Теми статей
Обрати теми

Як нараховувати ПДВ при оплаті товару / послуги покупцем бонусами

Казанова Марина, податковий експерт
Лист ДПСУ від 05.04.2024 № 1855/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Використання бонусів покупцем при оплаті товару / послуги

Досить часто суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у сфері торгівлі / послуг, мають програми лояльності для покупців, що передбачають нарахування і накопичення бонусів при придбанні товарів / послуг. Потім покупець накопичену суму бонусів має право використати для оплати вартості наступних придбань товарів / послуг.

Податківців запитали: як нараховується ПДВ при продажу товарів / послуг, якщо їх вартість (частина вартості) буде сплачуватися покупцем за рахунок накопичених бонусів?

Висновки документа

Якщо при реалізації товарів / послуг договірна вартість товарів / послуг зменшується на суму бонусів (на суму бонусу надається знижка на товар / послугу), то ПДВ при продажу товарів / послуг визначається виходячи з договірної вартості товарів / послуг (тобто тільки на суму коштів, сплачених безпосередньо покупцем).

Якщо ж продажна ціна товару / послуги не зменшується, а бонуси зараховуються в рахунок оплати товарів / послуг, то ПДВ нараховується і на суму коштів, сплачених безпосередньо покупцем, і на суму, списану за рахунок бонусів

Податківці звертають увагу на те, що спосіб оподатковування ПДВ продажу товарів / послуг з використанням покупцем бонусів залежить від того, як ці бонуси будуть відображені в первинних документах і в бухобліку.

А якщо говорити про роздріб, то, відповідно, тут важливу роль відіграватиме, як ці бонуси (їх використання) зазначено в чеках РРО/ПРРО.

Припустимо, мова йде про роздрібну торгівлю і договірна вартість товару складає 1000 грн. У покупця є накопичені бонуси на суму 100 грн, які він використовує при покупці цього товару.

Податківці фактично розглядають два варіанти оформлення використання бонусів:

1. Якщо за первинними документами використання бонусу оформлюється як надання знижки (тобто на суму бонусу зменшується договірна вартість товару). Наприклад, у чеку РРО зазначено:

Товар 1 х 1000,00 = 1000,00

Знижка: -100,00

Сума 900,00

У такому разі ПДВ нараховується з договірної ціни за мінусом знижки, — тобто з тієї суми, яку сплатить покупець реальними грошима, а саме з суми 900 грн. А сума ПДВ складе 150 грн. У разі одночасного придбання декількох товарів з використанням бонусів їх вартість зменшується пропорційно.

Відповідно і в бухобліку реалізація товару відображається як його реалізація зі знижкою. Тобто дохід відображається за вартістю, що дорівнює сумі коштів, сплачених безпосередньо покупцем.

Варто звернути увагу: у цьому випадку (хоча податківці прямо про це і не згадують) потрібно не забувати, що нарахована сума податкових зобов’язань з ПДВ не може бути нижче мінбази (при продажу придбаних товарів мінбазою є ціна їх придбання). Тобто бажано, щоб ціна продажу товару з урахуванням знижки була більша за мінбазу.

2. Якщо на суму бонусу просто зменшується сума до сплати (договірна ціна товару не зменшується). Наприклад, у чеку РРО зазначено:

Товар 1 х 1000,00 = 1000,00

Сума 1000,00

Готівка 900,00 грн

Бонус 100,00 грн

У такому випадку, як роз’яснюють податківці, базою ПДВ буде вся договірна вартість товару (сума коштів, сплачених безпосередньо покупцем + сума бонусів (перерахованих у грошове вираження), зарахованих в оплату вартості товарів). Тобто ПДВ у цьому випадку розраховується з суми 1000 грн. Сума ПДВ складе 166,67 грн.

У бухобліку, відповідно, в цьому випадку дохід відображається з усієї договірної вартості (1000 грн), тобто з вартості, що дорівнює сумі коштів, сплачених безпосередньо покупцем + суми бонусів (перерахованих у грошове вираження), зарахованих в оплату вартості товарів / послуг.

Безоплатне надання послуг у рамках програм лояльності

Ще одне питання, яке розглянуто в листі податківців, — це надання в рамках програм лояльності безоплатних послуг покупцю.

Висновок документа

Операції з постачання послуг на митній території України (у тому числі з безоплатного надання послуг у межах рекламних заходів) відповідно до п. 185.1 ПКУ є оподатковуваними операціями, які підлягають оподаткуванню ПДВ за основною ставкою. Отже, при здійсненні таких операцій компенсуючі податкові зобов’язання, передбачені п. 198.5 ПКУ, не нараховуються

Втім чогось особливо нового з цього приводу податківці не роз’яснили. На запитання платника: чи нараховуються при безоплатному наданні послуг у рекламних заходах компенсуючі податкові зобов’язання за п. 198.5 ПКУ, податківці відповіли, що ні, не нараховуються, оскільки безоплатні передачі є ПДВ-оподатковуваними операціями, а значить, надані послуги використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності. Податківці вже давно дають такі роз’яснення.

А ось чи потрібно донараховувати ПДВ з мінбази з операції безоплатного надання послуг у цьому випадку — податківці нічого не сказали. Втім платник у зверненні зазначив, що вартість наданих ним безоплатних послуг він планує включати у вартість оподатковуваних операцій з надання послуг. Зазвичай у таких випадках (якщо вартість безоплатно наданого включається в ціну реалізації іншого (основного) товару-послуги, які реалізуються з ПДВ) податківці не розглядають безоплатне надання послуг як окрему операцію постачання таких послуг. Такі безоплатно передані товари / послуги визнаються оподатковуваними ПДВ у складі тієї операції, до вартості якої їх було включено (див. категорію 101.4 БЗ).

Але щоб не нараховувати ПДВ при безоплатному переданні послуг у такому випадку, і програми лояльності мають містити інформацію про те, які саме безоплатні послуги надаються, і потрібно мати підтвердження, що дійсно вартість цих безоплатних послуг включено у вартість іншого (основного) товару / послуги, продаж якого оподатковується ПДВ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі