Зв’язок із «географічно-спиртним» Законом: увага на назви!
З 29.12.2024! Законодавство у сфері регулювання госпдіяльності, пов’язаної зі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, складається не тільки із Закону № 3817, ПКУ тощо.
Тепер у ньому важливу роль відіграватиме і Закон України «Про географічні зазначення спиртних напоїв» від 01.12.2022 № 2800-IX (далі — Закон № 2800)!
Норми Закону № 3817, пов’язані із Законом № 2800, набрали чинності ще з 29 грудня 2024 року, оскільки саме з цієї дати введено в дію і Закон № 2800
Які ж саме норми Закону № 3817 запрацювали з цієї дати?
Категорії та назви спиртних напоїв. Зі згаданої дати вже застосовується новий термін «категорії спиртних напоїв» (п. 34 ч. 1 ст. 1), який щодо класифікації спиртних напоїв на підставі їхніх фізичних, хімічних та/або органолептичних характеристик, складу та способу виробництва відсилає саме до Закону № 2800. А також термін — «офіційна назва спиртного напою» (п. 66 ч. 1 ст. 1), який «спирається» на відповідну категорію*.
У визначенні терміна «спиртові дистиляти» теж наявна відсилка до Закону № 2800!
* Окрім того, такі пов’язані із назвою та маркуванням спиртних напоїв визначення, як «алюзія» та «складений термін», Закон № 3817 вживає у значеннях, наведених у Законі № 2800.
Запрацювала і ст. 61 «Загальні вимоги до категорій та офіційних назв спиртних напоїв», норми якої спираються і побудовані на Законі № 2800. Виробникам спиртних напоїв варто ознайомитись і освоїти нові правила гри! Адже може раптом виявитися, що їхній конкретний напій не вписується у згадані норми…
Пунктом 9 розд. XIII Закону № 3817 встановлено, що спиртні напої, які виробляються, перебувають в обігу, ввозяться / вивозяться в/з Україну(и), повинні відповідати вимогам до категорій спиртних напоїв, визначеним Законом № 3817 і ч. 2 ст. 1 Закону № 2800, з дня введення в дію Закону № 2800, тобто вже з 29.12.2024!
До речі, п. 11 розд. ХІІІ було дозволено ще з 27.07.2024 — дня набрання чинності Законом № 3817 (і до 29.12.2024) застосовувати вимоги до категорій спиртних напоїв, визначені (ще тоді не введеним у дію) Законом № 2800…
Маркування. Набули чинності і ч. 9 — 15 ст. 62, присвячені маркуванню спиртних напоїв, яке тепер має відповідати вимогам, установленим Законом № 2800.
Крім того, у ч. 15 ст. 62 міститься заборона (яка теж діє з 29.12.2024!) щодо зберігання спиртних напоїв для продажу або введення в обіг у ємностях із закупорювальними пристроями, вкритими оболонкою або фольгою на основі свинцю!
Реалізація «невідповідних» залишків. Зазначимо, що п. 10 розд. XIII водночас передбачено, що
спиртні напої, що були вироблені та марковані (!) згідно із законодавством, чинним до введення в дію Закону № 2800 (тобто — до 29.12.2024), можуть реалізовуватися до закінчення терміну придатності
Спирт коньячний. Виробникам бренді, коньяків варто звернути увагу на ч. 8 розд. ХІІІ, яка, зокрема, встановлює, що спирт коньячний вважається винним дистилятом, якщо відповідає показникам, визначеним п.п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону № 2800!..
Старі-нові Єдині реєстри
З 1 січня 2025 року, нагадаємо, набрали чинності ст. 34 «Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах» та ст. 35 «Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального» Закону № 3817. Щодо цих двох основних «модернізованих» Єдиних реєстрів ліцензіатів... читайте наші коментарі в статті «Ліцензування алкогольних / тютюнових / пального з 2025 року. Частина І» (підрозділ «Нові-старі Реєстри») // «Податки & бухоблік», 2024, № 104.
Водночас з 01.01.2025 також набрали чинності норми:
— ст. 38 «Єдиний реєстр обладнання»;
— ст. 39 «Єдиний реєстр місць зберігання»;
— ст. 40 «Електронний реєстр суб’єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини».
Єдиний реєстр обладнання (ст. 38). У цьому реєстрі, як і за Законом № 481, накопичуються відомості про обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів (крім нікотиновмісних продуктів для орального застосування), яке ввозиться на митну територію України, зберігається та/або використовується в Україні.
У ч. 1 ст. 38 Закону № 3817 зазначено три різновиди (!) обладнання, відомості про яке мають надходити до цього реєстру, адміністратором та держателем якого є ДПСУ
Згідно з ч. 3 ст. 38 порядок ведення реєстру затверджується КМУ. Водночас такий Порядок у минулому році КМУ вже затвердив постановою від 26.04.2024 № 466. Але він був затверджений ще «під» Закон № 481. А в Законі № 3817 змінено / розширено перелік відомостей, які мають наповнювати цей реєстр, і вимог щодо його наповнення / ведення, процедурні питання тощо. Тож КМУ згаданий Порядок модернізує (див. проєкт нового Порядку, викладений на сайті Мінфіну).
Аналогічно форми заяв про внесення відомостей до цього реєстру та порядок їх заповнення має визначити Мінфін (ч. 9 ст. 38). Хоча форми таких заяв «під» Закон № 481 також були у 2024 році затверджені (наказом Мінфіну від 29.02.2024 № 99). А от форм нових заяв, а також порядку їх заповнення (його раніше не було!), які мають бути видані «під» Закон № 3817, ми ще не бачили…
Тобто усе, як завжди, «вагони» (норми Закону) побігли «попереду паровозу» (нормативки), тож не зрозуміло: як (чи) це зараз працює на практиці?..
Додамо також, що ДПС має забезпечити вільний та безоплатний доступ до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі обладнання.
Детальніше щодо цього реєстру див. у ст. 38 Закону № 3817.
Єдиний реєстр місць зберігання (ст. 39). Цей реєстр, гадаємо, цікавий великому колу наших читачів. Він, по суті, є «реінкарнацією» старого такого ж реєстру.
Зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алконапоїв, тютюнової сировини, тютюнових виробів та РЕС допускається лише у разі внесення місць їх зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання, крім випадків, визначених Законом № 3817! Тож низку «визначених Законом» специфічних випадків, коли треба / не треба заносити до реєстру місця зберігання згаданих товарів, наведемо в таблиці.
Місця, які (не)заносити до реєстру
Що / для чого / ким зберігається | Чи заносити місце зберігання до реєстру |
Спирт етиловий: для використання у виробництві продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини | Так (незалежно від обсягу спирту!) |
Спирт етиловий: для забезпечення виробничих потреб | Так, якщо обсяг отриманого спирту етилового протягом одного кварталу перевищує 100 декалітрів |
Алкогольні напої: для виробництва харчових продуктів (крім виробництва інших алкогольних напоїв) | Так (незалежно від обсягу таких алкогольних напоїв!!!) |
Будь-які зі згаданих товарів*: що зберігаються госпсуб’єктами, які мають ліцензію на виробництво алкогольних напоїв / тютюнових виробів / РЕС | Лише — коли місця зберігання, розташовані за іншою адресою, ніж місце виробництва таких товарів (продукції) |
Алкогольні напої, тютюнові вироби: госпсуб’єктами, що отримали ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами | Лише — коли місця зберігання, розташовані за іншою адресою, ніж місце роздрібної торгівлі такими товарами (продукцією) |
* Тобто: спирт етиловий, спиртові дистиляти, біоетанол, алконапої, тютюнова сировина, тютюнові вироби та РЕС. |
Увага! Виробники харчових продуктів (зокрема, усілякої випічки-кондитерки) ще раз наголосимо: якщо використовуєте у виробництві алконапої у будь-якій (!) кількості, то місця їх зберігання мають бути в цьому Єдиному реєстрі! Інакше штраф — як мінімум 3 МЗП (п. 35 ч. 2 ст. 73).
Порядок ведення Єдиного реєстру місць зберігання затверджується КМУ. Наскільки нам відомо, такого Порядку ще не оприлюднено, однак його проєкт вже висить на сайті Мінфіну). До 2025 року ще діяв старий Порядок ведення Єдиного реєстру місць зберігання, затверджений наказом ДПАУ від 28.05.2002 № 251 (ср. ). Він і досі значиться як діючий (його не скасовано), але з 1 січня цього року, вважаємо, він вже нелегітимний. Тож поки працюємо без порядку, але згодом…
Законом № 3817 значно розширено перелік відомостей, які мають міститися в новому реєстрі (див. ч. 5 ст. 39)!
Відомості до Єдиного реєстру місць зберігання вносить:
— щодо місць зберігання спирту етилового, у тому числі біоетанолу, — ДПСУ;
— щодо місць зберігання спиртових дистилятів, алконапоїв, тютюнової сировини, тютюнових виробів, РЕС — територіальний орган ДПС.
Відомості вносяться переважно — за результатами розгляду заяви заявника: про внесення місць зберігання до реєстру або про внесення змін до відомостей. А окрім того, — за результатами прийнятого ДПС рішення про виключення місць зберігання з реєстру чи на підставі рішення суду, що набрало законної сили.
Заява про внесення до реєстру місць зберігання або про внесення змін до відомостей в реєстрі подається заявником до територіального органу ДПС за місцезнаходженням місця зберігання (!) в паперовій або електронній формі
Форми заяв має затвердити Мінфін. Відомості, які має містити заява, див. у ч. 10 ст. 39.
До заяви про внесення місць зберігання до Єдиного реєстру додається копія:
— документа, що засвідчує право власності чи користування об’єктом нерухомого майна (його частиною) / приміщенням (його частиною), що використовується госпсуб’єктом як місце зберігання згаданих товарів з планом (схемою) такого об’єкта / приміщення (їх частини), на якому (якій) позначено місце зберігання та його площа;
або
— документа, що засвідчує надання заявнику послуг із складського зберігання (крім спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, тютюнової сировини / РЕС*), із зазначенням уповноваженої особи заявника у такому місці зберігання, її номера телефону, адреси місця зберігання та наданням плану (схеми) приміщення (його частини), на якому (якій) позначено місце зберігання та його площа!
* Щодо цих товарів є особливі правила, що передбачають, зокрема, подання із заявою схеми відеоспостереження тощо (див. ч. 11 ст. 39).
Якщо після внесення відомостей про місця зберігання до реєстру у відомостях відбулися зміни, протягом 10 робочих днів з дня настання події, що спричинила такі зміни, треба подати до відповідного органу ДПС заяву про внесення змін до відомостей, що містяться в реєстрі.
Протягом 5 робочих днів з дня отримання заяви про внесення місць зберігання або про зміну відомостей до реєстру відповідний орган ДПС або вносить такі відомості / зміни до реєстру і направляє заявнику витяг, або відмовляє у цьому і надсилає заявнику рішення про відмову. Якщо протягом цих 5 робочих днів витяг чи рішення надіслано заявнику не буде, на наступний робочий день орган ДПС вже буде зобов’язаний внести до реєстру такі відомості / зміни! Відповідний орган ДПС приймає рішення про виключення місць зберігання з реєстру, зокрема, на підставі: відомостей ЄДР про державну реєстрацію припинення госпсуб’єкта; відомостей Єдиного реєстру ліцензіатів про припинення дії чи закінчення строку дії ліцензії на вид госпдіяльності, для здійснення якого зареєстровано таке місце зберігання; невідповідності відомостей, що містяться у реєстрі, фактичним даним, виявленим під час перевірки ДПС, що зафіксовано у акті перевірки…
Щодо зберігання алконапоїв, тютюнових та РЕС: не має значення, кому належить місце зберігання або за заявою якого госпсуб’єкта таке місце було внесено до Єдиного реєстру місць зберігання. Важливо, аби воно було в реєстрі
Щодо решти деталей, пов’язаних з Єдиним реєстром місць зберігання, яких ще чимало, див. у нормах самої ст. 39 Закону № 3817.
Додамо, що ДПСУ має забезпечити вільний та безоплатний доступ до відомостей також і цього реєстру.
Єдиний реєстр користувачів спирту для «неалко»-виробництва (ст. 40). Це аналог такого ж реєстру, який раніше «регулювала» ст. 71 Закону № 481.
Детально на цьому реєстрі зупинятись не будемо. А виробникам продукції хімічного і технічного призначення (яка входить до затвердженого постановою КМУ від 14.08.2019 № 722 Переліку), парфумерно-косметичної продукції та оцту з харчової сировини, які використовують етиловий спирт, радимо ретельно ознайомитись із нормами ст. 40 Закону № 3817. Вони набагато ширші за попередні (у тому числі і щодо відомостей, які має містити цей реєстр).
Порядок ведення цього реєстру теж має затвердити КМУ (станом на зараз є лише його проєкт на сайті Мінфіну — див. вище посилання ), а форми заяв про внесення відомостей до цього реєстру та про їх зміну затверджує Мінфін. Старі форми таких заяв були затверджені наказом Мінфіну від 18.06.2019 № 249, який наразі ще чинний, але напевно скоро його замінять на новий (із новими формами). Тож чекаємо на нові нормативи…
Як і раніше, без включення виробників згаданих товарів (продукції) до цього реєстру, відпускати спирт їм не будуть (ст. 4 Закону № 3817)!
Спирт та алкоголь
Щодо виробництва. З 1 січня запрацювала низка норм ст. 3 Закону № 3817, звернемо увагу лише на деякі з новин.
Нові умови для виробництва спирту коньячного, коньяку викладено в ч. 7 ст. 3!
У ч. 11 ст. 3 чітко окреслено види спиртів та спиртових дистилятів, які дозволено використовувати для виробництва алкогольних напоїв. Інші — під забороною
Визначено «долю» невиправного браку, який утворюється при виготовленні алконапоїв (ч. 12 та 13 ст. 3).
З 1 січня також запрацювала ч. 5 ст. 6 Закону № 3817, яка встановлює, що порядок функціонування цілодобової системи відеоспостереження та контрольно-пропускної системи на акцизних складах, на території яких виробляється спирт етиловий, біоетанол, затверджує Мінфін та визначає вимоги до цих систем та порядок доступу (у тому числі віддаленого) до інформації системи відеоспостереження та контрольно-пропускної системи посадових осіб ДПС.
З 01.01.2025 також діють наступні норми!
Вимоги до оптової торгівлі спиртом тощо (ст. 12). Там, зокрема, зазначено, що виробникам спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу для їх оптового продажу достатньо мати ліцензію на виробництво. А от невиробникам для цього треба придбавати ліцензію на право оптової торгівлі спиртом етиловим /дистилятами.
Оптова торгівля спиртовими дистилятами малими виробництвами дистилятів забороняється!
Як і раніше, відпуск спирту етилового з акцизного складу (крім вивезення за межі України) має здійснюватися за умови сплати акцизу коштами або забезпечення його сплати авальованим банком податковим векселем у випадках, передбачених ПКУ.
Вимоги до зберігання спирту тощо (ст. 14). У цій статті, зокрема, встановлена заборона на зберігання та/або реалізацію спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, отримання яких не підтверджено:
— для імпортера — митною декларацією (МД) чи документом, необхідним для розміщення товарів на тимчасове зберігання під митним контролем;
— для госпсуб’єктів оптової та/або роздрібної торгівлі — первинним документом, а при переміщенні в межах одного суб’єкта господарювання — документом на внутрішнє переміщення;
— для госпсуб’єкта, який здійснює зберігання, — документом, який підтверджує прийняття товару на зберігання.
Ввезення / вивезення спирту тощо (ст. 15). Там, зокрема, встановлено, які ліцензії та в яких випадках потрібно мати для ввезення в Україну та вивезення з України таких «спиртових» товарів, а також — ціла низка інших вимог.
Вимоги до зберігання алконапоїв (ст. 17). У ній, зокрема, визначено такі ж самі, як і щодо «спиртів» (див. вище),
заборони зберігання та/або реалізації алконапоїв, а саме відсутність: у імпортера — МД, у торговця — первинки, у зберігача — документа, що підтверджує прийняття алконапоїв на зберігання
Ввезення / вивезення алконапоїв (ст. 18)! Про неї детальніше, бо тут є зміни!
Для ввезення (імпорту) алконапоїв з метою збуту достатньо ліцензії: на оптову або на роздрібну торгівлю алконапоями.
А виробникам харчових продуктів (крім алконапоїв) — достатньо внесення місць зберігання таких алконапоїв до Єдиного реєстру місць зберігання та надання митному органу витягу з цього реєстру — з датою його надання госпсуб’єкту не раніше ніж попередній календарний день!..
Для вивезення за межі України алконапоїв необхідна ліцензія на право їх виробництва, а в разі повернення раніше ввезених на митну територію України товарів (продукції) або поміщення алконапоїв у митний режим реекспорту — ліцензія на оптову або роздрібну торгівлю алконапоями.
Здавалося б, вивезти українські алконапої тепер має право лише їх виробник, водночас
ч. 3 ст. 18 дозволяє поміщення алконапоїв у митні режими імпорту, реімпорту, експорту, переробки (в Україні чи за кордоном) за наявності у госпсуб’єкта діючої ліцензії на виробництво чи на оптову або роздрібну торгівлю алконапоями,
а для виробників харчових продуктів (крім алкогольних напоїв) — за умови внесення місць зберігання алкогольних напоїв до Єдиного реєстру місць зберігання (див. також вище щодо надання митникам витягу).
Митниця має перевіряти усі ці відомості (щодо ліцензій та/або місць зберігання) і з урахуванням такої перевірки здійснювати митні формальності, необхідні для випуску алконапоїв у відповідний митний режим.
Тютюнові
З 1 січня 2025 року набрали чинності такі згадані нижче «тютюнові» норми Закону № 3817.
Щодо виробництва (ч. 4 ст. 20). У цій нормі визначено, що виробництво тютюнових виробів та РЕС здійснюється за умови внесення місць зберігання таких товарів (продукції) до Єдиного реєстру місць зберігання, з урахуванням вимог ст. 21 (див. нижче, які місця до реєстру не вносяться).
Вимоги до зберігання тютюнових (сировини, виробів) та РЕС (ст. 21). Тут міститься ціла низка вимог щодо зберігання тютюнових та РЕС, зокрема:
— встановлення і безперервне функціонування цілодобової системи відеоспостереження у таких місцях зберігання;
— зберігати такі товари мають право лише госпсуб’єкти, які мають ліцензію: на вирощування тютюну, або ферментацію тютюнової сировини, або на виробництво тютюнових виробів.
Місця зберігання до Єдиного реєстру не вносяться:
— якщо розташовані за місцем виробництва тютюнових чи РЕС;
— якщо такі товари (продукція) зберігаються на митних складах;
— якщо такі товари зберігаються в місцях їх роздрібної торгівлі
Забороняється (так само, як і спирту та алконапоїв — див. вище) зберігання та/або реалізація тютюнової сировини, тютюнових виробів чи РЕС, отримання яких не підтверджено: для імпортера — МД тощо; для торговця — первинкою; для зберігача — документом, що підтверджує прийняття таких товарів на зберігання.
В ч. 9 ст. 21 викладено основні вимоги до цілодобової системи відеоспостереження у місцях зберігання таких товарів (продукції). Прогляньте їх уважно! Порядок функціонування цієї системи (зокрема, вимоги до неї та порядок доступу) вже затверджено наказом Мінфіну від 27.11.2024 № 608!
Ввезення / вивезення тютюнових та РЕС (ст. 24). У цій статті визначено, які ліцензії необхідно мати для ввезення в Україну та вивезення з України таких товарів.
1. Тютюнові та РЕС. Зокрема, для ввезення на митну територію України тютюнових виробів необхідна ліцензія на право оптової або роздрібної торгівлі тютюновими виробами. Для ввезення РЕС — ліцензія: або на оптову торгівлю РЕС, або — на роздрібну торгівлю тютюновими виробами, або — на роздрібну торгівлю РЕС.
Для операції з вивезення за межі України тютюнових виробів та РЕС необхідна ліцензія на виробництво тютюнових виробів чи РЕС (відповідно), а в разі повернення раніше ввезених в Україну товарів або поміщення їх у митний режим реекспорту — ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі тютюновими виробами чи РЕС, відповідно.
2. «Компоненти». У ч. 6 та 7 ст. 24 див. щодо «ліцензійних» нюансів для ввезення чи придбання в Україні, а також імпорту /реімпорту паперу цигаркового, фільтрів тощо, тютюнової сировини та РЕС.
Митниця має перевіряти усі відомості (щодо наявності ліцензій та/або місць зберігання) і за результатами перевірки здійснювати митні формальності, необхідні для випуску згаданих товарів у відповідний митний режим.
Важливий термін! Майте на увазі, що з 11 січня 2025 року термін «медичне попередження споживачів тютюнових виробів» застосовується у значенні, наведеному в Законі України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» від 22.09.2005 № 2899-IV (див. ч. 1 розд. ХІІ Закону № 3817).
Пальне
З 01.01.2025 запрацювали наступні «пальні» норми.
Газ у балонах — вроздріб (ч. 8 ст. 29). Її норми регулюють питання роздрібної торгівлі скрапленим вуглеводневим газом у балонах для потреб населення та інших споживачів із спеціалізованих транспортних засобів для перевезення балонів із газом.
1. Така діяльність вимагає наявності у ліцензіата специфічного місця роздрібної торгівлі пальним* та внесення державних номерних знаків спецтранспорту для перевезення балонів із газом, з яких здійснюватиметься така роздрібна торгівля, до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.
* Місце, в якому розташовані газонаповнювальні станції / газонаповнювальні пункти / проміжні склади балонів із скрапленим вуглеводневим газом / спеціалізовані магазини з продажу газу.
2. Торгівля має здійснюватися з обов’язковим застосуванням РРО, відомості про які теж мають бути внесені до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.
У матеріалі «Ліцензування алкогольних / тютюнових / пального з 2025 року. Частина ІІ» // «Податки & бухоблік», 2024, № 104 ми вже зазначали, що необладнання РРО спецтранспорту, з якого здійснюється роздрібна торгівля балонами із скрапленим газом, або факт відсутності в Єдиному реєстрі відомостей про державні номерні знаки таких транспортних засобів є підставами для припинення дії ліцензії!
Ввезення / вивезення пального (ст. 30). Для ввезення в Україну та вивезення за її межі пального, зокрема
для поміщення пального у митні режими імпорту, реімпорту, експорту, переробки госпсуб’єкту, що здійснює такі операції, достатньо наявності будь-якої ліцензії: або на виробництво, або на торгівлю (опт- або роздрібну), або на зберігання пального
Зокрема, достатньо буде й спрощеної ліцензії на зберігання.
Митниця перевіряє усі відомості (щодо наявності ліцензій та/або місць зберігання) і потім здійснює митні формальності, необхідні для випуску пального у відповідний митний режим.
Новітня атестація виробництва
Наприкінці про ще один момент. Згідно з ч. 1 розд. ХІІ Закону № 3817 з 1 січня 2025 року втрачає чинність Закон N 481, крім ст. 8, яка діє до дня набрання чинності та введення в дію ст. 33 Закону № 3817.
Водночас ст. 8 Закону № 481 вже втратила чинність, оскільки ст. 33 Закону № 3817 має застосовуватись з 29.12.2024. Бо відповідно до тієї ж ч. 1 розд. ХІІ Закону № 3817 його ст. 33 набирає чинності та вводиться в дію через один місяць з дня утворення або визначення КМУ органу державної влади та/або підприємства, установи, організації, уповноваженої на проведення атестації виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алконапоїв, тютюнових виробів, РЕС та ферментації тютюнової сировини. А КМУ розпорядженням від 29.11.2024 № 1182-р визначив орган, який має проводити атестацію таких виробництв. А саме — державне підприємство «Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів» (ДП «Укрметртестстандарт»).
Тож нові ліцензії на виробництво без проведення ДП «Укрметртестстандарт» атестації виробництва видаватись не будуть. І ч. 12 розд. ХІІІ Закону № 3817 вже тут не допоможе.
Водночас старі ліцензії діють (ч. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817), і проведення переатестації виробництв Закон не передбачає.
Штрафний епілог
Звертаємо вашу увагу, що за порушення низки цих нових норм передбачена низка штрафів, які тепер теж «запрацюють» ☹ (див., зокрема, пп. 2, 3, 7, 8, 19, 27, 28, 34, 35, 41 та ін. в ч. 2 ст. 73 Закону № 3817). Також фіскали можуть припинити дію відповідної ліцензії (див. ч. 2 ст. 46 Закону № 3817).
Тож прагніть працювати за новими правилами, не допускаючи порушень.
Висновки
- З 29.12.2024 почали діяти нові норми, які стосуються категорій, назв та маркування спиртних напоїв. Але залишки «невідповідних» напоїв дозволено реалізувати.
- З 01.01.2025 мають запрацювати нові реєстри. Зокрема, оновлений Єдиний реєстр обладнання. Законом № 3817 визначено 3 види «тютюнового» обладнання, яке має включатись до реєстру. Порядок ведення реєстру згодом має видати КМУ, а форми заяв — Мінфін.
- З 01.01.2025 оновлюється і Єдиний реєстр місць зберігання (спирту, алконапоїв, тютюнових, РЕС…). Цей реєстр значно розширено як щодо його відомостей, так і щодо правил тощо. Порядок його ведення теж згодом чекаємо від КМУ а форми заяв — від Мінфіну.
- З 2025 запрацювала низка нових норм, що встановлюють вимоги до зберігання, оптової торгівлі, ввезення-вивезення спирту, алконапоїв, тютюнових та РЕС.
- Зокрема, заборонено зберігати та/або реалізовувати спирт тощо та алконапої у разі відсутності: у імпортера — митної декларації, у торговця — первинки, у зберігача — документа, що підтверджує прийняття таких товарів на зберігання.
- Щодо тютюнових та РЕС із 2025 року також запрацювали норми, які встановлюють вимоги щодо зберігання та ввезення-вивезення таких товарів, сировини та компонентів для їх виробництва.
- Щодо пального почали діяти: нові правила роздрібної торгівлі скрапленим газом у балонах, а також стаття з вимогами щодо операцій ввезення та вивезення пального.
- Запрацювала ст. 33 Закону № 3817, адже КМУ визначив, що атестацію виробництва спирту, алконапоїв, тютюнових, РЕС тощо має проводити ДП «Укрметртестстандарт». Але ліцензії на виробництво, видані до 01.01.2025, залишаються діючими.