Теми статей
Обрати теми

Зарядка електромобілів: ліцензія, код КВЕД, акциз?

Павленко Олексій, податковий експерт
Лист ДПСУ від 15.05.2024 № 2729/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Висновок документа

Питання щодо ліцензування діяльності з надання послуги із зарядки електромобілів, а також з визначення коду КВЕД із надання таких послуг знаходяться поза площиною компетенції ДПС

Незважаючи на проблеми з електроенергією, пов’язані з «братніми» обстрілами енергосистеми, українці все ширше використовують електромобілі. Звісно, цьому сприяє й ліберальна податкова політика: адже електромобілі звільнені від ПДВ, ввізного мита та збору до ПФУ, а ставка акцизу по ним мізерна і складає лише 1 євро за кВт!

Тому для наших підприємців стають цікавими види діяльності, пов’язані із обслуговуванням і, зокрема, «заправленням» електромобілів. Отже, ФОП, який збирається придбати станцію для зарядки електромобілів, передбачливо звернувся до ДПСУ із пов’язаними з такою діяльністю запитаннями. Відповіді на них (начебто) пролунали у цьому листі від 15.05.2024.

Запитання-«відповіді». ФОП поставив два запитання, а саме: чи не буде така діяльність вважатися реалізацією електроенергії, яка вимагає наявності відповідної ліцензії та до якого коду КВЕД належить такий вид діяльності?

Підливши десь на сторінку «водички», податківці відмахнулися від обох цих запитань. Щодо ліцензування вони послали ФОП до… НКРЕКП, яка здійснює ліцензування, зокрема, діяльності у сфері електроенергетики. І наголосили, що це питання «знаходиться поза площиною компетенції ДПС». Хоча могли б запросто надати відповідь (див. нижче).

А щодо питання визначення коду згідно з КВЕД такого виду діяльності, як надання послуг із зарядки електромобілів, фіскали попередньо натякнули… «в напрямку» Мінекономіки. І знов дослівно додали, що це «кодове» питання «знаходиться поза площиною компетенції ДПС».

Тож не схотіли податківці перейматися цими питаннями, хоча напевно перевіряти вони їх будуть. І особливо друге (щодо коду КВЕД) — якщо «заряджальник» буде платником єдиного податку (ЄП). Бо види діяльності єдинників груп 1 — 3 мають відповідати тим, які були зазначені ними в заяві і наявні в реєстрі платників ЄП…

Ліцензія. Що ж, тепер ФОП треба звертатись із цими питаннями у згадані інстанції: до НКРЕКП та Мінекономіки (а може, й до Мінінфраструктури)?

Але, сподіваємось, ФОП вистачить (і варто було б завчасно — щоб не турбувати фіскалів) просто прочитати у нашому виданні статтю «Зарядка електромобілів — без ліцензії у сфері електроенергетики» // «Податки & бухоблік», 2023, № 20. Відповідь на перше питання ви вже зрозуміли з назви. Лише нагадаємо, що в червні 2022 року це питання вже було врегульовано й на законодавчому рівні. Тож діяльність з надання послуг із зарядки електромобілів на електрозарядних станціях є не постачанням, а споживанням електричної енергії. Тому отримання ліцензії така діяльність не потребує (детальніше — в статті).

Код КВЕД (наша думка). Розглядали ми у згаданій статті і питання щодо коду за КВЕД-2010, яке особливо цікаве саме єдинникам, адже інші госпсуб’єкти можуть будь-якою не забороненою діяльністю займатися (незалежно від того, чи є у них такий код в ЄДР). Ми відзначали певні проблеми зі визначенням коду. Зокрема, що класифікувати таку діяльність як торгівлю електроенергією (код КВЕД 35.14), особливо у світлі згаданих законодавчих змін, некоректно. Якийсь код, що чітко охоплює цей вид діяльності, як то «Послуги із заряджання акумуляторних батарей» (або «Зарядження електромобілів»), у КВЕД-2010 відсутній. Свого часу в Мінінфраструктури навіть робочу групу було створено з метою вирішення питання додавання такого нового виду економічної діяльності до КВЕД. Але питання так на роки і зависло… ☹

А поки серед існуючих найбільш близьким нам здається код 45.20 «Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів».

Висновок документа

У відповіді податківці натякають, що операції із зарядки електромобілів не є реалізацією електроенергії і не мають оподатковуватись акцизним податком

Акцизна «імпровізація». Ще одне питання, яке ФОП податківцям не ставив, але вони (може, щоб компенсувати «ігнор» двох його запитань) самі вирішили дописати щодо акцизного податку з реалізації електроенергії.

До речі, ці фіскальні аматори епістолярного жанру і тут навели купу норм-цитат… і все. Прямої відповіді від них ми так і не почули. Тож і тут допишемо за них, виділивши дві зі згаданих у листі норм.

Перша, електрична енергія дійсно належить до підакцизних товарів (п. 215.1 ПКУ).

А друга (ця вже необхідна нам для відповіді), платниками акцизного податку є виробники електроенергії, які мають ліцензію на право здійснення діяльності з виробництва електроенергії і продають її на ринку електроенергії (п.п. 212.1.13 ПКУ).

А оскільки наш ФОП, а також і інші «заряджальники» електромобілів, як визначено законодавством, при наданні таких послуг електроенергію не виробляють, а споживають (див. ч. 5 ст. 58 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII) і, звісно, на ринку електроенергії її не продають, то вони не є платниками акцизу з реалізації електроенергії і не здійснюють оподатковуваних акцизом операцій.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі