Теми статей
Обрати теми

Порядок оформлення документальних та фактичних перевірок (частина 1)

Редакція ПК
Стаття

ПОРЯДОК ОФОРМЛЕННЯ документальних та фактичних перевірок (частина 1)

У червні ми говорили про наказ ДПАУ, яким були затверджені нові рекомендації щодо проведення податкових перевірок*. На той час наказ ще не був опублікований, і ми у своїх коментарях користувалися лише нормами ПК та листом ДПАУ від 27.04.2011 р. № 11892/7/23-4017/345 «Про затвердження Методичних рекомендацій» (далі — лист ДПАУ). Сьогодні ми більш детально розглянемо окремі особливості організації та порядку проведення документальних та фактичних перевірок платників податків.

Ніна Шульгіна, консультант

 

* Див. «Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2011, № 11, с. 10 — 17.

 

Отже,

наказом № 213 ДПАУ затвердила нові Методичні рекомендації щодо порядку організації та проведення перевірок платників податків (далі — Методрекомендації № 213). Порядок організації та проведення перевірок змінений з метою приведення підзаконних актів, що регулювали питання контролю за діяльністю платників податків, у відповідність до приписів ПК. Також наказом № 213 внесені суттєві зміни до Методрекомендацій № 355.

Перед тим, як почнемо заглиблюватись у суть змін, хочемо звернути вашу увагу на те, що дія

наказу № 213 , а, відповідно, і нових Методрекомендацій поширюється лише на організацію документальних та фактичних перевірок, і не поширюється на перевірки, що проводяться підрозділами САТ (це підрозділи, які підпорядковані Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів ДПАУ).

Методрекомендації № 213

розроблено для застосування посадовими (службовими) особами органів ДПС при організації документальних перевірок платників податків з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, а також фактичних перевірок щодо дотримання порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі свідоцтв про державну реєстрацію, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

 

ОФОРМЛЕННЯ НАКАЗІВ

 

Як передбачено п. 1.1 Методрекомендацій № 213, про проведення документальної планової, позапланової та фактичної перевірки відповідним керівником органу ДПС приймається рішення (із зазначенням підстав для проведення перевірки, дати її початку та тривалості). Це рішення оформлюється наказом:

 

Голови ДПС України

для проведення документальних планових та позапланових перевірок платників податків із залученням працівників органів ДПС будь-якого рівня

Голови ДПА в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі

для проведення документальних планових та позапланових або фактичних перевірок платників податків із залученням працівників органів ДПС цього регіону

Керівника органу ДПС, на обліку в якому перебувають платники податків

для проведення документальних планових та позапланових або фактичних перевірок платників податків із залученням працівників цього органу ДПС (за умови відсутності рішень керівників органів ДПС вищого рівня щодо проведення перевірки такого платника податків із цих питань)

 

Увага!

Якщо планова чи позапланова документальна перевірка проводиться за рішенням керівників інших органів ДПС, працівники органів ДПС будь-якого рівня можуть залучатися до участі у перевірках за письмовим дозволом заступника Голови ДПС України, який забезпечує координацію роботи підрозділів, що здійснюють документальні перевірки платників податків.

Увага!

До проведення документальних планових та позапланових або фактичних перевірок платників податків, що проводяться за рішенням керівника органу ДПС, на обліку в якому перебувають платники податків, працівники органів ДПС цього регіону можуть залучатися за письмовим дозволом (погодженням) Голови ДПА в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі.

 

ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ПЕРЕВІРКУ

 

Хочемо нагадати платникам податків наступне.

Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки (п. 77.4 ПК).

Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки (п. 78.4 ПК).

Право на проведення документальної позапланової невиїзної перевірки виникає лише за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення такої перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки (п. 79.2 ПК). Форма повідомлення затверджена додатком 7 до Методрекомендацій № 213 (див. на с. 20).

Право на проведення фактичної перевірки виникає після того, як копія наказу про проведення перевірки вручається платнику податків або його уповноваженому представнику під розписку до початку проведення перевірки (п. 80.2 ПК).

Як вказано у п. 5 листа ДПАУ, у випадках, коли податкову перевірку очолює чи проводить орган ДПС вищого рівня, а не орган ДПС, на обліку в якому перебуває платник податків, саме орган ДПС вищого рівня має забезпечити повідомлення платника податків про проведення такої перевірки. Причому, якщо платник податків та орган ДПС вищого рівня знаходяться у різних населених пунктах, такий орган ДПС має забезпечити завчасне інформування платника податку про перевірку (таке забезпечення прав платника податку має полягати у тому, що повідомлення про проведення перевірки має бути направлене платнику не пізніше, ніж за 10 днів до початку перевірки).

Увага!

Недотримання податківцями перелічених вимог ПК є підставою для недопущення перевіряючих до проведення перевірок.

 

ПРО ДОКУМЕНТАЛЬНІ ПЛАНОВІ ТА НЕВИЇЗНІ ПЕРЕВІРКИ

 

Підрозділ органу ДПС, який очолює документальну планову перевірку згідно з планом-графіком, направляє рекомендованим листом з повідомленням про вручення (або вручає під розписку) платнику податків (посадовій особі платника податків або його законному (уповноваженому) представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку документальної планової перевірки:

— копію наказу про проведення документальної планової перевірки;

— письмове повідомлення про проведення перевірки (із залишенням копії в органі ДПС).

У повідомленні про проведення документальної планової перевірки в обов'язковому порядку зазначаються: підстава для проведення перевірки та дата початку (нагадуємо, що зразок форми повідомлення ви можете знайти на с. 20).

Повідомлення підписується керівником (або заступником керівника) органу ДПС, завіряється гербовою печаткою цього органу та реєструється в єдиному Журналі реєстрації повідомлень про проведення перевірок платників податків, який ведеться структурним підрозділом, до функцій якого входить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС.

Факсимільне відтворення підпису керівника (заступника керівника) на повідомленні про проведення документальної перевірки не допускається.

Підрозділ органу ДПС, який очолює документальну планову перевірку, за 10 календарних днів до початку перевірки забезпечує інформування інших контролюючих органів відповідно до Порядку № 1234, який набрав чинність з 01.01.2011 р.

Нагадаємо, що відповідно до Порядку № 1234 формування планів планових виїзних перевірок фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання, які проводяться для забезпечення своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів та ревізій державного фінансового контролю, здійснюється щокварталу самостійно кожним органом виконавчої влади, уповноваженим здійснювати контроль за нарахуванням і сплатою податків та зборів, що проводить планові виїзні перевірки, а також іншим органом виконавчої влади, що проводить ревізії державного фінансового контролю, за місцезнаходженням суб'єкта господарювання чи місцем розташування об'єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка.

Органи, які запланували проведення у звітному періоді перевірки одного і того самого суб'єкта господарювання, мають провести таку перевірку одночасно (див. абз. 1 п. 3 Порядку № 1234 та п. 2.2 Методрекомендацій № 213). Аналогічний припис міститься і у п. 77.5 ПК .

Плани перевірок погоджуються до 20 числа останнього місяця поточного кварталу з відповідним органом державної податкової служби. Зміни, що вносяться до планів перевірок, у разі одночасного їх проведення погоджуються з відповідним органом фінансового контролю.

Документальна невиїзна

перевірка здійснюється у разі прийняття керівником органу ДПС рішення про її проведення та за наявності обставин для проведення документальної перевірки, визначених ст. 77 та 78 ПК.

Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Як передбачено

п. 79.2 ПК , документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами органу ДПС виключно на підставі рішення керівника органу ДПС, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

Подані (отримані) органом ДПС документи можуть бути перевірені і без участі платника податків (його представника), тому що згідно з

п. 79.3 ПК присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов'язкова.

Тепер пропонуємо перейти до перевірок більш цікавих — незапланованих.

 

ЯК ІНІЦІЮЮТЬСЯ ПОЗАПЛАНОВА ТА ФАКТИЧНА ПЕРЕВІРКИ?

 

Якщо існує інформація, що може бути підставою для проведення зазначених видів перевірок, керівник структурного підрозділу органу ДПС, що має відповідну інформацію, подає керівнику органу ДПС доповідну записку (висновок) з обґрунтуванням необхідності проведення перевірки. На підставі цієї записки керівник органу ДПС приймає рішення про доцільність проведення перевірки та визначає підрозділ, який буде проводити (очолювати) перевірку, відповідати за її організацію та координацію дій залучених працівників інших структурних підрозділів, а також реалізацію матеріалів.

Ми вже говорили у попередніх номерах про те, що відповідно до п. 61.3 ПК органи СБУ, внутрішніх справ, податкової міліції, прокуратури та їх службові (посадові) особи не можуть брати безпосередньої участі у проведенні перевірок, що здійснюються контролюючими органами, та проводити перевірки суб'єктів підприємницької діяльності з питань оподаткування. Тому перевірки, необхідність у проведенні яких виникає у рамках проведення оперативно-розшукових чи слідчих дій, здійснюються за рішенням керівника органу ДПС на підставі постанови (ухвали) суду про призначення перевірки або постанови органу дізнання, слідчого, прокурора.

 

НАПРАВЛЕННЯ

 

Для проведення документальної планової та позапланової виїзної або фактичної перевірки платника податків виписується направлення на перевірку

в 1 примірнику окремо на кожну посадову (службову) особу, що буде проводити перевірку (зразок форми направлення див. на с. 19).

Направлення на проведення документальної планової або позапланової виїзної або фактичної перевірки підписується керівником (заступником керівника) органу ДПС, який очолює таку перевірку та прийняв рішення (наказ) про проведення, та скріплюється гербовою печаткою цього органу (у тому числі у разі залучення до перевірки працівників інших органів ДПС).

 


ВАЖЛИВО

Як указано у

листі ДПАУ, якщо перевірку проводить (очолює) орган ДПС вищого рівня, саме він має забезпечити отримання платником податків направлення на перевірку. При цьому направлення має бути роздруковано на бланку саме органу ДПС вищого рівня.

Якщо документальну перевірку проводить орган ДПС, у якому зареєстрований платник податків, а посадовці органу ДПС вищого рівня просто беруть участь у цій перевірці, за оформлення, реєстрацію та вручення платнику податків повідомлень та направлень відповідає орган ДПС, на обліку в якому перебуває платник.


 

Факсимільне відтворення підпису керівника (заступника керівника) на направленні на проведення документальної планової та позапланової виїзної або фактичної перевірки

не допускається.

Направлення на проведення перевірки реєструється в органі ДПС, що його виписав, у спеціально заведеному для цих цілей єдиному прошнурованому, пронумерованому та скріпленому печаткою органу ДПС Журналі обліку видачі направлень на перевірку посадовим особам органу ДПС. У журналі в обов'язковому порядку вказуються тип перевірки, підстави для проведення (відповідний підпункт, пункт та стаття

ПК), дата початку та тривалість (кількість робочих днів або діб (для фактичної перевірки)). Журнал ведеться структурним підрозділом, до функцій якого входить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС, а ось інформаційні дані про перевірки вносяться працівниками структурного підрозділу органу ДПС, який здійснює (очолює) перевірку.

Звертаємо увагу, що з моменту набуття

наказом № 213 чинності повідомлення має єдину форму (див. с. 21) незалежно від виду перевірки (раніше було кілька варіантів форм).

Відповідно до

п. 81.1 ПК посадові особи органу ДПС вправі приступити до проведення документальної виїзної і фактичної перевірок за умови пред'явлення направлення на проведення такої перевірки.

У направленні мають бути визначені:

 

1

2

1

дата видачі

2

найменування органу ДПС, що видав наказ про проведення перевірки

3

реквізити наказу про проведення відповідної перевірки

4

найменування та реквізити суб'єкта (об'єкта), перевірка якого проводиться (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи — платника податку, який перевіряється)

5

мета перевірки

6

вид (планова або позапланова)

7

підстави для проведення перевірки

8

дата початку та тривалість перевірки

9

посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку

 

Направлення на перевірку є дійсним за наявності підпису керівника органу ДПС або його заступника, що скріплений печаткою органу ДПС.

Увага!

Непред'явлення платнику податків (його посадовим (службовим) особам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) направлення на проведення перевірки або пред'явлення направлення, оформленого з порушенням вимог, установлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб органу ДПС до проведення перевірки.

Отже, якщо у направленні не буде хоч одного із перелічених вище реквізитів або посадовці (службові особи) органу ДПС з'являться без направлень, платник податків має повне право не допускати їх до перевірки.

Новелою

ст. 81 ПК, закріпленою також у п. 1.5 Методрекомендацій № 213, став припис про те, що направлення на проведення перевірки не вручаються, а пред'являються під розписку платнику податків. Нагадаємо, що раніше відповідно до п. 1.13 Методрекомендацій № 355 (у попередній редакції) перший примірник направлення (для позапланових виїзних перевірок — разом з копією наказу на проведення перевірки) вручався платнику податку під розписку. Тепер же для допуску до перевірки представники ДПС мають просто продемонструвати направлення платнику.

Увага!

Ознайомившись з направленнями, платник повинен розписатись на них із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення (абз. 4 п. 81.1 ПК). Підпис платника податків (його представника) підтверджує, що він направлення на перевірку бачив.

Що це означає?

У разі якщо платник податку виявить, що направлення оформлені не так, як це передбачено законом, і не допустить перевіряючих до перевірки, він не матиме на руках беззаперечних доказів своєї правоти, адже документа, який би міг підтвердити його слова, в нього не буде. А що може перешкодити несумлінному посадовцю виправити «першу редакцію» направлення з урахуванням зауважень платника податків та стверджувати, що «усе було законно із самого початку»?..

Як захиститися?

По-перше, уважно та спокійно прочитати тексти усіх направлень. Можна зробити собі пам'ятку з переліком реквізитів, які повинне мати направлення, та звірятися під час вичитки текстів направлень з нею.

Нагадаємо, що відповідно до

п. 8 наказу № 18 суб'єкт підприємницької діяльності має право перевірити наявність відповідних повноважень особи, яка здійснює перевірку, до початку перевірки, в тому числі зателефонувавши до відповідного контролюючого органу.

 


ВАЖЛИВО

Відповідно до

Порядку ведення Журналу реєстрації перевірок, затвердженого наказом № 18 , якщо суб'єкт підприємницької діяльності (платник податків — у нашому випадку) веде Журнал реєстрації перевірок, представник контролюючого органу перед початком перевірки повинен обов'язково зробити запис у Журналі, заповнюючи всі передбачені графи, та поставити свій підпис. Відмова особи, яка здійснює перевірку, від підпису в Журналі є підставою для недопущення його до проведення перевірки. У зв'язку із змінами, внесеними Методрекомендаціями № 213, у Журнал платника податків мають бути внесені відомості про кожного перевіряючого із зазначенням даних із кожного направлення на перевірку.

 

Якщо ви побачили якісь неточності у тексті направлення — напишіть про це у документах органів ДПС (можливо, на самому тексті направлення). Пам'ятайте: якщо ви підпишете, що направлення вам пред'являлося, і не вкажете жодних зауважень до його тексту, довести потім, що направлення було виписано із порушеннями, буде вкрай складно, ми б навіть сказали, неможливо. Крім того, зауваження до тексту направлень ви можете зафіксувати у графі «Примітки» свого Журналу реєстрації перевірок. Однак якщо ви напишете про ці зауваження лише у Журналі, а у документах представників органів ДПС розпишетесь про ознайомлення із направленнями без зауважень, у разі виникнення спору вам доведеться доказувати, що записи у Журналі з'явилися саме під час пред'явлення перевіряючими невірно оформлених направлень, а не були «вигадані» платником податків аби «очорнити» посадовців органів ДПС та не допустити їх до перевірки.

Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж перелічені вище, не дозволяється.

 

ПРО «СТРАУСЯЧУ» ПОЛІТИКУ

 

Можливо, першою реакцією на викладену вище інформацію стане бажання платника податків, що знайде помилки у оформленні наказів, повідомлень чи направлень на перевірку, взагалі відмовитись від підписання «неправильних» документів і таким чином не допустити перевіряючих до перевірки. Однак хочемо вас розчарувати — методи із «ховання голови у пісок» у цьому випадку не спрацюють.

Справа у тому, що відповідно до абз. 5 п. 81.1 ПК у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами органу ДПС складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення перевірки.

Отже, якщо ви бачите допущені перевіряючими помилки, не відмовляйтеся від підпису на направленні, а вмотивовано викладіть свої зауваження до тексту направлень чи інших документів податківців та вкажіть причини, з яких ви відмовляєте перевіряючим у допуску до перевірки. У такому випадку підстав для складення акта про відмову у підписі, а відповідно і початку перевірки до моменту виправлення невірно оформлених документів у посадових осіб органів ДПС не буде.

Однак акт все ж буде складений. Але це вже буде акт про відмову у допуску посадових (службових) осіб органу ДПС до проведення перевірки (п. 81.2 ПК). Складення подібного акта не є підставою для початку перевірки. Цей акт лише фіксуватиме факт відмови у допуску. Тому радимо взяти активну участь у його складенні та прослідкувати, щоб у цьому документі були зафіксовані усі порушення, які, на вашу думку, перешкоджають початку перевірки.

 

ПРО МОЖЛИВІ НАСЛІДКИ ВІДМОВИ У ДОПУСКУ

 

Існує ще один «підводний камінець», через який радимо дуже обережно ставитись до питання про відмову у допуску податківців до проведення перевірок.

Пунктом 1.9 Методрекомендацій № 213

передбачено, що коли платник податків відмовляється за наявності визначених ПК підстав від проведення перевірки (не допускає до перевірки), посадовими (службовими) особами органу ДПС вживаються заходи, передбачені п. 81.2 та ст. 94 ПК. Із приписами п. 81.2 ПК ми розібралися — ідеться про складення акта про відмову у допуску до перевірок. А ось ст. 94 ПК регламентує особливості адміністративного арешту майна платників податків. Тобто якщо ви вирішите не допускати податківців до перевірки з мотивів неналежного оформлення останніми документів, що дають право на проведення перевірок, будьте готові принаймні до «попередження» про те, що сьогодні ж на ваше майно буде накладений адміністративний арешт. У гіршому випадку, будьте готові до того, що арешт все ж таки буде накладений і вам доведеться попрацювати для того, щоб його зняти.

Одразу зауважимо, що накладення адміністративного арешту на майно платника податку, якщо останній

мотивовано відмовив податківцям у допуску до перевірки, є протиправним, адже відповідно до п.п. 94.2.3 ПК адміністративний арешт може бути застосований лише у випадку, якщо платник податків відмовляється від проведення документальної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб органу ДПС. Тобто, якщо у платника податків існують законні підстави для відмови у допуску посадовців органу ДПС до перевірки, адміністративний арешт накладатися не повинен.

Та, гадаємо, усі ми добре розуміємо, що обурені відмовою податківці можуть застосувати цей засіб забезпечення, не надто занурюючись у подробиці того, справедливі заперечення платника податків чи ні.

Арешт майна згідно з

пп. 94.3 та 94.5 ПК буває повним та умовним. Повний арешт полягає у забороні платнику податків вчиняти щодо свого майна дії із розпорядження або користування таким майном.

Однак і у цьому випадку не все так драматично.

По-перше, орган, який прийняв рішення про таку заборону, бере на себе всі ризики, пов'язані із втратою функціональних чи споживчих якостей такого майна, на період дії заборони. Про це необхідно буде нагадати особі, що прийматиме рішення про накладення арешту.

По-друге, накласти арешт на кошти на рахунку платника податків можна виключно на підставі рішення суду шляхом звернення органу ДПС до суду.

Тому, як правило, у подібних випадках податківці обмежуються умовним арештом — тобто обмеженням щодо реалізації платником податків прав власності на майно (крім коштів на рахунках). Це обмеження полягає у тому, що платник податків буде змушений отримувати дозвіл від керівника органу ДПС на здійснення операцій, пов'язаних із відчуженням свого майна.

Звичайно, у накладенні подібних заходів для платника податків радості мало, і думка про те, що адміністративний арешт накладений протизаконно, навряд чи стане великою втіхою тому, кому доведеться побігати із паперами, аби його зняти. Але тут, як кажуть, варіанти на любителя. Тож добре подумайте про можливі наслідки та свою готовність їм опиратися перед тим, як приймати рішення про відмову у допуску податківців до перевірки.

 

ПРО ПРОДОВЖЕННЯ СТРОКІВ ТА ЗАМІНУ ПЕРЕВІРЯЮЧИХ

 

Як вже говорилося вище, направлення на перевірку виписується на кожного перевіряючого окремо у 1 екземплярі. У зв'язку з цим у разі продовження термінів проведення перевірки відповідно до абз. 3 п. 1.13 Методрекомендацій № 213 виписувати нове направлення не потрібно, достатньо лише видати наказ на продовження строків перевірки та зробити відповідну відмітку на направленні на перевірку.

Наказ про продовження строків перевірки приймає керівник органу ДПС, який призначив таку перевірку. Рішення (наказ) про продовження строків проведення перевірки приймається на підставі доповідної записки керівника підрозділу органу ДПС, який здійснював (очолював) таку перевірку, з викладенням підстав та об'єктивних причин необхідності такого продовження.

Кількість рішень (наказів) про продовження строків перевірки не обмежується за умови дотримання визначених ПК загальних термінів тривалості перевірки. Тобто наказів про продовження строків перевірки може бути декілька, головне, щоб загальна тривалість перевірки не перевищувала терміну, передбаченого ПК для певного виду перевірок. Платник податків (його посадова особа або його законний (уповноважений) представник) повідомляється про рішення щодо продовження строків перевірки шляхом надання йому копії зазначеного наказу та пред'явлення направлення з відміткою про продовження перевірки.

У направленні робиться відмітка, де зазначаються основні реквізити наказу та кількість робочих днів (діб), на які продовжено перевірку.

У разі продовження строків проведення документальної перевірки, призначеної відповідно до постанов (ухвал) суду або постанови органу дізнання, слідчого, прокурора, винесених ними відповідно до закону у кримінальних справах, що перебувають у їх впровадженні, про таке продовження орган ДПС, що здійснює (очолює) перевірку, не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення (наказу) повідомляє орган (особу), що призначив перевірку.

 

ЯКЩО У ВАС Є ФІЛІЯ…

 

На завершення скажемо кілька слів про особливості організації і проведення документальних та фактичних перевірок платників податків, які мають філії (відокремлені підрозділи).

Відповідно до

п.п. 3.1.1 Методрекомендацій № 213 при організації перевірок таких платників податків органи ДПС мають вжити заходи щодо одночасного проведення перевірки платника податків — юридичної особи та її не знятих з обліку відокремлених підрозділів.

Якщо юридична особа та її відокремлені підрозділи перебувають на обліку в різних органах ДПС (основне місце обліку) або ця особа (її підрозділи) перебуває на обліку в інших органах ДПС за місцем розташування (реєстрації) її підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, організацію взаємодії відповідних органів при проведенні перевірки здійснює той орган ДПС, який проводить (очолює) перевірку юридичної особи.

Як координується у такому випадку діяльність різних органів ДПС? Відповідальність за виконання цього припису покладається на орган ДПС, який очолює перевірку платника — юридичної особи. Цей орган повинен не пізніше ніж за 12 робочих днів до початку проведення перевірки проінформувати засобами електронного зв'язку органи ДПС:

 

1

за основним місцем обліку, в якому перебуває цей платник податків (у разі проведення перевірки іншим органом ДПС)

2

за основним місцем обліку, в якому перебувають філії (відокремлені підрозділи) такого платника податків

3

за неосновним місцем обліку, в яких такий платник податків перебуває за місцем розташування (реєстрації) підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність

 

У

Методрекомендаціях № 213 сказано, що при цьому підрозділи органу ДПС, що очолюють перевірку платника — юридичної особи, забезпечують його повідомлення у порядку, передбаченому розділом 2 Методрекомендацій № 213 (як під час проведення документальних планових та документальних невиїзних перевірок), а також направлення (вручення) копії наказу.

Органи ДПС, у яких за основним та неосновним місцем обліку перебувають філії та відокремлені підрозділи платника податків, забезпечують їх повідомлення (незалежно від форми сплати податку на прибуток та ПДВ) про початок документальної планової перевірки, дотримання інших вимог

ПК щодо організації документальних перевірок, а також інформування органу ДПС, що здійснює перевірку платника — юридичної особи, про початок перевірки філій.

У разі проведення перевірки платника податків, який має філії (відокремлені підрозділи) та сплачує податок на прибуток та/або ПДВ консолідовано, орган ДПС, що здійснює перевірку платника — юридичної особи, не пізніше 3 робочих днів з дня початку перевірки надсилає органам ДПС, в яких на обліку перебувають філії (відокремлені підрозділи), інформацію про дані показників звітності з ПДВ та податку на прибуток кожного звітного періоду, а також інформацію про основні питання та можливі порушення, які виявлені доперевірочним аналізом або під час перевірки та підлягають дослідженню при проведенні перевірки відокремленого підрозділу.

Органи ДПС, на обліку в яких перебувають філії та відокремлені підрозділи платника податків, не пізніше 3 робочих днів з дня початку їх перевірки надсилають органу ДПС, який здійснює перевірку платника — юридичної особи:

 

1

інформацію про дані показників звітності з ПДВ та з податку на прибуток кожного звітного періоду (у разі якщо платник перебуває на консолідованій сплаті податків)

2

інформацію про встановлені або можливі порушення, які виявлені доперевірочним аналізом або під час перевірки філії та підлягають дослідженню при проведенні перевірки юридичної особи або інших відокремлених підрозділів (незалежно від форми сплати податків)

 

Органи ДПС, на обліку в яких перебувають філії та відокремлені підрозділи (незалежно від форми сплати податків) або у яких юридична особа перебуває за неосновним місцем обліку (за місцем розташування рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність), забезпечують проведення перевірок відокремлених підрозділів такого платника або перевірки з питань дотримання цим платником податків вимог податкового законодавства. Ці ж органи ДПС забезпечують своєчасне інформування і надання матеріалів такої перевірки до закінчення перевірки платника — юридичної особи органу ДПС, що проводить його перевірку, у визначений цим органом термін, але

не пізніше, ніж за 3 дні до завершення перевірки.

Зупинення перевірки філії (відокремленого підрозділу) або продовження терміну проведення перевірки, у разі виникнення такої необхідності, здійснюється за обов'язковим письмовим погодженням з органом ДПС, який проводить перевірку юридичної особи. У разі зупинення перевірки платника — юридичної особи або продовження терміну орган ДПС, який здійснює таку перевірку, у день прийняття відповідних рішень забезпечує повідомлення про це органів ДПС, які здійснюють перевірки філій (відокремлених підрозділів) такого платника податків.

Орган ДПС, який проводить (очолює) фактичну перевірку платника податків, може ініціювати організацію проведення перевірки його філій (відокремлених підрозділів) або інших об'єктів, де провадиться діяльність, за їх фактичним місцезнаходженням.

У такому випадку підрозділ органу ДПС, який очолює перевірку, не пізніше ніж за 10 робочих днів до початку проведення засобами електронного зв'язку надає до органу ДПС, на території якого провадять діяльність філія (відокремлений підрозділ) або інший об'єкт, запит щодо проведення перевірки господарського об'єкта такого платника податків разом із переліком питань, які необхідно відобразити в акті перевірки, та обставин для проведення перевірки.

Якщо платник (його відокремлені підрозділи) провадить діяльність не за місцем, яке зазначене у свідоцтві про державну реєстрацію такого суб'єкта, орган ДПС, на території якого здійснює діяльність такий платник (його відокремлені підрозділи), може ініціювати проведення перевірки такого платника податків (його відокремлених підрозділів), при цьому надає запит до органу ДПС, на обліку в якому перебуває такий платник, з питань надання наявності обставин для проведення перевірки.

У наступних номерах газети ми поговоримо про особливості оформлення результатів податкових перевірок.

 

ВИКОРИСТАНІ НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

ПК

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Наказ № 213

— наказ ДПАУ «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку організації та проведення перевірок платників податків та внесення змін до наказу ДПА України від 27.05.2008 № 355» від 14.04.2011 р. № 213.

Методрекомендації № 355 —

Методичні рекомендації щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок платників податків, затверджені наказом ДПАУ від 27.05.2008 р. № 355.

Порядок № 1234

— постанова КМУ від 27.12.2010 р. № 1234 «Про затвердження Порядку координації проведення планових виїзних перевірок органами виконавчої влади, уповноваженими здійснювати контроль за нарахуванням і сплатою податків та зборів».

Наказ № 18 —

наказ Державного комітету України з питань розвитку підприємництва від 10.08.98 р. № 18 «Про затвердження форми та Порядку ведення Журналу відвідання суб'єктів підприємницької діяльності контролюючими органами».

Лист ДПАУ

— лист ДПАУ «Про затвердження Методичних рекомендацій» від 27.04.2011 р. № 11892/7/23-4017/345.

 

img 1

img 2

 

img 3
img 4

 

img 5
img 6

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі