Теми статей
Обрати теми

Оприбутковуємо виручку відокремленого підрозділу правильно

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Підприємство має мережу роздрібних магазинів. Режим роботи адміністрації підприємства і магазинів не збігається: бухгалтерія з касою працює до 18:00 за п’ятиденним робочим графіком, а магазини — щодня до 20:00. Як у такому разі оприбуткувати торговельну виручку?

Перша наша порада — для відчайдухів. ☺ Не думайте ні про що, не переймайтесь нічим, робіть усе, як на душу лягає, — вам за це все одно нічого не буде. Чому? Бо драконівських штрафів (п’ятикратних, двократних — пам’ятаєте?) за готівкові порушення давно вже немає! Залишились, щоправда, деякі адміністративні штрафи (всі подробиці — в статті «Касові порушення: коли боятися штрафів, а коли — ні?» // «Податки & бухоблік», 2025, № 20), однак це майже ніщо порівняно з тим, у яку халепу з касою можна було вскочити раніше…

Ви, звісно, зрозуміли, що така порада — це жарт, але в кожному жарті лише частка жарту, решта — правда. Те, що немає касових штрафів, — чистісінька правда. Те, що касу можна вести абияк, а готівку оприбутковувати на око — ні. Все треба робити правильно! Розповімо далі, як саме.

Магазини — відокремлені підрозділи

За визначенням, наведеним у п.п. 2 п. 3 Положення № 148*, відокремлені підрозділи — це:

1) філії, представництва, відділення, що наділяються частиною майна господарських організацій,

та

2) інші структурні підрозділи (стаціонарні або пересувні), де реалізуються товари, надаються послуги та здійснюються розрахункові операції.

* Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 № 148.

Як бачимо, Положення № 148 під відокремленим підрозділом розуміє не тільки власне відокремлені підрозділи (такі, як філії, представництва тощо), а й інші структурні підрозділи у вигляді окремого відділу, служби, торгової точки тощо. При цьому для цілей Положення № 148

усі місця розрахунків, де здійснюються операції з готівкою, в тому числі розрахунки з покупцями з використанням РРО/ПРРО є відокремленими підрозділами

Таким чином, кожен із магазинів слід вважати відокремленим підрозділом для цілей застосування готівково-касових правил.

Касова книга в магазинах

Відокремлений підрозділ може бути як із касовою книгою, так і без. Касова книга потрібна відокремленим підрозділам у тому випадку, якщо вони проводять операції з приймання та/або видачі готівки з оформленням їх прибутковими (ПКО) / видатковими (ВКО) касовими ордерами.

Якщо ж відокремлений підрозділ здійснює готівкові розрахунки тільки з покупцями із застосуванням РРО/ПРРО, касова книга такому відокремленому підрозділу не потрібна

З цим погоджуються і податківці (див. лист ДПСУ від 03.09.2024 № 4315/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК).

ПКО і ВКО на такій торговій точці (навіть при інкасації виручки) не оформляють.

Зазвичай діяльність роздрібних магазинів організовують так, щоб обійтись без ведення касової книги. Для цього касові операції магазинів обмежують:

1) прийманням готівки від покупців через РРО/ПРРО з видачею фіскальних чеків;

2) оприбуткуванням готівки;

3) інкасацією готівки.

Це позбавляє від надмірної паперової роботи і дозволяє уникнути зайвих помилок. Тож саме цей випадок — магазини без касової книги і розглядатимемо далі.

Оприбуткування виручки магазинів

Попри те що касової книги в магазинах немає, каса в кожному з них все одно є. Адже касою вважається місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівки (п.п. 8 п. 3 Положення № 148). Тобто РРО/ПРРО в цьому разі й буде касою магазину.

Зауважте: готівку, що надходить до кас, слід оприбуткувати в день її отримання в повній сумі. Як це зробити? Ось що говорить із цього приводу п. 11 Положення № 148 (див. таблицю).

Порядок оприбуткування готівки відокремленими підрозділами

Якщо готівкові розрахунки

проводять

Оприбуткуванням є

Підстава для оприбуткування

із застосуванням РРО

— без ведення касової книги

(абзац третій п. 11 Положення № 148)

— забезпечення зберігання щоденних Z-звітів в електронній формі протягом 1095 днів (п.п. 44.3.4 ПКУ)

— і занесення інформації до відповідних книг обліку

(КОРО — у разі її використання на період виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії)

щоденні Z-звіти

із застосуванням ПРРО

— без ведення касової книги

(абзац четвертий п. 11 Положення № 148)

— забезпечення щоденного створення в паперовій та/або електронній формі Z-звітів

— та подання їх до фіскального сервера засобами телекомунікацій, а також направлення створених ПРРО електронних розрахункових документів та повідомлень для їх реєстрації і довгострокового зберігання до фіскального сервера

Таким чином, відокремленим підрозділам з РРО/ПРРО, але без касової книги жодних додаткових дій для оприбуткування прийнятої готівки, крім проведення її через РРО/ПРРО, робити не треба. Якщо такий відокремлений підрозділ веде КОРО на РРО, то додатковою умовою для оприбуткування готівки на період виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії є занесення інформації до КОРО.

Додатково зазначимо, що підприємства зобов’язані розробити і затвердити внутрішнім документом Порядок оприбуткування готівки у своїй касі. В ньому слід максимально врахувати особливості роботи як підприємства, так і його відокремлених підрозділів. Згідно з п. 12 Положення № 148 Порядок оприбуткування готівки для відокремлених підрозділів установлюється і доводиться внутрішнім документом підприємства.

На цьому, власне, можна було б і закінчувати, якби не одне «але».

Ліміт каси магазинів

Каси магазинів не бездонні — в них дозволяється залишати на кінець робочого дня суму готівки, що не перевищує так званий ліміт каси. Причому такий ліміт має бути встановлено як для кас підприємств, так і для кас їх відокремлених підрозділів. Він установлюється для кожного відокремленого підрозділу окремо і доводиться до відома відокремлених підрозділів внутрішнім документом підприємства (абзац третій п. 50 Положення № 148).

Якщо ліміт каси не встановлено, то він автоматично вважається нульовим

А це означає, що вся готівка, яка надійшла і не здана або не використана відповідно до вимог Положення № 148, є понадлімітною. Знову ж таки, колишніх штрафів за перевищення ліміту на сьогодні немає. Та якщо ми домовились діяти за правилами, слід визначитись і з тим, що робити з понадлімітною готівкою.

Інкасація виручки магазинів

Згідно з абзацом першим п. 15 Положення № 148 відокремлені підрозділи підприємства можуть здавати понадлімітну виручку:

— або безпосередньо до каси підприємства,

— або до кас банків чи небанківських надавачів платіжних послуг комерційних агентів із приймання готівки для її переказу і зарахування на відповідні рахунки підприємства (у тому числі й через службу інкасації).

Очевидно, підприємство — автор запитання встановило для своїх відокремлених підрозділів (магазинів) перший спосіб. Тож далі розглядаємо саме його.

Якщо виручка здається відокремленим підрозділом (без касової книги) безпосередньо в касу головного підприємства, то:

1) касир відокремленого підрозділу проводить на РРО/ПРРО операцію «службова видача» і виймає виручку зі скриньки РРО, а у випадку з ПРРО — місця зберігання коштів;

2) передає виручку в касу головного підприємства. ВКО на видачу коштів при цьому не оформлюється.

Головному підприємству треба в день надходження виручки (отримання її від відокремленого підрозділу) оприбуткувати готівку у своїй касі: скласти ПКО і на його підставі внести запис у касову книгу

Сума коштів до оприбуткування в основній касі, яка надійшла з відокремленого підрозділу, має відповідати сумі коштів, що була вилучена зі скриньки РРО відокремленого підрозділу (лист ДФСУ від 24.04.2019 № 2371/6/99-99-14-05-01-15/ІПК).

Якщо робочий день відокремленого підрозділу збігається з робочим днем каси підприємства, тоді виручка того ж дня буде оприбуткована й у касі головного підприємства.

У нашому ж випадку графіки роботи центрального підприємства і відокремлених підрозділів відрізняються. У зв’язку з цим підприємство цікавиться, як бути з тією виручкою, яку магазини не мають змоги здати до каси підприємства, оскільки його робочий час уже закінчився.

У цій ситуації п. 40 Положення № 148 вимагає внутрішнім документом визначити порядок взаємодії відокремлених підрозділів із бухгалтерією підприємства відповідно до чинного законодавства.

Чи означає це, що відокремлений підрозділ без касової книги може здати виручку головному підприємству наступного робочого дня?

Так. Але для цього в порядку оприбуткування готівки головного підприємства і порядку оприбуткування готівки відокремленим підрозділом слід прописати, що у зв’язку з різними графіками роботи каси підприємства і відокремленого підрозділу виручка здається в касу підприємства на наступний робочий день.

А чи не вважатиметься в цьому випадку готівка, яка залишилася на ніч у касі магазину, понадлімітною?

Ні, оскільки підприємства, в яких час закінчення робочого дня (зміни) не дає можливості забезпечити здачу виручки (готівки) в день її надходження, повинні здавати виручку на наступний за днем її отримання в касу робочий день банку (п.п. 2 п. 48 Положення № 148). Якщо виручка буде здана в банк не пізніше наступного дня, то понадлімітною вона визнаватися не повинна (п. 54 розд. V Положення № 148).

Де тоді ночуватиме ця виручка? У скриньці РРО (в такому разі не треба робити операцію «службова видача», а якщо її зробили перед формуванням Z-звіту, то треба зробити операцію «службове внесення», а наступного дня, коли виручка вилучатиметься зі скриньки РРО, зробити «службову видачу»). Або можна зберігати виручку в сейфі за місцем проведення розрахунків (але це треба прописати у внутрішньому порядку оприбуткування готівки).

Висновки

  • Відокремлений підрозділ зобов’язаний вести касову книгу, якщо він проводить операції з приймання готівки за ПКО та/або здійснює готівкові виплати за ВКО та відомостями на виплату готівки.
  • Якщо ж відокремлений підрозділ здійснює готівкові розрахунки із застосуванням РРО/ПРРО, але не проводить операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, він касову книгу не веде.
  • Факт оприбуткування виручки відокремленим підрозділом, який не веде касову книгу і проводить розрахунки з застосуванням РРО/ПРРО, прив’язаний до формування Z-звіту.
  • Якщо режим роботи відокремлених підрозділів не збігається з розпорядком функціонування бухгалтерії підприємства, слід внутрішнім документом визначити порядок взаємодії відокремлених підрозділів із бухгалтерією.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі