Загальні правила. Якщо підприємство — платник податку на прибуток, що видобуває підземну воду, має діючий дозвіл на спецводокористування, то воно стає платником двох видів рентної плати, а саме:
1) рентної плати за спецводокористування (її рахують у додатку 5 до декларації з рентної плати);
2) рентної плати за видобування корисних копалин (її рахують у додатку 1 до декларації з рентної плати).
Поки суб’єкт господарювання здійснює видобування води із свердловини, у нього виникає об’єкт оподаткування рентною платою — обсяг видобутої води, який, звісно, підлягає декларуванню.
Як тільки підприємство припиняє видобувати воду, то, на перший погляд, може здатися, що подавати декларацію не потрібно. Адже за загальним правилом відповідно до абзацу першого п. 49.2 ПКУ платник податків може не подавати порожні декларації, за умови, що у звітному періоді:
— відсутній об’єкт оподаткування;
— немає інших показників, що підлягають декларуванню.
Тобто коли немає видобування води, то немає і об’єкта оподаткування. А отже, має зникнути і необхідність подавати пусту декларацію з рентної плати.
Водночас податківці з цього приводу мають іншу думку (БЗ 118.05 та 122.04).
На їх погляд,
якщо суб’єкт господарювання має діючий дозвіл на спецводокористування, то декларацію з рентної плати подають навіть у випадку, коли суб’єкт господарювання припинив діяльність з видобування підземних вод із свердловини
Пояснюють цей висновок фіскали тим, що коли підприємство не видобуває воду, то в нього зникає тільки об’єкт оподаткування рентною платою (обсяг видобутої води), а от інші показники, що підлягають декларуванню, лишаються. Адже у додатках (як додатку 1, так і 5) до декларації з рентної плати слід вказати інформацію про дозвіл на спецводокористування, який має підприємство, а у додатку 5 до декларації ще й розмір ліміту на спецводокористування, що вказаний у дозволі.
Як видно із запитання, підприємство врахувало вимоги фіскалів, і незважаючи на те, що припинило видобувати воду із свердловини ще з початку 2023 року, декларацію з рентної плати подавало аж до періоду, в якому закінчився строк дії дозволу на спецводокористування, вказаний у такому дозволі. Оскільки, за даними самого дозволу на спецводокористування, його дія спливла 10.06.2023, тобто у ІІ кварталі 2023, то за вищеописаними правилами подати останню декларацію з рентної плати слід було за ІІ квартал 2023 року.
Правила воєнного часу. Вищеописані правила визначення періоду, за який підприємство востаннє мало подати декларацію з рентної плати, стосується мирного часу.
У воєнний час все відбувається дещо по-іншому. Вся справа в тому, що як тільки в Україні був введений воєнний стан, Кабмін у п. 5 постанови від 18.03.2022 № 314 наказав автоматично продовжити строки дії діючих документів дозвільного характеру на період воєнного стану та три місяці з дня його припинення чи скасування.
Деталі шукайте у «Дозвільні документи під час війни: оновлення!» // «Податки & бухоблік», 2022, № 39 (ср. ).
Отже, з цього випливає, що
всі «довоєнні» дозволи, по яких скінчився строк дії під час ВС, продовжують діяти до кінця ВС + 3 місяці після закінчення ВС
Таким чином, у читача, який ставить запитання, і досі на руках діючий дозвіл на спецводокористування, навіть не зважаючи на те, що за його даними строк дії такого дозволу сплив 10.06.2023. І коли дія такого дозволу скінчиться, ніхто не знає. Адже законодавці скасовувати ВС у найближчі місяці точно не збираються.
А якщо у підприємства на руках є діючий дозвіл на спецводокористування, то виходить, що таке підприємство має подавати пусту декларацію з рентної плати (якщо воно не займається добуванням води із свердловини), поки діятиме воєнне продовження строку дії такого дозволу. Тобто останнім звітним періодом буде період, в якому спливе 3 місяці після закінчення ВС.
Водночас ніхто не забороняє підприємству навіть у воєнний час анулювати дію дозволу на спецводокористування. Для цього підприємство має подати заяву до Державного агентства водних ресурсів України. Таку заяву подати можна через Центр надання адміністративних послуг або онлайн.
Відповідальність. За кожне неподання декларації з рентної плати фіскали будуть малювати штраф згідно з п. 120.1 ПКУ в розмірі 340 грн. А якщо це буде повторне порушення, за яке протягом року платника уже притягували до відповідальності, то світить штраф у розмірі 1020 грн за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.
Оскільки підприємство востаннє подавало декларацію з рентної плати за ІІ квартал 2023, а зараз за вікном ІІ квартал 2024, то воно уже прострочило подання, як мінімум, трьох декларацій з рентної плати (граничний строк подання декларації з рентної плати за ІІ квартал 2024 припадає на 09.08.2024, тобто поки що не сплив).
Щоб зменшити кількість періодів, за які слід подавати пусту декларацію з рентної плати, радимо якнайшвидше самостійно здійснити анулювання дозволу на спецводокористування. Якщо вдасться це зробити до кінця ІІ кварталу 2024 року, то кількість періодів, за які слід подавати пусту декларацію з рентної плати, буде обмежено ІІ кварталом 2024 року.
А далі слід самим вирішувати, чи подавати пусті декларації за ті періоди, коли за даними дозволу його дія скінчилася, а фактично він продовжив діяти за нормами воєнного часу, і отримати штраф, чи сподіватися, що фіскали таке упущення не виявлять.
Водночас уже зараз відомо, що деяким підприємствам з діючими-простроченими дозволами на спецводокористування, які не подавали декларації з рентної плати, телефонують фіскали із запитанням, з яких причин підприємство не подало декларацію з рентної плати. Нагадаємо, що штраф за неподання декларацій податківці можуть накласти тільки за результатами документальної перевірки.