваний (очікуваний) строк їх корисного використання.

Строк не перевищує року. Якщо строк служби канцелярських предметів не перевищує одного року, такі канцелярські дрібниці незалежно від їх вартості зараховують до запасів (п. 6 НП(С)БО 9). Залежно від характеру використання канцтовари обліковують:

— або як інші матеріали (субрахунок 209). Тут відображають канцелярські дрібниці, які після початку використання повністю або частково втрачає первісні якості. Наприклад: файли, конверти, олівці тощо;

— або як МШП (рахунок 22). Тут зазвичай обліковують предмети багаторазового використання, які, як правило, до кінця строку використання не втрачають своїх властивостей. Наприклад: калькулятори, діроколи тощо.

Строк більше року. Якщо плануєте використовувати канцелярське приладдя більше року, то таких довгожителів відносимо до необоротних матеріальних активів. Залежно від вартості таких канцтоварів в обліку їх поділяють на малоцінні необоротні матеріальні активи (МНМА) або ж основні засоби (ОЗ). Так, якщо вартість канцтоварів:

не дотягує до встановленого вартісного критерію, їх обліковують як МНМА на субрахунку 112. До них можна віднести, наприклад, настільні набори, преспап’є тощо;

перевищує встановлений вартісний критерій, їх відносять до ОЗ і обліковують на субрахунку 106 або 109. Це можуть бути, скажімо, канцелярське приладдя VIP-класу: подарунковий глобус із мінібаром, ручка із золотим пером тощо.

Рух офісної канцелярії

Інші матеріали. Повністю списують з балансу при передачі в експлуатацію. Подальший оперативний їх облік не ведуть.

МШП. Списують з балансу при передачі в експлуатацію. Надалі ведуть оперативний кількісний облік у розрізі місць експлуатації і відповідальних осіб протягом строку їх фактичного використання (п. 23 НП(С)БО 9 і п. 2.22 Методрекомендацій № 2).

МНМА. Передають в експлуатацію і нараховують амортизацію. Методи амортизації МНМА перераховані в п. 27 НП(С)БО 7. Найбільш популярні два методи амортизації: (1) «50 % / 50 %» — 50 % вартості об’єкта, що амортизується, у першому місяці використання та інші 50 % у місяці його списання з балансу та (2) «100 %» — 100 % вартості, що амортизується, у першому місяці використання об’єкта.

ОЗ. Передають в експлуатацію (Дт 106, 109 — Кт 152). З місяця, наступного за місяцем передачі об’єкта в експлуатацію, амортизують за одним із методів, передбачених п. 26 НП(С)БО 7.

Податковий облік

Податковоприбутковий облік. Якщо канцтовари обліковуємо в бухобліку як запаси, то в податковоприбутковому обліку орієнтуємося на бухоблік, і жодних податкових різниць.

Те ж стосується канцтоварів, що обліковуються як МНМА. Адже МНМА* не належать до ОЗ (п.п. 14.1.138 ПКУ), тобто і податкові різниці їм не загрожують.

* Безумовно, якщо вартісний критерій установлений на рівні податковоприбуткового.

А ось високодохідники і малодохідники-добровольці до канцтоварів, які обліковуються як ОЗ, повинні застосовувати амортизаційні та ліквідаційні різниці (пп. 138.1 і 138.2 ПКУ). А невиробничі канцтовари взагалі в податковому обліку не амортизують (п.п. 138.3.2 ПКУ).

ПДВ. Суми вхідного ПДВ у складі вартості канцтоварів уключають до податкового кредиту (ПК) за загальними правилами (пп. 198.2 і 198.3 ПКУ) за наявності податкової накладної (ПН), зареєстрованої в ЄРПН (п. 198.6 ПКУ).

Якщо канцтовари були придбані за готівку, то, вважаємо, ПК слід відображати на дату затвердження Звіту про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт. Хоча податківці датою виникнення права на ПК у такому разі називають дату подання такого Звіту (101.13 БЗ).

Гранична сума ПДВ, яку можна віднести до ПК за фіскальним чеком, не повинна перевищувати 40 грн на день (п.п. «б» п. 201.11 ПКУ).

Причому якщо ви здійснюєте неоподатковувані операції, то канцтовари, імовірніше, потраплять у ту категорію товарів, які одночасно використовуватимуться в оподатковуваній і неоподатковуваній діяльності. Тобто до них слід застосувати правила ст. 199 ПКУ**.

** Про розподіл детально див. «Податки & бухоблік», 2020, № 105.

Облік витрат на придбання канцтоварів

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дт

Кт

Придбання канцтоварів

1

Перераховано аванс постачальникові за канцтовари

371

311

7920,00

2

Відображено ПК з ПДВ за наявності ПН,

зареєстрованої в ЄРПН

644/1

644/ПДВ

1320,00

641/ПДВ

644/1

1320,00

3

Оприбутковано канцтовари, придбані підзвітною особою:

— файли

209

631

200,00

— дірокол

22

631

500,00

— електричний степлер

153

631

2000,00

4

Відображено суму ПК з ПДВ у складі вартості придбаних канцтоварів на підставі ПН, зареєстрованої в ЄРПН

644/ПДВ

631

1320,00

5

Здійснено взаємозалік заборгованостей

631

371

7920,00

Передача канцтоварів в експлуатацію

1

Передано в експлуатацію:

— файли

92

209

200,00

— дірокол

92

22

500,00

— електричний степлер

112

153

2000,00

2

Нараховано знос електичного степлера, що обліковується як МНМА, у розмірі 50 %*

92

132

1000,00

3

Віднесено на фінансовий результат витрати на придбання канцтоварів

791

92

1700,00

* Згідно з наказом про облікову політику МНМА у бухобліку амортизують за методом «50 % / 50 %».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі