Висновок документа
Створюються умови для успішного функціонування малих виробників дистилятів. Спрощуються процедури отримання ліцензій на виробництво та реалізацію спиртових дистилятів та спиртних напоїв для суб’єктів малого підприємництва
По-перше, норми Закону наберуть чинності лише з 23 листопада цього року — через три місяці після офіційного опублікування (яке відбулося у «Голосі України» за 22.08.2023 № 167).
По-друге, таке враження що цей Закон спрямований на виведення в Україні самогоноваріння з підпілля на професійний рівень… Звісно, ми пожартували, але «у кожному жарті є частка…». Адже ці зміни здебільшого спрямовані на створення спрощених умов для виробництва малими виробниками спиртового дистиляту та «за його участю» — алкогольних напоїв.
Далі стисло про основні новини-зміни, які запрацюють у кінці листопада.
Зміни в ПКУ
Спиртові терміни. З визначення «спирт етиловий» (п.п. 14.1.237 ПКУ) видалено дистильований спирт. Для нього тепер (у п.п. 14.1.2371 ПКУ) буде окремий термін «спиртовий дистилят» — це «спирт, отриманий шляхом дистиляції (перегонки) після спиртового бродіння сільськогосподарської продукції, який не має характеристик спирту етилового…». Це зроблено, щоб виокремити законодавчі норми, які тепер будуть регулювати госпоперації, пов’язані зі спиртовим дистилятом.
Спиртовий дистилят має відповідати товарній позиції 2208 згідно з УКТ ЗЕД. Але будьте уважні, бо до цього коду входять і різновиди етилового спирту і спиртні напої…
В переліку підакцизних товарів. Там теж виділено окремою позицію: спиртові дистиляти. Звісно, це не новий підакцизний товар, просто тепер його «висунуто» в окремий вид.
«Спиртові» векселі. Із 23 листопада розширюється нульова ставка акцизу на спирт етиловий — сирець, який використовується для виробництва біоетанолу. Зараз ця ставка застосовується «в межах одного суб’єкта господарювання», який виробляє біоетанол (п.п. «ж» п.п. 229.1.1 ПКУ). Але Законом № 3193-IX цю фразу із норми прибрали, поширивши сферу застосування «нуля» і на «зовнішні» постачання спирту-сирця. І паралельно вводиться можливість виписки податкового векселя (задля оподаткування акцизом спирту-сирця за ставкою 0 %) виробником біоетанолу, який використовує для виробництва біоетанолу спирт етиловий-сирець (додається новий п.п. «ж» у п.п. 229.1.5 ПКУ).
Зміни в Закон № 481*
Але основні зміни Законом № 3193-IX були внесені до провідного «спиртового» Закону № 481.
Навіть у назві Закону № 481 (ср. )«коньячні та плодові спирти» заміняють на «спиртові дистиляти»
Отже: тезисно — про найцікавіше.
Терміни. Зміняться терміни «спирт коньячний», «спирт плодовий» та «спирт етиловий», вводяться нові терміни: «спирт етиловий-сирець», «винний», «пивний» та «спиртовий дистилят», «малі виробництва дистилятів», «коньячна технологія» та ще багато термінологічних змін!
Малі виробництва дистилятів (МВД). МВД — це нова категорія виробників алкоголю, яка має з 23 листопада цього року з’явитись в Україні. Відповідний термін встановлює, що це — госпсуб’єкти (у тому числі представництва нерезидентів)*, які здійснюють виробництво спиртових дистилятів на обладнанні, виробничі потужності якого не перевищують 20000 декалітрів у перерахунку на 100 %-й спирт за календарний рік, та спиртних напоїв із використанням спиртових дистилятів виключно власного виробництва (не придбаних), з подальшим їх розливом у споживчу тару та реалізацією, об’єм реалізації яких не перевищує 10000 декалітрів за календарний рік.
* МВД не можуть бути пов’язаними особами (їх визначення див. у п.п. 14.1.159 ПКУ) з іншими виробниками дистилятів, про що зазначається в Заяві про видачу ліцензії.
У новій ст. 23 Закону № 481 встановлені вимоги до матеріально-технічної бази МВД. Тож одного самогонного апарату буде замало, потрібно ще багато чого з приміщень, спецобладнання, тари тощо, зокрема — і власна або залучена акредитована лабораторія для перевірки якості та безпечності спиртових дистилятів та спиртних напоїв… Крім того,
МВД мають подати до Держпродспоживслужби Декларацію відповідності матеріально-технічної бази МВД вимогам законодавства (її форму, порядок подання та реєстрації визначить КМУ)
МВД також мають подавати спеціальний щоквартальний звіт про обсяги виробництва та/або обігу (у тому числі експорту) алкогольних напоїв — не пізніше 20-го числа місяця, наступного за звітним кварталом, — до органу виконавчої влади, уповноваженого КМУ, та за формою, встановленою цим органом. (За цей звіт і штраф окремий вводиться — див. нижче).
Тож Кабмін ще має визначити орган (напевно, органом буде ДПС), а орган — визначити звіт. На це є 3 місяці. Чекаємо.
Ліцензійні новини. Внесено й відповідні зміни у порядок ліцензування.
Але спочатку нагадаємо, що на виробництво усіх видів спиртів, спиртових дистилятів, біоетанолу, алко-напоїв, тютюнових виробів, РЕС видаються окремі ліцензії на кожен вид діяльності. А в ліцензіях на виробництво алко-напоїв також зазначаються коди 2103 90 30 00, 2106 90, 2203, 2204, 2205, 2206, 2208 згідно з УКТ ЗЕД залежно від виду продукції, що вироблятиметься (у ліцензії також зазначаються адреси місць провадження діяльності).
Згідно зі змінами, внесеними Законом № 3193-IX, ліцензії на виробництво спирту етилового та біоетанолу видаються тільки юрособам (у т. ч. нерез-представництвам), а на виробництво спиртових дистилятів, алко-напоїв, тютюнових виробів та РЕС— усім госпсуб’єктам, тобто навіть ФОП.
Для МВД плата за ліцензію на виробництво стандартна: 780 грн на рік. За ліцензією на виробництво дистилятів МВД можна здійснювати експорт й оптову торгівлю дистилятами власного виробництва (не отримуючи окрему ліцензію на «опт»)*! А от ліцензія на оптову торгівлю спиртовими дистилятами не власного виробництва та/або спиртом етиловим коштує вже півмільйона (див. нижче)!
* Експорт (та оптова торгівля) спиртовими дистилятами не власного виробництва вимагає наявності ліцензії на оптову торгівлю спиртовими дистилятами.
Зауважимо, що ліцензія МВД на виробництво алко-напоїв не поширюється на їх оптову торгівлю та експорт, для таких видів діяльності доведеться придбати також ліцензію на оптову торгівлю алко-напоями!.. А річна плата за ліцензію на оптову торгівлю алко-напоями для МВД складатиме 30000 грн.
Спеціальної ставки за ліцензію на роздрібну торгівлю алко-напоями для МВД не встановлено. Тож для МВД роздрібна ліцензія на рік коштуватиме стандартні 8000 грн (на території сіл і селищ — 500 грн) на кожен зазначений у ліцензії РРО (КОРО), що знаходиться у місці торгівлі.
Річна плата за ліцензії на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами для інших суб’єктів залишилась та сама — 500000 гривень. Збережена і заборона роздрібної торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами та біоетанолом.
Штрафне. Внесено декілька змін і до «штрафної» ст. 17 Закону № 481. Ось дві головні.
1. За перевищення «10000». Одне з обмежень, яке наявне в дефініції МВД, відлунює у новій нормі ст. 15 Закону № 481. Там визначено, що МВД мають право здійснювати реалізацію спиртних напоїв, вироблених із спиртових дистилятів власного виробництва, в об’ємі, що не перевищує 10000 декалітрів за календарний рік, на підставі ліцензії на оптову торгівлю та/або роздрібну торгівлю алко-напоями**.
** Тут ще раз зауважимо, що законодавці дозволяють за ліцензією на виробництво дистилятів спиртових торгувати оптом (та на експорт) лише саме дистилятами. А за ліцензією на виробництво спиртних напоїв можливе лише їх виробництво. Торгівля ж спиртними напоями, у т. ч. виготовленими з дистилятів, потребує окремих ліцензій на опт та/або роздріб.
У разі реалізації спиртних напоїв МВД в об’ємі, що перевищує 10000 декалітрів за календарний рік, до них застосовуватиметься штраф у розмірі 200 відсотків вартості реалізованої партії товару, але не менше 17000 гривень
2. За новий квартальний звіт. Введено новий штраф: за неподання чи несвоєчасне подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (у тому числі імпорту та експорту) алко-напоїв, вироблених МВД, до органу виконавчої влади, уповноваженого КМУ, — у розмірі 1020 грн.
Тож чекаємо на фантастичне збагачення укр-алко-асортименту!..