02.06.2025

Розблокування податкових накладних: як правильно подавати документи

Блокування податкових накладних (ПН) і розрахунків коригування (РК) — буденна реальність, з якою щоденно стикається чимало платників ПДВ. Реєстрацію ПН/РК можуть зупинити, якщо під час моніторингу буде встановлено їх відповідність критеріям ризиковості операції. У цьому тематичному номері ми докладно розповімо, які документи необхідно зібрати для успішного розблокування ризикових ПН/РК. Також зупинимося на випадках, коли ПН може бути розблокована завдяки Таблиці даних, і нагадаємо про наслідки, які чекають платника у разі нерозблокування ПН/РК. Але насамперед зосередимо увагу на технічних вимогах до розблокувальних документів і строку їх подання.

Визначаємо причину зупинення ПН/РК

Перш ніж формувати пакет документів на розблокування ПН/РК, необхідно чітко з’ясувати причину їх зупинення. Адже якщо блокування ПН/РК пов’язане з ризиковим статусом самого платника ПДВ — подавати документи на розблокування не має сенсу. У такому разі, як показує практика, податківці напевно відмовлять у розблокуванні ПН/РК. Тобто — приймуть рішення про відмову в реєстрації ПН/РК. Відтак,

до зняття ризикового статусу платнику краще не поспішати з поданням документів на розблокування ПН/РК

А такому ПДВ-платнику спершу слід вийти з переліку ризикових, а вже після цього подавати розблокувальні документи щодо зупинених ПН/РК. Подробиці див. у статтях «Отримали ризиковий статус платника ПДВ: наслідки» // «Податки & бухоблік», 2025, № 40 і «Чи можна розблокувати податкову накладну, маючи ризиковий статус?» // «Податки & бухоблік», 2025, № 40.

Як дізнатися причину блокування? Інформація про підставу блокування міститься у квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК. У квитанції ви знайдете посилання на один із критеріїв ризиковості операцій з додатка 3 до Порядку № 1165*, за яким, власне, заблоковано ПН/РК (п.п. 2 п. 11 Порядку № 1165).

* Порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджений постановою Кабміну від 11.12.2019 № 1165.

Що має містити пакет на розблокування ПН/РК?

Для того, щоб розблокувати зупинені ПН/РК, платник ПДВ має право подати регіональній комісії стосовно підтвердження зазначеної в них інформації (п.п. 3 п. 11 Порядку № 1165 і п. 4 Порядку № 520*):

1) письмові пояснення і

2) копії підтвердних документів.

* Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджений наказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520.

Розблокувальний пакет повинен містити всі документи, на які є посилання в договорі (включаючи специфікації та додаткові угоди). Такі документи мають підтверджувати реальність здійснення саме тієї операції, яка зазначена в заблокованій ПН/РК. Тобто для розблокування ПН/РК важливо зробити акцент на конкретній операції (див. БЗ 101.18, роз’яснення ЦМУ ДПС по роботі з ВПП від 17.05.2024 і ГУ ДПС у Запорізькій обл. від 24.01.2024) і пояснити її прозорість. Однак

універсального вичерпного переліку необхідних пояснювальних документів узагалі не існує — кожен випадок має підтверджуватися своїми документами

(див. рекомендації ДПСУ від 19.04.2023). А у п. 5 Порядку № 520 наведено лише орієнтовний (невичерпний) перелік підтвердних документів, які ПДВ-платник може подати регіональній комісії для розблокування ПН/РК (докладно див. статтю «ПН/РК заблоковано: готуємо розблокувальний пакет» // «Податки & бухоблік», 2025, № 44).

Іноді просто не може бути документів з об’єктивних причин (оскільки ще не відбулася якась подія, наприклад, заблокована ПН складена на дату відвантаження товару і на момент подання розблокувальних документів оплата за нього ще не надійшла).

Технічні вимоги до розблокувальних документів

Письмові пояснення та копії документів подають фіскалам в електронній формі у форматі ХМL (п. 7 Порядку № 520).

Ідентифікатор форми Повідомлення про подання пояснень та копій документів (далі — Повідомлення) щодо підтвердження реальності здійснення операцій, відображених у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, — J/F1312603. До Повідомлення в обов’язковому порядку додають пояснення та копії сканованих документів у вигляді окремих додатків — документів довільного формату за формою J/F1360102. Для кожної сканкопії створюють окремий такий документ.

У разі недостатності документів щодо заблокованих ПН/РК податківці можуть повторно запросити додаткові пояснення та/або копії документів. Тоді вам надішлють повідомлення форми J/F1407802 із пропозицією надати додаткові пояснення та копії документів, яких фіскалам не вистачило (п. 9 Порядку № 520). Тому цілком можливо, що після подання додаткових документів і пояснень розблокувати ПН/РК вийде з другої спроби (детальніше див. статтю «Додаткові документи при розблокуванні податкових накладних: як не зіпсувати справу» // «Податки & бухоблік», 2025, № 44).

Відповіді на часті запитання щодо вимог до подання розблокувальних документів наведемо у таблиці.

Вимоги щодо подання пояснень і копій документів для розблокування ПН/РК

Запитання

Відповідь

Хто подає розблокувальні документи?

Чи може покупець ініціювати подання письмових пояснень та копій документів для прийняття рішення про реєстрацію ПН продавця, якщо таку реєстрацію було зупинено?

За вимогами п. 5 Порядку № 520 отримувач (покупець) має право ініціювати подання письмових пояснень та копій документів тільки до РК, у яких передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику.

А от ініціювати подання письмових пояснень та копій документів для прийняття рішення про реєстрацію ПН продавця, реєстрацію яких було зупинено, покупець можливості не має (див. БЗ 101.18)

Хто має надати пояснення та/або копії документів у разі зупинення реєстрації зменшуючого РК: покупець чи продавець?

У разі зупинення реєстрації зменшуючого РК пояснення та копії документів, необхідних для прийняття регіональною комісією рішення про його реєстрацію, подає платник ПДВ — продавець, що зазначений у РК та ПН, яка коригується (див. БЗ 101.18). Детальніше див. у статті «Особливості розблокування зменшуючих розрахунків коригування» // «Податки & бухоблік», 2025, № 44

Формат, розмір, кількість підтвердних документів

У якому форматі завантажуються копії підтвердних документів до документів довільного формату, що додаються до Повідомлення?

Копії підтвердних документів завантажуються до документів довільного формату (J/F1360102), що додаються до Повідомлення, у форматі PDF, PNG або JPG (див. БЗ 101.18). При цьому сканкопії мають бути якісними та розмір кожного додатка не повинен перевищувати 2 Мб (див. роз’яснення ГУ ДПС у Чернівецькій обл. від 11 грудня 2024).

Зауважте! Платник ПДВ, який застосовує електронний документообіг, повинен подати копії підтвердних документів до Повідомлення шляхом завантаження їх копій у форматі PDF, PNG або JPG (див. БЗ 101.18, роз’яснення ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. від 21.02.2025)

Чи існує системне обмеження програмного забезпечення щодо розміру та кількості копій документів?

Кількість документів довільного формату (файлів), що додаються до Повідомлення, не повинна перевищувати 100 шт. Разом з тим один файл може містити копії кількох підтвердних документів. Але за умови, що розмір такого файлу не перевищує 2 Мб.

Якщо кількість документів довільного формату (файлів) перевищує 100 шт., то платник повинен самостійно визначити їх пріоритетність та надати ту кількість, яка може бути оброблена інформаційно-телекомунікаційною системою (див. БЗ 101.18)

За якою формою (формат, розмір) подаються копії додаткових документів у разі отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень (J/F1407802)?

Додаткові пояснення та копії документів до ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, подають в електронній формі у форматі ХМL у вигляді Повідомлення за кодом форми J/F1307801 та прикріпленого до нього додатка (код форми J/F1360102).

Кількість документів довільного формату (файлів), що додаються до такого Повідомлення, не повинна перевищувати 100 штук. Водночас один файл може містити копії кількох документів, за умови, що його розмір не перевищує 2 Мб (див. БЗ 101.18)

Чи потрібно завіряти копії документів, що подаються до Повідомлення?

Платнику податку не потрібно завіряти копії підтвердних документів (див. БЗ 101.18). Адже документи подаються в сканованому вигляді у форматі PDF, PNG або JPG у вигляді окремих додатків до Повідомлення з відповідним накладанням на них кваліфікованого електронного підпису та печатки (за наявності)

Виправлення помилок і заповнення Повідомлення (J/F1312603)

Чи можливо виправити помилку в надісланому Повідомленні?

Чинним законодавством не передбачено можливості виправлення помилок у надісланому Повідомленні. Однак при отриманні платником квитанції про неприйняття Повідомлення з помилками такий платник має право надіслати його з правильними даними (див. БЗ 101.18, роз’яснення ГУ ДПС в Івано-Франківській обл. від 11.12.2023)

Як заповнюються графи 8 і 9 Повідомлення у разі зупинення реєстрації РК без зміни обсягів постачання (код причини 104)?

У разі зупинення реєстрації РК, за наслідками складання якого обсяги постачання не змінюються (код причини 104), у графах 8 «Обсяг постачання (коригування обсягів постачання) без урахування ПДВ (грн.)» і 9 «Сума ПДВ (сума коригування податкових зобов’язань та податкового кредиту) (грн.)» Повідомлення зазначають «0» (див. БЗ 101.18)

Строк подання підтвердних документів

Для розблокування ПН/РК платник має право подати розблокувальні документи з поясненнями протягом 365 календарних днів, що настають за датою складання зупиненої ПН/РК (п. 6 Порядку № 520).

Зауважте! Раніше прив’язка строку в 365 днів була до дати виникнення податкового зобов’язання (ПЗ), відображеного в ПН/РК. Податківці чіплялись до цього формулювання і говорили про те, що датою виникнення ПЗ є саме дата, зазначена в ПН. А РК — це лише про коригування цих ПЗ. Тому відлік строку для подання пояснення та копій документів у разі зупинення реєстрації РК, на думку фіскалів, мав починатися за датою складання ПН, до якої складено такий РК (див. статтю «365 днів на розблокування розрахунку коригування: податківці знову за старе» // «Податки & бухоблік», 2025, № 3).

Однак з 19.12.2024 оновленим п. 6 Порядку № 520 чітко визначено, що письмові пояснення та копії розблокувальних документів подаються протягом 365 календарних днів, що настають за датою складання ПН/РК (див. статтю «365-денний строк на розблокування РК: уточнення від Мінфіну» // «Податки & бухоблік», 2024, № 92). Тож

якщо йдеться про заблокований РК, то відлік строку в 365 днів для подання розблокувальних документів з поясненнями має починатися саме за датою складання РК, а не за датою складання ПН

Благо наразі податківці з цим погоджуються. І однозначно заявляють, що відлік строку для подання Повідомлення у разі зупинення реєстрації РК до ПН починається з наступного дня за датою складання РК (див. лист ДПСУ від 23.12.2024 № 5815/ІПК/99-00-18-01-02, БЗ 101.18).

Зауважте! У разі якщо реєстрацію ПН було зупинено і платник ПДВ протягом 365 календарних днів не вживав заходи щодо її розблокування, на платника чекає штраф за п. 1201.2 ПКУ (див. БЗ 101.27, БЗ 101.27, роз’яснення ГУ ДПС в Івано-Франківській обл. від 08.04.2025). Подробиці про наслідки нерозблокування ПН/РК протягом 365 днів читайте у статті «Наслідки нерозблокування податкової накладної» // «Податки & бухоблік», 2025, № 44.

Висновки

  • Перед розблокуванням ПН/РК обов’язково з’ясуйте причину зупинення, зазначену у квитанції. Адже якщо ПН/РК заблокували через ризиковий статус платника, то до виходу з ризикових подавати розблокувальні документи не має сенсу.
  • Для розблокування ПН/РК подають Повідомлення за формою J/F1312603 з письмовими поясненнями та копіями підтвердних документів, що доводять реальність операції, зазначеної у зупиненій ПН/РК.
  • Копії підтвердних документів додають до документів довільного формату (J/F1360102) у форматі PDF, PNG або JPG. При цьому кількість файлів до Повідомлення не повинна перевищувати 100 шт., а розмір кожного файлу — 2 Мб.
  • Подати розблокувальні документи з поясненнями ПДВ-платник може протягом 365 календарних днів з дати складання зупиненої ПН/РК. Інакше, якщо цього не зробити у цей строк, платнику загрожує штраф за п. 1201.2 ПКУ.