Теми статей
Обрати теми

Торгівля пальним «без місць», але з чужого «місця» зберігання!

Павленко Олексій, податковий експерт
Цей матеріал є сиквелом нашої публікації «Оптова торгівля пальним без місця: проблемні ситуації» // «Податки & бухоблік», 2023, № 8, а також — логічним продовженням нашого коментаря до ліберальної консультації з БЗ 113.04*. Сьогодні проаналізуємо цікавий лист ДПСУ, який чіпляє цілу низку проблем торгівлі пальним «без місць». А як підсумок наведемо можливі безпечні варіанти такої торгівлі.

* Див. «Торгівля пальним «без місць»: ліберальна консультація від ДПСУ» // «Податки & бухоблік», 2023, № 74.

Ліберально від ДПСУ про торгівлю «без місць»

Отже, спочатку давайте разом проаналізуємо зміст листа ДПСУ від 12.07.2023 № 1833/ІПК/99-00-09-04-03-06 (далі — лист № 1833), у якому податківці відповідали на низку проблемних питань щодо роботи за ліцензією на оптову торгівлю пальним за відсутності місць оптової торгівлі (далі цей вид ліцензії називаємо спрощено: ліцензія «без місць»).

Лист — першоджерело БЗ. Спочатку зазначимо, що згадану консультацію в БЗ 113.04 податківці фактично вибудували на відповіді (на запитання 5), яка «озвучена» в листі № 1833. Вони у цій консультації не дуже вдало нахапали фрагменти цитат із листа № 1833, але підсумком зробили ліберальний висновок: що госпсуб’єкт, який має ліцензію «без місць» (далі — Ліцензіат), може передавати на зберігання пальне іншим суб’єктам, які мають відповідні ліцензії, та далі реалізовувати пальне оптом з цих місць зберігання.

Але, крім цього, у листі № 1833 є ще цікаві відповіді, на які оптовим продавцям пального за ліцензією «без місць» варто звернути увагу.

Додаткові цікавинки листа. Ось іще низка запитань до ДПСУ, поставлених у листі № 1833. Нумеруємо їх (у дужках) саме так, як у листі.

Чи можна за ліцензією «без місць» здійснювати діяльність:

— з купівлі та продажу пального іншим госпсуб’єктам безпосередньо з акцизного складу пересувного, розпорядником якого є Ліцензіат (оптова торгівля «без місць»), або на акцизному складі пересувному — при зміні власника пального на такому акцизному складі пересувному? (1)

— з продажу пального іншим суб’єктам господарювання безпосередньо з акцизного складу (нафтобаза), де Ліцензіат зберігає свiй товар відповідно до договору зберігання, шляхом відпуску (відвантаження) пального Зберігачем (нафтобазою) з місця зберігання за заявками Ліцензіата у транспортний засіб Покупця (акцизний склад пересувний) за умовами реєстрації акцизної накладної (АН) безпосередньо від продавця (Ліцензіата) Покупцю пального? (2)

— з купівлі та продажу пального в межах однієї нафтобази, яка має статус акцизного складу, на якому Ліцензіат зберігає своє пальне за договором зберігання, іншим госпсуб’єктам, якi також мають укладений договір зберігання з цією нафтобазою без фізичного відвантаження цього товару? (3)

Та іще одне (пов’язане із 3) запитання: чи вважається реалізацією пального у розумінні п.п. 14.1.212 ПКУ такий продаж пального — без фізичної його передачі та з переходом права власності до Покупця, який також зберігає свій товар на цьому акцизному складі за договором зберігання (продаж пального у межах однієї ємності для зберігання), за умови, якщо Покупець не набуває права власності або користування приміщеннями та/або територією такого акцизного складу та при реєстрації АН безпосередньо від продавця (Ліцензіат) Покупцю пального? (6)

Запитання 4 нам не цікаве (за бажання див. його в листі № 1833). А запитання 5 було висвітлено в згаданій БЗ 113.04 (див. вище).

Ліберальні відповіді та натяки. Тепер щодо відповідей фіскалів на цю низку згаданих додаткових запитань: звісно, вони не стали перейматися відповідями на кожне запитання і перші п’ять із них об’єднали.

Запитання 6 (див. вище). Лише на нього податківці надали окрему відповідь. Звісно, тут фіскали написали: немає фізичної передачі пального — немає й реалізації пального у розумінні п.п. 14.1.212 ПКУ.

Запитання 1 — 5 (окрім 4, див. вище). Щодо відповідей на них, то підсумком у листі прозвучало таке.

За наявності ліцензії «без місць» Ліцензіат може здійснювати госпдіяльність з:

— передачі пального на зберігання та подальший продаж такого пального з місць зберігання пального;

отримання Ліцензіатом (поклажодавцем) пального із схову (акцизного складу Зберігача) у транспортний засіб (акцизний склад пересувний, розпорядником якого є Ліцензіат) для подальшого продажу цього пального з цього акцизного складу пересувного.

А якщо Ліцензіат здійснює продаж іншим госпсуб’єктам пального, яке знаходиться на зберіганні, з акцизного складу (нафтобази) Зберігача на акцизний склад пересувний Покупця пального, то в такому випадку реалізацію пального в розумінні п.п. 14.1.212 ПКУ здійснює саме особа, яка фізично передає (відпускає, відвантажує) пальне. Саме така особа і має скласти АН та зареєструвати її в ЄРАН на операції з реалізації пального з акцизного складу на акцизний склад пересувний.

Звісно, у згаданих випадках це має бути саме Зберігач, хоча «за паперами» пальне реалізовує Ліцензіат. Але

для пального акцизу діють зовсім інші правила. І там «реалізація» прив’язана саме до операцій з фізичної передачі пального і — до тих осіб, які у передачі (прийманні) пального безпосередньо беруть участь. А чиє право власності на таке пальне, зазвичай не важливо*

* Виняток тут, мабуть, складають лише операції, коли пальне продається (міняє власника) прямо у пересувному акцизному складі (бензовозі тощо). Звісно, при цьому відбувається і зміна розпорядника того ж самого пересувного акцизного складу на нового власника пального.

Щодо запитання 3, коли пальне, «не рухаючись», міняє власника у місці його зберігання, фіскали не висловилися. Хоча, судячи з контексту їх міркувань (зокрема, щодо вільності сторін у договірних питаннях), такий варіант продажу цілком законний і не порушує умови ліцензії «без місць». Вважаємо, це підтверджує і відповідь на запитання 6 (яке напряму пов’язане із запитанням 3).

Отже, судячи з відповідей і натяків ДПСУ, майже всі вони «заточені» нефіскально! Тому радує той факт, що хоча б частково ці відповіді з листа № 1833 стали «надбанням громадськості», зокрема, через згадану консультацію в БЗ. Особливо це важливо на тлі того, що ворог знов почав гатити по великих місцях зберігання пального. (Вельми цікаво, чи не з СЕАРП ворог знов витягує дані щодо залишків пального у конкретних місцях зберігання?..)

Акцизні накладні не складаються без фізичного руху пального

«АН-омана». Але спочатку зазначимо такий момент. Виходячи із запитань 2 та 6 в листі № 1833, у яких згадується АН, автор цих запитань фіскалам для отримання ІПК не надто розуміється у питаннях виписування АН. Адже АН складаються лише при здійсненні безпосередньо платником-ліцензіатом (!) фактичної передачі (відпуску) пального! Тобто якщо все оформлено коректно, то пальне на зберіганні має рахуватись у СЕАРП за Зберігачем. І саме він здійснює фізичну передачу цього пального (хоч і за заявкою/вказівкою Ліцензіата).

Податківці у листі № 1833 теж (див. вище) окремо звернули увагу на те, що АН складається особою, яка здійснює реалізацію (фізичний відпуск (відвантаження)) пального. Тому

Ліцензіат апріорі не може скласти АН на передачу пального, що знаходиться на зберіганні. Це може зробити тільки Зберігач

Тож майте цей момент на увазі і не допускайтеся помилок у питаннях складання АН!

Якщо треба АН від Ліцензіата. Якщо є бажання, щоб АН на Покупця складав саме Ліцензіат, то останній має спочатку сам отримати пальне зі зберігання (і Зберігач має скласти на нього АН), а потім вже Ліцензіат «фізично» передасть його Покупцю (можливо, й «у межах» одного бензовозу), склавши АН на таку передачу…

Детальніше щодо документального оформлення, зокрема виписування АН у різних варіантах торгівлі «без місць», читайте далі.

Три варіанти торгівлі за ліцензією «без місць»

Підсумком розглянемо, які можливості в рамках торгівлі пальним за ліцензією «без місць» надають висновки цих листа № 1833 і БЗ податківців. Тобто розглянемо три основні варіанти роботи. Звісно, на практиці цих варіантів може бути набагато більше.

Перший етап (загальний). Він для таких варіантів ідентичний: Ліцензіат або сам, або його Постачальник доставляє пальне до Зберігача, де воно зберігатиметься відповідно до договору зберігання (схову), укладеного між Ліцензіатом (поклажодавцем) і Зберігачем. У останнього має бути «повноцінна» ліцензія або на зберігання, або на оптову торгівлю (виробництво чи роздрібну торгівлю* пальним за місцем цього зберігання. Крім того,

Зберігач обов’язково має бути платником пального акцизу, а місце зберігання пального — його зареєстрованим акцизним складом

* Але про ліцензії на виробництво чи роздрібну торгівлю пальним фіскали чомусь не згадують, хоча ці види ліцензій теж дозволяють зберігати й не власне пальне…

Документи:

АН складається на Зберігача тим, хто фактично передає пальне на зберігання — або Ліцензіатом, або його Постачальником (якщо останній доставляє пальне одразу на акцизний склад Зберігача). Таким чином, це пальне під час зберігання буде обліковуватись в СЕАРП за Зберігачем (на його акцизному складі), тому за будь-якого варіанта саме він буде складати АН у разі фізичного (!) відпуску (повернення) пального зі зберігання;

видаткова накладна на пальне, передане на зберігання, у будь-якому випадку складається Ліцензіатом на Зберігача. Якщо пальне до Зберігача доставляє напряму Постачальник, то видаткову накладну на це пальне він складає на свого покупця — Ліцензіата. А Ліцензіат (датою доставки пального) — на Зберігача.

1. «Забирає Ліцензіат». Ліцензіат сам забирає пальне зі зберігання власним або орендованим бензовозом чи бензовозом найнятого ним перевізника. Потім це пальне бензовозом доставляється до Покупця пального.

Документи:

АН складається Зберігачем на пересувний акцизний склад, розпорядником якого є Ліцензіат, потім Ліцензіат складає АН на Покупця;

видаткова накладна теж складається Зберігачем на Ліцензіата, а потім Ліцензіатом на Покупця.

2. «Віддає Зберігач». За вказівкою Ліцензіата пальне зі зберігання повертається не йому, а іншій особі (Покупцю пального). Тобто Зберігач відпускає пальне у бензовоз Покупця чи найнятого ним перевізника.

Документи:

АН складається Зберігачем на Покупця пального;

видаткова накладна складається Зберігачем на Ліцензіата (щодо повернення пального зі схову) та Ліцензіатом — на Покупця (щодо передачі права власності на пальне).

3. «Заміна власника». Фактично це різновид варіанта 2: але тут пальне без руху міняє власника — прямо у місці зберігання. Покупець придбаває пальне у Ліцензіата, але його зі складу Зберігача не вивозить. Тобто Покупець (новий власник) пального укладає договір із Зберігачем на зберігання придбаного пального. Щодо цього усі три сторони оформлюють необхідні документи.

Документи:

АН не складається! Адже пальне фізично нікому не передається, а так і залишається у Зберігача. АН Зберігачем буде складена пізніше — коли пальне він буде «фізично» повертати із зберігання;

видаткові накладні (або акт). Складаються три видаткові накладні: Зберігач на Ліцензіата (на «повернення» із схову), Ліцензіат на Покупця (щодо передачі права власності на пальне) та Покупець на Зберігача (на «передачу» у схов). Буває, у таких випадках, замість купи видаткових накладних складають один тристоронній акт — щодо передачі права власності на пальне/зміни власника і зміни поклажодавця пального, яке знаходиться на акцизному складі у відповідних ємностях на зберіганні.

Наприкінці ще раз нагадаємо:

Оренда (або використання власних) споруд/ємностей для зберігання пального, призначеного для продажу, на відміну від зберігання пального за договором схову, вже виходить за рамки ліцензії «без місць» і може призвести Ліцензіата до величезних штрафів

Успішної вам роботи на тлі насичення укрринку вкрай потрібним пальним!

Висновки

  • Податківці видали ліберальні роз’яснення щодо можливості госпсуб’єкта, який має ліцензію на оптову торгівлю пальним «без місць», передавати пальне на зберігання та реалізовувати його з такого місця зберігання в рамках згаданої ліцензії.
  • Податківці не заперечують в рамках ліцензії «без місць» варіантам продажу пального зі складу зберігання з використанням власних (продавця чи покупця) або найнятих пересувних акцизних складів. А також продаж пального без вивозу зі складу — шляхом зміни власника на пальне, що зберігається.
  • АН на фізичну передачу пального, що знаходилось на зберіганні, може складати тільки Зберігач! Чиє право власності на таке пальне, зазвичай не важливо.
  • При зміні власника пального (яке лежить без руху) прямо на складі Зберігача АН не складається.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі