Теми статей
Обрати теми

Волонтери та оподаткування: зміни в правилах гри

Ушакова Лілія, експерт з кадрових і податкових питань
Ця стаття буде цікава особам, які займаючись волонтерською діяльністю, збирають кошти на свої власні карткові рахунки та далі витрачають їх на потреби військових чи осіб, що постраждали внаслідок дій рф. Така діяльність може підпадати під оподаткування. Як цього уникнути, зараз розповімо. Тим більш, що є привід підняти цю тему — законодавець укотре коригує податкові правила гри для волонтерів.

Волонтер та реєстрація

Хто такий волонтер? Це особа, яка добровільно здійснює соціально спрямовану неприбуткову діяльність шляхом надання волонтерської допомоги (ч. 1 ст. 7 Закону України «Про волонтерську діяльність» від 19.04.2011 № 3236-VI).

На волонтерську діяльність особа може витрачати власні кошти, а може залучати кошти інших осіб.

З власними грошима немає питань. А ось перш ніж відкрити збір й дати реквізити власного карткового рахунку, слід поставити собі запитання: як на такі надходження на картку буде дивитися податкова? А дивитиметься вона доволі просто:

все, що зайшло на власну картку, — це інший оподатковуваний дохід, з якого слід сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5 %

Навіть якщо з цієї суми ти собі й копійки не залишив.

Чи є варіанти уникнути оподаткування? Так. У ПКУ для цього є «чудова парочка» — п.п. «б» п.п. 165.1.54 та п.п. 170.7.8. Проте скористатися звільняючими нормами цих підпунктів волонтер може виключно у випадку, якщо він зареєструється в Реєстрі волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (далі — Реєстр волонтерів). Мета створення цього реєстру — здійснення контролю за оподаткуванням благодійної допомоги відповідно до п.п. 165.1.54 ПКУ.

Веде цей Реєстр Державна податкова служба. Тож з метою проведення реєстрації звертайтеся саме до неї.

Підсумуємо. Коли ти не в Реєстрі — плати податки у розмірі майже 1/5 з отриманих доходів. Якщо ж ти в Реєстрі волонтерів (далі — зареєстрований волонтер) — користуйся звільняючими п.п. «б» п.п. 165.1.54 та п.п. 170.7.8 ПКУ. В окремих випадках навіть «заднім» числом! Цікаво? Розповідаємо.

Звільняючі норми ПКУ

Збір коштів. Підпункт «б» п.п. 165.1.54 ПКУ дозволяє не оподатковувати кошти, що отримує (збирає) зареєстрований волонтер для надання благодійної допомоги на користь осіб, визначених у пп. «а» та «в» цього підпункту, зокрема:

— учасникам бойових дій — військовослужбовцям (резервістам, військовозобов’язаним) та працівникам ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління держохорони, Держспецзв’язку, інших військових формувань, добровольчих формувань тергромад, поліцейським та працівникам Нацполіції, у тому числі тим, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, беруть (брали) безпосередню участь у відсічі збройної агресії та забезпеченні національної безпеки, усуненні загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності у період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні, перебуваючи безпосередньо в районах здійснення зазначених заходів, або на користь членів сімей таких учасників бойових дій (далі — учасники бойових дій або члени їх сімей);

— працівникам підприємств, сил цивільного захисту, які залучаються (залучалися) та беруть (брали) безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф, перебуваючи безпосередньо в районах проведення бойових дій та у період здійснення бойових дій, у порядку, встановленому законодавством, або на користь членів їхніх сімей (далі — працівники з забезпечення або члени їх сімей);

— фізособам, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, в яких проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах (далі — фізособи з зони бойових дій).

Кошти зібрані? Переходимо до витрачання.

Витрачання коштів. Волонтеру дозволено витрачати без оподаткування зібрані кошти на:

1) надання благодійної допомоги переліченим вище категоріям осіб на цілі, визначені в п.п. 170.7.8 ПКУ;

2) відшкодування власних витрат волонтера, що пов’язані із наданням зазначеної благодійної допомоги та документально підтверджені.

На які цілі відповідно до приписів п.п. 170.7.8 ПКУ волонтер може надавати благодійну допомогу фізособам? Відповідь на це запитання — в таблиці нижче.

Волонтерська благодійна допомога

Мета надання благодійної допомоги

Одержувачі допомоги

Для закупівлі або надання у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів (робіт, послуг) за Переліком від 24.02.2016 № 112. До речі, цей перелік було нещодавно доповнено. В оновленій редакції він діє з 03.06.2023

Учасники бойових дій або члени їх сімей

Для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення

На лікування та медичне обслуговування (обстеження, діагностику), у тому числі для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення

Працівники з забезпечення або члени їх сімей; фізособи з зони бойових дій

На відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні і побутові потреби та на інші потреби згідно з Переліком, затвердженим постановою КМУ від 26.11.2014 № 653*

Учасники бойових дій або члени їх сімей;

працівники з забезпечення або члени їх сімей;

фізособи з зони бойових дій

* Радимо волонтерові попереджати отримувача допомоги на відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні і побутові потреби та на інші потреби згідно з Переліком про такий важливий момент. Якщо загальна сума зазначеної допомоги, отриманої протягом звітного року, сукупно перевищить 500 розмірів мінзарплати, встановленої законом на 1 січня звітного року, то з суми перевищення над таким розміром слід сплатити ПДФО за ставкою 18 % та ВЗ — 1,5 %. Також фізособі-отримувачу доведеться подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги.

Увага! Зазначена в таблиці допомога може бути надана волонтером:

або безпосередньо наведеним в ній особам,

або через Міноборони, ГУ Нацгвардії, СБУ, Службу зовнішньої розвідки, Адміністрацію Держприкордонслужби, МВС, Нацполіцію, Управління держохорони, Адміністрацію Держспецзв’язку, через органи управління інших військових формувань, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Контроль за отриманими та перерахованими сумами здійснює податкова.

Підтвердження витрат

Почнемо з того, що за загальним правилом

витрати волонтера повинні бути підтверджені документально. Це вимога п.п. «б» п.п. 165.1.54 ПКУ

Тільки в такому випадку суми цих витрат можна буде вивести з-під оподаткування.

Тобто для волонтера недостатньо отримати кошти й витратити їх на дозволені цілі, наприклад, купити цифрові камери для безпілотних систем та передати їх військовим ЗСУ. Такі витрати (передача ЗСУ) повинні бути документально підтверджені.

Аналогічно й з витратами на ведення волонтерської діяльності (наприклад, на бензин, проживання в готелях під час поїздок з волонтерськими цілями тощо). Якщо волонтер використовує на ці цілі кошти, що надійшли на його розрахунковий рахунок, як благодійна допомога, то слід мати документи, що фіксують суми та напрямок використання. Інакше є ризик, що податкова кваліфікуватиме отримані волонтером суми, витрати за якими не підтверджені документально, як інші оподатковувані доходи (п.п. 164.2.20 ПКУ) та вимагатиме сплати ПДФО/ВЗ.

Чим підтверджувати витрати? ПКУ не дає відповіді на це запитання. Тож зберігайте чеки, квитанції, інвойси, накладні, акти приймання-передачі, відомості передачі тощо. Не зайвим буде фотозйомка та відеозйомка, які б підтвердили факт передачі коштів/речей отримувачам допомоги.

Виняток із наведеного правила — витрати, що були понесені зареєстрованими волонтерами в період з 24.02.2022 до 01.05.2022. Обов’язкове документальне підтвердження таких витрат не вимагається. Підстава — п. 29 підрозд. 1 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ.

Витрати інших періодів повинні бути підтверджені документально.

Ще одне болюче для волонтера питання — підтвердження статусу отримувача допомоги — учасника бойових дій, працівника з забезпечення, фізособи з зони бойових дій. За можливості збирайте будь-які допустимі докази того, що отримувачі потрапляють до цих категорій.

Строки. Нове!

Говоримо про зміни, що вносяться до п.п. «б» п.п. 165.1.54 ПКУ Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» від 30.06.2023 № 3219-IX (далі — Закон № 3219). Зазначений Закон наразі направлений на підпис Президенту. В його розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначено, що цей Закон набере чинності з 01.08.2023. Проте це не заважає нам з вами ознайомитися з його положеннями.

Отже, у разі підписання Закону № 3219 у встановлені строки, починаючи з 01.08.2023 звільняючі положення п.п. «б» п.п. 165.1.54 ПКУ будуть застосовуватися до благодійної допомоги, отриманої зареєстрованими волонтерами у таких звітних податкових роках:

— у звітному податковому році, що передує року внесення волонтера до Реєстру волонтерів;

— у звітному податковому році, в якому волонтера внесено до Реєстру волонтерів;

— у звітних податкових роках, наступних після року внесення волонтера до Реєстру волонтерів, але не пізніше 31 грудня року, наступного за роком, в якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації.

Тож якщо волонтер зареєструється в Реєстрі волонтерів, наприклад, у вересні 2023 року, то він зможе застосувати положення п.п. «б» п.п. 165.1.54 ПКУ й до витрат, які були понесені ним у тому числі у 2022 році (тобто році, що передує року внесення волонтера до Реєстру).

Висновки

  • Якщо волонтер реєструється в Реєстрі волонтерів, то він отримує можливість вивести з-під оподаткування суми благодійної допомоги, що були зібрані та надані особам, визначеним у п.п. «б» п.п. 165.1.54 ПКУ.
  • Витрати волонтера повинні бути підтверджені документально. Виняток — витрати, що були понесені в період з 24.02.2022 до 01.05.2022.
  • Законом № 3219 встановлюють періоди застосування звільняючих положень п.п. «б» п.п. 165.1.54 ПКУ. У результаті приписи цього підпункту волонтер зможе поширити на звітний податковий рік, що передує року внесення волонтера до Реєстру волонтерів.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі