09.05.2024

Право на несплату ЄП груп 1 та 2: конкретика щодо пільгових територій

За матеріалами категорії 107.01.05 Бази знань

zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41567

Висновок документа

Території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, також є пільговими для цілей несплати єдиного податку (ЄП) ФОП груп 1 та 2

Роз’яснення податківців

Мова про право не сплачувати ЄП груп 1 та 2 починаючи з 01.08.2023. Ми про це вже багато разів говорили (див., зокрема, статті «Якщо ФОП не сплачував єдиний податок з 01.08.2023» // «Податки & бухоблік», 2024, № 27, «Перехід ФОП у групу 1 чи 2: чи треба сплачувати ЄП» // «Податки & бухоблік», 2024, № 20).

Зокрема, зазначали, що не сплачувати ЄП починаючи з 01.08.2023 мають право лише ті ФОП груп 1 та 2, щодо яких одночасно (!) виконуються такі вимоги:

— згідно з ЄДР місцезнаходженням ФОП (тобто податковою адресою) є територія, яка відповідно до Переліку № 309* має статус території можливих бойових дій / території активних бойових дій / території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси / тимчасово окупованих територій;

— ФОП устиг отримати статус платника ЄП групи 1 чи 2 на відповідній території на момент, коли згідно з Переліком № 309 на цій території почалися бойові дії / можливість бойових дій чи тимчасова окупація.

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309.

Але під питанням був такий момент: чи не будуть податківці заперечувати проти пільгового статусу територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.

Невизначеність була викликана позицією Мінфіну. Він у своєму листі від 29.12.2023 № 11230-09-62/37196 «пояснив» податківцям, що «…застосовувати особливості оподаткування окремими податками, визначені Податковим кодексом України… до територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, визначені підрозділом 3 розділу I Переліку територій… є некоректним…». Тобто, на думку Мінфіну, ці території не мають пільгуватися (див. статтю «Території активних бойових дій, на які не поширюється воєнне звільнення: неприємна позиція Мінфіну» // «Податки & бухоблік», 2024, № 14).

Втім ми зазначали, що поширювати такий підхід саме на (не)сплату ЄП груп 1 та 2 недоречно. Та і податківці цього робити не поспішали. Підхід Мінфіну вони поширили лише на плату за землю, екологічний податок, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (більше деталей знайдете у статті «Можливість несплати ЄП груп 1 та 2 з 01.08.2023: «чим далі, тим загадковіше» // «Податки & бухоблік», 2024, № 14). А про ЄП груп 1 та 2 нічого не казали.

І ось нарешті податківці прямо висловилися з цього питання. Причому позитивно для ФОП. Для (не)сплати ЄП груп 1 та 2 території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, теж мають пільговий статус (так само, як і території можливих бойових дій / території активних бойових дій / тимчасово окуповані території).

При цьому знову ж таки звертаємо увагу, що якщо ФОП з податковою адресою на відповідній території (в нашому випадку на території активних бойових дій, на якій функціонують державні електронні інформаційні ресурси) статус платника ЄП групи 1 чи 2 отримав:

— до дати, коли ця територія отримала відповідний статус згідно з даними Переліку № 309, то ЄП можна не сплачувати (допоки зберігаються вимоги до можливості несплати);

— вже після дати, коли ця територія отримала відповідний статус, то можливості несплати ЄП немає (більше деталей знайдете у статті «Перехід ФОП у групу 1 чи 2: чи треба сплачувати ЄП» // «Податки & бухоблік», 2024, № 20).

До речі, в консультації, що коментується, податківці говорять про цей момент у трошки іншому незрозумілому ключі. Вони кажуть: «…податкова адреса яких станом на дату реєстрації платником єдиного податку першої або другої групи (відомості про яку внесені до реєстру платників єдиного податку) знаходиться на територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси …». Втім вважаємо, що податківці тут самі дещо заплуталися. Бо в ПКУ сказано «…станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації». Це різні речі. Та і до цього податківці самі казали (категорія 107.01.05 БЗ), що «не сплачувати єдиний податок згідно з абзацом першим п. 11 підрозд. 8 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ мають право фізичні особи — підприємці, які зареєстровані платниками єдиного податку першої та другої групи (відомості про яких внесені до реєстру платників єдиного податку) на територіях бойових дій або тимчасової окупації до дат виникнення можливості бойових дій/початку бойових/тимчасової окупації, визначених Переліком № 309».

Умовна крапка від КМУ

Цікавий нюанс полягає тут ще в тому, що податківці витримали досить-таки велику паузу, перш ніж видати це своє роз’яснення.

Може, це просто збіг. Але фактично одночасно руку допомоги платникам простягнув і КМУ. Своєю свіжою постановою № 485* він установив, що

для цілей оподаткування території активних бойових дій — це включені до переліку території активних бойових дій, території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси

* Постанова КМУ «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2022 р. № 1364» від 30.04.2024 № 485.

Тобто, типу, і проблеми немає. Бо для цілей оподаткування це все — території активних бойових дій. Але не виключаємо, що вони все ж тут можуть виникнути. Адже дивіться.

1. Не можна цілком виключати, що податківці скажуть, мовляв, таке прирівнювання працює саме з дати набуття чинності постановою № 485 (тобто з дня її офіційного опублікування).

2. У нас є незрозумілий момент із ситуацією, коли якась територія мігрує між статусами Переліку № 309. Чи не будуть податківці казати, що якщо територія спочатку була територією активних бойових дій, а потім з певної дати перейшла до території активних бойових дій, на якій функціонують державні електронні інформаційні ресурси, то ця дата не є орієнтиром. Тобто дату заходу ФОП на ЄП групи 1 чи 2 слід порівнювати не із цією датою, а з датою, коли територія набула саме статусу території активних бойових дій (тобто більш ранньою датою).

Втім все ж сподіваємось, що податківці не будуть так ускладнювати питання.

Докладніше про постанову КМУ від 30.04.2024 № 485 див. у статті «Воєнні податкові пільги — для всіх територій активних бойових дій!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 38.