20.09.2021

«Перевірки» Держпраці поза законом?

Постанова Шостого апеляційного адмінсуду від 14.09.2021 р. у справі № 640/17424/19

Висновок документа

Апеляційний суд визнав законним висновок суду першої інстанції* про протиправність і недійсність постанови КМУ від 21.08.2019 р. № 823. Інспекційні відвідування з 14 вересня незаконні, але є нюанси

* «Податки & бухоблік», 2021, № 38, с. 31.

Інспекційні відвідування — перевірки Держпраці, де виявляють незадекларовану працю.

З’явився цей вид контролю у 2017 році. Тоді він охоплював дотримання усього масиву законодавства про працю. Перший порядок, що регулював проведення інспекційних відвідувань, був визнаний недійсним («Податки & бухоблік», 2019, № 40, с. 27).

Новий документ спіткала та ж доля. Це було очікувано, оскільки закріплена процедура інспекційних відвідувань багато в чому суперечила законодавству, як і процедура його прийняття. Усе це й стало причиною визнання його протиправним і недійсним.

Аргументи суду. 1. Постанова № 823, як регуляторний акт, не отримала схвалення з боку Держрегуляторної служби. А таке схвалення — обов’язковий етап (ст. 25 Закону України від 11.09.2003 р. № 1160-IV).

2. Постанову № 823 не включили до плану підготовки проєктів регуляторних актів КМУ, порушивши принцип передбачуваності регуляторної політики (ст. 4 того ж Закону).

3. Постанова № 823 безпідставно прикривається Конвенціями МОП 1947 р. № 81 та 1969 р. № 129 і частково ігнорує Закон № 877**. Бо на момент подання позову про скасування постанови № 823 Закон № 877 установлював, що Держпраці може проводити перевірки з урахуванням її спецзаконів і міжнародних договорів. Та КЗпП не встановлює певних особливостей для перевірок цього органу. Також постанова № 823 не розмежовує, яких госпсуб’єктів треба перевіряти з урахуванням кожної з Конвенцій МОП, а яких — тільки з урахуванням Закону № 877.

** Закон України від 05.04.2007 р. № 877-V.

4. Органи місцевого самоврядування (ОМС) не можуть проводити інспекційні відвідування. Хоча законодавці позбавили ОМС цих повноважень до винесення рішення, що розглядається (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 50, с. 5).

Наслідки. У період карантину інспекційні відвідування проводити було можна. І після 14 вересня є спокуса не допустити інспекторів Держпраці, що завітали з інспекційним відвідуванням. Виникає й питання з дійсністю службових посвідчень перевіряючих. Адже їх опис, затверджений наказом Мінекономіки від 11.11.2020 р. № 2305, спирається на постанову № 823. Тобто законність інших перевірок Держпраці теж під питанням.

Але з недопуском треба бути обережніше, з урахуванням того, що в Держпраці все ще є чинні Конвенції МОП. І Верховний Суд — за їх застосування (постанова ВС від 10.09.2021 р. у справі № 817/1322/16 // reyestr.court.gov.ua/Review/99521555). Зокрема, Конвенція МОП 1947 р. № 81 вказує на право інспектора самостійно приймати рішення про необхідність проведення інспектування того чи іншого роботодавця.

Дія рішення. Рішення набуло чинності з 14 вересня. Але його можуть оскаржити у Верховному Суді. А перед поданням касаційної скарги направити заяву про зупинення виконання рішення суду нижчої інстанції (ст. 375 КАСУ). Якщо заяву задовольнять, то до винесення остаточного рішення Верховним Судом постанова № 823 також продовжуватиме діяти.