Загальні вимоги
Якщо платник ПДВ отримав від комісії регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості, то він має право оскаржити його або в адміністративному, або в судовому порядку (п. 6 Порядку № 1165* та п. 4 Порядку оскарження № 1165**). Втім, якщо платник ПДВ вже зробив спробу оскарження в суді, то потім він вже не може ставати на шлях адміноскарження (п. 4 Порядку оскарження № 1165). Отже, якщо цієї перепони немає, то приступаємо до адміноскарження.
Важливо знати! Після подання скарги до центральної комісії (адміноскарження), повторно подавати повідомлення / копії документів щодо невідповідності платника критеріям ризиковості до регіональної комісії вже не можна. Тому податківці радять не поспішати зі скаргою. Спочатку краще кілька разів спробувати довести свою правоту на регіональному рівні — подавати нові документи та пояснення. Спроб може бути скільки завгодно (БЗ 101.18). І тільки якщо всі ці спроби не спрацювали — тоді вже варто подавати скаргу до центральної комісії.
Щоб провести адміноскарження рішення про ризиковість платника ПДВ, треба подати комісії центрального рівня відповідну скаргу (п. 25 Порядку № 1165). Продається вона
протягом 10 робочих днів, що настають за днем прийняття рішення про ризиковість комісією регіонального рівня (п. 56.3 ПКУ, п. 3 Порядку оскарження № 1165, БЗ 101.18)
До відома! Якщо ви надішлете скаргу пізніше ніж через 10 днів після отримання рішення, ДПС усе одно її зареєструє, але не розглядатиме. Про це вам автоматично надійде квитанція — вона означає, що скаргу не прийняли до розгляду.
Що робити далі?
Варіант 1: Ще раз подати повідомлення з документами на розгляд регіональної комісії. Якщо вони знову відмовлять (а скоріш за все, так воно й буде) — ви маєте змогу подати адмінскаргу вчасно (в межах 10 днів). Як ми казали вище, кількість повторних спроб подання пояснень та копій документів не обмежена, якщо ви ще не зверталися з адмінскаргою.
Варіант 2: Йти до суду. Як це зробити — читайте у статті «Податківці не виводять з ризикових: йдемо до суду» // «Податки & бухоблік», 2025, № 40 (ср. ).
Правила подання
Правила складання. Подавати скаргу на рішення комісії регіонального рівня слід в електронній формі (ідентифікатор J/F1316002). Для цього варто використовувати форму скарги, наведену в додатку 3 до Порядку оскарження № 1165.
Разом із скаргою платник ПДВ може подати інформацію та копії документів, що свідчать про невідповідність платника критеріям ризиковості (п. 11 Порядку оскарження № 1165). Подавати підтвердні документи разом зі скаргою слід також в електронному вигляді. Для цього використовуєте ідентифікатор форми J(F)13149.
При поданні таких додаткових документів слід ураховувати, що (БЗ 101.18 ця та ця):
— кількість документів (файлів), що додаються, не повинна перевищувати 100 штук;
— один файл може містити копії кількох документів, за умови, що його розмір не перевищує 2 Мб;
— копії документів, що подають разом із скаргою, не потрібно завіряти. Адже вони подаються в сканованому вигляді у форматі PDF, PNG або JPG у вигляді окремих додатків до Повідомлення (J(F)13149) з відповідним накладанням на них кваліфікованого електронного підпису та печатки (за наявності).
Порядок заповнення. Заповнюючи форму скарги, варто пам’ятати, що у ній обов’язково повинні міститися дані, прописані у п. 10 Порядку оскарження № 1165, а саме:
— найменування юрособи або прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) ФОП, який подає скаргу;
— індивідуальний податковий номер платника податку;
— податковий номер або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера і мають про це відмітку у паспорті);
— номер та дату оскаржуваного рішення комісії регіонального рівня;
— інформацію про причини незгоди з рішенням комісії регіонального рівня;
— відомості про оскарження рішення комісії регіонального рівня в судовому порядку;
— вимоги платника податку, який подає скаргу;
— інформацію про намір взяти участь у розгляді матеріалів скарги особисто або через свого представника в режимі відеоконференції.
Таку скаргу підписує та подає особисто платник ПДВ або його уповноважений представник. Якщо скарга підписується та подається уповноваженим представником платника ПДВ, то до неї слід додати належним чином завірену копію документа, який засвідчує повноваження такого представника (п. 9 Порядку оскарження № 1165).
Якщо, заповнюючи скаргу, платник ПДВ допустив помилку, то, на жаль, виправити її не можна. Але
платник ПДВ має право відкликати таку скаргу і замість неї подати скаргу повторно з урахуванням виправлень
Для відкликання скарги платнику ПДВ варто скористатися Заявою про відкликання скарги щодо рішення про відповідність критеріям ризиковості платника ПДВ. Форма заяви передбачена додатком 4 до Порядку оскарження № 1165. Електронний варіант такої заяви має ідентифікатор J/F1313304.
До відома! Подати таку заяву можна тільки до того часу, поки комісія не прийме рішення по скарзі. Адже згідно з п. 13 Порядку оскарження № 1165 тільки у разі, коли до прийняття рішення комісією центрального рівня надійшла заява про відкликання скарги, така скарга залишається без розгляду, а платнику податку в автоматичному режимі надсилається відповідна квитанція. Така квитанція є підтвердженням залишення скарги без розгляду. І отже, у платника є шанс замість цієї скарги подати нову.
Причому подати нову виправлену скаргу слід у виділений 10-денний строк (див. вище). Якщо зробити це пізніше, то її не приймуть до розгляду. Про це платника ПДВ повідомлять шляхом направлення відповідної квитанції (п. 8 Порядку оскарження № 1165). І процедуру адміноскарження, але вже іншого рішення комісії (яке слід буде ще отримати), слід починати знову. Хоча можна оскаржити і рішення з пропущеними строками, але це слід робити уже тільки у суді.
Розгляд скарги
У скарзі на рішення регіональної комісії платник ПДВ має обов’язково визначити, чи має він намір взяти участь у розгляді матеріалів скарги в режимі відеоконференції.
Якщо він вирішив брати участь у розгляді скарги, то (п. 101 Порядку оскарження № 1165, БЗ 101.19):
1) не пізніше ніж за п’ять календарних днів до дати розгляду матеріалів скарги йому має надійти в Електронний кабінет відповідне повідомлення (додаток 8 до Порядку оскарження № 1165). У цьому повідомленні зазначається дата та час розгляду матеріалів скарги та відповідне посилання для підключення до відеоконференції.
До відома! Розгляд скарги у режимі відеоконференції
може бути перенесено в межах строку розгляду скарги у разі оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, зокрема через повітряну тривогу
Якщо відбувається таке перенесення, то фіскали мають сповістити платника податку шляхом надсилання повідомлення з відміткою «повторно» (п. 111 Порядку оскарження № 1165);
2) в назначений день і час платник ПДВ має підключитися до відеоконференції. Перед підключенням він має правильно оформити ім’я користувача, який буде представляти платника ПДВ. А саме це ім’я повинно містити (п. 101 Порядку оскарження № 1165):
— податковий номер платника або серію (за наявності) та номер паспорта;
— найменування платника податку — юрособи, прізвище або власне ім’я, по батькові (за наявності) ФОП.
Якщо оформити ім’я користувача по-іншому, то користувача можуть не ідентифікувати і не надати право висловити свої докази.
Тривалість надання платником ПДВ усних пояснень визначається комісією з урахуванням кількості платників податків, які виявили бажання взяти участь у розгляді скарги в режимі відеоконференції, але не може перевищувати 15 хвилин (п. 112 Порядку оскарження № 1165).
До відома! Якщо платник (або його представник) не приєднається до відеозустрічі у зазначені дату й час або його не вдасться ідентифікувати, скаргу все одно розглянуть, але без його участі.
Тобто прямих негативних наслідків від неявки немає. Але якщо ви вже вирішили взяти участь — краще не втрачати цю можливість. Адже під час розгляду можна особисто пояснити свою позицію і, можливо, переконати податківців ухвалити рішення на вашу користь.
Прийняття рішення
Комісія центрального рівня має розглянути скаргу у визначений строк. Він залежить від того, чи виявив бажання платник ПДВ взяти участь у її розгляді через відеоконференцію. Так, якщо платник ПДВ (п. 111 Порядку оскарження № 1165):
— не виявив такого бажання, то рішення по скарзі приймають протягом 10 календарних днів з дня, що настає за днем отримання скарги;
— виявив таке бажання, то рішення можуть приймати протягом 30 календарних днів з дня, що настає за днем отримання скарги.
За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня (п. 12 Порядку оскарження № 1165):
— або задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня,
— або залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня без змін.
У будь-якому випадку рішення комісії центрального рівня надсилається платнику ПДВ в Електронний кабінет у вищезгаданий строк (п. 14 Порядку оскарження № 1165).
Якщо в цей (10-/30-денний) строк рішення щодо скарги не надійшло, то така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податку з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку (п. 16 Порядку оскарження № 1165)
Добре, коли рішення комісії на скаргу буде на користь платника. Тоді не пізніше наступного робочого дня після прийняття рішення платника ПДВ мають виключити з переліку ризикових (п. 20 Порядку оскарження № 1165).
Якщо ж рішення центральної комісії буде не на користь платника, то тоді у платника ПДВ є один вихід — оскаржити це рішення в судовому порядку. Адміноскарженню таке рішення, на жаль, уже не підлягає.
Висновки
- Для адміноскарження рішення про присвоєння ризикового статусу платнику ПДВ слід подати скаргу протягом 10 робочих днів, що настають за днем прийняття такого рішення.
- Подати скаргу можна лише один раз. Після подання скарги подавати документи на виведення з ризикових платників вже не можна. Тому спершу краще вичерпати усі спроби вийти з ризикових на регіональному рівні.
- Скарга подається в електронному вигляді разом із документами, які підтверджують невідповідність платника критеріям ризиковості.
- Варто вказати бажання брати участь у розгляді через відеоконференцію — це ваш шанс донести свою позицію без перекручень.
- Виправити скаргу не можна, але її можна відкликати та подати нову — головне, встигнути до моменту прийняття рішення центральною комісією.
- Якщо отримано рішення на користь податківців (тобто не знято ризиковість), то його можна оскаржити тільки у судовому порядку.
