Теми статей
Обрати теми

Отримали сертифікат якості ISO: як облікувати?

Солошенко Людмила, податковий експерт
Для підтвердження відповідності якості продукції міжнародним вимогам і стандартам отримуємо сертифікат ISO. Як витрати на його отримання відобразити в обліку?

Отримання сертифіката

Сертифікат ISO* — це документ, який підтверджує, що на підприємстві успішно впроваджений один або декілька міжнародних стандартів. Тобто такий сертифікат засвідчує, що впроваджені системи менеджменту якості на підприємстві відповідають установленим міжнародним правилам.

* Абревіатура, утворена від назви Міжнародної організації зі стандартизації (International Organization for Standardization), заснованої в Женеві в 1946 році.

Існує декілька серій стандартів ISO. Проте безперечним лідером є сертифікат ISO 9001 «Системи менеджменту якості», що визначає, яких норм повинен дотримуватися постачальник на всіх етапах виробництва та реалізації продукції. Втім, обрати потрібний сертифікат допоможе компетентна організація, що спеціалізується на сертифікації ISO.

Процедура сертифікації ISO непроста і включає:

— власне отримання сертифіката — передбачає розробку цілого пакета необхідної документації: оцінку впровадження відповідного стандарту на підприємстві, аудит організації документообігу і бізнес-процесів підприємства та їх відповідність обраному стандарту, розробку й упровадження на підприємстві системи менеджменту якості (СМЯ) з подальшим оформленням сертифіката;

— подальші проміжні перевірки — інспекційні (контрольні) аудити (так звані «наглядові аудити»). Проводяться через 1 рік і через 2 роки після отримання сертифіката ISO — на предмет відповідності підприємства вимогам згідно з отриманим сертифікатом. Їх вартість зазвичай становить 50 — 70 % від вартості отриманого сертифіката.

Таким чином,

сертифікація ISO має на увазі: (1) отримання сертифіката і (2) подальші щорічні перевірки на відповідність вимогам згідно з отриманим сертифікатом

Строк дії сертифіката ISO — 3 роки.

При цьому отримання сертифіката ISO дає відчутні переваги:

— підвищення якості продукції (послуг);

— підвищення ефективності роботи та фінансових показників (зниження витрат, збільшення прибутку);

— позитивний імідж підприємства і довіра споживачів до компанії;

— зростання конкурентоспроможності, інвестиційної привабливості компанії;

— можливість отримання державного або муніципального замовлення, а також доступу до участі в електронних торгах.

Бухгалтерський облік

У зв’язкуі з сертифікацією в підприємства, як зазначалося, виникають:

— основні витрати — пов’язані з отримання сертифіката ISO, тобто на оплату робіт органу сертифікації, на розробку документації й упровадження системи менеджменту якості на підприємстві, а також

— додаткові подальші витрати — на проведення перевірок (інспекційних аудитів) протягом перших двох років після отримання сертифіката.

Розглянемо облік кожних з них.

Витрати на отримання сертифіката. Вважаємо, що первісні витрати, пов’язані з отриманням сертифіката ISO (строком дії 3 роки), у бухгалтерському обліку можна облікувати як нематеріальний актив (НМА). Тобто сертифікат ISO обліковують на субрахунку 127 «Інші НМА» (але попередньо всі витрати, пов’язані з його отриманням, акумулюють на субрахунку 154 «Придбання (створення) НМА»).

Адже вигоди від отримання сертифіката — очевидні. А за визначенням нематеріальний актив — це немонетарний актив, який не має матеріальної форми і може бути ідентифікований (п. 4 НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи»). При цьому об’єкт може бути зарахований до НМА, якщо:

— підприємство здійснює контроль над ним;

— існує ймовірність отримання майбутніх економічних вигод, пов’язаних з використанням активу;

— вартість активу може бути достовірно визначена.

А зазначені умови в цьому випадку дотримуються.

При цьому придбаний НМА відображають в обліку за первісною вартістю, яка складається з (пп. 10, 11 НП(С)БО 8, п. 2.5 Методрекомендацій № 1327*):

— ціни його придбання;

— мита, непрямих податків, які не підлягають відшкодуванню;

— інших витрат, безпосередньо пов’язаних з його придбанням і доведенням до стану, в якому він придатний для використання за призначенням (наприклад, витрати на консультаційні, юридичні та інші подібні послуги).

* Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку нематеріальних активів, затверджені наказом Мінфіну від 16.11.2009 № 1327.

У бухгалтерському обліку витрати на отримання сертифіката підлягають амортизації. При цьому нарахування амортизації НМА здійснюється протягом строку його корисного використання, який установлюється підприємством при зарахуванні активу на баланс (п. 25 НП(С)БО 8, п. 5.1 Методрекомендацій № 1327). Тобто в цьому випадку протягом 3 років.

Подальші щорічні витрати (на інспекційний аудит). А ось подальші щорічні витрати (на аудит і перевірки відповідності підприємства вимогам отриманого сертифіката) — які виникатимуть у підприємства через 1 і через 2 роки після отримання сертифіката ISO, обліковують як витрати майбутніх періодів на рахунку 39. І оскільки ці витрати, по суті, підтверджують подальшу дію сертифіката, то в обліку їх відносять на витрати рівномірно — протягом строку дії сертифіката, що залишився, відповідно:

— при проведенні першого річного аудиту — протягом двох років використання сертифіката, що залишилися;

— при проведенні другого річного аудиту — протягом решти 1 року використання сертифіката.

Податковий облік

Податок на прибуток. У податковоприбутковому обліку витрати на отримання сертифіката:

у малодохідників (платників з річним бухдоходом, що не перевищує 40 млн грн, які відмовилися від різниць) облікуються за бухобліковими правилами і жодних податкових різниць при цьому не виникне;

у високодохідників — обліковуються як НМА «податкової» групи 6. Такі НМА амортизуються в податковоприбутковому обліку протягом строку, визначеного правовстановлюючими документами (п.п. 138.3.4 ПКУ), — відповідно протягом строку дії сертифіката (3 років). При цьому у високодохідників у податковоприбутковому обліку щодо об’єктів НМА виникатимуть амортизаційні різниці. Тому фінрезультат (об’єкт оподаткування) доведеться збільшити на «бухгалтерську» амортизацію (п. 138.1 ПКУ) і зменшити на «податкову»(п. 138.2 ПКУ).

А ось подальші витрати на щорічний інспекційний аудит і в малодохідників, і у високодохідників у податковоприбутковому обліку відобразяться за бухобліковими правилами. І через бухвитрати поступово зменшуватимуть фінрезультат (об’єкт оподаткування).

ПДВ. У ПДВ-обліку вхідний ПДВ а витратами на сертифікацію включається в податковий кредит (ПК) на загальних підставах за наявності зареєстрованих податкових накладних (ПН) постачальників (п. 198.6 ПКУ).

Усе сказане підкріпимо прикладом.

Приклад. Витрати, пов’язані з отриманням сертифіката ISO, становлять 32400 грн (у тому числі ПДВ — 5400 грн). Через 1 рік сплатили витрати на проведення щорічного інспекційного (контрольного) аудиту — 14400 грн (у тому числі ПДВ — 2400 грн).

В обліку операції відобразяться так:

Облік витрат на сертифікацію ISO

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн

Дт

Кт

Отримання сертифіката

1

Оплачено витрати, пов’язані з отриманням сертифіката

371

311

32400

2

Відображено податковий кредит за «вхідним» ПДВ (за наявності зареєстрованих податкових накладних постачальника)

644/1

644

5400

641/ПДВ

644/1

5400

3

Відображено витрати, пов’язані з отриманням сертифіката ISO, отримано сертифікат

154

631, 685

27000

4

Списано суму «вхідного» ПДВ

644/1

631, 685

5400

5

Здійснено залік заборгованості

631, 685

371

32400

6

Визнано об’єкт НМА

127

154

27000

7

Нараховано амортизацію за об’єктом НМА (щомісячно протягом 3 років, 27000 грн : 3 роки : 12 місяців)

91, 92, 93

133

750

Подальші витрати на щорічний аудит

8

Відображено витрати на інспекційний аудит (через 1 рік після отримання сертифіката)

39

685

12000

9

Відображено податковий кредит за «вхідним» ПДВ (за наявності зареєстрованої податкової накладної постачальника)

644/1

685

2400

641/ПДВ

644/1

2400

10

Оплачено витрати на проведення інспекційного аудиту

685

311

14400

11

Щомісячно (протягом 2 років) витрати, обліковані раніше у складі витрат майбутніх періодів, списано до витрат (12000 грн : 2 роки : 12 місяців)

91, 92, 93

39

500

Висновки

  • Процедура сертифікація ISO включає: (1) отримання сертифіката і (2) проведення подальших перевірок (контрольного аудиту) через 1 рік і 2 роки після отримання сертифіката.
  • У бухгалтерському обліку витрати, пов’язані з отриманням сертифіката, обліковують як НМА (на субрахунку 127), а подальші щорічні витрати на проведення інспекційних аудитів — як витрати майбутніх періодів (на рахунку 39).
  • У податковоприбутковому обліку витрати на отримання сертифіката в малодохідників облікуються за бухобліковими правилами, а у високодохідників — підлягають податковій амортизації (як об’єкт НМА «податкової» групи 6). А ось витрати на проведення подальшого щорічного інспекційного аудиту і в малодохідників, і у високодохідників відобразяться за правилами бухобліку.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі