19.12.2022

Чи діє для строків оскарження блокування податкової накладної воєнне продовження?

Після подання розблокувальних документів отримали рішення про відмову в реєстрації податкової накладної (ПН). Хочемо його оскаржити. Які строки відведено для подання скарги? Чи змінилися вони після Закону № 2719?

Нагадаємо, що прийняте регіональною комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної може бути оскаржене платником:

— як в адміністративному порядку,

— так і в судовому порядку.

При цьому Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН затверджено постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 (далі — Порядок оскарження).

Адміністративне оскарження. У такому разі за загальними правилами:

скарга подається платником у центральну комісію при ДПСУ у строки, встановлені ст. 56 ПКУ (п. 3 Порядку оскарження). Тобто протягом 10 робочих днів з наступного дня після набрання чинності (прийняття) рішенням регіональної комісії. При цьому

рішення за скаргою має бути прийняте комісією центрального рівня у строк, визначений п.п. 56.23.3 ПКУ (п. 12 Порядку оскарження). Тобто протягом 10 календарних днів з дня отримання комісією скарги від платника.

Проте оскільки у зв’язку з воєнним станом перебіг податкових строків зупиняється (п. 102.9, п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ), то призупиняється перебіг строків і при адміністративному оскарженні: як для подання скарги платником, так і для її розгляду податківцями (детальніше про це див. у статті «Оскаржуємо незаконне блокування» // «Податки & бухоблік», 2022, № 46).

Щоправда, Закон України від 03.11.2022 № 2719-IX (що набрав чинності з 24.11.2022 і підкоригував п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) скасував воєнне призупинення строків, зокрема для надання документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст. 39 і 392, п. 46.2 ст. 46 ПКУ. І встановив, що в таких випадках строки знову починають спливати в загальному порядку і на ВС не продовжуються. Детальніше про ці зміни див. статтю «Відновлення строків подання податківцям документів (повідомлень) та Ко» // «Податки & бухоблік», 2022, № 89 (ср. ).

Проте чи поширюються зміни, внесені Законом № 2719 (тобто скасування призупинення строків та відновлення їх перебігу), і на скаргу? Поки, швидше, тут більше аргументів можна знайти на користь того, що Закон № 2719 адміністративного оскарження і скарг, що подаються при блокуванні, все ж не стосується. Оскільки:

— по-перше, якби законодавці хотіли скасувати воєнне призупинення строків для оскарження блокування, то таку ситуацію напевно в п.п. 69.9 виділили б окремо (як, наприклад, виділили окремо ситуації з оскарженням ППР за результатами камералки / документальної позапланової або фактичної перевірки — для яких прямо позначили, що воєнне призупинення строків не працює). Проте для оскарження блокування нічого подібного Закон № 2719 у п.п. 69.9 не передбачив;

— по-друге, Закон № 2719 скасував призупинення строків для документів (повідомлень), що подаються платниками. І хоча скаргу (з урахуванням визначення «документа» з п.п. 14.1.1441), загалом, можна зарахувати до «документів», проте, гадааємо, що тут усе-таки малися на увазі документи, подання яких для платника є обов’язковим (входить до його обов’язків). Тоді як скарга не носить обов’язкового характеру й обов’язковим документом не є. Адже оскарження є справою добровільною, і платник податків сам вирішує: починати оскарження чи ні;

— по-третє, враховуючи те, яку позицію контролери посіли стосовно строків блокування (подання платником документів на розблокування та строків їх розгляду податковими органами) і після Закону № 2719, як і раніше, визнають їх продовження у зв’язку з ВС (детальніше про це див. «У які строки подавати документи на розблокування податкової накладної?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 96), напевно, аналогічного підходу фіскали дотримуватимуться й щодо оскарження блокування ПН і говоритимуть, що на строки оскарження Закон № 2719 не поширюється, а для оскарження, як і раніше, діє продовження строків на ВС. Тому поки є підстави говорити про те, що

Закон № 2719 не вплинув на строки адміністративного оскарження і воєнне продовження для них не скасував (а строки адміноскарження все так само продовжуються у зв’язку з ВС)

Проте повинні зауважити, що в планах у законодавців — відновити перебіг строків для адміноскарження і скасувати їх продовження на ВС.

Судове оскарження. А ось строки судового оскарження на час воєнного стану не призупиняються. Хоча суд може визнати ВС як поважну причину пропуску строку звернення до суду (ч. 1 ст. 123, ст. 121 КАСУ). При цьому подати позов до суду платник може:

1) якщо було адміноскарження (БЗ 101.18):

— протягом 3 місяців з дня вручення платникові рішення за результатами розгляду скарги — якщо таке рішення було вручене у встановлений законом строк;

6 місяців з дня подання адмінскарги — якщо рішення за скаргою не було прийняте та/або не було вручене платникові у встановлений законом строк;

2) якщо адміноскарження не було і платник не подавав скаргу до ДПСУ, — протягом 6 місяців з дня отримання «відмовного» рішення. Детальніше про судове оскарження див. «Відмова в реєстрації ПН/РК: оскаржуємо» // «Податки & бухоблік», 2021, № 30.