Набрання чинності
Назва Закону № 4115 оманлива, бо його норми присвячені не лише акцизним питанням (див. «Новий акциз на тютюнові й РЕС та інші зміни» // «Податки & бухоблік», 2025, № 26). Низки змін зазнали й норми Закону № 3817*, і вони стосуються не тільки тютюнових виробів та РЕС!
Майже всі зміни (окрім однієї — див. нижче) так само набрали чинності з 25.03.2025.
Висновок документа
Частка змін, внесених у Закон № 3817, присвячена «зачистці» законодавчих «ляпів», але є й деякі суттєві норми / зміни щодо торгівлі через інтернет, санкцій та Єдиних реєстрів
Оптова торгівля пивом «малими». Серед незначних змін згадаємо лише таку: малі виробництва пива тепер можуть без ліцензії торгувати оптом пивом лише власного виробництва (зміна в ч. 13 ст. 16).
А далі — дуже стисло про найбільш цікаві з внесених змін.
Торгівля через інтернет
Контрольні функції ДПС! У ч. 10 ст. 71 Закону № 3817 тепер дуже ретельно прописали, як фіскали мають контролювати торгівлю через інтернет алконапоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами, заправними контейнерами, РЕС, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.
Податківці тепер зобов’язані:
— вести Реєстр адрес вебсайтів ліцензіатів, які торгують згаданими товарами з використанням засобів дистанційного зв’язку або через інтернет-магазини;
— здійснювати моніторинг мережі «Інтернет» для виявлення вебсайтів, URL-адрес, доменних імен, IP-адрес, мобільних додатків та мережевих адрес, які надають можливість продажу таких товарів (продукції) з порушенням вимог Закону № 3817
Чекаємо на нові Порядки. Адміністратором та держателем цього Реєстру адрес вебсайтів є ДПС. Порядок створення та ведення Реєстру затверджує КМУ. Порядок подання ліцензіатами, що здійснюють продаж згаданих товарів (з використанням засобів дистанційного зв’язку або через інтернет-магазини), інформації про адреси вебсайтів, на яких здійснюється пропонування до продажу відповідних товарів (продукції), затверджується Мінфіном.
Для видання цих нормативів відведено 30-денний строк з дати набрання чинності Законом № 4115 (ч. 4 розд. ІІ).
Відповідальність кур’єрів! Друга важлива зміна, що стосується торгівлі через інтернет, була внесена в норму п. 24 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817, де передбачений відповідний штраф за порушення норм ст. 71 (у розмірі 3 МЗП). Тепер там зазначено:
«У разі порушення вимог статті 71 цього Закону особою, яка здійснює доставку пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, відповідальність, визначена цим пунктом, застосовується до такої особи»
Напевно таким способом законодавці бажають вирішити питання з контролем віку покупців алкоголю-тютюну через інтернет, переклавши відповідальність на кур’єрів…
Нові штрафи
Додано новий штраф за оптову торгівлю алконапоями за цінами, нижчими за мінімальні, встановлені для опту: 100 % вартості реалізованих алконапоїв, розрахованої виходячи з мінімальних оптово-відпускних цін, але не менше 2 розмірів МЗП (п. 251 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817)!
А також буде введено (з 01.07.2025) новий штраф за роздрібну торгівлю тютюновими виробами та РЕС за цінами, нижчими за рівень роздрібної ціни, визначений відповідно до п.п. 14.1.106 ПКУ (ми вже писали про нього в ч. І коментаря до Закону № 4115).
Окрім того, відкориговано й порядок застосування передбачених Законом № 3817 санкцій податковими та іншими уповноваженими органами (див. оновлену ч. 4 ст. 73 Закону № 3817).
Наповнення Єдиних реєстрів старими ліцензіатами!
Тепер визначено, що ті госпсуб’єкти, які отримали ліцензії до 01.01.2025, мають подати заяви про внесення змін відомостей до Єдиних реєстрів (ліцензіатів та/або місць зберігання) до ДПС в єдиний строк: до 1 липня 2025 року! Детальніше див. в оновленому абзаці третьому п. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817.