** Детально щодо «ліцензійних» норм Закону № 3817, які запрацювали з 2025 року, читайте в матеріалах: «Ліцензування алкогольних / тютюнових / пального з 2025 року» Частина І та частина ІІ // «Податки & бухоблік», 2024, № 104.
Форми нових «ліцензійних» заяв!
Форми затверджує КМУ. Норми Закону № 3817, які набули чинності з 1 січня щодо ліцензування, оновлених Єдиних реєстрів ліцензіатів та інші, не були завчасно забезпечені відповідними нормативами. У матеріалі «Ліцензування алкогольних / тютюнових / пального з 2025 року. Частина І» // «Податки & бухоблік», 2024, № 104 ми повідомляли вам, що змінено / збільшено перелік відомостей, які мають містити заяви на отримання відповідних ліцензій, а також — про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів... і про припинення дії ліцензії. А також зазначали, що форми таких заяв та порядок їх заповнення затверджуються КМУ (ч. 7 ст. 34 та ч. 7 ст. 35 Закону № 3817). За проєктом ця постанова має назву: «Деякі питання ведення єдиних реєстрів ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ліцензіатів та місць обігу пального». Див. тут.
А поки форм не затверджено. Тож оскільки КМУ до 1 січня із цим не впорався, до ДПСУ повідомила зацікавлених госпсуб’єктів про наступне. До набрання чинності відповідною постановою КМУ, яка затвердить форми заяв і порядок їх заповнення, визначені Законом № 3817, зокрема, щодо:
— отримання ліцензії;
— внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів;
— внесення чергового платежу за отриману ліцензію;
— припинення дії ліцензії;
— отримання витягу з Єдиного реєстру ліцензіатів,
ці заяви подаються в довільній формі із зазначенням всіх відомостей (!), передбачених Законом № 3817
Такі «фривільні» форми дозволяє подавати останній абзац п. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817.
Ця інформація розміщена на сайті ДПСУ. Там же можна стягнути папку з рекомендованими формами відповідних заяв, розміщену на вебпорталі ДПСУ! (Зазначимо, що ці форми ДПС «поцупила» з кабмінівського проєкту (див. виноску3), який, сподіваємось, згодом стане нормативом…)
Аналогічного змісту консультацію викладено і в БЗ 113.04.
Квартальні сплати за річні ліцензії, отримані у 2024 (2025)
За «старими» ліцензіями. Податківці в БЗ-консультації роз’яснили, що
квартальні платежі за «річні» ліцензії: на право роздрібної торгівлі алконапоями / тютюновими виробами / РЕС, що отримані у 2024 році, здійснюються виходячи зі старих ставок, тобто у розмірах, що були визначені ст. 15 Закону № 481 (які діяли в минулому році на дату отримання ліцензії)
Цілком згодні із таким підходом.
Однак він не спрацює щодо ліцензій, які видавались на строк більше року (наприклад, щодо різних «пальних» ліцензій, які до 2025 видавались на 5 років), адже їх вартість тоді теж визначалася на рік, а не на весь строк дії ліцензії. Тож черговий річний платіж за ними, вважаємо, треба буде робити за ставкою, яка діятиме на граничну дату сплати чергового річного платежу.
Так само й за «новими» ліцензіями? Вважаємо, що аналогічний підхід має бути і до квартальних платежів за ліцензіями, як отримуються починаючи з 01.01.2025. Тобто річна вартість (і розмір квартальних платежів) за ліцензії у наступному році має залишатися незмінною, але коли черговий річний строк скінчиться, то наступна річна вартість (і квартальна) вже має рахуватися від МЗП, установленої на початок року, що триває…
Згадану консультацію розміщено в БЗ 113.03.
Безстрокові — тільки усі новітні ліцензії!
У статті «Ліцензування алкогольних / тютюнових / пального з 2025 року. Частина І» // «Податки & бухоблік», 2024, № 104 ми вже повідомляли наших читачів, що
за Законом № 3817 усі види ліцензій видаються безстроково
Але за Законом № 481 такого не було: безстроково видавали лише деякі ліцензії на виробництво, а решта — з обмеженим строком дії (на рік, на п’ять років).
Тож до ДПС почали надходити запитання на кшталт: чи буде вважатися безстроковою відповідна ліцензія, видана до 01.01.2025 з обмеженим строком дії (1 рік — на роздрібну торгівлю алкоголем / тютюновими виробами / РЕС чи 5 років — на операції з пальним)?
Негативну відповідь на такі питання передбачити було не важко. Фіскали зазначили, що Законом № 3817 установлено безстрокову дію всіх ліцензій, що видаються з 1 січня 2025 року. А п. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817 встановлено, що
ліцензії, видані за Законом № 481 до 01.01.2025, вважаються чинними та підтверджують право на провадження відповідного виду (видів) госпдіяльності до завершення строку, на який їх було видано (для ліцензій, виданих на визначений строк), або до дня припинення їхньої дії в порядку, визначеному Законом № 3817
Тобто ліцензії, видані до 01.01.2025 на визначений строк, доведеться напередодні завершення строку їх дії замінювати на нові за новітніми правилами, визначеними Законом № 3817 і виданими під нього нормативами.
Відповіді на згадані питання щодо алко-, тютюнових чи РЕС «роздрібних» ліцензій, а також щодо «пальних» ліцензій різних видів див. відповідно в консультаціях: БЗ 113.03 та БЗ 113.04.
Висновки
- До затвердження КМУ форм заяв на отримання ліцензії, внесення змін до відомостей, внесення чергового платежу за ліцензію тощо ці заяви подаються в довільній формі із зазначенням всіх передбачених Законом № 3817 відомостей.
- Рекомендовані форми заяв розміщені на вебпорталі ДПСУ!
- Квартальні платежі за «річні» ліцензії (на роздрібну торгівлю алконапоями / тютюновими виробами / РЕС), отримані у 2024 році, здійснюються у старих розмірах, які діяли на дату отримання ліцензій (визначені ст. 15 Закону № 481).
- Ліцензії, видані до 01.01.2025 з обмеженим строком дії, не вважатимуться безстроковими. І при закінченні (припиненні) строку дії таких ліцензій доведеться оформлювати нові.
