Подання антиризикового пакета документів
Для виходу з ризикових діють за правилами, встановленими п. 6 Порядку № 1165*.
* Порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165.
ПДВ-платник для зняття ризикового статусу може подати комісії регіонального рівня антиризиковий пакет документів, який включає (див. роз’яснення ГУ ДПС у Київській обл. від 15.05.2024, ГУ ДПС у м. Києві від 30.01.2023, ГУ ДПС в Івано-Франківській обл. від 09.11.2022):
— інформацію (пояснення) та
— копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника критеріям ризиковості (див. таблицю).
Документи для скасування ризикового статусу платника ПДВ
Що подаємо | Пояснення |
Повідомлення про подання інформації (код J/F1314901) | В інформації (поясненнях) про діяльність ПДВ-платника податківці хочуть бачити інформацію про: — платника в цілому — його місцезнаходження, здійснювані види діяльності, засновників підприємства та посадових осіб; — наявні власні (із зазначенням документів власності) або орендовані (із зазначенням угод) приміщення, виробничі потужності та інші дані щодо основних засобів; — власні / орендовані складські приміщення або опис угод про зберігання; — наявність транспортних засобів у розрізі (чи опис угод із суб’єктами господарювання, які надають транспортні послуги); — земельні ділянки (власні / орендовані із зазначенням угод) у га; — найманий персонал (основний, за сумісництвом) із зазначенням посад / професій; — розмір доходу від здійснення діяльності за попередній період; — залишки готової продукції, сировини (найменування); — сертифікати якості, ліцензії, дозвільні документи (за наявності). Також можна подати й інші додаткові документи, наприклад повідомлення про об’єкти оподаткування за формою № 20-ОПП (див. статтю «Важливість форми № 20-ОПП» // «Податки & бухоблік», 2024, № 49) |
Копії документів (код J/F1360102) | Документи згідно з Порядком № 1165. Такими документами (згідно з п. 6 Порядку № 1165) можуть бути: — договори, зокрема ЗЕД-контракти, з додатками до них; — договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; — первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм і галузевої специфіки, накладні; — розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; — документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; — інші документи, що підтверджують невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку. Додаткові документи. На додачу до документів з п. 6 Порядку № 1165 фіскали також бажають бачити підтвердження наявності: — приміщень (власних, орендованих); — виробничих потужностей (власних, орендованих); — земельних ділянок (власних, орендованих); — найманого персоналу (основного, за сумісництвом); — доходу від здійснення діяльності за попередній період; — залишків готової продукції та сировини (найменування) |
Якогось строку для подання антиризикових документів, аби довести невідповідність платника критеріям ризиковості, Порядком № 1165 не встановлено. Тому їх можна подавати коли завгодно (коли платник вирішить це за потрібне). Однак чим раніше це зробити — тим краще для самого ПДВ-платника і його контрагентів, які потрапили в ризикові за компанію з ним.
Строк розгляду антиризикових документів
За вимогами п. 6 Порядку № 1165 подані платником інформацію та копії відповідних документів регіональна комісія має розглянути протягом 7 робочих днів, що настають за датою їх надходження від платника, і на їх основі прийняти рішення про ризиковість / неризиковість платника. Тобто
податківці повинні розглянути антиризикові документи в 7-денний строк
А в разі неприйняття в такий 7-денний строк відповідного рішення працюватиме правило мовчазної згоди і платник виключатиметься з ризикових автоматично.
За результатами розгляду поданих платником антиризикових документів регіональна комісія приймає рішення про відповідність / невідповідність платника критеріям ризиковості (тобто про збереження або зняття ризикового статусу). Таке рішення (додаток 4 до Порядку № 1165) платник податку отримає в Електронному кабінеті в день його прийняття.
Причому якщо прийнято рішення про збереження ризикового статусу, то податківці в рішенні повинні зазначити:
— актуальну інформацію, що стала підставою про відповідність платника ризиковим критеріям та щодо ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку;
— інформацію щодо операцій, відображених у ПН/РК, дата подання для реєстрації яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Також у відповідних полях рішення регіональна комісія має:
1) зазначити детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку;
2) зазначити / обрати з переліку документ / документи, не наданий / не надані платником податку, який може / які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку (тобто яких документів фіскалам не вистачило). При цьому, як зазначають суди, перелік документів, які необхідно подати на розгляд регіональної комісії для вирішення питання про невідповідність платника критеріям ризиковості, має бути чітко конкретизовано (див. рішення Дніпропетровського окружного адмінсуду від 01.11.2023 у справі № 160/23905/23).
У разі збереження ризиковості ПДВ-платник може знову подати антиризиковий пакет документів, оскільки не обмежений у кількості разів для такого подання (див. БЗ 101.18). Або відмовне рішення можна оскаржити в адміністративному чи судовому порядку. При цьому якщо платник скористався процедурою адміністративного оскарження, то він не має права повторно подати антиризиковий пакет документів (див. БЗ 101.18, діяла до 16.06.2024). Тоді рішення комісії центрального рівня може бути оскаржено тільки в судовому порядку.
Виключення платника податку з переліку ризикових здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення
Регіональна комісія виключить платника з категорії ризикових і в разі надходження відповідного рішення суду, яке набрало законної сили.
Автоматичне виведення з ризикових контрагентів
Якщо платник позбувся ризикового статусу, то автоматично виведуть з ризикових і його контрагентів (див. статтю «Автоматичне виключення з ризикових платника, контрагент якого зняв ризиковий статус» // «Податки & бухоблік», 2024, № 59). Але за умови, що (п. 6 Порядку № 1165):
— вони були включені в число ризикових виключно на підставі п. 8 додатка 1 до Порядку № 1165 через здійснення операції з таким платником податку і
— відсутні інші підстави та інформація про відповідність контрагента критеріям ризиковості ПДВ-платника.
Заразом після виходу з ризикових (за виконання певних умов) п. 61 Порядку № 1165 передбачає можливість автоматичного розблокування деяких заблокованих ПН/РК, які були зупинені через ризиковий статус платника. Детальніше про це див. статтю «Автоматична реєстрація ПН/РК після зняття ризикового статусу платника» // «Податки & бухоблік», 2024, № 59. А про те, як оскаржити рішення про ризиковість платника, читайте у статті ««Оскаржуємо рішення про ризиковість ПДВ-платника» // «Податки & бухоблік», 2024, № 59.
Висновки
- Для скасування ризикового статусу платникові слід подати комісії регіонального рівня пакет антиризикових документів.
- Подані платником інформацію та копії документів регіональна комісія має розглянути протягом 7 робочих днів, що настають за датою їх надходження від платника.