08.12.2022

Звітність до військкомату про транспорт: подання й штрафи

Чи потрібно в грудні цього року подавати до військкомату Відомість про наявність транспортних засобів і техніки?.. Чи відбулися у зв’язку з відомими подіями якісь зміни в питаннях подання цієї звітності? Чи потрібна зараз довідка військкомату для постановки на облік (зняття з обліку) автомобіля в МВС? Ці питання від читачів під кінець року отримуємо все частіше. Отже, відповідаємо.

Подання Відомості

Спочатку нагадаємо, що наприкінці минулого року ми писали на цю тему в матеріалі «Є авто на балансі? Військовий облік!» // «Податки & бухоблік», 2021, № 95.

Незважаючи на підступне вторгнення росіян і триваючу війну, змін у цих питаннях було не надто багато. Звісно, ніхто не відміняв для юросіб обов’язковість подавити згадану Відомість про наявність транспортних засобів і техніки, їх технічний стан, а також про громадян, які працюють на підприємствах, в установах та організаціях на таких транспортних засобах і техніці (далі — Відомість)!

Нагадаємо основні моменти стосовно цієї «військово-транспортної» звітності. Відповідно до ст. 6 Закону № 3543* для органів влади, а також підприємств, установ, організацій (далі — підприємства) та громадян — власників транспортних засобів зараз продовжує діяти військово-транспортний обов’язок. Там же зазначено, що порядок виконання такого обов’язку визначає КМУ. Для цього постановою КМУ від 28.12.2000 № 1921 було затверджене Положення про військово-транспортний обов’язок (даліПоложення).

* Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.93 № 3543-XII.

«Військкомати» і строки. У цьому році ще до початку війни текст Положення привели у відповідність до діючих «мобілізаційних» норм. А саме: військові комісаріати (військкомати) були замінені на територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК та СП)**, а військові комісари — на керівників ТЦК та СП.

** Тобто військкомати перейменували з розширенням їх функцій на сферу соцзахисту військових.

Вимога щодо подання Відомості міститься в п. 15 Положення. Відомість має подаватись керівниками підприємств до ТЦК та СП все так само двічі на рік: до 20 червня та 20 грудня поточного року***. Вона повинна містити інформацію про наявність і технічний стан транспортних засобів і техніки, а також про громадян, які на них працюють. Зазначимо, що

*** Інформація про водні транспортні засоби має подаватись за формою й у порядку, встановленими Міноборони разом з Мінінфраструктури. Але її досі так і не затвердили…

фізичні особи, зокрема підприємці, цю Відомість не подають

На практиці «пом’якшувальні» норми Закону № 2115-ІХ від 03.03.2022 на подання Відомості не поспішають поширювати. Це непрямо підтверджує і судова практика з адмінштрафування за неподання Відомості (див. нижче), де цей Закон не згадувався.

Подання та заповнення. Міноборони у листі від 22.07.2015 № 322/2/659 зазначає, що Відомість подається незалежно від змін щодо облікових даних транспортних засобів і техніки, а також громадян, які на них працюють. Наприклад, якщо за пів року у вас ніяких облікових змін не відбулося, Відомість все одно у наступний строк (до 20 червня чи 20 грудня) необхідно подати.

Крім того, у п. 3 свого листа МОУ від 24.05.2016 № 322/2/2836 уточнено, що Відомість подають усі підприємства (у т. ч. установи, організації) незалежно від форми власності, за наявності у них на обліку транспортних засобів і техніки. Якщо у вас на обліку (балансі) на відповідну дату наявні транспортні засоби та/або техніка, то обов’язково подавайте Відомість до районного (міського) ТЦК та СП. Тож порожню Відомість (наприклад, коли транспорт/техніка «вибули» або їх не було взагалі) подавати не треба.

Як ми розуміємо, наведені у Відомості облікові дані мають бути коректними на дату її подання. А балансову вартість транспорту/техніки, що зазначається у таблиці п. 5 Відомості, гадаємо, варто брати на останню дату балансу, що передувала поданню (звісно, якщо на дату подання Відомості у вас такі об’єкти транспорту/техніки ще обліковуються/наявні).

Крім транспорту/техніки та «закріплених за ними» громадян, у Відомості також наводяться відповідні дані щодо наявних металевої тари та заправного інвентаря (п. 6), щодо ремонтних можливостей підприємства (п. 7), а також кількість наявних водіїв (операторів, машиністів), які працюють на підприємстві, у т. ч. військовозобов’язаних.

Важливі «проміжні» зміни. Крім того, у низці випадків, як то: зміна найменування або форми власності, відправки транспорту/техніки в інші регіони, передання в довгострокову оренду та в інших випадках, коли унеможливлюється передача транспорту/техніки військовим формуванням, підприємства зобов’язані у 7-денний строк повідомити про це ТЦК та СП, на військовому обліку яких перебувають цей транспорт і техніка (детальніше див. у п. 16 Положення).

Перевірка. Відповідно до п. 18 Положення

представники ТЦК та СП мають право раз на рік перевіряти на підприємствах мобілізаційну готовність транспорту й техніки, призначених для задоволення військових потреб

Транспортний обов’язок та облік у МВС

До нас звертались читачі, коли у органах МВС їм не реєстрували (не знімали з реєстрації) авто підприємства без довідки «військкомату» про взяття цього авто на облік. Причини таких вимог — саме у Положенні. І зараз ці проблеми ще актуальніші.

Нагадаємо, що ч. 1 ст. 21 Закону № 3543 вимагають від підприємств у разі реєстрації (перереєстрації), переобладнання чи зняття з обліку транспортних засобів, що можуть бути призначені для військових потреб*, подавати до МВС документи з відміткою районного (міського) ТЦК та СП про взяття їх на військовий облік (зняття з військового обліку).

* Їх коло чітко не визначено, а у МВС такими вважають будь-які транспортні засоби…

Цей обов’язок більш конкретизовано у п. 11 Положення. Там зазначено, що у таких випадках до терорганів з надання сервісних послуг МВС, крім інших документів, подається довідка, форма якої визначається Міноборони, з відміткою керівника ТЦК та СП про постановку транспортного засобу на військовий облік або зняття з обліку. Це не стосується транспортних засобів, власниками яких є громадяни!

Визначеної Міноборони форми ми не знайшли. На сайті сервісного центру МВС серед відповідних переліків документів значиться: «довідка (або інший аналогічний документ)» з відміткою керівника ТЦК та СП.

Якщо підприємство не подавало Відомість у відповідні строки, то звернення до ТЦК та СП за довідкою може «коштувати» адмінштрафу (див. нижче).

Крім того, зазначимо, що окремим Законом України від 15.08.2022 № 2513-IX до ст. 6 Закону № 3543 додано вимогу до терорганів МВС щокварталу подавати до ТЦК та СП відомості про реєстрацію (перереєстрацію), переобладнання та зняття з обліку транспортних засобів, які перебувають у власності підприємств і можуть бути призначені для задоволення потреб ЗСУ та інших військових формувань. Але терміни, у які МВС має щоквартально подавати такі відомості, чомусь не визначили… У той же час ці новітні зміни підвищують як значимість подання Відомості до ТЦК та СП*, так і — ризики для посадових осіб підприємств отримати адмінштрафи за порушення цих та інших вимог «мобілізаційного» законодавства, у т. ч. й Положення.

* Адже у останніх тепер буде більше інформації щодо можливих порушників транспортно-мобілізаційних вимог.

Штраф

За що. Відповідно до ст. 2101 КупАП

порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, вчинене в особливий період, — тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб у розмірі 300 — 500 НМДГ (5100 — 8500 грн)

І жодні спеціальні норми (у т. ч. карантинні послаблення) від цього штрафу не рятують

Військово-транспортний обов’язок є складовою мобілізаційної підготовки та мобілізації в державі. Та й згідно з п. 5 Положення посадові особи несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання військово-транспортного обов’язку відповідно до закону.

Тому за порушення відповідних норм Положення та Закону № 3543, наприклад за неподання (чи несвоєчасне подання) Відомості, коли підприємство мало транспортні засоби та/або техніку, за перекручення даних, наведених у Відомості, за неповідомлення у 7-денний термін ТЦК та СП про відповідні зміни (див. п. 16 Положення) та інших «транспортно-мобілізаційних» порушеннях є великий ризик наразитися на адмінштраф за ст. 2101 КУпАП. Особливо зараз, під час воєнного стану.

Але зазначимо, що для притягнення до відповідальності вирішальне значення має наявність вини керівника (ст. 9 КУпАП). А якщо він (та/або підприємство) перебуває в зоні окупації чи є інші поважні причини, які завадили керівнику вчасно виконати такі обов’язки, штраф не має застосовуватись.

Протоколи/рішення. Адмінсправи за ці порушення згідно із ст. 235 КУпАП розглядають ТЦК та СП, а також СБУ (але їй наші види порушень «не підвідомчі»). Відповідно до ч. 2 ст. 255 КУпАП протоколи на такі порушення мають право складати працівники ТЦК та СП. Строк давності за цим порушенням складає 2 місяці з дня вчинення (ст. 38 КУпАП), оскільки порушення не є триваючим.

Практика. Штрафування за такі провини пожвавішало. Про це свідчить як інформація від наших читачів, так і свіжа судова практика. Див, зокрема, рішення Дрогобицького міськрайсуду Львівської обл. від 09.09.2022 у справі № 442/9801/21, рішення Богунського райсуду м. Житомира від 13.09.2022 у справі № 296/2854/22 . І хоча ці обидва рішення були на користь оштрафованих осіб (у першому оштрафували «не того», а у другому — не було доведено вину), але нерідко у таких справах суди схиляються у бік «військкоматів»: див., наприклад, постанову Другого апеляційного адмінсуду від 21.01.2019 у справі № 636/3404/18 , а також постанову П’ятого апеляційного адмінсуду від 16.05.2019 у справі № 766/15387/18 (ср. ).

Тож виконуйте доброчесно свої мобілізаційні обов’язки: і штрафів не буде, і Перемогу прискорите!

Щодо питань залучення та вилучення транспортних засобів для військових потреб, які теж регулюються нормами Положення, читайте в статті «Мобілізація транспорту — процедура і облік» // «Податки & бухоблік», 2022, № 22.

Висновки

  • За наявності на обліку транспорту та/або техніки підприємства зобов’язані подавати спеціальну Відомість (про їх наявність, технічний стан та відповідальних осіб) до ТЦК та СП — колишніх військкоматів. Строки подання: до 20 червня та 20 грудня.
  • Без довідки від ТЦК та СП про військовий облік транспортного засобу МВС не здійснить щодо нього відповідні реєстраційні дії (постановка/зняття з обліку та інші).
  • Адмінштраф на посадових осіб підприємств за неподання Відомості та інші порушення військово-транспортного обов’язку: від 5100 до 8500 грн.