Теми статей
Обрати теми

Новий Єдиний реєстр місць зберігання «недієздатний» до квітня?

Павленко Олексій, податковий експерт
Постанова КМУ від 24.01.2025 № 68

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

Затверджено новий Порядок ведення Єдиного реєстру місць зберігання.

Водночас Кабмін з дня набрання чинності постанови № 68 надав ДПС 60 днів, щоб забезпечити початок функціонування цього Єдиного реєстру місць зберігання

28 січня 2025 року набрала чинності постанова КМУ № 68. Нею затверджено новий Порядок ведення Єдиного реєстру місць зберігання (далі — Порядок). Нагадуємо, що цей Реєстр має містити різні відомості щодо місць зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алконапоїв, тютюнової сировини, тютюнових виробів та рідин для електронних сигарет (РЕС).

Цей затверджений КМУ Порядок «заточений» під спеціальну ст. 39 «Єдиний реєстр місць зберігання» Закону № 3817, норми якої вже формально діють з 01.01.2025!..

Новий Реєстр: старт без готовності. Законодавці датою початку функціонування цього нового Єдиного реєстру місць зберігання (старий реєстр, нагадаємо, зветься: Єдиний державний реєстр місць зберігання) явно планували 1 січня 2025 року.

Однак через те, що Закон № 3817 набрав чинності не з 01.07.2024, а з 27.07.2024, граничні строки випуску КМУ необхідних нормативів «переповзли» аж на кінець січня-2025*! І чогось ніхто (ні КМУ, ні Мінфін, ні фіскали) не поквапився, щоб зробити усе необхідне для функціонування норм Закону № 3817, які вже набрали чинності з 01.01.2025?!

* Бо Президент тоді порушив усі строки підписання Закону № 3817, а Кабміну для цього було надано 6 місяців з дня вступу в силу Закону № 3817 (див. п. 7 розд. ХІІ)…

Тож, як завжди, маємо те, що маємо.

Адже, як бачимо, нормативне забезпечення, зокрема, для ст. 39 Закону № 3817, яка вже працює з 1 січня, почало з’являтися лише зараз. Та й це забезпечення поки «недієздатне» (див. нижче)! У зв’язку з цим і виникла купа проблем та непорозумінь із застосуванням з початку цього року норм згаданої ст. 39 та інших, пов’язаних із нею норм Закону № 3817

Нагадаємо, що цьому новому Єдиному реєстру місць зберігання ми присвятили достатньо уваги в матеріалі «Алко-тютюново-пальний» Закон: продовжуємо вивчати» // «Податки & бухоблік», 2025, № 7.

«Перехідні» проблеми! А тут спочатку зупинимось на так званих «перехідних» проблемах, які виникли з причини фатального відставання нормативів. Про це ми неодноразово попереджали наших читачів у згаданій вище та інших публікаціях, присвячених Закону № 3817

У п. 2 постанови КМУ № 68 визначено, що ДПС має забезпечити початок функціонування Єдиного реєстру місць зберігання через 60 днів з дня набрання чинності цією постановою! Тобто виходить, що

крайній термін початку функціонування новітнього Єдиного реєстру місць зберігання припадає лише на 30 березня цього року

Тож тут постає питання, чи можна вважати діючим до початку функціонування нового Реєстру цей, затверджений КМУ, новий Порядок? Адже формально з 28 січня він вже діє. Але який сенс у цьому Порядку, якщо новий Реєстр ще не працює?

Вибачте, але ось іще одне пов’язане із цим питання: а що робити у «перехідному періоді» — протягом ще й цих додаткових 60 днів, які КМУ «з панського плеча» надав ДПС задля «розкачки»?!

Виходить, ці два місяці (лютий — березень), як фактично і в січні-2025, все ще має діяти старий (Єдиний державний…) Реєстр? Однак Закон № 481 і, зокрема, його норми, які регулюють питання старого Єдиного державного реєстру місць зберігання, з 1 січня вже припинили діяти.

Водночас старий Порядок ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання, що був затверджений наказом ДПАУ від 28.05.2002 № 251, усе ще лишається діючим. Але, як ми вже зазначали у згаданому матеріалі, з 01.01.2025 його легітимність — під великим питанням

Та і формальна доля цього старого Порядку теж під загрозою. Адже, окрім нового Порядку, який КМУ вже затвердив, Мінфін ще має затвердити форми заяв про внесення до реєстру місць зберігання та про внесення змін до відомостей у реєстрі, а також порядок заповнення цих заяв і форму витягу з реєстру! Мінфінівського наказу із затвердженими цими новими документами ми ще не бачили, а от у проєкті цього наказу, розміщеному на сайті Мінфіну, п. 2 передбачає, що згаданий наказ ДПАУ від 28.05.2002 № 251 та інші документи, які регулюють Порядок ведення старого (державного) реєстру втрачають чинність.

Тобто одразу як цей наказ Мінфіну набере чинності, то вже ні старого Порядку, ні старого Реєстру навіть формально не має бути!..

ДПС мовчить! Та навіть і в поточній ситуації не зрозуміло, як із цим старим Реєстром працювати далі. Сподіваємось, найближчим часом ДПС прояснить, що робити, поки фактично не запрацює новий Єдиний реєстр і цей Порядок його ведення, який ми зараз коментуємо…

Водночас дуже засмучує той факт, що

ДПС досі так і не надала чітких роз’яснень щодо питань, яким чином вже з 1 січня 2025 року вносити місця зберігання чи зміни відомостей до (все ще старого?) Реєстру. А також: як вирішувати інші проблеми?

Наприклад: як вирішувати проблему з витягами про місця зберігання з нового Реєстру, без яких зараз можуть виникати проблеми з розмитненням спирту етилового та алконапоїв?.. (Див. про це нижче.)

Тож низка цих питань вимагає термінового нормативного врегулювання!

Про сам Порядок. Тепер кілька слів щодо нового затвердженого Порядку. Норми Порядку здебільшого дублюють норми спеціальної ст. 39 Закону № 3817, але є й деякі цікаві моменти.

Внесення місць зберігання до Реєстру та внесення змін до відомостей, що містяться в Реєстрі, здійснюється госпсуб’єктами шляхом подання до відповідного органу ДПС заяви у паперовій або електронній формі (пп. 4 та 6 Порядку). Як ми вже згадували, форму й порядок заповнення таких заяв має затвердити Мінфін, але таких форм усе ще немає. Тож Порядок ще й із цього боку «нефункціональний»…

У п. 6 Порядку наявна неточність! Там зазначено, що «до заяви додаються копії документів, визначених частинами одинадцятою, чотирнадцятою статті 39 Закону». Насправді, у ч. 14 ст. 39 Закону № 3817 про копії документів мова не йде! А згадки про них є в ч. 13 цієї статті. Гадаємо, автори Порядку мали на увазі саме ч. 13?

У п. 16 Порядку зазначено, що індивідуальний номер місця зберігання в Реєстрі програма автоматично присвоює кожному місцю зберігання та ідентифікує його в Реєстрі. Індивідуальний номер місця зберігання є унікальним числовим кодом.

Цей

новий Реєстр має вестись ДПС з використанням програмного забезпечення, що забезпечує його сумісність і взаємодію з іншими державними інформсистемами та мережами

Плата за підключення та доступ до Реєстру, внесення відомостей до нього і користування ним не справляється.

Доступ користувачів до відомостей Реєстру здійснюється:

— фіз- та юросіб, що користуються реєстровою інформацією у порядку загального доступу, — програмно-апаратними (зокрема мобільними) засобами через офіційний вебпортал ДПС та/або єдиний державний вебпортал відкритих даних;

ФОП та юросіб-заявників, що користуються реєстровою інформацією у порядку спеціального доступу, — засобами Електронного кабінету платника;

— посадових осіб апарату ДПС та її терорганів — засобами Реєстру відповідно до їх функціональних повноважень;

— посадових осіб держорганів — на підставі спільних рішень ДПС та відповідного державного органу (протоколів).

Відомості, що містяться в Реєстрі, надаються правоохоронним, державним та місцевим органам на їх запит у вигляді витягу з Реєстру протягом 5 робочих днів із дня отримання такого запиту.

Витяги, яких немає. У п. 17 Порядку містяться норми, зокрема, про надання госпсуб’єктам витягів з Реєстру. Такі витяги про внесення місць зберігання до Реєстру можуть на вимогу видаватися в паперовій або електронній формі.

Витяг з Реєстру в електронній формі має надаватися госпсуб’єкту протягом одного робочого дня з дня отримання відповідної заяви. Він має містити відомості, наявні в Реєстрі на момент надання витягу.

Але як ми вже згадували,

форми таких витягів (і заяв) Мінфіном досі так і не затверджені. Та й новий Реєстр ще не працює…

Водночас з 01.01.2025 виробники харчових продуктів, що імпортують алконапої для виробничих цілей, мають надавати митному органу витяг з Єдиного реєстру місць зберігання — з датою його надання госпсуб’єкту не раніше ніж попередній календарний день (ст. 18 Закону № 3817)! Інакше алконапої їм не розмитнять!

Такі ж самі вимоги (щодо подання на митницю витягу з Реєстру) встановлені й для випадків увезення в Україну спирту етилового госпсуб’єктами, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини (ст. 15 Закону № 3817).

Ми про ці нові правила вже писали у згаданому вище матеріалі з «Податки & бухоблік», 2025, № 7.

Отже, низка перерахованих вище виробників у разі імпорту такої сировини (алконапоїв чи спирту етилового) напевно зараз матимуть на митницях проблеми, доки не запрацює новий Реєстр та не з’являться і не почнуть фіскалами надаватися згадані новітні витяги. Та, на жаль, зараз це не єдина проблема, викликана відсутністю витягів з Реєстру…

Сподіваємось, у низці зазначених проблем скоро з’явиться хоча б якась ясність, і необхідні роз’яснення / нормативи найближчим часом вийдуть. А також — що податківці хоча б до квітня-2025 встигнуть запустити новий Реєстр…

Окрім того, наприкінці акцентуємо вашу увагу: у згаданому матеріалі «Алко-тютюново-пальний» Закон: продовжуємо вивчати» // «Податки & бухоблік», 2025, № 7 ми довідково у невеличкій табличці наводили низку «визначених Законом» специфічних випадків, коли за новими правилами треба / не треба заносити до Єдиного реєстру місця зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алконапоїв, тютюнової сировини, тютюнових виробів та РЕС. Вважаємо, це також актуально і для періоду з 01.01.2025 і до введення в дію нового Єдиного реєстру місць зберігання…

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі