zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41503
Висновок документа
Неплатникам пального акцизу, які використовують пальне для власного споживання, у разі переміщення транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, пального в каністрах (крім переміщення у тарі до 5 літрів включно) необхідно подавати Заявку на переміщення пального
Ця консультація — зразок «гіперформального» підходу ДПСУ до відповіді на запитання. Як ви здогадалися, у фіскалів спитали: чи необхідно подавати Заявку на переміщення пального неплатнику акцизного податку для переміщення пального в каністрах транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними?
Коротку (ствердну) відповідь ви вже побачили вище (у «Висновку»). Виняток зроблено лише для перевезення пального у тарі до 5 л (включно).
Давайте проаналізуємо коректність відповіді та її можливі практичні наслідки.
Тут в усьому «винна» норма п.п. 230.1.5 ПКУ. Адже саме у ній, зокрема, встановлено: транспортні засоби, які використовуються госпсуб’єктом, що не є розпорядником акцизного складу, для переміщення на митній території України власного пального для потреб власного споживання чи промислової переробки, повинні обліковуватися в Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий, який веде ДПС. Такий облік забезпечується обов’язковим поданням до ДПС в електронному вигляді Заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними (далі — Заявка). Нагадаємо, що форма і Порядок заповнення Заявки затверджені наказом Мінфіну від 08.05.2019 № 188.
Окремо нагадаємо, що абзацом третім того ж п.п. 230.1.5 ПКУ переміщення пального транспортними засобами, що не зазначені у надісланих до ДПС заявках, прямо заборонено! А п. 228.3 ПКУ обіцяє чималі неприємності: у разі виявлення фактів переміщення та/або зберігання пального з використанням транспортних засобів, що не зазначені в заявках, відповідні контролюючі органи тимчасово (до винесення рішення суду) вилучають такі пальне та транспортні засоби з вільного обігу та подають відповідні матеріали до суду для винесення постанови про їх вилучення в дохід держави (конфіскацію)! Зазначимо, що під такі порушення «заточено» КУпАП:
норма ч. 4 ст. 164 КУпАП за перевезення пального (чи спирту етилового) без подання Заявки передбачає штрафи в розмірі від 17 до 34 тис. грн з конфіскацією пального (або спирту етилового) та транспортних засобів або ємностей та обладнання
Протокол за цією статтею складають фіскали та поліція, рішення виносить суд.
Тож після таких «розумних» консультацій за перевезення в багажнику авто госпсуб’єкта якоїсь невеличкої каністри з пальним є шанси відхопити неприємностей «по повній» аж до конфіскації авто (якщо воно належить госпсуб’єкту**)!..
** Авто, ємності, обладнання, які отримані у користування, наприклад в оренду (тобто — належать іншому суб’єкту), конфіскувати не мають права!
Вважаємо, щоб описати таку формальну пастку, фіскали скористалися недосконалістю норм ПКУ (зокрема, згаданих п. 228.3 та п.п. 230.1.5 ПКУ), де не визначені ні тип, ні мінімальний обсяг ємностей, у яких перевозиться пальне. Хоча й «коню» зрозуміло, що законодавці мали на увазі перевезення пального у великих ємностях (цистернах) бензовозів, великих об’ємних (літрів на 100 і більше) бочках тощо. Ми вважаємо, що тут треба трактувати норми за їх духом, а не буквально-формально. А такий «дріб’язковий» підхід фіскалів, окрім «засмічення» зайвими заявками та авто Переліку транспортних засобів, ніякої користі ні їм, ні людям не принесе. А їх адміністрування операцій із пальним лише погіршить (засмітить)! Такий підхід хіба ще більше розв’яже руки поліціянтам, хоча в останніх і так вистачає приводів, до чого чіплятись при перевірці транспортних засобів… ☹
На цьому тлі навіть дивує, що фіскали зробили виняток для перевезень пального у (до)5-літровій тарі. Адже ж могли і їх — «під один гребінець». Бо це «послаблення» вони обґрунтували тим, що операції з передачі пального у такій тарі не є «реалізацією пального» (за п.п. 14.1.212 ПКУ). Не надто переконливий аргумент… Хіба при цьому «пальне» перестає бути «пальним»? Але хоча б тут трохи «відпустили» свою дріб’язковість… Здавалось би, яка, власне, різниця: в багажнику авто дві каністри по 5 літрів чи одна «десятка»?!. А вона є! Бо перевезення в багажнику хоча б однієї каністри з якоюсь кількістю пального, обсяг якої (саме каністри, а не пального в ній!) більший за 5 л, без попередньо поданої Заявки може скінчитися чималим штрафом (17 — 34 тис. грн)! І — навіть конфіскацією пального разом із каністрою(ами) та/або транспортного засобу, у якому перевозилася(лися) каністра(и)!
Що ж ви, панове-фіскали, робите?!.
До речі, на неможливість подання під час війни заявок вже не поширюються норми Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Мінфіну від 29.07.2022 № 225. Бо згадку про заявки із цього Порядку прибрали наказом Мінфіну від 18.09.2023 № 503, після того як прибрали її і зі згаданого п.п. 691 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ! Тож зараз нормативи не передбачають ніяких випадків неподання заявок, і навіть — коли для цього у госпсуб’єкта взагалі відсутня така можливість!.. ☹
Наприкінці кілька моментів, на які варто звернути увагу, та порад: як далі працювати (возити в каністрах пальне) за таких «дивних» вимог…
Зауваження! Цей момент можуть знати не всі госпсуб’єкти з числа неплатників пального акцизу. Тому звертаємо увагу, що для згаданих цілей «пальне» — це не тільки бензини та дизпаливо, а й усі інші види рідин/субстанцій за кодами УКТ ЗЕД, які наведені у п.п. 215.3.4 ПКУ!
Тож аби не втрапити в халепу, завжди пам’ятайте, що
пальним є також різні гази, вайт-спірит, деякі види розчинників, мазуту та низка інших товарів! Тож перевезення неплатниками (!) пального акцизу, у тому числі і таких «нестандартних» видів пального, зокрема і в невеликих ємностях — каністрах, бочках, газових балонах тощо, які перевищують об’ємом 5 л, — також формально вимагає подання електронної Заявки до ДПС
Нагадуємо, що Заявка подається перед (!) перевезенням, тож якщо проскочили без Заявки, вже цим питанням не переймайтеся: «не спійманий — не злодій».
Поради. Отже, на кожен виїзд авто з «понад 5-літровою» каністрою, балоном тощо (навіть коли там — додатковий запас пального, щоби безпроблемно доїхати до місця призначення) формально перед виїздом треба подавати до ДПС цю електронну Заявку. Але таких випадків може бути навіть на день надто багато (потрібно доставити пальне для генераторів, обладнання, до техніки у полі, заглухлого авто і т. д., і т. п.). Тож на практиці більшість напевно нехтуватиме такими незручними-«заявними» обов’язками. Тому висловимо деякі свої думки з цього приводу і поради.
1. Обов’язково проінструктуйте водіїв, щоб на дорозі були готові до можливих проблем при перевірках через відсутність цього транспортного засобу в Реєстрі на момент перевезення пального (оскільки Заявку не було подано). І щоб знали, як себе при цьому поводити. Див. також нижче пп. 5 та 4!
2. Можна замінити надто ємні каністри відповідною кількістю 5-літрових.
3. Якщо каністра тощо на момент перевірки зовсім (!) порожня — питань нема, адже заборонено перевезення пального, а не каністр. Але якщо там є хоч якась кількість пального, а ємність каністри перевищує 5 л, проблеми можливі. Бо орієнтир тут саме на об’єм каністр тощо, а не пального, яке у них перевозиться.
4. Поліціянти на практиці нерідко незаконно складають адмінпротоколи за згаданою ч. 4 ст. 164 КУпАП — саме на водіїв, а подеколи й вилучають пальне і транспортні засоби. Тому водій має знати, що він не винний у цьому правопорушенні, оскільки не зобов’язаний подавати до ДПС згадані заявки. Про це він має повідомити поліціянтів, відмовитись від підписання адмінпротоколу і письмово вказати в протоколі таку причину своєї відмови. Судова практика свідчить, що за такими складеними на водіїв протоколами суди зазвичай штрафи не накладають.
Крім того, як ми вже зазначили:
якщо водій керує авто, яке госпсуб’єкту не належить, а, наприклад, взяте останнім в оренду, то водій має знати, що таке авто не може бути конфісковане
Залежно від обставин можна й натякнути поліціянту, що за його незаконні дії буде надіслана скарга начальнику МВС і що за його рахунок будуть відшкодовуватись усі матеріальні збитки, нанесені такими діями…
5. Водій у разі виникнення проблем при перевірці взагалі може заявити, що це його власна(ні) каністра(ри) і у ній (них) його пальне (чи «дядькове Васькове»), яке він потім забере додому, а зараз просто «попутно» перевозить у службовому авто...
Оскільки порушенням без подання Заявки вважається перевезення саме власного пального госпсуб’єкта (для потреб його власного споживання чи промислової переробки), а тут власником пального, що перевозиться, є водій, проблеми має бути знято. Бо довести зворотне перевіряючим буде вкрай важко. А законодавством не заборонено перевозити власні речі у службовому авто…
Отже, фіскали не перестають нас неприємно дивувати… Але хай перевезення вашого пального (навіть без заявок) завжди будуть без проблем!