24.02.2025

Немає діяльності: як бути з працівниками?

Підприємство призупиняє діяльність. Роботодавець не має роботи для працівників. Що з ними робити в разі, коли хочеться зберегти персонал, і у випадку, якщо такого бажання немає? Розглянемо декілька варіантів, які допоможуть роботодавцю обрати для себе найбільш прийнятний із них.

Простій

Якщо у підприємства немає можливості завантажити працівників роботою, то воно може запровадити простій (див. ч. 1 ст. 34 КЗпП). Він може бути встановлений як для підприємства в цілому, так і для окремих його підрозділів або окремих працівників.

Період, на який може бути запроваджено простій, законодавство не обмежує.

Водночас візьміть до уваги:

якщо окремі працівники до запровадження простою перебували у відпустках або на лікарняному, їм простій не оголошуємо до виходу з відпустки чи одужання

Відповідно жодних коригувань оплати відпускних чи лікарняних у такому випадку не робимо.

Зауважте, що простій не з вини працівника — це задоволення не з дешевих. У загальному випадку час простою не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче 2/3 тарифної ставки встановленого працівнику розряду / окладу (ч. 1 ст. 113 КЗпП). Разом із цим нормами колективного договору, що діє на підприємстві, може бути передбачено оплату за час простою виходячи з середнього заробітку.

Якщо ваше підприємство відповідно до колдоговору повинно оплачувати простій за середньою, проте не має фінансової можливості здійснити оплату в такому розмірі, зверніть увагу на приписи ст. 11 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-ІХ (далі — Закон № 2136). Ними встановлено, що під час дії воєнного стану роботодавець може призупинити дію окремих норм колективного договору. Якщо так вчинити, то оплата в розмірі 2/3 тарифної ставки не буде порушенням трудового законодавства.

Більше про запровадження простою та його оплату — в статтях «Оформлення простою», «Оплата простою» // «Податки & бухоблік», 2023, № 75.