Такі дії податківців цілком правомірні. При цьому платники-фізособи зобов’язані сплатити такий податок, однак звільняються від відповідальності за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання. Обґрунтуємо свою позицію.
Якщо податок нараховано вчасно
За загальним правилом обчислення суми податку з об’єкта/об’єктів житлової/нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснює контролюючий орган за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості (п.п. 266.7.1 ПКУ). Причому
ФОП сплачують цей податок за правилами, передбаченими для звичайних фізичних осіб, у тому числі й за нерухоме майно комерційного призначення
Про це кажуть самі податківці у БЗ 106.01. Тож ця стаття буде цікавою і для ФОП.
ППР, у яких зазначена сума нарахованого податку за попередній (!) рік та відповідні платіжні реквізити, на які слід сплатити податок, контролери надсилають таким платникам до 1 липня поточного року (п.п. 266.7.2 ПКУ).
Виходячи з цього, у 2024 році громадяни — власники нерухомості мали б отримати ППР із нарахованими сумами податку за 2023 рік. У принципі, до 1 липня 2024 року час у контролерів іще є.
Якщо контролери зволікають із нарахуванням
У такому разі мусимо зауважити, що
податкове зобов’язання з податку на нерухомість може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених п. 102.1 ПКУ
Це прямо передбачено п.п. 266.10.3 ПКУ. Як слід розуміти цю норму?
Самі фіскали відповідають на це запитання так (БЗ 106.07): контролюючий орган має право обчислити суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за три звітні податкові роки. Інакше кажучи, встановлене законодавцем правило «в межах строків, визначених п. 102.1 ПКУ» трансформувалося в них у «три звітні податкові роки», що, погодьтеся, дещо викривляє приписи п.п. 266.10.3 ПКУ.
Натомість для правильного їх розуміння, на нашу думку, слід з’ясувати (1) тривалість строку, визначеного п. 102.1 ПКУ, й (2) точку відліку цього строку для цілей нарахування податку на нерухомість. При цьому не можна залишати поза увагою ту обставину, що (3) перебіг зазначеного строку призупинявся у зв’язку з певними форс-мажорними обставинами, як-то оголошення карантину і воєнного стану (ВС) на території України. Розглянемо кожний із цих пунктів по черзі.
Тривалість строку давності
Із двох строків, що згадуються в п. 102.1 ПКУ, — 1095 днів і 2555 днів, до ситуації, яку ми розглядаємо, має відношення лише перший. Бо другий застосовується в разі проведення перевірки операції відповідно до ст. 39 «Трансфертне ціноутворення» і 392 «Контрольовані іноземні компанії» ПКУ. Тож у загальному випадку
строк, протягом якого фіскали можуть нарахувати фізособам податок на нерухоме майно, становить 1095 днів
Точка відліку строку давності
Відлічувати строк давності п. 102.1 ПКУ приписує від:
— останнього дня граничного строку подання податкової декларації (дня її фактичного подання, якщо така податкова декларація була надана пізніше) чи дня подання уточнюючого розрахунку (декларації). Очевидно, що це не наш випадок, оскільки обов’язок декларування податку на нерухомість покладено лише на юридичних осіб (п.п. 266.7.5 ПКУ);
або
— граничного строку сплати грошових зобов’язань, нарахованих контролюючим органом. Цей випадок теж не наш, оскільки без визначення граничного строку нарахування податку контролерами говорити про граничний строк його сплати не можна.
Та й узагалі норми цього пункту визначають правила відліку строку давності для перевірок та донарахувань, проведених контролерами в межах цих перевірок.
Отже, п. 102.1 ПКУ не містить указівок щодо дати або події, з якої слід починати відлік строку давності для нарахування податкового зобов’язання з податку на нерухомість фізособам. Хоча в БЗ 106.07 фіскали й посилаються саме на другий із перелічених вище випадків. Однак конкретно таку точку відліку вони не називають.
На нашу ж думку, для цього слід звернутися до п.п. 266.7.2 ПКУ, згідно з яким
обов’язок контролюючого органу нарахувати податок на нерухомість фізособам за попередній рік уважається виконаним своєчасно, якщо ППР із сумою податку надіслане до 1 липня поточного року. А вже з 1 липня починається перебіг строку давності, зі спливом якого таке нарахування вважатиметься незаконним
Зупинення перебігу строку давності
Відлік строку давності зупиняється на будь-який період, протягом якого існували обставини, перелічені в п. 102.3 ПКУ. Однак говорити про них ми не будемо, оскільки вони є індивідуальними для кожного платника. Натомість зупинимося на карантинно-воєнних правилах зупинення строку давності, що поширюються на всіх платників.
По-перше, строки податкової давності були зупинені на період із 18.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершиться карантин (п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Згідно з постановою КМУ 27.06.2023 № 651 карантин завершився 30.06.2023.
По-друге, з уведенням воєнного стану згаданий вище п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ було зупинено на період дії ВС.
По-третє, згідно з воєнними правилами тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим підконтрольним податківцям законодавством, крім визначених випадків (п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ). При цьому серед винятків із цих правил про нарахування податку на нерухомість фізособам не згадується.
Враховуючи викладене,
під час визначення 1095-денного строку, протягом якого контролюючий орган має право нарахувати фізособам податкове зобов’язання з податку на нерухомість, не враховується період часу з 18.03.2020 по 31.07.2023 включно
Як це впливає на можливість надсилання податківцями ППР із сумою податку на нерухомість за 2018 — 2020 роки, покажемо нижче в таблиці.
Податок на нерухомість фізосіб за довоєнні роки: коли можуть нарахувати
Останній день, коли | Роки, за які нараховано податок на нерухомість | ||
2018 | 2019 | 2020 | |
ППР уважається надісланим вчасно | 30.06.2019 | 13.11.2023* | 29.01.2024** |
* Якщо ППР з податком за 2019 рік не надійшло до 18.03.2020, то строк його надсилання контролюючим органом зупинявся на кількість днів, що залишились від цієї дати до 30.06.2020 включно, тобто на 105 днів. Відновлення перебігу цього строку розпочалося 01.08.2023, тож останнім днем, коли ППР за 2019 рік уважається надісланим вчасно, є 13.11.2023. ** Оскільки ППР з податком за 2020 рік мало б надійти будь-коли з 01.01.2021 до 01.07.2021, то податківці мали право взагалі його не надсилати, оскільки на той час усі податкові строки було призупинено аж до 01.08.2023. Тож останнім днем, коли ППР за 2020 рік уважається надісланим вчасно, є 29.01.2024, тобто через півроку (182 дні) після 01.08.2023. | |||
ППР може бути надіслано несвоєчасно, але з урахуванням строку давності | 11.11.2025* | 13.11.2026** | 29.01.2027*** |
* До 18.03.2020 сплив 261 день із 1095 днів, передбачених п. 102.1 ПКУ. Перебіг решти строку розпочався 01.08.2023, тож ППР із податком за 2018 рік може бути надіслано не пізніше 11.11.2025. ** Відлік 1095-денного строку давності починається з 14.11.2023. Тож ППР із податком за 2019 рік може бути надіслано не пізніше 13.11.2026. *** Відлік 1095-денного строку давності починається з 30.01.2024. Тож ППР із податком за 2020 рік може бути надіслано не пізніше 29.01.2027. |
Як бачите, з наведених у таблиці розрахунків випливає, що нарахування податку на нерухомість громадянам за 2018 — 2020 роки ще досить довгий час не суперечитиме чинному законодавству.
Сплачувати чи ні?
Нічого втішного і з цього приводу ми вам не скажемо. Якщо податок за 2018 — 2020 роки розраховано правильно, сплатити його доведеться. Такої ж думки дотримуються й суди (див. постанову Верховного Суду від 21.06.2023 у справі № 160/13606/20, а також постанову Верховного Суду від 20.06.2022 у справі № 826/15940/18, яку можна застосовувати за аналогією).
Інша справа, коли це слід зробити? За загальним правилом податкове зобов’язання за звітний рік з податку на нерухоме майно сплачується фізичними особами протягом 60 днів із дня вручення ППР (п.п. 266.10.1 ПКУ).
Разом з тим
у разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) ППР у строки, встановлені п.п. 266.7.2 ПКУ, фізичні особи звільняються від відповідальності за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання, передбаченої цим Кодексом
Це прямо прописано в п.п. 266.10.2 ПКУ. Причому цю норму, на нашу думку, треба читати з урахуванням зупинення строків на періоди карантину і ВС.
Таким чином, якщо ви отримали ППР за відповідний рік після дати, зазначеної в першому рядку таблиці (див. вище), штрафи за несплату податку на нерухомість, що їх передбачено ст. 124 ПКУ, і пеня згідно з п.п. 129.1.1 ПКУ вам не загрожують. Однак строком сплати податкового зобов’язання за таким протермінованим ППР податківці все одно вважають 60 днів із дня його отримання. Тож на наступний день несплачена сума стане податковим боргом.
Якщо при цьому не застосована податкова застава через незначну суму боргу* або навіть якщо вона й застосована, але не заважає вам і арешт майна вас теж не страхає, з погашенням такого боргу можна зволікати скільки завгодно. Тобто аж до закінчення строку позовної давності, який відлічуватиметься від дня отримання ППР.
* Право податкової застави не застосовується, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує 3060 грн (п. 89.2 ПКУ).
Висновки
- Податкове зобов’язання з податку на нерухомість може бути нараховано громадянам із запізненням, тобто після 1 липня поточного року за попередній рік, але з урахуванням строків податкової давності (1095 днів). Початком відліку такого строку за кожний звітний рік, на нашу думку, є саме 1 липня наступного року.
- З огляду на запровадження карантину і воєнного стану у строки при визначенні 1095-денного строку, протягом якого контролюючий орган має право нарахувати фізособам податкове зобов’язання з податку на нерухомість, не враховується період часу з 18.03.2020 по 31.07.2023 включно.
- Пропуск контролюючим органом встановленого строку (до 1 липня поточного року) нарахування податку та надсилання ППР не скасовує податковий обов’язок громадянина здійснити сплату відповідних грошових зобов’язань, однак звільняє від відповідальності за несвоєчасність їх сплати.