Що відбулося
В останні дні 2024 року на сайті ДПСУ з’явилася інформація про реорганізацію податкових інспекцій. Головні податківці заявили, що
з 1 січня 2025 року змінюється структура ДПС в областях та м. Києві відповідно до адміністративно-територіального устрою України
У зв’язку із цим у кожній області і м. Київ зменшиться кількість ДПІ.
Якщо брати області, то відтепер кількість ДПІ в кожній області буде чітко відповідати кількості адмінрайонів, які має ця область згідно з КАТОТТГ. Наприклад, Харківська область згідно з КАТОТТГ поділена на 7 адмінрайонів, тому у ній буде 7 ДПІ. Полтавська область має 4 адмінрайони — у ній буде 4 ДПІ і т. д.
До відома! Вищеописані новації стосуються і міст із районним поділом (наприклад, м. Харків, м. Львів, м. Дніпро тощо). До змін у таких містах (наприклад, м. Харків) кожний окремий район міста мав свою ДПІ. З 1 січня 2025 вони зникнуть і за все відповідатиме одна податкова, а саме податкова району, в якому територіально знаходиться таке місто (для м. Харків це буде Харківська ДПІ).
У м. Київ вищеописана логіка не грає. Адже за КАТОТТГ воно має 10 районів, а за структурою воно буде мати 3 ДПІ: Центральна ДПІ (Голосіївський р-н), Лівобережна ДПІ (Дарницький р-н), Правобережна ДПІ (Оболонський р-н). Водночас все одно це менше, ніж було до цього.
Перелік нових податкових шукайте тут.
Як це вплинуло на платників
Зміна структури ДПС безпосередньо вплинула на платників податків. Постало питання у визначенні місця подання звітності та інших електронних документів до контролюючих органів.
Адже через таку зміну для більшості платників зміниться місце подання звітності, а саме зміниться назва податкової (ДПІ) та її код.
До відома! Згідно з п. 48.3 ПКУ найменування контролюючого органу, до якого подається звітність, є обов’язковим реквізитом податкової звітності. Якщо неправильно відобразити у паперовій звітності дані про назву ДПІ, то таку звітність не визнають податковою (п. 48.7 ПКУ). Якщо ж у 2025 році при заповненні звітності в електронному вигляді вибрати дані не про свою податкову (наприклад, про закриту через реорганізацію), то таку звітність не приймуть в обробку з формулюванням: платник не перебуває в такій податковій на обліку з 01.01.2025.
Таким чином,
після того як з початку 2025 року через реорганізацію ДПС змінилася ДПІ, у якій платник податку перебуває за основним чи неосновним місцем обліку, то подати звітність потрібно уже у нову податкову
До відома! Реорганізація ДПС відбулася з початку 2025 року, тому всю звітність, яка буде подана у 2025 році (незалежно від того, мова йде про звітність за звітні періоди 2025 року чи за звітні періоди минулого 2024 року: IV квартал 2024, грудень 2024 та 2024 рік), необхідно подавати до нової податкової інспекції.
Не зачепить така зміна тільки тих платників, які перебували ще у 2024 році на обліку у податковій, під крило якої були приєднані інші ДПІ. Так, наприклад, якщо ви були у 2024 році на обліку в Одеській ДПІ (код 1553), куди перейшли всі ДПІ Одеського адмінрайону і м. Одеси, то зміна структури ДПС на місце обліку такого платника і на подання ним звітності з початку 2025 року не вплине.
Якщо поглянути на нові коди ДПІ, то там можна побачити, що деякі ДПІ мають не чотири, а три цифри коду. Так от, насправді, при заповненні звітності із кодом такої ДПІ буде фігурувати саме чотири цифри коду. Адже спереду додасться нуль. Тому якщо у вас була до реорганізації ДПІ із кодом 0318 (Луцька ДПІ), то у переліку оновлених кодів ДПІ, яку навели контролери, вона стоятиме із кодом 318. Тобто в цьому випадку код і назва ДПІ, в якій ви стоїте на обліку, не змінилися.
Водночас щасливчиків, у яких не змінилася ДПІ через реорганізацію, не так і багато. А тому перед тим як подавати звітність, радимо всім платникам податку перевірити, чи змінилася ДПІ, в яку вам слід подати свою звітність, і використовувати при заповненні звітності у 2025 році дані щодо нової ДПІ.
Як довідатися дані про ДПІ
В еру технологій і подання звітності в електронному вигляді через Електронний кабінет (ЕК) здається, що зміна ДПІ, в яку платник має подавати звітність, має відбутися автоматично без втручання платника податку. Податківці мали б самі змінити цю інформацію, де це потрібно, і розіслати попередження всім розробникам сторонніх програмних забезпечень (ПЗ), за допомогою яких подається звітність, щоб вони це зробили для своїх клієнтів.
Водночас, на жаль, на практиці сталося це не так. Наприклад, в ЕК податківці тільки оновили інформацію про нову податкову, у якій платник податку стоїть на обліку у реєстраційних даних. А от переналаштувати всі інші складові ЕК вони не змогли. Так, коли платник податку на початку 2025 року вирішить подати звітність (наприклад, за 2024 рік), то за замовчуванням програмне забезпечення ЕК вибере із всіх можливих ДПІ (як діючих, так і закритих) саме стару ДПІ, у якій платник податку після реорганізації уже не перебуває на обліку. Тим, хто, не перевіривши дані, подасть звітність з даними про стару ДПІ, буде відмовлено в її прийнятті.
Тому щоб ваша звітність була прийнята, радимо при її заповненні звернути увагу на те, в яку саме ДПІ ви її збираєтесь направити. І якщо ви побачите, що у звітності стоїть не ваша нова ДПІ, то варто внести в неї корективи: у ЕК для цього варто створити звітність заново і при створенні вибрати нову ДПІ.
А щоб за замовчуванням, коли ви створюєте звітність чи інший документ в електронній формі, стояла саме нова ДПІ, вам слід змінити інформацію у налаштуваннях ЕК (меню налаштування знаходиться праворуч угорі) та тієї програми, яку використовуєте для подання звітності (інформацію про те, як це зробити, шукайте у розробників ПЗ).
Нову ДПІ, у якій ви стоїте як за основним, так і за неосновним місцем обліку, шукайте в ЕК. Такі дані мають міститися у меню «Облікові дані платника» або «Профіль платника» у розділі:
— «Реєстраційні дані» — вказано дані про ДПІ за основним місцем обліку платника;
— «Інформація про неосновні місця обліку» — вказано дані про податкові, в яких ви перебуваєте за неосновним місцем обліку.
Дані щодо основного місця обліку податківці змінили всім платникам в ЕК
А от що стосується неосновного місця обліку, то поки що про це з упевненістю говорити не можна. Адже, наприклад, у даних про об’єкти оподаткування платника податку (навіть якщо ці об’єкти знаходяться за основним місцем обліку) зміни про нову ДПІ, у якій тепер такі об’єкти знаходяться на обліку, внесені не були. Там і досі фігурує інформація про старі (уже закриті) ДПІ.
Тому попутно виникає запитання: чи не забажають податківці, щоб усі платники податків переподали ф. № 20-ОПП з даними про свої об’єкти оподаткування до нової ДПІ? Сподіваємося, що податківці з часом самі зможуть перекинути інформацію про об’єкти оподаткування із закритих ДПІ у нову. Адже великої необхідності у переподанні інформації щодо таких об’єктів, якщо вони не змінили свого місцезнаходження і щодо них не відбулося інших змін, немає.
Про відсутність необхідності подання в цьому випадку ф. № 20-ОПП свідчать і деякі роз’яснення фіскалів. Адже контролери, навіть коли внаслідок зміни адміністративно-територіального устрою змінилась адміністративно-територіальна одиниця, де знаходяться об’єкти оподаткування, не вимагали обов’язкового подання ф. № 20-ОПП, якщо ця зміна не впливає на сам об’єкт оподаткування (БЗ 116.11). У нашому випадку зміна ДПІ на об’єкти оподаткування платника податків не впливає. Тому не виникає необхідності через це подавати ф. № 20-ОПП.
Щоб ж стосується пошуку ДПІ, де платник стоїть за неосновним місцем обліку, то радимо спочатку перевірити, чи достовірна інформація про неосновне місце обліку для таких об’єктів, у ЕК. Для цього слід звірити дані про адмінрайон, в якому територіально знаходиться платник (його об’єкт оподаткування), з даними про назву ДПІ за неосновним місцем обліку. Адже відтепер назва ДПІ і назва адмінрайону згідно з КАТОТТГ мають збігатися (виняток тільки м. Київ). Якщо інформація збігається, то в ЕК вказано актуальну інформацію про неосновне місце обліку платника і саме її можна використовувати для звітування. А от коли не збігається, то беріть для звітування дані, які відповідають назві адмінрайону згідно з КАТОТТГ.
Наслідки реорганізації: чи зменшиться кількість декларацій
Після реорганізації ДПС не тільки зменшиться кількість ДПІ, а і розшириться територія, яка буде підконтрольна одній конкретній ДПІ (під патронат потрапляє розмір цілого району області). Але таке укрупнення ще не гарантія того, що платник податку зможе подавати меншу кількість однотипних декларацій. Зокрема, мова йде про подання декларацій з майнових податків, а саме декларацій за плати за землю та податку на нерухомість, а також, наприклад, звітних декларацій з сільгоспЄП.
Адже, наприклад, одна декларація з плати за землю подається по кожній територіальній громаді (ТГ). Тому виходить, що коли підприємство орендує землі комунальної власності у різних ТГ (наприклад у три) одного адмінрайону, які були у 2024 році підконтрольні різним ДПІ, то у минулому році доводилося подавати три окремі декларації у три різні податкові. Після реорганізації кількість податкових декларацій у цьому випадку не зменшиться. Їх кількість (три штуки), яка була до цього, така і лишиться. Але тепер вони всі будуть подані в одну ДПІ, а не в декілька, як раніше.
Подібна ситуація буде і зі звітними деклараціями з сільгоспЄП у випадку, коли землі знаходяться в різних ТГ, у межах одного адмінрайону. Раніше доводилося подавати декілька декларацій — окрема декларація щодо земель, які знаходяться у конкретній ТГ, але подавали їх у різні податкові. Тепер же доведеться подати також декілька декларацій, але в одну ДПІ.
З податком на нерухомість ситуація трішки інша. В одній декларації можна рахувати податок щодо декількох ТГ, які підконтрольні одній ДПІ. Для цього у декларації є додаток, у якому розраховується податок для нерухомості, розміщеної в одній ТГ. Тому якщо у минулому 2024 році у вас була нерухомість у різних ТГ, підконтрольних різним ДПІ, але в межах одного адмінрайону, то доводилося подавати по кожній ТГ окрему декларацію. Після того як з 1 січня 2025 року під контроль однієї ДПІ потраплять ТГ одного району, то у вищезгаданому випадку доведеться подати лише одну декларацію щодо нерухомості, яка знаходиться в різних ТГ одного району. Тобто
через реорганізацію ДПС кількість декларацій з податку на нерухомість зменшиться. А от кількість додатків, які будуть подані з такою декларацією, збільшиться
При звітуванні з екоподатку, а саме за викиди в атмосферне повітря, скиди у водні об’єкти, розміщення відходів, ситуація буде в чомусь подібна до звітування з податку на нерухомість. Адже в одній декларації з екоподатку відображають нарахування податку щодо всіх стаціонарних джерел забруднення, які знаходяться на території, підконтрольній одній ДПІ. Податок для кожного джерела забруднення рахують у окремому додатку. Тому якщо у вас були джерела забруднення в різних ТГ одного адмінрайону, які були підконтрольні різним ДПІ, то вам доводилося подавати декілька декларацій з екоподатку. Після реорганізації ДПІ вам слід буде в цьому випадку подати одну декларацію, але кількість додатків з розрахунком податку, що буде подана з нею, зросте.
Декілька слів скажемо про звітування з роздрібного алкоакцизу. Нагадаємо, що багато проблем виникало з місцем подання декларації, коли пункти роздрібного продажу підакцизних товарів розміщені в різних районах міста з районним поділом, що обслуговуються різними ДПІ, але входять до складу однієї територіальної громади. Про те, як її вирішили фіскали, читайте у «Звітування з роздрібного алко-акцизу: куди подавати декларацію» // «Податки & бухоблік», 2023, № 86. Після реорганізації ДПІ таких проблем не виникатиме (крім м. Київ). Адже один адмінрайон обслуговує одна ДПІ. Тому за всі пункти роздрібного продажу підакцизних товарів, що розміщені в одному адмінрайоні, слід подати одну декларацію у ДПІ, яка обслуговує цей адмінрайон. А от податок, до окремих роз’яснень податківців, слід рахувати в окремих додатках 6. Причому один додаток 6 до декларації заповнюється щодо всіх пунктів продажу, що знаходяться на території, яка має один код згідно з третім або додатковим (за наявності) рівнем КАТОТТГ (БЗ 114.07). Тобто якщо ваші торгові точки знаходяться в різних районах міста, то роздрібний алкоакциз розраховуємо в одному додатку 6 на кожен район міста.
Що стосується звітування з ПДВ, податку на прибуток, ЄП груп 1 — 3, то звітність щодо цих податків подається тільки за основним місцем обліку. Тому максимум, що зміниться тут, так це ДПІ, у яку слід подати таку декларацію. Про те, як довідатися дані нової податкової, шукайте вище.
Податкова накладна
За великим рахунком, зміна ДПІ, у якій платник ПДВ стоїть на обліку, не повинна прямо впливати на реєстрацію вашої ПН/РК у ЄРПН. Але, насправді, це не зовсім так. Справа в тому, що коли платник ПДВ створює ПН/РК, то створеному файлу ПН/РК у форматі .XML буде присвоєна назва, яка містить в собі код ДПІ (перші чотири і останні чотири цифри назви файлу) за основним місцем обліку.
Так от, після зміни ДПІ, у якій платник податку стоїть за основним місцем обліку, має змінитися і назва файлу. У ньому має фігурувати код вашої нової ДПІ. Якщо цього не буде, то ЄРПН відмовить вам у реєстрації вашої ПН/РК. І щоб зареєструвати ПН/РК, слід буде формувати нові ПН та РК, назва файлу яких містить дані про вашу нову ДПІ.
Причому це стосується як ПН, датованих 2025 роком, так і ПН, що були датовані 2024 роком. Тобто якщо на початку 2025 року після реорганізації ДПІ ви подасте на реєстрацію ПН, сформовану у 2024 році, то ваша ПН не буде зареєстрована. Адже у назві файлу ПН, сформованого у минулому році, фігуруватиме код старої (закритої) ДПІ. Щоб зареєструвати такі старі ПН, вам доведеться у 2025 році заново створити ПН, датовані 2024 роком, і вибрати при створенні код нової ДПІ.
Якщо ви користуєтеся ЕК, то код нової ДПІ ви мали вибрати, коли створюєте ПН/РК. Щоб не вибирати код у ручному режимі, слід оновити дані про ДПІ у налаштуваннях ЕК (як це зробити, див. вище). Але чомусь на початку року (наприклад, 3 січня) із переліку документів, які може створити ЕК, зникли ПН і РК. Причини цього не зрозумілі.
А от якщо ви користуєтеся іншим ПЗ, то вам слід зайти в налаштування свого ПЗ і змінити там дані про свою ДПІ, у якій ви з 1 січня стоїте на обліку.
Вплив на РРО
Зміна ДПІ, у якій платник податку стоїть на обліку, не впливає на роботу РРО/ПРРО. Адже інформація із чека РРО/ПРРО не містить даних про ДПІ, де платник податку стоїть на обліку. Тому проводити перереєстрацію ваших касових апаратів через зміну ДПІ, в якій ви тепер стоїте на обліку, не варто.
Висновки
- З 1 січня 2025 відбулася реорганізація ДПС, після якої зменшилася кількість ДПІ.
- Через реорганізацію ДПС з 1 січня багато платників почали обліковуватися у новій ДПІ. Це стосується як основного, так і неосновного місця обліку.
- Довідатися нову назву своєї ДПІ і її код можна, заглянувши в ЕК у свої реєстраційні дані.
- Новий код ДПІ слід використовувати при поданні звітності, як за звітні періоди 2025 року, так і 2024, граничний строк подання яких припадає на 2025 рік. Це ж стосується і ПН/РК.