Теми статей
Обрати теми

Відмова в реєстрації ПН/РК: оскаржуємо

Амброзяк Наталя, юрист
Декому може здатися, що відмова в реєстрації ПН/РК — це кінець. Адже на відміну від подання копій документів на виведення з ризикових або подання документів разом із Таблицею, для розблокування ПН/РК є лише одна спроба. Але врятувати накладну або розрахунок коригування все ще можливо. Якщо гра варта заходу, то потрібно йти до кінця — оскаржувати рішення про відмову в реєстрації ПН/РК. Нагадаємо про алгоритм оскарження і звернемо вашу увагу на важливі нюанси.

Нагадаємо, що є два способи оскарження рішень про відмову в реєстрації ПН/РК:

1) адміністративний (досудовий). Скарга подається до Центральної комісії при ДПСУ;

2) судовий. Подається позов до окружного адмінсуду.

Також є альтернативні варіанти: скарга до Ради бізнес-омбудсмена*, листи до Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики, звернення до Мінфіну.

* Скаргу можна подати в електронному вигляді після негативних результатів адміноскарження. Див. за посиланням: boi.org.ua/complainttop/

Але зверніть увагу: звертатися відразу до альтернативних варіантів ми не радимо, оскільки ви втратите час і вже не зможете скористатися основними способами оскарження.

До речі, альтернативні варіанти добре поєднуються з адміноскарженням. На них зупинятися не будемо. Розглянемо традиційні способи.

Адміноскарження

Що оскаржуємо? В адмінпорядку оскаржуємо «відмовні» рішення, прийняті регіональною комісією.

Важливо! Не можна подавати скаргу в такому порядку, якщо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК уже було оскаржене в суді (п. 4 Порядку оскарження № 1165).

Куди подаємо скаргу? До Центральної комісії при ДПСУ.

Річ у тому, що сьогодні рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК приймають виключно регіональні комісії.

В які строки? Тут декілька варіантів:

1) загальне правило10 робочих днів з дня, наступного за днем прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК (п. 3 Порядку оскарження № 1165 і п. 12 Порядку № 520). Хоча це суперечить ст. 56 ПКУ, оскільки відповідно до неї стартом відліку має бути день, що йде за днем отриманням рішення платником. Але радимо вам орієнтуватися саме на Порядок оскарження № 1165.

2) якщо пропустили строк з п. 1 — протягом 6 місяців можна подати скаргу разом із клопотанням про продовження строку оскарження з поважних причин (п. 56.3 ПКУ). Звісно, до нього додаємо підтвердні документи.

Фіскали допускають застосування механізму продовження строку до ПН/РК-оскарження (101.18 БЗ)

3) карантинстроки з п. 1, що припадають повністю або частково на карантин, зупинені до останнього календарного дня місяця (включно), в якому карантин буде офіційно завершений (п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Можна подати адмінскаргу і в період карантину, але часто податківці не реагують на них, посилаючись на зупинення (101.18 БЗ). Адже зупинили не лише строки подання скарг, але й строки їх розгляду податківцями.

Для того, щоб не чекати відповіді від фіскалів, можна звертатися відразу до суду (навіть якщо ви вже подали скаргу).

Або ж дочекатися закінчення карантину і подати скаргу у строки, які «відібрав» у вас коронавірус.

Наприклад, якщо припустити, що карантин закінчиться 30 квітня, а ваші 10 робочих днів для оскарження припали на березень, то подати скаргу ви зможете до 18 травня.

Нагадаємо: 3 і 10 травня — вихідні.

В якій формі? Скарга подається виключно в електронному вигляді (форма F/J 1313203). До неї можна додавати документи і пояснення. «Вага» кожного прикріпленого файла має бути не більше 2 МБ, формат файлів — *.pdf.

У самій формі не так багато місця для пояснень, тому рекомендуємо вам додавати їх окремим файлом.

У самій же формі скарги можна зазначити приблизно таке: «детально причини незгоди з рішенням комісії викладено у скарзі №... від... на... аркушах (сканкопія додається)».

У таких поясненнях (підписаних керівником і скріплених, за наявності, печаткою), крім іншого, написати детальніше про:

а) специфіку роботи вашого підприємства (наприклад, «ТОВ «Ромашка» зареєстровано 01.01.2004 р. та здійснює діяльність.., специфіка цих видів діяльності полягає в тому, що…»);

б) конкретну операцію, за якою заблокували ПН (РК) (наприклад, «ТОВ «Ромашка» було укладено договір поставки №... від... з ТОВ «Кристал». На виконання договору було здійснено поставку.., що підтверджується видатковою накладною №... від.., доказами оплати вартості ТМЦ та транспортування до місця призначення»);

в) матеріально-технічну базу та наявність трудових ресурсів, підтверджуючи здатність реально виконати свої зобов’язання за договором (склади, транспорт тощо). Також можна послатися на подане повідомлення за формою № 20-ОПП.

Якщо ж ви зможете укластися у відведений у формі обсяг, то можна цього і не робити.

Скільки рішень зазначаємо в одній скарзі? Порядок оскарження № 1165 нічого із цього приводу не говорить.

Але практика зараз показує, що необхідно оскаржувати кожне рішення про відмову в реєстрації ПН/РК окремо. Об’єднувати всі рішення в одній скарзі не варто.

Зауважимо: за часів існування блокувань ще до Порядку № 117 фіскали говорили, що можна вміщувати декілька рішень про відмову в реєстрації ПН/РК в одну скаргу (див. 127.01 БЗ (раніше — 133.01 БЗ), діяло до 22.03.2018 р.).

Чи можна відкликати скаргу? Так, можна. Форма заяви про відкликання скарги затверджена Порядком оскарження № 1165 (форма F/J 1313303). Коли комісія буде у зв’язку із цією заявою залишати скаргу без розгляду, платник отримає спецквитанцію, сформовану в автоматичному режимі (п. 13 Порядку оскарження № 1165).

Як довго розглядатимуть скаргу? За загальним правилом — протягом 10 календарних днів з дня її отримання центральною комісією (п.п. 56.23.3 ПКУ, п. 12 Порядку оскарження № 1165).

Якщо протягом 10-денного строку рішення за скаргою не направлене платникові, то вважається, що така скарга повністю задоволена на користь платника з 11-го дня після отримання податківцями такої скарги (п.п. 56.23.4 ПКУ). Тобто спрацьовує правило мовчазної згоди.

Увага!

В умовах карантину, як ми сказали вище, зупинено строки розгляду скарг

Про це говорить п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. При цьому принцип мовчазної згоди не працює.

Судове оскарження

Який суд обрати? Подавати позов потрібно до окружного адмінсуду. Територіально це може бути суд (ч. 1 ст. 25 КАСУ):

— за місцезнаходженням позивача (тобто платника);

— за місцезнаходженням відповідача (тобто регіональних податківців).

Зазвичай, у нашому випадку окружний суд покриває територію місцезнаходження і позивача, і одного з відповідачів.

Які строки для звернення до суду? Актуальна позиція Верховного Суду говорить нам про такі строки (постанови ВС від 20.11.2020 р. у справі № 1.380.2019.006517 // reyestr.court.gov.ua/Review/92997008, від 11.10.2019 р. у справі № 640/20468/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/85033140# і від 06.04.2021 р. у справі № 200/3303/20 // reyestr.court.gov.ua/Review/96050417):

6 місяців з дня отримання платником «відмовного» рішення — якщо ви не подавали скаргу на це рішення до Комісії при ДПСУ. Хоча з таким підходом ми не згодні. Адже п. 56.18 ПКУ встановлює строк у 1095 днів для всіх без винятку рішень податківців;

3 місяці з дня вручення позивачеві рішення за результатами розгляду скарги — якщо ви скористалися процедурою адміноскраження і таке рішення вам вручили у встановлений у законі строк;

6 місяців з дня подання адмінскарги — якщо рішення щодо неї не прийняли та/або не вручили платникові в установлений у законі строк.

Щоправда, у звичайних, некарантинних, обставинах, коли рішення не прийняли, має спрацювати механізм автоматичного задоволення скарги за п.п. 56.23.4 ПКУ. Але ще раз нагадаємо: карантин зупинив строки розгляду адмінскарг і «відключив» механізм мовчазної згоди.

По суті, прямо застосовуються норми ст. 122 КАСУ. На ПКУ не звертають уваги.

Важливо!

У зв’язку з карантином строки звернення до адмінсуду не зупиняються

Хто відповідач? Ми вважаємо, що відповідачами мають бути відповідні головні управління ДПС в областях, м. Києві, Офіс великих платників і ДПСУ, а не комісії при цих підрозділах. Комісія не є окремим суб’єктом владних повноважень (п. 7 ч. 1 ст. 4 КАСУ, п. 2 Порядку № 1165).

Чому головні управління та ДПСУ?

Головному управлінню ми адресуємо вимогу про скасування їх рішення(нь), а ДПСУ — вимогу зареєструвати ПН/РК.

Адже саме ДПСУ як адміністратор СЕА ПДВ вноситиме ці дані.

Регіонали лише приймають рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації та повторно його приймати не будуть.

Свіжі приклади з практики Верховного Суду: постанови ВС від 22.03.2021 р. у справі № 200/6387/20-а // reyestr.court.gov.ua/Review/95723114, від 21.03.2021 р. у справі № 640/1922/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/95493134, від 23.02.2021 р. у справі № 420/1927/20 // reyestr.court.gov.ua/Review/95076309).

До речі, проскакують рішення, де відповідачем виступає тільки головне управління (постанова ВС від 06.04.2021 р. у справі № 200/3303/20 // reyestr.court.gov.ua/Review/96050417). Проте це, швидше, виняток, ніж правило.

Судпрактика попередніх років за час існування блокувань ПН/РК допускала також комісію як:

— відповідача;

— другого відповідача (разом із головним управлінням та/або ДПСУ);

— третю особу на боці відповідача.

Тому не виключаємо, що ВС може змінити свою позицію. Якщо це відбудеться, то ми вас обов’язково повідомимо на сторінках нашого видання.

Які вимоги до змісту позову? Інформацію, яка обов’язково має міститися в позові, ви зможете знайти в ст. 160 КАСУ.

Як сформулювати позовні вимоги? Вимагаємо:

1) визнати незаконним і скасувати рішення про відмову в реєстрації ПН/РК;

2) зареєструвати ПН/РК у ЄРПН днем її направлення на реєстрацію.

Зверніть увагу: якщо ви пройшли процедуру адміноскарження (тобто подавали скаргу до комісії при ДПСУ), то вимагати скасування рішення про відмову в задоволенні скарги не потрібно (див. постанову ВС від 07.02.2020 р. у справі № 826/11086/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/87452843).

Як обґрунтувати позицію в позові? Обов’язково згадуйте про всі недоліки квитанцій, якщо такі є.

Наприклад, можна послатися на нечіткі причини зупинення реєстрації ПН/РК. Це зміцнить вашу позицію (див. постанову ВС від 02.07.2019 р. у справі № 140/2160/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/82758697).

Також буде не зайвим надати до суду докази реальності операції/операцій. Що підтверджує та ж постанова ВС у справі № 140/2160/18.

Який розмір судового збору? Згідно з п.п. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону про судзбір за подання позову з вимогою немайнового характеру (як у нашому випадку) судовий збір становить 1 ПМПО* (на сьогодні — 2270 грн**).

* Прожитковий мінімум для працездатних осіб.

** Береться станом на 1 січня року, в якому подається позов (ч. 1 ст. 4 Закону про судзбір).

Якщо таких вимог у позові декілька, то потрібно сплачувати збір за кожну таку вимогу (ч. 3 ст. 6 Закону про судзбір).

Сьогодні в судовій практиці сформувалася така позиція.

Судовий збір повинен становити 1 ПМПО за вимогу визнати недійсним рішення про відмову в реєстрації ПН/РК + вимогу зареєструвати ПН/РК

Тобто 2 вимоги вважати як одну (див., наприклад, ухвалу Окружного адмінсуду м. Києва від 12.02.2020 р. у справі № 640/2999/20 // reyestr.court.gov.ua/Review/87589758).

При цьому, якщо таких ПН або РК декілька, то за кожен пакет «визнати недійсним рішення + зареєструвати ПН або РК» потрібно платити по 1 ПМПО.

Приклади із судової практики: постанова ВС від 28.03.2019 р. у справі № 160/7601/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/80804973, ухвали Хмельницького окружного адмінсуду від 10.02.2020 р. у справі № 560/682/20 // reyestr.court.gov.ua/Review/87471327, Івано-Франківського окружного адмінсуду від 07.02.2020 р. у справі № 300/231/20 // reyestr.court.gov.ua/Review/87447127.

Але у старших судових рішеннях були й інші варіації:

1) за кожну вимогу по 1 ПМПО (тобто 1 ПМПО за вимогу визнати недійсним одне рішення і 1 ПМПО за вимогу зареєструвати одну ПН або РК);

2) за сукупність вимог про визнання рішень про відмову в реєстрації ПН/РК — 1 ПМПО і за сукупність вимог щодо реєстрації ПН/РК — 1 ПМПО (тобто, наприклад, якщо у вас декілька «відмовних» ПН/РК, то ви сплачували б 2 ПМПО незалежно від кількості таких накладних або розрахунків коригування);

3) за кожне рішення про відмову в реєстрації ПН/РК — 1 ПМПО і за вимогу зареєструвати всі ПН/РК — 1 ПМПО (тобто якщо, наприклад, у платника заблоковано 2 ПН, то розрахунок би вівся як 2 ПМПО (за кожне рішення) + 1 ПМПО (за зобов’язання зареєструвати обидві ПН)).

У будь-якому випадку, навіть якщо позиція зміниться і суд вирішить, що ви не доплатили судзбір, то позов залишать без руху.

Це не страшно. Просто потрібно буде сплатити суму, якої не вистачає. Строк буде зазначений у відповідній ухвалі судді. Цей строк не перевищуватиме 10 днів з дня вручення такої ухвали (ч. 2 ст. 169 КАСУ).

Висновки

  • Оскаржувати рішення про відмову в реєстрації ПН/РК можна в Центральній комісії при ДПСУ або в суді.
  • Строки для подання скарг до Центральної комісії, а також строки розгляду цих скарг зупинені на період карантину. Принцип мовчазної згоди також не працює.
  • Строки для подання позову до суду у зв’язку з карантином не зупинені.
  • Якщо ви не подавали скаргу до Центральної комісії на рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, то для звернення до суду у вас є лише 6 місяців з моменту отримання «відмовного» рішення.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі