По суті, рахунок — це всього лише пропозиція оплатити товар (послугу). Тобто документ, який продавець надає покупцеві, що містить перелік товарів (послуг), їх кількість, ціну, загальну суму до сплати, а також банківські реквізити для оплати та ін. По суті, це документ, спрямований на надання інформації, — інформування покупця про товари (послуги), доступні для оплати.
При цьому рахунок може виставлятися як до здійснення господарської операції (постачання товарів, послуг), так і після її завершення. Тому фактично жодної госпоперації сам по собі він не фіксує і первинним документом як такий не виступає. Хоча слід зауважити, що в деяких випадках рахунок (рахунок-фактура, інвойс) усе ж може стати цим первинним документом — якщо міститиме всі обов’язкові реквізити первинного документа і за умови його оплати (про що ще детальніше скажемо далі).
Чи обов’язковий рахунок?
Чи обов’язково виставляти рахунок на оплату? Чи потрібен узагалі такий документ, як рахунок?
Ні, виставляти рахунки не обов’язково. Рахунок на оплату не є обов’язковим документом і не може гарантувати надходження оплати. Тим більше, якщо в договорі не міститься умова про оплату за рахунком, то вимагати його не обов’язково. А
покупець може і без рахунку за договором здійснити оплату
Хоча слід визнати і користь від рахунків — рахунки все ж допомагають отримувати і відстежувати оплати. Адже рахунок — це документ, який повідомляє покупця про необхідність оплатити товар (послугу). Вони зручні й інформативні: оскільки містять дані про товари (послуги), суму до сплати, реквізити для оплати. Тому використовувати їх чи ні, суб’єкт господарювання вирішує самостійно. Зокрема, умова про виставляння рахунків може включатися в договір. А про роль, яку можуть відіграти рахунки, наприклад для підприємців, детальніше див. «Чи обов’язково виписувати рахунки замовникам, якщо ви ФОП на ЄП?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 36.
Якщо рахунок — без дати
У рахунку не вказана дата. До чого призведе така помилка?
У принципі, рахунок без дати, виставлений на оплату (якщо тільки не намічається його використання в ролі первинного документа, що підтверджує здійснення придбання) особливої небезпеки не несе. Адже рахунок — це лише пропозиція оплати. І, за великим рахунком, головне для продавця, щоб покупець здійснив оплату (яку підтверджуватиме відповідний первинний документ — платіжна інструкція).
Інша річ, що через відсутність дати в рахунку можуть виникати питання, зокрема:
— при заповненні поля «Призначення платежу» платіжної інструкції — якщо необхідно буде вказати реквізити рахунку;
— про строк, відведений на оплату рахунку, — якщо строк оплати встановлюватиметься і відлічуватиметься з дати виставляння рахунку;
— про можливість використання такого рахунку як первинного документа для підтвердження придбання (оскільки буде відсутній обов’язковий реквізит первинного документа — дата складання). Про цю роль рахунку ще скажемо далі.
До того ж рахунок без дати може принести незручності й самому продавцеві для контролю оплати. Тому про проставляння дати в рахунку краще не забувати.
Одна оплата за декількома рахунками — скільки ПН?
Виписали два рахунки на одного покупця, які він оплатив одним платежем. Скільки складати податкових накладних (ПН)? Якщо скласти 2 ПН (згідно з виставленими рахунками), чи буде це порушенням?
Одразу скажемо: податківці не визнають можливості дроблення авансу, що надійшов єдиним платежем, на декілька ПН і складання окремих ПН — під кожен рахунок (БЗ 101.16, листи ДПСУ від 30.08.2023 № 2755/ІПК/99-00-04-02-03-06, від 21.11.2023 № 4232/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК). Оскільки згідно з п. 201.7 ПКУ податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів / послуг, а також на суму коштів, що надійшли як попередня оплата (аванс) на рахунок у банку / небанківському надавачеві платіжних послуг. Тобто при авансовій оплаті — під відповідний первинний документ за госпоперацією (платіжку). Тому
у такому разі слід скласти одну ПН — на всю суму передоплати, що надійшла
Інакше складання двох і більше ПН (під кожен рахунок) — як зазначають податківці — не відповідатиме нормам ПКУ і не дає можливості ідентифікувати операції. Оскільки в цьому випадку дані ПН не відповідатимуть даним з первинних документів (платіжки). І за такими декількома ПН, складеними під кожен рахунок, покупець, у свою чергу, не зможе відобразити ПК (БЗ 101.16, листи ДПСУ від 08.12.2020 № 5050/ІПК/99-00-05-06-02-06, від 10.10.2019 № 713/6/99-00-07-03-02-15/ІПК).
Тому складання двох і більше ПН (згідно з виставленими рахунками) при отриманні оплати єдиним платежем податківці визнають порушенням. А для складання декількох ПН — під кожен рахунок — необхідно, щоб кожен рахунок покупець оплачував окремо (окремим платежем).
Хіба що винятком може виявитися випадок отримання оплати (авансу) загальною сумою (єдиним платежем) одночасно за пільговий і оподатковуваний товар. Оскільки в такому разі на оподатковувані та пільгові постачання треба складати окремі ПН, як того вимагає п. 17 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307 (див. також лист ДПСУ від 30.12.2021 № 28723/7/99-00-21-03-02-07).
Оплачений рахунок замінює акт приймання-передачі
На отримані послуги в нас є тільки рахунок і платіжка. Чи можна на підставі тільки цих документів відобразити послуги в бухгалтерському і податковому обліку?
Так, якщо рахунок оплачений, то оплаченого рахунку (з усіма реквізитами первинного документа) і платіжної інструкції (платіжки) буде досить для відображення отриманих послуг в обліку, оскільки:
— перерахування оплати за послуги — підтверджуватиме платіжна інструкція, а
— оплачений рахунок — замінить акт приймання-передачі і складання акта на отримані послуги не знадобиться.
На це звертав увагу Мінфін (листи від 24.03.2023 № 41010-06-5/7983, від 16.02.2017 № 31-11410-06-5/4339, від 22.08.2017 № 35210-07/23-3364/2658), пояснюючи, що належним чином оформлений рахунок-фактура (інвойс) вважатиметься повноцінним первинним документом і буде достатньою підставою для відображення господарської операції з постачання товарів (робіт, послуг) в обліку (без складання акта приймання-передачі), якщо він:
1) містить усі обов’язкові реквізити первинного документа (перелічені в ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік* і п. 2.4 Положення № 88**) і дає змогу ідентифікувати госпоперацію, її учасників і
2) оплачений (що підтверджують відповідні документи про оплату: платіжна інструкція, розрахунковий чек, касовий чек, розрахункова квитанція, виписка з карткового рахунку, квитанція до прибуткового касового ордера тощо).
* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.
Адже операції в бухгалтерському обліку відображають на основі належним чином оформлених первинних документів (ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік). А в цьому випадку при дотриманні зазначених умов у підприємства за отриманими послугами будуть документи, кожен з яких відповідає критеріям первинного.
До того ж і в податковому обліку платники повинні вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухобліку, фінансової звітності та інших документів (п. 44.1 ПКУ). А, як ми з’ясували, такою первинкою для отриманих послуг будуть оплачений рахунок з платіжкою. З тим, що в податковому обліку таких документів достатньо для підтвердження витрат (без складання акта приймання-передачі), згодні й податківці (лист ДПСУ від 09.09.2024 № 4372/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК).
Ще зауважимо, що, за роз’ясненнями Мінфіну, оплачений рахунок-фактура (інвойс) може замінити акт приймання-передачі і бути підставою для відображення в обліку господарської операції з постачання як робіт, послуг, так і товарів. Хоча актом частіше оформляють результати виконання робіт / факт надання послуг. А на товари — зазвичай складають товаросупровідні документи (видаткові накладні, ТТН та ін.). Тому вважаємо за доцільне постачання товарів оформляти все-таки видатковою накладною. Проте якщо замість неї на товари буде оплачений рахунок (інвойс), то з урахуванням позиції Мінфіну, такий оплачений рахунок (інвойс) здатен замінити акт приймання-передачі і для робіт, послуг, і для товарів. І якщо за товарами критерії визнання активом дотримуються, то оприбуткувати їх, за великим рахунком, можна і на підставі оплаченого інвойсу, що містить усі обов’язкові реквізити первинного документа.
До речі, у ЗЕД-діяльності оплачений рахунок (інвойс) може замінити собою не лише акт приймання-передачі, але і ЗЕД-договір (ст. 6 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» від 16.04.91 № 959-XII). Втім, і при внутрішньоукраїнських постачаннях, якщо рахунок міститиме в собі істотні умови договору і являтиме собою пропозицію укласти договір (оферту, ст. 641 ЦКУ), а оплата рахунку розцінюватиметься як прийняття такої пропозиції (акцепт, ст. 642 ЦКУ), то оплачений рахунок зможе замінювати собою договір (за відсутності договору, складеного у вигляді окремого документа). Хоча, мабуть, складанням договору краще не нехтувати.
Висновки
- Рахунок на оплату не є обов’язковим документом. Тому складати рахунки не обов’язково. Це суб’єкт господарювання або вирішує самостійно, або виносить на розсуд сторін.
- Якщо за декількома рахунками покупець перерахував оплату (аванс) єдиним платежем, то слід скласти одну ПН — на всю суму авансу, що надійшов. Дробити отриману оплату (аванс) на декілька ПН (під кожен рахунок) не можна.
- Госпоперацію з постачання товарів, робіт (послуг) можна відобразити в обліку без складання акта приймання-передачі, якщо є оплачений рахунок (з реквізитами первинного документа) і документи про оплату (платіжна інструкція, касовий чек та ін.).