Теми статей
Обрати теми

Алкоголь та «військова форма»

Павленко Олексій, податковий експерт
До нас періодично звертаються читачі із запитаннями: яким нормативом офіційно заборонено реалізовувати вроздріб алкогольні напої особам у військовій формі (старше 18 років)? І які санкції передбачено, якщо перевірка встановить факт(и) такої реалізації? Давайте розберемося разом.

На початку зазначимо, що загальнодержавні нормативні документи поки такої прямої заборони не передбачають. Водночас вони віддають це питання «на відкуп» місцевим адміністраціям.

Міськради та їх повноваження на алко-заборони

Спочатку зазначимо, що п. 441 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР до компетенції сільських, селищних, міських рад відносить установлення заборони продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових суб’єктами господарювання (крім закладів ресторанного господарства) у визначений час доби (!) в межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. У ст. 153 Закону № 481* до цього повноваження ще додав можливість місцевим радам забороняти або обмежувати продаж алко-напоїв на час проведення масових заходів.

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Тож вводити «персоніфіковану» заборону такі ради не мають, але це не завжди так (див. нижче).

Військові адміністрації: чи є повноваження на заборону?

А от п. 13 ч. 1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII у період дії воєнного стану дозволяє військовому командуванню разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) самостійно або із залученням органів виконавчої влади чи місцевого самоврядування забороняти у порядку, визначеному КМУ, торгівлю зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі. У п. 43 ч. 2 ст. 15 цього Закону військові адміністрації населених пунктів на відповідній території наділено повноваженням, зокрема, із прийняття рішень про такі заборони. Постановою КМУ від 29.12.2021 № 1457 було затверджено Порядок заборони торгівлі зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, в умовах правового режиму воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях.

Згідно з п. 3 цього Порядку

заборона торгівлі, зокрема, алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, в межах певної території запроваджується шляхом видання наказу військовим командуванням разом з військовою адміністрацією

з метою забезпечення громадської безпеки і порядку. Військові адміністрації, органи місцевого самоврядування забезпечують негайне інформування про запровадження такої заборони торгівлі, зокрема через засоби масової інформації, суб’єктів господарювання та населення на відповідній території (п. 6 Порядку).

Тобто для того, щоб з’ясувати, які спеціальні заборони щодо торгівлі алкогольними напоями діють у відповідних населених пунктах (містах, селищах тощо), треба з’ясувати, чи приймалось таке заборонне «алко-рішення» відповідною військовою адміністрацією, якій «підпорядкований» цей населений пункт. Зазначимо, що у низці населених пунктів на час дії правового режиму воєнного стану введені і зараз діють такі рішення, що передбачають, зокрема, і заборони на продаж алкогольних напоїв особам у військовій формі!

Приклади заборон

Наприклад, у Харківській області наказом начальників Харківської обласної військової адміністрації та Харківського військового гарнізону від 16.05.2022 № 08В заборонено продаж алко-напоїв та речовин, вироблених на спиртовій основі (за винятком лікарських засобів, дозволених до застосування та включених до Держреєстру лікарських засобів України та дезінфекційних засобів), військовослужбовцям ЗСУ, Нацгвардії України, а також інших військових формувань, правоохоронних органів тощо, або особам, що мають зовнішні ознаки належності до цих формувань (наявність військової форми, озброєння, спецзасобів тощо).

А от у м. Львів цю заборону було введено взагалі розпорядженням Львівської міської ради від 19.04.2023 № 119 (ср. ). У п. 3 цього розпорядження зазначено:

«Суворо заборонити продаж будь-яких алкогольних напоїв військовослужбовцям Збройних Сил України, Національної гвардії України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також працівникам правоохоронних органів»

Хоча, як ми зазначили вище, міськрада має право самостійно приймати рішення лише щодо заборони на продаж алко-напоїв у певні часи доби. Тобто вони тут «трохи перебрали» своїх повноважень*, бо цю заборону мала вводити Львівська обласна військова адміністрація…

* До речі, у п. 2 цього розпорядження наказано посилити відповідальність за торгівлю в заборонений час (за ст. 156 КУпАП) шляхом залучення порушників до громадських робіт!..

Питання «ідентифікації» військової форми та військових

Окремі питання щодо діючих заборон: як продавцю алкоголю визначити, чи є відповідна форма, в яку одягнена особа, військовою, а також чи є така особа військовослужбовцем тощо? Адже продавці не мають права вимагати від покупців якісь документи, окрім тих, що підтверджують повноліття покупця у певних випадках...

Так чи інакше, але в низці територіальних громад такі заборони діють. Тепер давайте розберемось, як має каратись їх порушення.

Які там санкції?!

Під повідомленням щодо введення Львівською міськрадою обмеження на продаж алко-напоїв військовим розміщене попередження, що за його порушення підприємців очікує штраф від 6,8 до 13,6 тис. грн. Такі розміри «характерні» для штрафів за ст. 156 КУпАП. В інших джерелах щодо таких порушень теж лякають адмінштрафом за цією статтею.

Чи це дійсно так? І які взагалі можливі санкції до порушників таких «алко-формових» обмежень?

Після вивчення цих питань

ми зробили висновок, що порушникам нічого не загрожує (окрім попередження)

Наведено наші докази.

За Законом № 481. Почнемо із санкцій цього спеціального нормативу. У ст. 17 Закону № 481 передбачено штраф розміром 6800 грн (може, його львів’яни й мали на увазі), але він застосовується за «порушення вимог статті 153 цього Закону». Згадана стаття встановлює низку обмежень, зокрема, щодо продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових, але там немає обмеження щодо продажу алко-товарів військовослужбовцям та/або особам у військовій формі! Щодо обмежень за рішеннями місцевих рад, то у статті 153 згадано обмеження торгувати алко-напоями у визначений рішеннями таких органів час доби (або під час масових заходів). От за порушення таких «часових» обмежень алко-торгівлі госпсуб’єкт (підприємство чи ФОП) дійсно може «відловити» 6800 грн цього штрафу...

За КУпАП. Тепер що стосується «профільної» ст. 156 КУпАП «Порушення правил торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння».

Вона, начебто, має поширюватися й на наші види порушень. Але з її змісту такий висновок зробити не можна, бо там передбачені покарання виключно (!) за таку торгівлю алкоголем:

— без марок акцизного податку чи з підробленими марками цього податку;

— у приміщеннях або на територіях, заборонених законом, або в інших місцях, заборонених рішенням відповідного органу місцевого самоврядування;

— через торгові автомати чи особами, які не досягли 18-річного віку;

— особі, яка не досягла 18-річного віку;

— у заборонений рішенням відповідного органу місцевого самоврядування час доби*.

* Тобто за торгівлю у заборонений час (і ще за деякі порушення торгівлі алкоголем) можна «відловити» обидва види штрафів: і за ст. 17 Закону № 481 (на госпсуб’єкта: 6800 грн) і за ст. 156 КУпАП (на винну посадову особу: від 6800 до 13600 грн).

Тільки саме за ці (а не взагалі за будь-які) види порушень і мають накладатись за цією статтею адмінштрафи на винних осіб у розмірі від 400 до 800 нмдг (тобто згадані: «від 6,8 до 13,6 тис. грн»).

Як бачимо, серед цього переліку порушень продаж алкоголю військовим не згадується. Немає в змісті ст. 156 КУпАП і якихось «обтічних» фраз, що визначають склад порушення, під які можна було б упхнути продаж алкоголю військовим!

Якихось інших видів санкцій ні в КУпАП, ні в інших нормативах за такі порушення ми не знайшли.

Підтвердити наші висновки можна й тим фактом, що вже колись висувався законопроєкт від 29.02.2016 № 4171, який передбачав введення штрафів за такі порушення внесенням відповідних змін і до ст. 156 КУпАП, і до Закону № 481. Але його текст так і не було узгоджено, і на голосування ВРУ його не винесли.

Отже, будьте уважні і прагніть не реалізовувати алкоголь особам у військовій чи т. п. формі. Але коли вас на цьому спіймають, пам’ятайте, що санкцій поки за це немає і не давайте перевіряючим безпідставно «навішувати» вам згадані штрафи!..

А от для споживачів алкоголю з числа військових ст. 17220 КУпАП у відповідних випадках передбачає доволі суворі покарання у вигляді великих штрафів і навіть утримання на гауптвахті. Але це — проблеми вже не продавців-порушників…

Висновки

  • На час воєнного стану у низці населених пунктів введені і зараз діють законні (й не надто законні) рішення, що передбачають заборони на продаж алкогольних напоїв військовослужбовцям / особам у військовій формі.
  • Такі та інші заборони торгівлі алко-напоями (та речовинами, виробленими на спиртовій основі) під час воєнного стану мають вводитись наказами відповідних військових адміністрацій.
  • За порушення таких заборон (продаж алкоголю військовим) жодні санкції законодавством не передбачені. Адже ні в ст. 17 Закону № 481, ні в ст. 156 КУпАП такі правопорушення не згадуються. І контролери не мають права застосовувати ці санкції до продавців алкоголю.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі