Теми статей
Обрати теми

Грошова спонсорська допомога — без ПДВ

Солошенко Людмила, податковий експерт
Лист ДПСУ від 19.09.2023 № 3085/ІПК/99-00-21-03-02-06

Висновок документа

Якщо за договором спонсорства в обмін на отримання добровільної фінансової підтримки не передбачено надання спонсорові яких-небудь послуг, а тільки зазначення імені (найменування) спонсора, найменування товару або торговельної марки, то операції з отримання спонсорської допомоги не вважаються оплатою послуг (зокрема, рекламних) і не є об’єктом оподаткування ПДВ

ПДВ. Свіжий справедливий висновок податківців щодо спонсорства, безумовно, радує. Спонсорство не можна ототожнювати з рекламними послугами і платою за послуги (п.п. «б» п. 186.3 ПКУ). Тому грошова спонсорська допомога (фіндопомога від спонсора) не призводить до жодних ПДВ-наслідків і не виявиться об’єктом ПДВ.

Адже за визначенням спонсорство — це добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними і юридичними особами будь-якої діяльності з метою популяризації виключно (!) власного імені, найменування, комерційного (фірмового) найменування, найменування товару, торговельної марки, яка перебуває у власності таких осіб або правомірно ними використовується (ст. 1 Закону України «Про рекламу» від 03.07.96 № 270/96-ВР, далі Закон про рекламу). Тобто, по суті, — звичайна добровільна підтримка (допомога). Тільки за умови, що буде згадано спонсорське ім’я / продемонстрований товарний знак. Не більше! Оскільки при спонсорстві є і свої обмеження. І, зокрема, в програмах, передачах, засобах масової інформації, видовищних та інших заходах, що проводяться за участю спонсорів, заборонено (!) наводити будь-яку інформацію рекламного характеру про спонсора та/або його товари, окрім імені або найменування спонсора, комерційного (фірмового) найменування, найменування товару та/або торговельної марки (ст. 5 Закону про рекламу).

Усе це тільки підтверджує, що за спонсорським договором жодні рекламні послуги не надаються. Предметом спонсорського договору є добровільна безповоротна фінансова допомога (грошові кошти), а не замовлення (оплата) рекламних послуг. Тим паче, що в ч. 5 ст. 13 Закону про рекламу прямо обумовлено, що оприлюднення, виголошення в програмі, передачі імені, найменування спонсора, комерційного (фірмового) найменування, найменування товару, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності спонсора рекламою не вважається.

Тому якщо такі умови спонсорства дотримуються і договором спонсорства не передбачено надання спонсорові яких-небудь послуг, то грошова спонсорська допомога не є об’єктом ПДВ. Адже операції з надання безповоротної фіндопомоги не є постачанням. А отже, до необхідності нарахування ПДВ не призведуть. У декларації з ПДВ спонсорська допомога не відображається (лист ДПСУ від 13.09.2021 № 3402/ІПК/99-00-21-02-02-06).

Інакше, якщо одержувач допомоги натомість надаватиме спонсорові якісь послуги (наприклад, рекламуватиме спонсора — надаватиме рекламні послуги), то операції з постачання рекламних послуг на загальних підставах виявляться об’єктом ПДВ // див., наприклад, лист ДПСУ від 08.10.2021 № 3798/ІПК/99-00-21-02-02-06, у якому податківці (на відміну від нового листа) фіскально підходили до спонсорства, розцінюючи його як рекламні послуги. А тому радимо бути все ж акуратніше з формулюваннями в спонсорському договорі — рекламні послуги в ньому згадуватися не повинні, а положеннями зазвичай передбачається таке:

«Спонсор надає Набувачу добровільну допомогу з метою популяризації виключно свого найменування.

Добровільна допомога надається у вигляді грошових коштів.

Розмір спонсорської допомоги становить _____ грн

Спонсор перераховує спонсорську допомогу Набувачу на поточний рахунок у банку не пізніше _______ з дня укладення цього договору.

Спонсорська допомога надається для фінансування (зазначають захід, що проводиться)».

Як бачимо, про жодні рекламні послуги тут не йдеться.

Також врахуйте, що ПДВ може замаячити і при просуванні торговельної марки. Наприклад, якщо укладено спонсорський договір на популяризацію (демонстрацію) торговельної марки/товару в телепрограмі, серіалі, кінофільмі (оскільки такі операції підпадають під п.п. «д» п.п. 14.1.185 ПКУ і вважаються постачанням послуг). Детальніше про це див. лист ДПСУ від 22.05.2020 № 2164/6/99-00-07-03-02-06/ІПК. І хоча в листі ДПСУ, від 19.09.2023 № 3085/ІПК/99-00-21-03-02-06, що коментується, подібного застереження немає, з популяризацією (демонстрацією) торговельної марки все-таки треба бути уважним.

Податок на прибуток. У податковоприбутковому обліку в одержувача спонсорської допомоги операції облікуються за бухобліковими правилами (тобто через бухдоходи збільшать фінрезультат — об’єкт оподаткування).

А ось у спонсора:

малодохідника — надана спонсорська допомога за бухобліковими правилами залишиться у витратах (і через бухвитрати зменшить бухфінрезультат — об’єкт оподаткування;

високодохідника — можуть виникати податкові різниці. І, зокрема, при наданні спонсорської допомоги:

1) неприбутковим організаціям (НПО) — благодійна різниця (за п.п. 140.5.9 ПКУ — на суму понад 4 % ліміту);

2) спортивним НПО — спортивна різниця (за п.п. 140.5.14 ПКУ — на суму понад 8 % ліміту);

3) неплатникам податку на прибуток (зокрема, єдиноподатникам) або платникам податку на прибуток — пов’язаним особам, які були збитковими минулого року, — подарункова різниця (за п.п. 140.5.10 ПКУ — на всю суму спонсорської допомоги) (лист ДПСУ від 13.09.2021 № 3402/ІПК/99-00-21-02-02-06).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі