Теми статей
Обрати теми

Експрес-накладна від «Нової пошти» без ТТН: які наслідки?

Децюра Сергій, податковий експерт
Доволі часто підприємства та ФОП доставляють свій товар клієнтам через Нову пошту. Документом, яким оформляється таке перевезення, є експрес-накладна, а не товарно-транспортна накладна. Тому багатьох юросіб та ФОП тривожить запитання: які можливі наслідки оформлення доставки товару клієнту саме на основі експрес-накладної? Відповідь на це запитання шукайте нижче.

Важливість ТТН

За сучасним визначенням ТТН (розд. 1 Правил № 363*) — це:

єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей (ТМЦ) на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи;

один (!) із документів, що може використовуватися для списання та оприбуткування ТМЦ, складського, оперативного і бухгалтерського обліку.

* Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.97 № 363.

Отже, ТТН (у загальному випадку говорять про документ за формою № 1-ТН, наведеною в додатку 7 до Правил № 363) є основним документом на перевезення вантажів (п. 11.1 Правил № 363). А тому можна говорити, що ТТН є єдиним документом для підтвердження транспортних витрат, а ніяк не факту постачання/придбання товарів.

Про те, що сама по собі відсутність ТТН не повинна позбавляти підприємство права на витрати в сумі вартості проданих товарів, на сьогодні говорять і суди (див., наприклад, постанови ВСУ від 27.08.2020 у справі № 810/1870/16 та від 20.10.2022 у справі № 200/5836/19-а). Вони говорять, що:

1) Правила № 363 тільки визначають форму ТТН і встановлюють права, обов’язки та відповідальність власників автомобільного транспорту (перевізників), але не встановлюють правил податкового обліку;

2) ТТН в операціях з постачання товару не є документами первинного бухгалтерського обліку, що підтверджують обставини придбання та продажу товарно-матеріальних цінностей.

До того ж на сьогодні навіть самі фіскали (див. БЗ 102.02) наголошують, що

за відсутності ТТН у продавця товарів під питанням можуть стояти тільки витрати з перевезення

Водночас щоб не було проблем із податківцями (адже незважаючи на офіційну позицію податківців, вони все одно чіпляються до наявності/відсутності ТТН у контексті реальності операції), юрособи та ФОП бажають, щоб перевезення їх товару було підтверджено ТТН, оформленою відповідно до Правил № 363.

Документ на перевезення від Нової пошти

Хто працює з Новою поштою, той знає, що вони, замість ТТН, видають клієнтам експрес-накладні. Враховуючи це, а також той факт, що, на думку податкової, без ТТН можуть виникнути проблеми із витратами на доставку проданого товару, у всіх, хто працює з Новою поштою, виникає запитання:

чи може Нова пошта видати замість експрес-накладної ТТН?

Щоб зрозуміти це, слід покопирсатися у договірних відносинах з Новою поштою. Розпочнемо з того, що перед початком роботи з Новою поштою підприємство-замовник має погодитися з умовами договору приєднання.

На сьогоднішній день на офіційному сайті ТОВ «Нова пошта» (Головна/Бізнес-Клієнтам/Укласти договір) для бізнес-клієнтів (звичайних юросіб та ФОП) наведено договір про надання послуг з організації перевезення відправлень.

Цей договір є стандартним для всіх бізнес-клієнтів, адже є договором приєднання в розумінні ст. 634 ЦКУ. Тобто мова йде про договір, за яким умови надання послуг установлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, а інша сторона може лише приєднатися до запропонованого договору в цілому та не може запропонувати свої умови договору.

Так от, у п. 2.6 цього договору прямо говориться, що для бізнес-клієнтів (юросіб та ФОП) послуги з перевезення оформлюються експрес-накладною, у якій зазначаються такі відомості:

— тип послуги;

— інформація про відправника;

— інформація про одержувача;

— інформація про кількість вантажних місць;

— вага відправлення;

— оголошена вартість відправлення;

— опис вмісту відправлення;

— платник послуг;

— форма розрахунку;

— розрахункові строки доставки відправлення;

— інформація про додаткові послуги/сервіси;

— вартість послуг.

Про оформлення інших документів на перевезення, крім експрес-накладної, публічний договір на перевезення відправлень бізнес-клієнтам інформації не містить

Звертаємо увагу на цікавий момент! Для приватних клієнтів (тобто фізосіб-громадян) Нова пошта приготувала два види договорів: для перевезення відправлень і перевезення вантажів. І в другому типі договору «на перевезення вантажів» передбачена можливість виписки ТТН.

Зрозуміло, що приватним клієнтам, на відміну від бізнес-клієнтів, ТТН ні до чого.

Водночас на практиці, якщо поговорити із своїм персональним менеджером, то і бізнес-клієнт (юрособа чи ФОП) може вибити оформлення операції з перевезення не шляхом складання експрес-накладної, а на основі ТТН. Як кажуть, «стукайте і відчинять вам».

Але якщо не робити цих додаткових рухів, то чи можна бізнес-клієнтам спати спокійно, маючи тільки експрес-накладну? Далі поговоримо про це.

Експрес-накладна не замінник ТТН?

При отриманні від Нової пошти експрес-накладної, яка засвідчує факт перевезення товару, у юросіб та ФОП відразу виникає запитання:

чи можна вважати експрес-накладну від Нової пошти повноцінним замінником ТТН?

На наш погляд, вважати експрес-накладну, отриману від Нової пошти, повноцінним замінником ТТН не вдасться.

І тут причина не в тому, що експрес-накладну буде оформлено не за чинною формою ТТН, яка наведена в додатку 7 до Правил № 363. Адже навіть самі Правила № 363 допускають оформлення ТТН не за формою, наведеною у додатку 7.

Причина криється у реквізитах, які матиме експрес-накладна.

Справа в тому, що Правила № 363 визнають оформлений «кустарним» способом (у довільній формі) документ на перевезення товарів замінником ТТН тільки тоді, коли такий довільний документ містить реквізити, перелічені у п. 11.1 Правил № 363. Серед таких реквізитів згадано:

— назву документа;

— дату і місце його складання;

— найменування (прізвище, ім’я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача;

найменування та кількість вантажу, основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати вантаж;

автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер);

пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси;

посади, прізвища та підписи відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Крім того, не слід забувати і про такі реквізити, як габарити автомобіля та причепа, які є обов’язковими для ТТН відповідно до ч. 3 ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III (ср. ).

Якщо порівняти перелік обов’язкових реквізитів, які повинен мати первинний документ, щоб бути замінником ТТН, із реквізитами, які містить експрес-накладна від Нової пошти (див. вище), то виходить, що

експрес-накладна точно не містить усіх реквізитів, притаманних ТТН, а тому говорити, що експрес-накладна є повноцінним замінником ТТН, не можна

Наслідки невідповідності

Позиція фіскалів. На жаль, податківці, коли бачать експрес-накладні від Нової пошти замість ТТН, ставлять під сумнів не тільки витрати на перевезення.

Як показує практика, податківці виявляються ще хитрішими. Вони починають говорити про нереальність здійсненої операції. Обґрунтовують безтоварність такої операцій дефектністю документації на транспортування товару. Адже у таких експрес-накладних, як мінімум, відсутня інформація щодо найменування продукції, яка перевозилась, її кількість. А це спонукає податківців вважати, що такий документ не дає змогу в повному обсязі ідентифікувати господарську операцію.

Аргументи проти. На наш погляд, такі висновки фіскалів неправомірні. Аргументуємо це тим, що:

— по-перше, Нова пошта взагалі не повинна орієнтуватися на Правила № 363. Річ у тому, що ці Правила не регламентують перевезення небезпечних, великовагових, великогабаритних вантажів, пошти та перевезення вантажів у міжнародному сполученні, оскільки такі перевезення мають свої особливості, що стосуються виконання комплексу вимог при вантажно-розвантажувальних роботах, власне процесу перевезення та його документального оформлення, а також узгодження таких правил із відповідними компетентними установами.

Нова пошта є оператором поштового зв’язку. А тому пересилаючи товари через Нову пошту, очікувати від неї оформлення класичної ТТН (ф. № 1-ТН) не варто. Адже Правила № 363 на поштові відправлення не поширюються;

— по-друге, незважаючи на те, що експрес-накладна від Нової пошти не є повноцінним замінником ТТН, це ще не говорить, що її не можна використати як документ, що підтверджує постачання товару. Адже

експрес-накладна фактично виконує ті ж самі інформативні функції, що й ТТН

Добре, що наші висновки підтримує й суд. Слуги Феміди вважають, що за допомогою експрес-накладної від Нової пошти можна розраховувати на витрати з доставки проданого товару і взагалі можна підтвердити реальність здійсненої операції.

Судова практика. На сьогодні суди у вищезгаданому питанні стоять на боці платників податків. Так, вони вважають, що:

1) наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій та для відмови платнику ПДВ у формуванні податкового кредиту за рахунок сум цього податку у ціні придбаних товарів (послуг), якщо інші об’єктивні дані свідчать про зміни в структурі активів та зобов’язань, власному капіталі платника податку у зв’язку із його господарською діяльністю (див. постанову П’ятого апеляційного адмінсуду від 14.03.2024 у справі № 400/204/22 та постанову ВС від 25.08.2022 у справі №400/3884/19). Тому

той факт, що експрес-накладна має певні недоліки (не містить усіх реквізитів, притаманних ТТН), не говорить про недійсність операції і про втрату права на витрати чи податковий кредит з ПДВ

2) експрес-накладні є документами, що додатково свідчать про реальність здійснених операцій з постачання, адже містять інформацію про спосіб доставки активу від постачальника до позивача (силами ТОВ «Нова пошта») i відповідають вимогам щодо їх оформлення, установленим ТОВ «Нова пошта» (див. постанову П’ятого апеляційного адмінсуду від 06.02.2024 у справі № 400/342/23);

3) форма експрес-накладних від Нової пошти за умовами договору просто не передбачає детальної інформації щодо товару. А тому наявності у експрес-накладних про транспортування товару суперечливої інформації щодо найменування та кількості продукції, що не дає податківцям змогу у повному обсязі ідентифікувати господарську операцію, не є перешкодою для того, щоб підтвердити реальність операції (див. постанову П’ятого апеляційного адмінсуду від 27.02.2024 у справі № 400/2272/22).

Крім того, із змісту експрес-накладних у більшості випадків можна визначити вид товару, що поставляється, хоча без конкретизації товару. А певна частина експрес-накладних від Нової пошти так і взагалі може містити точне найменування товару, що у повній мірі відповідає назві товару у специфікації до договору, видатковій, прибутковій та податковій накладній, що є ще одним доказом реальності операції.

Тому, на думку суду, оскільки у експрес-накладних є дані про відправника та отримувача товару, час відправлення та отримання, а також загальна назва товару, то у податківців немає підстав для висновку про непідтвердження реальності господарської операції на основі експрес-накладної, у якій немає конкретного найменування та кількості продукції, що перевозиться Новою поштою.

Щодо відсутності у експрес-накладній повного переліку товару, що перевозиться, то для цілей ПДВ-обліку це не має великого значення. Адже податкова накладна на постачання такого товару складається на підставі видаткової накладної, а не даних експрес-накладної;

4) за наявності експрес-накладних, оформлених перевізником Нова пошта, а також інших документів, які підтверджують їх перевезення (наприклад, довіреностей на отримання товару на Новій пошті, видаткових накладних, специфікації до договору тощо), можна вважати доведеним факт пересилання відповідних товарів за взаємовідносинами з контрагентами-постачальниками у певному періоді (див. постанови П’ятого апеляційного адмінсуду від 14.03.2024 у справі № 400/204/22, від 19.12.2023 у справі № 400/1693/19);

5) експрес-накладна Нової пошти підтверджує операцію перевезення і містить практично ту ж саму інформацію, що і стандартна ТТН. Таку експрес-накладну має складати замовник — тобто відправник вантажу, який відповідно до підпункту 3.3.2 Публічного договору про надання послуг з організації перевезення відправлень зобов’язаний чітко та правильно заповнити експрес-накладну (заповнити всі обов’язкові поля, зазначити достовірну інформацію тощо) на кожне окреме відправлення, засвідчити її підписом та надати заповнену та підписану експрес-накладну експедитору (постанова Восьмого апеляційного адмінсуду від 29.06.2023 у справі № 260/3581/21);

Отже, виходячи з вищезгаданого, вважаємо, що підприємству буде нескладно довести фіскалам, що його операція з постачання товару через Нову пошту із оформленням експрес-накладної, а не ТТН, є реальною. Але переконувати фіскалів у цьому напевно доведеться в судовому порядку.

Тому тим, хто не бажає морочитися із доведенням фіскалам реальності здійсненої поставки, слід при відправленні вантажу через Нову пошту спробувати домовлятися з її менеджерами про оформлення операції шляхом складання ТТН.

Висновки

  • Без ТТН є ймовірність того, що податківці наполягатимуть на відсутності у продавця права на витрати по доставці товару.
  • Договір з Новою поштою, який укладають бізнес-клієнти, на сьогодні передбачає оформлення перевезення тільки шляхом складання експрес-накладної.
  • Експрес-накладна не є повноцінним замінником ТТН, адже не містить усіх обов’язкових реквізитів, які повинен мати документ, що замінює ТТН.
  • Якщо оформити перевезення товарів Новою поштою на основі експрес-накладних, то щоб мати право на витрати і довести реальність операції, підприємству потрібно не тільки мати експрес-накладну та інші документи, що підтверджують доставку товарів, а й готуватися відстоювати своє право у суді. Добре, що судді на сьогодні у цьому питанні на боці суб’єктів господарювання.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі