Теми статей
Обрати теми

Оскаржуємо незаконне блокування

Казанова Марина, податковий експерт
В цій статті поговоримо про оскарження рішень податківців, які стосуються блокування ПН/РК. Як оскаржити відмову в реєстрації ПН/РК в умовах воєнного стану? За якою процедурою здійснюється оскарження рішення про включення платника до переліку ризикових? Чи можна оскаржити рішення про неврахування Таблиці даних? Розберемося з цими питаннями.

Рішення про включення платника до переліку ризикових

Чи можна оскаржити? Так, можна:

— як в адміністративному порядку (передбачено самою формою рішення — додаток 4 до Порядку № 1165);

— так і в судовому порядку. Таке право закріплене у передостанньому абзаці п. 6 Порядку № 1165, а також передбачено безпосередньо формою рішення.

Адміністративне оскарження. Адміністративне оскарження цього рішення відбувається за правилами «загальної» ст. 56 ПКУ.

За правилами ст. 56 ПКУ строк на подання скарги становить 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податку відповідного рішення контролюючого органу, що оскаржується. А податківці мають розглянути скаргу протягом 20 календарних днів, наступних за днем її отримання (п. 56.8 ПКУ).

Але:

на час воєнного стану перебіг податкових строків як для платників податку, так і для податківців зупиняється (п. 69.9 підрозд 10 розд. XX ПКУ).

А це означає, що:

— з одного боку — платник може подати цю скаргу пізніше строку в 10 робочих днів. При цьому немає необхідності як в стандартному випадку (абз. 3 п. 56.3 ПКУ) подавати копії підтверджуючих документів поважності причин пропуску строку. Тобто якщо подасте скаргу після спливу 10 робочих днів — відмовити в її прийнятті податківці не можуть;

— з іншого боку — і податківці можуть розглядати цю скаргу довше, ніж відведені їм 20 днів. Фактично можуть «тягнути» з прийняттям рішення за скаргою аж до закінчення воєнного стану. Хоча це зовсім не означає, що саме так вони і будуть робити. Цілком імовірно, що рішення щодо вашої скарги буде прийнято в стандартні строки.

Кому подається скарга? Скаргу потрібно подавати до податкового органу вищого рівня. Рішення про включення платника в число ризикових приймається комісією регіонального рівня. Але центральна комісія не уповноважена розглядати скарги на рішення щодо включення до ризикових платників (п. 25 Порядку № 1165). Тому:

подаємо скаргу до ДПСУ.

Подаючи скаргу, потрібно письмово або в електронному вигляді повідомити про це управління ДПС, при якому працює «комісія-порушниця» (п. 56.5 ПКУ).

Скарга подається в письмовому (безпосередньо до контролюючого органу або поштою, п. 56.3 ПКУ) або в електронному вигляді (через меню «Листування з податківцями» в Електронному кабінеті).

Судове оскарження. Під час воєнного стану судочинство не припиняється. Тобто суди й надалі працюють і можна подавати судові позови.

Якщо ви вирішили судитися, то вам слід подати позов до окружного адмінсуду.

Територіально це може бути суд (ч. 1 ст. 25 КАСУ) за місцезнаходженням позивача (тобто платника) або за місцезнаходженням відповідача (тобто податківців).

Хто є відповідачем у цій справі? Головні управління ДПС в областях, м. Києві, Офіс великих платників, а не комісії при цих підрозділах. Комісії не є окремим суб’єктом владних повноважень (п. 7 ч. 1 ст. 4 КАСУ, п. 2 Порядку № 1165).

Зверніть увагу: не всі суди під час воєнного стану працюють. Але це зовсім не означає, що ви не зможете подати позов до суду. Замість судів, де ведуться бойові дії, правосуддя здійснюють інші найбільш територіально наближені суди. Так територіальну підсудність справ Херсонського окружного адміністративного суду визначено Одеському окружному адміністративному суду (детальніше про що можете дізнатися тут: https://supreme.court.gov.ua/supreme/gromadyanam/terutor_pidsudnist/).

Також адміністрації судів у гарячих регіонах рекомендують учасникам судового процесу утримуватися від відвідування приміщення суду та реалізовувати свої процесуальні права та обов’язки з використанням засобів електронного зв’язку (підсистеми «Електронний суд», офіційної електронної пошти суду).

В який строк можна подати позов та чи призупиняється цей строк на час воєнного стану? Строки наступні:

6 місяців з дня, коли ви дізналися про включення вас до ризикових (із квитанції про зупинення з підставою «ризиковий платник»), — якщо ви не подавали скаргу на це рішення до ДПСУ;

3 місяці з дня вручення позивачеві рішення за результатами розгляду скарги — якщо ви скористалися процедурою адміноскарження, і таке рішення вам вручили в установлений у законі строк;

6 місяців з дня подання адмінскарги — якщо рішення не прийняли та/або не вручили платникові в установлений у законі строк.

Зверніть увагу:

на час воєнного стану строки звернення до адмінсуду не призупиняються.

Але військовий стан суд може визнати поважною причиною пропуску строку. Щоправда, суд буде дивитися на те чи став військовий стан поважною причиною пропуску строку саме для конкретного позивача.

Що заявляти в позовних вимогах? Вимоги (1) визнати протиправним і скасувати рішення комісії ДПС про включення платника до числа ризикових; (2) виключити платника з переліку ризикових.

Якщо через ризиковий статус не змогли розблокувати ПН, то до позовних вимог можна додати ще дві: (1) визнати незаконним і скасувати рішення про відмову в реєстрації ПН/РК; (2) зареєструвати ПН/РК.

Судовий збір. Під час війни звільнення від сплати судового збору немає. Це спір немайнового характеру — тому розмір судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи (ПМПО) на 1 січня відповідного року. Для 2022 року — 2481 грн. Якщо вимог у позові декілька, то треба сплачувати збір за кожну вимогу. Якщо ви тільки вимагаєте скасувати рішення регіональної комісії про включення вас до ризикових і виключити вас із цього переліку, то судзбір становитиме 1 ПМПО. Вважається, що це одна вимога.

Рішення про відмову в реєстрації ПН

Рішення про відмову в реєстрації ПН/РК приймається комісією регіонального рівня. Оскаржити це рішення можна:

— як в адміністративному порядку;

— так і в судовому порядку.

Адміністративне оскарження. Для оскарження рішень регіональних комісій про відмову в реєстрації ПН/РК діє свій Порядок розгляду скарг, який затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 (ср. ).

Кому подається скарга? Оскільки рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, приймається комісією регіонального рівня, то скарга подається в комісію центрального рівня.

Скарга подається виключно в електронному вигляді (форма F/J 1313203). До неї можна додавати документи і пояснення. «Вага» кожного прикріпленого файла має бути не більше 2 МБ, формат файлів — *.pdf.

В які строки подається скарга? Відповідно до п. 3 Порядку розгляду скарг скарга подається у строки визначені ст. 56 ПКУ, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня. Тобто протягом 10 робочих днів з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня. Рішення щодо скарги має бути прийняте комісією центрального рівня в строк, визначений п. 56.23.3 ПКУ, — 10 календарних днів із дня її отримання комісією.

Але знову ж таки: на час воєнного стану перебіг податкових строків зупиняється (п. 69.9 підпрозд. 10 розд. XX ПКУ). Тобто:

призупиняється, як перебіг строків (1) подання скарги платником; так і (2) її розгляду податківцями.

Це означає, що податківці мають законне право «тягнути» з прийняттям рішення за скаргою. Але, сподіваємось, зловживати цим правом вони не будуть.

Судове оскарження. Тут актуальне все сказане нами вище щодо оскарження рішення про включення платника в число ризикових. Але звернемо увагу на такі моменти.

Які позовні вимоги заявляти? Вимогу:

1) визнати незаконним і скасувати рішення про відмову в реєстрації ПН/РК;

2) зареєструвати ПН/РК у ЄРПН днем її направлення на реєстрацію.

Хто є відповідачем у цій справі? Тут варто врахувати, що при заявлені вимоги «визнати протиправним і скасувати рішення комісії ДПС про відмову в реєстрації ПН/РК» відповідачем у таких справах має бути ДПС, на рівні якої прийнято таке рішення про відмову в реєстрації ПН/РК. Наприклад, якщо таке рішення прийняте Комісією ГУ ДПС у Харківській області, то саме її потрібно зазначати як відповідача.

Водночас вимоги «зареєструвати ПН/РК» — це компетенція ДПС.

Тому є доцільність у позовній заяві зазначати відразу двох відповідачів: і ДПСУ, і ДПС, на рівні якої прийнято рішення про відмову в реєстрації ПН/РК.

Судовий збір. Тут також маємо справу з позовом немайнового характеру. Тому судовий збір становить 1 ПМПО (для 2022 році — 2481 грн). Якщо таких вимог у позові декілька, то потрібно сплачувати збір за кожну таку вимогу (ч. 3 ст. 6 Закону про судзбір).

Сьогодні в судовій практиці сформувалася така позиція: судовий збір повинен становити 1 ПМПО за вимогу визнати недійсним рішення про відмову в реєстрації ПН/РК + вимогу зареєструвати ПН/РК. Тобто 2 вимоги вважати як одну. При цьому, якщо таких ПН або РК декілька, то за кожен пакет «визнати недійсним рішення + зареєструвати ПН або РК» потрібно платити по 1 ПМПО.

Рішення про неврахування Таблиці даних

Фактично таких рішень є два:

1) рішення про врахування/неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість за формою додатку 6 до Порядку № 1165. Це рішення приймають комісії регіонального рівня;

2) рішення про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість за формою додатку 7 до Порядку № 1165. Це рішення може бути прийнято щодо вже раніше врахованої Таблиці даних (тобто коли податківці скасовують раніше враховану Таблицю даних). Прийняти це рішення можуть: (1) як комісії регіонального рівня; (2) так і комісія центрального рівня.

Щодо першого рішення, то воно може бути оскаржене як в адміністративному, так і в судовому порядку (про це сказано в самій формі рішення). Що стосується адміністративного оскарження, то слід врахувати, що Комісія центрального рівня розглядає тільки скарги, які стосуються рішень про відмову в реєстрації ПН/РК, а скарги про неврахування Таблиці вона не розглядає. А отже,

адміністративне оскарження рішення про врахування/неврахування Таблиці (за формою додатку 6 до Порядку № 1165) здійснюється в загальному адміністративному порядку, тобто за правилами ст. 56 ПКУ. Скарга подається до ДПСУ.

Щодо другого рішення (за формою додатку 7 до Порядку № 1165), то як сказано у самій формі рішення, це рішення може бути оскаржене:

— в адміністративному або судовому порядку — у разі прийняття Рішення комісією регіонального рівня. У разі адміністративного оскарженні скаргу подаємо ДПСУ (центральна комісія такі скарги не розглядає);

— у судовому порядку — у разі прийняття Рішення комісією центрального рівня.

Адміністративне оскарження. Щодо строків адміністративного оскарження тут актуальне все, що було сказано нами вище щодо оскарженні рішення про включення платника в число ризикових платників податків. На час воєнного стану перебіг податкових строків зупиняється. А тому, розгляд скарги може затягнутися.

Судове оскарження. Тут також діють ті ж правила, що й для оскарження рішення щодо включення платника в число ризикових. Єдине, знову ж таки, звернемо увагу на такі моменти:

1) хто є відповідачем у цій справі. Це орган ДПСУ на рівні якого прийнято рішення про неврахування Таблиці;

2) які позовні вимоги заявляти. Визнати протиправним і скасувати рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника або рішення про неврахування таблиці даних платника. А ось вимоги врахувати Таблицю даних можна не заявляти. Адже, відповідно до п. 22 Порядку № 1165 Таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.

3) судовий збір. Оскарження рішення про неврахування Таблиці даних — це позов немайнового характеру. Тому судовий збір буде складати 1 ПМПО (для 2022 року — 2481 грн). Якщо оскаржується одразу декілька рішень про неврахування таблиці (наприклад, ви подавали окремі Таблиці на різні коди), то кожне таке рішення є окремою вимогою.

Висновки

  • Як і будь-які рішення фіскалів, рішення про (1) внесення платника до переліку ризикових; (2) рішення про відмову в реєстрації ПН/РК; (3) рішення про неврахування Таблиці даних можна оскаржити. Причому як в адміністративному (тобто скарга до органу вищого рівня), так і в судовому порядку (позов до адмінсуду).
  • Під час воєнного стану податківці мають право розглядати скарги довше. Оскільки на період воєнного стану зупиняється перебіг строків проведення процедури адміноскарження відповідних рішень фіскалів.
  • Під час воєнного стану судочинство не припиняється. Можна подавати позови до суду. Строки звернення до адмінсуду на час воєнного стану не призупиняються.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі