Висновок документа
Якщо за договором спонсорства в обмін на отримання добровільної фінансової підтримки не передбачено надання спонсорові яких-небудь послуг, а тільки зазначення імені (найменування) спонсора, найменування товару або торговельної марки, то операції з отримання спонсорської допомоги не вважаються оплатою послуг (зокрема, рекламних) і не є об’єктом оподаткування ПДВ
ПДВ. Свіжий справедливий висновок податківців щодо спонсорства, безумовно, радує. Спонсорство не можна ототожнювати з рекламними послугами і платою за послуги (п.п. «б» п. 186.3 ПКУ). Тому грошова спонсорська допомога (фіндопомога від спонсора) не призводить до жодних ПДВ-наслідків і не виявиться об’єктом ПДВ.
Адже за визначенням спонсорство — це добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними і юридичними особами будь-якої діяльності з метою популяризації виключно (!) власного імені, найменування, комерційного (фірмового) найменування, найменування товару, торговельної марки, яка перебуває у власності таких осіб або правомірно ними використовується (ст. 1 Закону України «Про рекламу» від 03.07.96 № 270/96-ВР, далі — Закон про рекламу). Тобто, по суті, — звичайна добровільна підтримка (допомога). Тільки за умови, що буде згадано спонсорське ім’я / продемонстрований товарний знак. Не більше! Оскільки при спонсорстві є і свої обмеження. І, зокрема, в програмах, передачах, засобах масової інформації, видовищних та інших заходах, що проводяться за участю спонсорів, заборонено (!) наводити будь-яку інформацію рекламного характеру про спонсора та/або його товари, окрім імені або найменування спонсора, комерційного (фірмового) найменування, найменування товару та/або торговельної марки (ст. 5 Закону про рекламу).
Усе це тільки підтверджує, що за спонсорським договором жодні рекламні послуги не надаються. Предметом спонсорського договору є добровільна безповоротна фінансова допомога (грошові кошти), а не замовлення (оплата) рекламних послуг. Тим паче, що в ч. 5 ст. 13 Закону про рекламу прямо обумовлено, що оприлюднення, виголошення в програмі, передачі імені, найменування спонсора, комерційного (фірмового) найменування, найменування товару, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності спонсора рекламою не вважається.
Тому якщо такі умови спонсорства дотримуються і договором спонсорства не передбачено надання спонсорові яких-небудь послуг, то грошова спонсорська допомога не є об’єктом ПДВ. Адже операції з надання безповоротної фіндопомоги не є постачанням. А отже, до необхідності нарахування ПДВ не призведуть. У декларації з ПДВ спонсорська допомога не відображається (лист ДПСУ від 13.09.2021 № 3402/ІПК/99-00-21-02-02-06).
Інакше, якщо одержувач допомоги натомість надаватиме спонсорові якісь послуги (наприклад, рекламуватиме спонсора — надаватиме рекламні послуги), то операції з постачання рекламних послуг на загальних підставах виявляться об’єктом ПДВ // див., наприклад, лист ДПСУ від 08.10.2021 № 3798/ІПК/99-00-21-02-02-06, у якому податківці (на відміну від нового листа) фіскально підходили до спонсорства, розцінюючи його як рекламні послуги. А тому радимо бути все ж акуратніше з формулюваннями в спонсорському договорі — рекламні послуги в ньому згадуватися не повинні, а положеннями зазвичай передбачається таке:
«Спонсор надає Набувачу добровільну допомогу з метою популяризації виключно свого найменування.
Добровільна допомога надається у вигляді грошових коштів.
Розмір спонсорської допомоги становить _____ грн
Спонсор перераховує спонсорську допомогу Набувачу на поточний рахунок у банку не пізніше _______ з дня укладення цього договору.
Спонсорська допомога надається для фінансування (зазначають захід, що проводиться)».
Як бачимо, про жодні рекламні послуги тут не йдеться.
Також врахуйте, що ПДВ може замаячити і при просуванні торговельної марки. Наприклад, якщо укладено спонсорський договір на популяризацію (демонстрацію) торговельної марки/товару в телепрограмі, серіалі, кінофільмі (оскільки такі операції підпадають під п.п. «д» п.п. 14.1.185 ПКУ і вважаються постачанням послуг). Детальніше про це див. лист ДПСУ від 22.05.2020 № 2164/6/99-00-07-03-02-06/ІПК. І хоча в листі ДПСУ, від 19.09.2023 № 3085/ІПК/99-00-21-03-02-06, що коментується, подібного застереження немає, з популяризацією (демонстрацією) торговельної марки все-таки треба бути уважним.
Податок на прибуток. У податковоприбутковому обліку в одержувача спонсорської допомоги операції облікуються за бухобліковими правилами (тобто через бухдоходи збільшать фінрезультат — об’єкт оподаткування).
А ось у спонсора:
— малодохідника — надана спонсорська допомога за бухобліковими правилами залишиться у витратах (і через бухвитрати зменшить бухфінрезультат — об’єкт оподаткування;
— високодохідника — можуть виникати податкові різниці. І, зокрема, при наданні спонсорської допомоги:
1) неприбутковим організаціям (НПО) — благодійна різниця (за п.п. 140.5.9 ПКУ — на суму понад 4 % ліміту);
2) спортивним НПО — спортивна різниця (за п.п. 140.5.14 ПКУ — на суму понад 8 % ліміту);
3) неплатникам податку на прибуток (зокрема, єдиноподатникам) або платникам податку на прибуток — пов’язаним особам, які були збитковими минулого року, — подарункова різниця (за п.п. 140.5.10 ПКУ — на всю суму спонсорської допомоги) (лист ДПСУ від 13.09.2021 № 3402/ІПК/99-00-21-02-02-06).