Теми статей
Обрати теми

Інспектуванням Держпраці прийшов кінець?

Амброзяк Наталя, юрист
Новина, що розбурхала Інтернет! 14 травня суд* визнав недійсною горезвісну постанову № 295**. Детальніше про ситуацію та її наслідки читайте в цій статті.

* Постанова Шостого апеляційного адмінсуду від 14.05.2019 р. у справі № 826/8917/17 (набула чинності з моменту прийняття).

** Постанова КМУ від 26.04.2017 р. № 295.

Йдеться про постанову КМУ, яка серед іншого встановлює порядок проведення інспекторами праці одіозних інспекційних відвідувань і невиїзних інспектувань. Саме за результатами цих заходів контролю накладаються космічні штрафи, встановлені ст. 265 КЗпП.

Крім того, постанова № 295 дозволяла інспекторам праці проводити інспектування з одним службовим посвідченням і в будь-який час доби. А підставами могли служити не лише скарги з боку працівників та інших фізичних осіб, але й інформація від інших контролюючих органів і навіть зі ЗМІ.

Увага! Санкції за ст. 265 КЗпП продовжують діяти. Але це судове рішення може вплинути на їх застосування. Як? Зараз розповімо.

З 14 травня (дня набуття чинності судовим рішенням) проведення інспекційних відвідувань і невиїзних інспектувань неможливе

Тепер формально порядок їх здійснення нічим не встановлений. Це означає, що представники Держпраці можуть проводити тільки планові і позапланові перевірки. При цьому перевіряючі керуватимуться Конвенцією МОП 1947 року про інспекцію праці в промисловості і торгівлі від 11.07.47 р. № 81, Конвенцією МОП 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві від 25.06.69 р. № 129***, «контрольно-наглядовим» Законом України від 05.04.2007 р. № 877-V і Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю і зайнятість населення, затвердженим постановою КМУ від 17.07.2013 р. № 509.

*** Обидві Конвенції ратифіковані 08.09.2004 р.

До речі, тут виникнуть суперечності із ст. 256 КЗпП. Вона встановлює проведення трудового держнагляду (контролю) в порядку, встановленому КМУ.

Оскільки інспекційне відвідування/невиїзне інспектування після 14 травня поки поза законом, то і постанови про притягнення до відповідальності, винесені за результатами його проведення, можна скасувати. Так само, як і штрафні санкції, застосовані за результатами інспектування, яке почалося до 14 травня, але триває після цієї дати. Тільки для цього, швидше за все, доведеться звертатися вже до суду ☹.

А висновок про незаконність застосування ст. 41 КУпАП за результатами інспектувань спірний, оскільки процедурні норми цього Кодексу ніхто не скасовував.

Проте пам’ятайте: остаточну крапку зможе поставити лише Верховний Суд (ВС). Адже КМУ (відповідач у справі) має право подати касаційну скаргу, і рішення апеляційного суду можуть скасувати. А отже, постанова № 295 цілком може воскреснути знову.

Крім того, вже на етапі подання такої скарги ВС має право за власною ініціативою або за заявою того ж Кабміну зупинити виконання рішення апеляційного суду (ст. 375 КАСУ). Якщо це станеться, то до винесення остаточної ухвали Верховним Судом постанова № 295 також продовжуватиме діяти.І в першому, і в другому випадку відмінити штрафні санкції через незаконність цієї постанови буде неможливо. Тому будьте обережні!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі