Теми статей
Обрати теми

Загальна система оподаткування. Основне: ПДФО

Редакція ПК
Стаття

загальна система оподаткування

Основне: ПДФО

 

З 1 січня 2011 року доходи від підприємницької діяльності, отримані ФОП-загальносистемником, обкладаються ПДФО за правилами, визначеними у

ст. 177 ПК.

Так,

об'єктом оподаткування, як і раніше, є сума чистого річного оподатковуваного доходу (ЧД), що визначається за формулою (п. 177.2 ПК):

ЧД = Д - В

,

де

Д — загальний оподатковуваний дохід, тобто виручка у грошовій та негрошовій формі (без урахування ПДВ, якщо підприємець зареєстрований платником ПДВ);

В

— документально підтверджені витрати, пов'язані з господарською діяльністю підприємця (без урахування ПДВ, якщо підприємець зареєстрований платником ПДВ).

Доходи.

Згідно з п. 177.2 ПК дохід підприємця — це виручка, отримана ним у грошовій або негрошовій формі.

Це означає, що доходи підприємця, як і раніше, враховуються за «

касовим методом», тобто якщо отримано гроші, відображаємо дохід, якщо ж товари відвантажено (або виконано роботи/надано послуги), а оплата ще не надійшла — доходу у підприємця немає.

До речі, крім грошей, доходом можуть вважатися й інші види компенсації вартості поставлених (або належних постачанню) у межах підприємницької діяльності товарів (робіт, послуг), наприклад, вартість товарів, отриманих за бартером, вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг) тощо.

Суму отриманого доходу потрібно відображати у графі 3 Книги обліку доходів і витрат (детально порядок її заповнення розглянуто на с. 25) у день надходження оплати (передоплати) на поточний рахунок або до каси (

п.п. 3.3 Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджений наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1025 (далі — Порядок № 1025)). При цьому підприємцям, які працюють без найманих працівників, можна відображати дохід однією сумою — загальним підсумком за день.

Зверніть увагу

: зарплата, спадщина, подарунки та інші блага, отримані фізичною особою як громадянином, до складу доходу від підприємницької діяльності не включаються та не відображаються у Книзі обліку доходів і витрат.

Окремо варто сказати про

доходи від діяльності, не зазначеної під час держреєстрації. З одного боку, податківці стверджують, що доходи підприємця від діяльності, не зазначеної ним під час держреєстрації, обкладаються ПДФО як доходи звичайної фізичної особи (громадянина-непідприємця). Тобто логічно їх не записувати до Книги обліку доходів і витрат. Але з іншого — є ризик того, що відсутність записів про такі доходи у Книзі обліку доходів і витрат податківці можуть тлумачити як неоприбуткування готівкової виручки (звичайно, якщо такі доходи було отримано готівкою).

Тому поки що безпечніше все ж таки зазначати у Книзі обліку доходів і витрат надходження від діяльності, не внесеної до реєстраційної картки підприємця. Щоправда, такі надходження все ж не варто враховувати при підбитті підсумків у Книзі обліку доходів і витрат і при визначенні суми ПДФО1.

1 З доходів, отриманих від діяльності, не зазначеної при держреєстрації, ПДФО сплачується в особливому порядку:

— якщо дохід виплачується підприємцю

податковим агентом (юридичною особою або іншим підприємцем), то саме на податкового агента накладається обов'язок утримати з підприємця ПДФО. Причому якщо податковий агент цього обов'язку не виконає, відповідатиме самостійно — підприємець, який отримав від нього дохід, звільняється від обов'язку сплачувати ПДФО;

— якщо дохід виплачується підприємцю

громадянином, то в такому разі вже сам підприємець зобов'язаний подати річну декларацію про доходи та сплатити ПДФО в розмірі 15 % (17 %) від суми отриманого доходу без зменшення його на величину витрат.

Витрати.

Про нюанси формування витрат ФОП-загальносистемника ми писали у статті «Приватний підприємець на загальній системі оподаткування» // «Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2011, № 2, с. 47.

Актуалізуємо основні правила. Отже, ФОП-загальносистемники:

1) формують витрати за переліком

операційних витрат, зазначених у розд. ІІІ ПК. У табл. 12 і 2 на с. 5 і 10 відповідно наведено інформацію про те, які саме витрати підприємцю можна враховувати при роботі на загальній системі оподаткування, а які ні;

2) до витрат звітного періоду можуть уключати:

— витрати на купівлю ТМЦ, які

прямо відповідають отриманому доходу;

будь-які інші витрати, пов'язані з підприємницькою діяльністю (крім вартості ТМЦ), навіть якщо їх не можна безпосередньо пов'язати з отриманим доходом (наприклад, заробітна та орендна плата, оплата комунальних послуг тощо);

3) можуть зменшити оподатковувані доходи тільки на ті витрати, факт здійснення яких підтверджено

документом (п. 177.2 ПК).

2 Наведену таблицю сформовано на підставі норм розд. III ПК, тому деякі позиції витрат є для підприємців новими. На жаль, зараз податківці поки що не дали достатньо роз'яснень з приводу того, чи можна підприємцям керуватися цими новими положеннями чи ні.

Ураховувати

витрати за нормами, як це було раніше, тепер не можна;

4) повинні мати

підтвердні документи щодо походження товару (п. 177.10 ПК). Тобто, крім розрахункових і платіжних документів, що підтверджують факт понесення витрат, підприємець також повинен мати документи на товар: накладні, ТТН, чеки, квитанції, акти закупівель, копії сертифікатів якості, сертифікатів відповідності та інші документи, що підтверджують походження товару;

5) з II кварталу 2011 р. при обчисленні чистого доходу не можуть уключати до витрат вартість товарів (робіт, послуг), придбаних у підприємця-єдиноподатника (

навіть якщо ці витрати фактично понесені в I кварталі 2011 року або раніше). Виняток становлять витрати, понесені в результаті придбання робіт, послуг у підприємця-єдиноподатника, що здійснює діяльність у сфері інформатизації;

6) витрати, понесені в періоді перебування на єдиному податку, за наявності підтверджуючих документів, можуть облікувати й у 2011 році, якщо такі витрати будуть пов'язані з доходами 2011 року.

Ставка податку, порядок його розрахунку та сплати.

Згідно з п. 177.1 ПК доходи ФОП-загальносистемників, отримані протягом календарного року від госпдіяльності, підлягають обкладенню ПДФО за ставками 15 % і 17 %.

При цьому згідно з

п. 167.1 ПК ставки 15 % і 17 % застосовуються до середньомісячного оподатковуваного доходу.

Так, якщо підприємець у 2011 році отримав

середньомісячний оподатковуваний дохід:

у межах 9410 грн. (10-кратний розмір МЗП, установленої законом на 1 січня 2011 року), то застосовується ставка ПДФО 15 %;

понад 9410 грн., застосовуються дві ставки: до доходу в розмірі 9410 грн. — 15 %, а до суми доходу, що перевищує 9410 грн., — 17 %.

Водночас, це не означає, що підприємець зобов'язаний щомісячно визначати суму ПДФО та сплачувати його.

Навпаки, остаточний розрахунок

чистого доходу підприємця і зобов'язань з ПДФО здійснюється після закінчення звітного року на підставі поданої річної декларації.

Відбувається це так: після 31 грудня поточного року підприємцю потрібно буде обчислити ПДФО за кожен місяць і скласти отримані суми. А потім від підсумкової суми відняти ПДФО, сплачений протягом року у вигляді

авансових платежів3.

3 Нагадаємо, що тепер підприємець зобов'язаний

самостійно розраховувати суми авансових платежів (раніше такий розрахунок проводився податковим органом на підставі поданої підприємцем декларації про доходи). Детально порядок розрахунку авансових платежів для підприємців, які раніше працювали на загальній системі, і тих, які перейшли на загальну систему оподаткування або зареєстровані підприємцями тільки у 2011 році, розглянуто у статті «Приватний підприємець на загальній системі оподаткування» // «Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2011, № 2, с. 47.

 

Таблиця 1

Витрати підприємця на загальній системі оподаткування

(з урахуванням норм Закону № 3609)

Вид витрат

Норма ПК

Коли відображаються у Книзі обліку доходів і витрат

У якій графі Книги обліку доходів і витрат відображаються (відповідно
до наказу № 1025)

1

2

3

4

06.08.2011 р. набув чинності Закон № 3609, який уносить істотні корективи до ПК, що безпосередньо стосуються загальносистемників.
Зокрема, ФОП-загальносистемникам дозволяється враховувати тільки операційні витрати, перераховані в п. 138.1 ПК, а саме в пп. 138.4, 138.6 — 138.9 (у тому числі «новий» п.п. 138.8.5, який прийшов на зміну п.п. 138.10.1), пп. 138.10.2 — 138.10.4, п. 138.11.
Тут варто також зазначити, що деякі з операційних витрат в іншому розрізі класифікації подано також у п. 140.1 ПК як витрати подвійного призначення, проте пунктом 138.1 ПК витрати подвійного призначення віднесено до інших витрат, а не до операційних. У такій ситуації, на наш погляд, до витрат можна включати тільки ті витрати, що зазначені в пп. 138.4, 138.6 — 138.9, 138.10.2 — 138.10.4, 138.11, навіть якщо вони і згадані в п. 140.1. А ось ті статті витрат, що перераховані в п. 140.1, але не зазначені у складі операційних, безпечніше до витрат не включати.
Решту витрат підприємцям ураховувати заборонено.

Вартість купленого товару

П. 138.6

У момент сплати грошових коштів (а якщо оплата авансова, то після отримання товару)

Графа 5

У момент отримання доходу від їх продажу

Графа 6

Вартість доставки товару (якщо її не включено до ціни товару)

П. 138.6

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Ввізне мито

П. 138.6

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Вартість сировини, основних і допоміжних матеріалів, напівфабрикатів і комплектуючих виробів, що становлять основу виготовленої продукції (роботи, послуги)

П.п. 138.8.1

У момент сплати грошових коштів
(а якщо оплата авансова, то після отримання сировини)

Графа 5

Сміливий варіант — у момент передачі сировини та матеріалів у виробництво (незалежно від дати продажу виготовленої з них продукції); обережний варіант — у момент отримання доходу від продажу продукції, виготовленої з такої сировини

Графа 6

Заробітна плата та інші виплати працівникам (витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших видів заохочень і виплат, премій, заохочень, компенсацій вартості товарів, робіт, послуг, будь-яка інша оплата у грошовій або натуральній формі)

П.п. 138.8.2 і п. 142.1

У момент виплати грошових коштів

Графа 9

Сума єдиного соціального внеску (ЄСВ), сплачена підприємцем як «за працівників»,
так і «за себе»

Пп. 138.9 і 143.1, п.п. 138.10.4

У момент сплати грошових коштів

Графа 9

Виплати громадянам за роботи (послуги) за договорами цивільно-правового характеру1

П. 142.1

У момент сплати грошових коштів
(а якщо оплата авансова, то в момент підписання акта прийому-передачі робіт/послуг)

Графа 10

1 Довідково зазначимо, що тепер (після набуття чинності Законом № 3609) суму винагороди за цивільно-правовим договором, з якої утримується ПДФО, можна зменшувати на суму ЄСВ у частині утримань.

Плата за оренду земельних ділянок

П. 138.9

У момент перерахування орендної плати

Графа 10

Витрати на опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення та інші послуги з утримання виробничих приміщень

П.п. 138.8.5

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на охорону праці, техніку безпеки

П.п. 138.8.5

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Суми витрат, пов'язані з підтвердженням відповідності продукції, систем якості, систем управління якістю, екологічного управління довкіллям, персоналу встановленим вимогам відповідно до Закону про підтвердження відповідності

П.п. 138.8.5

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Внутрішнє переміщення товарів і напівфабрикатів

П.п. 138.8.5

У момент видачі товару на торговельну точку

Графи 7 і 8

Недостачі, що виникають у виробництві, втрати від псування матеріальних цінностей у межах норм природного спаду

П.п. 138.8.5

Після оформлення документа, що підтверджує виявлення недостачі

Графа 10

Витрати на проведення річних та інших зборів, представницькі витрати

П.п. 138.10.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Оперативна оренда майна, у тому числі основних засобів (уключаючи оренду легкових автомобілів)

Пп. 138.8.5, 138.10.2, 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на утримання управлінських приміщень (ремонт, опалення, освітлення, водопостачання та водовідведення, охорона)

П.п. 138.10.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Придбання паливно-мастильних матеріалів (ПММ), стоянка, паркування легкових автомобілів1

П.п. 138.10.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

1 Такий «дозвіл» підтверджує ДПАУ в ЄБПЗ, відзначаючи, що ФОП-загальносистемник має право включити до складу витрат вартість пально-мастильних матеріалів, використаних на перевезення в межах підприємницької діяльності за подорожніми листами, та оплачених послуг за умови документального підтвердження, що ці витрати пов'язані з підприємницькою діяльністю.

Вартість страхування майна (у тому числі основних засобів, хоча податківці виступають проти того, щоб підприємець уключав до витрат вартість страхування основних засобів)

Пп. 138.8.5, 138.10.2, 138.10.3

У момент сплати страхових внесків

Графа 10

Витрати на охорону

П.п. 138.10.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на оплату послуг зв’язку1 (пошта, телеграф, телефон, телекс, телефакс, стільниковий зв'язок та інші подібні витрати)

П.п. 138.10.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

1 Візьміть до відома! Реалії такі, що витрати на послуги зв'язку за відсутності офісного або складського приміщення до витрат підприємця не включаються. Принаймні, відомі випадки, коли податківці не визнавали такі витрати і, відповідно, донараховували податкові зобов'язання із застосуванням штрафу та пені.
Тобто підприємцям, зареєстрованим за місцем проживання (у своїй квартирі), можна порекомендувати повністю виділити під підприємницьку діяльність або мобільний телефон, або окремий міський номер. Список контрагентів і роздруківка дзвінків з телефону будуть підтвердженням, що телефон використовувався у виключно підприємницькій діяльності. Радує, що проти цього податківці не заперечують.

Плата за розрахунково-касове обслуговування та інші послуги банку

П.п. 138.10.2

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Винагороди, що виплачуються за консультаційні, інформаційні, аудиторські та інші послуги

П.п. 138.10.2

У момент сплати грошових коштів, а якщо оплата авансова — у момент підписання акта прийому-передачі послуг

Графа 10

Витрати на пакувальні матеріали для упаковки товарів на складах

П.п. 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на ремонт тари

П.п. 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг), на передпродажну підготовку товарів

Пп. 138.10.3, 140.1.5

У момент сплати грошових коштів (а якщо оплата авансова — у момент підписання акта прийому-передачі результатів послуг)

Графа 10

Витрати на транспортування, перевалку
та страхування товарів (готової продукції)

П.п. 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Транспортно-експедиційні та інші послуги, пов'язані з транспортуванням продукції (товарів) відповідно до умов договору (базису) постачання

П.п. 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на гарантійний ремонт та гарантійне обслуговування

П.п. 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на транспортування готової продукції між складами

П.п. 138.10.3

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати за операціями в іноземній валюті, втрати від курсових різниць:
 — від’ємне значення курсових різниць;
 — від’ємна різниця, що виникає при купівлі чи продажу валюти

Пп. 138.10.4, 153.1.3 і 153.1.4

У момент перерахунку балансової вартості валюти, заборгованості в інвалюті, при купівлі або продажу інвалюти

Графа 10

Витрати на сплату збору до ПФ при купівлі безготівкової іноземної валюти за гривню та інші обов'язкові платежі, пов'язані з придбанням інвалюти

Пп. 138.10.4 і 153.1.4

У момент перерахування коштів для купівлі інвалюти

Графа 10

Суми нарахованих податків і зборів, зазначених у ПК або в інших законодавчих актах (крім ПДВ, податку на доходи і плати за торговий патент)

П.п. 138.10.4

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Витрати на інформаційне забезпечення господарської діяльності платника податків, у тому числі з питань законодавства, на придбання літератури, оплату інтернет-послуг та передплату спеціалізованих періодичних видань

П.п. 138.10.4

У момент сплати грошових коштів

Графа 10

Суми витрат, своєчасно не віднесені до складу витрат минулих звітних періодів у зв'язку з втратою, знищенням або псуванням підтверджуючих документів, якщо у звітному періоді такі документи виявлено або відновлено

П. 138.11

У момент виявлення (відновлення) підтверджуючого документа

Графа 10
(якщо це будь-які минулорічні витрати).
Графа 5, 9 або 10 (якщо це витрати поточного року (залежно від виду витрат))

Суми витрат, не враховані в минулих податкових періодах у зв'язку з допущенням помилок і виявлені у звітному періоді (при цьому можливість врахувати торішні витрати для підприємця — під сумнівом, якщо ці витрати не пов'язані з доходом поточного року)

П. 138.11

У момент виявлення помилки

Витрати платника податків на забезпечення найманих працівників спеціальним одягом, взуттям, спеціальним (форменим) одягом, миючими та знешкоджуючими засобами, засобами індивідуального захисту, що необхідні для виконання професійних обов'язків, а також продуктами спеціального харчування

П.п. 140.1.11

У момент сплати коштів

Графа 10

Витрати на утримання медпункту

П.п. 140.1.11

У момент сплати коштів

Графа 10

Витрати платника податків на профпідготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації працівників робочих професій, а також у випадках, якщо законодавством передбачено обов'язковість періодичної перепідготовки або підвищення кваліфікації

П.п. 140.1.31

У момент сплати коштів

Графа 10

Будь-які витрати на страхування ризиків загибелі урожаю, транспортування продукції; цивільної відповідальності, пов'язаної з експлуатацією транспортних засобів, що є основними засобами платника податків2; фінансових, кредитових та інших ризиків, пов'язаних зі здійсненням госпдіяльності, за винятком страхування життя, здоров'я або інших ризиків, пов'язаних з діяльністю найманих працівників, обов'язковість якого не передбачено законодавством

П.п. 140.1.61

У момент сплати страхових платежів

Графа 10

1 Ще раз звертаємо увагу, що у зв'язку зі змінами, унесеними до ПК Законом № 3609, дозвіл на включення до витрат перерахованих видів витрат під питанням. Тому поки що безпечніше все ж таки перераховані витрати не обліковувати.

2 Перш за все зазначимо, що в п.п. 140.1.6 ПК ідеться про так звану автоцивілку (ОСАГВ) — обов'язкове страхування відповідальності, яке має на увазі передачу фінансових ризиків, понесених в результаті нанесення шкоди не автомобілю власника, а іншим учасникам дорожнього руху.
Водночас, страхування за своєю формою може бути не тільки обов'язковим, але й добровільним (ст. 5 Закону України «Про страхування» від 07.03.96 р. № 85/96-ВР). Щодо транспортних засобів у цьому випадку варто говорити про страхування КАСКО, — це добровільне страхування транспорту, що не включає страхування цивільної відповідальності, страхування від нещасних випадків водія або пасажирів. Зокрема, повне КАСКО включає страховий захист транспортного засобу від завдання шкоди та викрадення, а також «страхує» в ситуації, коли причиною настання страхового випадку стали не тільки дії третіх осіб, непередбачені ситуації або стихійні лиха, а й помилкові дії самого страхувальника, якщо вони здійснені ненавмисно, без «злого» наміру.

В ЄБПЗ податківці зазначили, що включати до витрат вартість повного КАСКО не можна. Їх аргумент, як і раніше, абсурдний: оскільки підприємець не веде бухгалтерський облік основних засобів, він не має права включати до витрат витрати на КАСКО. Аналогічної думки вони дотримуються й у своїх консультаціях щодо «автоцивілки».
На нашу думку, сміливі платники податків, спираючись на суперечливе тлумачення податківцями норм ПК (для цілей п.п. 139.1.5 ПК — вони визнають автомобіль підприємця основним засобом, а для цілей п.п. 140.1.6 ПК — ні), можуть відстояти своє право в суді (звісно, якщо ситуація з витратами подвійного призначення, переліченими в п. 140.1 ПК, вирішиться на користь загальносистемників).

Витрати на відрядження, що стосуються найманих працівників1

Пп. 138.8.5, 138.10.2, 138.10.3

Після повернення працівника з відрядження і надання ним усіх підтверджуючих документів

Графа 10

1 В ЄБПЗ податківці зазначають, що в разі, якщо у відрядження вирушає сам підприємець, його витрати не можна включати у витрати, оскільки він не є найманим працівником.
Зверніть увагу: Законом № 3609 передбачено нову редакцію абз. 4 п.п. 140.1.7 ПК. Зокрема, уточнено, що добові повинні визначатися з розрахунку на календарний день, а не на добу, як було раніше.
Значущість уточнення полягає в наступному. У І кварталі (до 01.04.2011 р.) суми добових ураховувалися у складі витрат підприємця з розрахунку на кожен день відрядження, уключаючи день від'їзду та приїзду (п.п. 5.4.8 Закону про податок на прибуток). Після 01.04.2011 р. (дата набуття чинності розд. ІІІ ПК) віднесення сум добових до складу витрат необхідно було здійснювати відповідно до п.п. 140.1.7 ПК з розрахунку на добу. Згадка доби як розрахункового періоду породила думку, що кількість діб у відрядженні необхідно визначати за кількістю ночей у відрядженні, оскільки фактично день від’їзду та день приїзду охоплюють одну ніч, тобто одну добу. Проте в цьому випадку порушуються права працівника.
Радує, що після внесення змін до ПК це питання вирішиться.

Зміна суми компенсації вартості товару після його продажу (у тому числі повернення товару)

П. 140.2

У момент отримання коштів за повернені товари

Зменшення графи 5

Втрати товару в межах норм природного убутку

П. 140.3

У момент виявлення втрат (за результатами інвентаризації)

Графа 10

Амортизація основних засобів і нематеріальних активів1

Ст. 144 — 148, п. 138.8 і пп. 138.10.1, 138.10.2, 138.10.3

У момент нарахування амортизації

Графа 10

1 Слід зазначити, що податківці традиційно забороняють підприємцям уключати амортизацію до витрат на тій підставі, що ФОП-загальносистемники не ведуть бухгалтерський облік і не нараховують амортизацію. Слід зауважити, що після внесення Законом № 3609 змін до ПК аргументів, що дозволяють відстояти підприємцям право на амортизацію, практично не залишилось.
Причиною тому є вилучення п. 177.4 ПК, згідно з яким підприємці не могли включати до витрат «<…> вартість придбаного рухомого та нерухомого майна, що підлягає державній реєстрації, у випадку якщо таке майно придбане до державної реєстрації фізособи суб'єктом господарської діяльності та/або не використовується в такій діяльності». Процитована норма давала підстави вважати, що спеціальна заборона на включення до витрат вартості того майна, що було куплено до держреєстрації підприємця (п. 177.4 ПК), існує саме тому, що вартість решти майна до витрат уключати можна.
З набуттям чинності Законом № 3609 «захищатися» п. 177.4 ПК уже не можна.
Таким чином, відображаючи амортизацію у витратах, потрібно бути готовим до судових спорів з податківцями.

 

Таблиця 2

Що заборонено включати до витрат

(з урахуванням норм Закону № 3609)

Вид витрат

Норма ПК

1

2

Сума відсотків, сплачених за користування кредитами і позиками

П.п. 138.10.5

Інші витрати, зокрема:

— суми коштів або вартість товарів, (робіт, послуг), добровільно перераховані (передані) протягом звітного року до бюджету або неприбутковим організаціям

П.п. 138.10.6

— суми коштів, перераховані роботодавцями профспілкам на культурно-масову, фізкультурну
та оздоровчу роботу

П.п. 138.10.6

— суми коштів або вартість майна, добровільно перераховані (передані) для цільового використання з метою охорони культурної спадщини установам науки, освіти, культури, заповідникам, музеям, музеям-заповідникам

П.п. 138.10.6

— суми коштів або вартість майна, добровільно перераховані (передані) на користь резидентів для цільового використання з метою випуску національних фільмів (у тому числі анімаційних)
та аудіовізуальних творів

П.п. 138.10.6

— витрати платника податків, пов'язані з утриманням та експлуатацією фондів природоохоронного призначення, що перебувають у його власності

П.п. 138.10.6

— витрати на самостійне зберігання, переробку, поховання або придбання послуг зі збору, зберігання, перевезення, знешкодження, вилучення та поховання відходів від виробничої діяльності платника податків, що надаються сторонніми організаціями

П.п. 138.10.6

— витрати на очищення стічних вод

П.п. 138.10.6

— інші витрати на збереження екологічних систем, що перебувають під негативним впливом господарської діяльності платника податків

П.п. 138.10.6

— витрати на придбання ліцензій та інших спеціальних дозволів, виданих державними органами для здійснення господарської діяльності (крім тих, вартість і строк використання яких відповідають ознакам, установленим для основних засобів, та які підлягають амортизації у складі нематеріальних активів)

П.п. 138.10.6

Сума збитку, отриманих від діяльності, що не підлягає патентуванню (минулорічний збиток включається у витрати I кварталу звітного року). Хоча навряд чи податківці дозволять підприємцю врахувати будь-які збитки

П.п. 138.12.1 і п. 150.1

Суми, сплачені пов'язаним особам, уключаються до витрат за цінами не вище звичайних (у випадку, якщо договірна ціна більше ніж на 20 % перевищує звичайну)

Пп. 138.12.1 і 153.2.2

Підприємець — продавець товарів, робіт, послуг не має права зменшити суму доходу звітного періоду на вартість відвантажених товарів (робіт, послуг) у разі, якщо покупець таких без узгодження з ним затримує оплату їх вартості (або надання інших видів компенсації)

Пп. 138.12.1 і 159.1.1

У разі купівлі товарів (робіт, послуг) у нерезидентів, які мають офшорний статус, витрати на їх купівлю не враховуються навіть у розмірі 85 % вартості таких товарів (робіт, послуг)

П.п. 138.12.1 і п. 161.2

Сума коштів або вартість майна, добровільно перерахована (передана) організаціям роботодавців та їх об'єднанням у вигляді вступних, членських і цільових внесків

П.п. 138.12.3

Витрати на організацію та проведення прийомів, презентацій, свят, розваг і відпочинку, придбання та поширення подарунків, крім благодійних внесків і пожертвувань неприбутковим організаціям, і витрат, пов'язаних з рекламою

П.п. 139.1.1

Суми, перераховані комітенту або принципалу, від продажу їх товарів за договорами комісії, агентськими договорами та іншими аналогічними договорами

П.п. 139.1.2

Суми авансової оплати товарів, робіт, послуг.
Для підприємців це обмеження означає, що до витрат можна включати (тобто записати до графи 5 Книги ОДВ) вартість тільки тих товарів (робіт, послуг), які вже отримано та оплачено. Адже якщо товари (роботи, послуги):
 — отримані, але не оплачені, покупець не може відобразити витрати, оскільки в нього немає документа, що підтверджує факт сплати коштів1;
 — оплачені, але не отримані (за роботами/послугами — ще не підписано акт прийому-передачі робіт/послуг), підприємець-покупець не може відобразити витрати, оскільки діє заборона з п.п. 139.1.3 ПК

П.п. 139.1.3

1 Щоб уникнути зауважень податківців з приводу неоприбутковування товару краще все ж таки у разі торгівлі за готівкові кошти записувати до графи 5 Книги обліку доходів і витрат вартість навіть тих товарів, які отримані, але ще не сплачені постачальникам. Звичайно, такі записи не відповідають правилам заповнення Книги обліку доходів і витрат, проте за таке порушення передбачено невеликий штраф: 51 — 136 грн. (стаття 1641 КпАП), а от за неоприбутковування товару податківці можуть накласти штраф за ст. 20 Закону про РРО в подвійному розмірі вартості неоприбуткованого товару. Тому зараз доводиться обирати менше лихо.

Витрати на погашення основної суми отриманих позик, кредитів

П.п. 139.1.4

Витрати на придбання, виготовлення, будівництво, реконструкцію, модернізацію та інше поліпшення основних коштів, а також на придбання (виготовлення) нематеріальних активів, що підлягають амортизації

П.п. 139.1.5

ПДВ, уключений до ціни товару (роботи, послуги), і податок на доходи фізичних осіб, утриманий із зарплати працівників або винагороди, що виплачується громадянам за договорами цивільно-правового характеру.
Якщо підприємець не зареєстрований платником ПДВ, він може включати до витрат ПДВ, сплачений у складі вартості товарів (робіт, послуг), придбання яких дозволено відносити на витрати

П.п. 139.1.6

Витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов'язковість ведення та зберігання яких передбачено правилами бухобліку та оподаткування

П.п. 139.1.9

Вартість торгових патентів, що враховується у зменшення податкового зобов'язання підприємця

П.п. 139.1.10

Суми штрафів та неустойки або пені, що підлягають сплаті за рішенням сторін договору або за рішенням держорганів, суду

П.п. 139.1.11

Витрати, понесені у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг) та інших матеріальних і нематеріальних активів у фізичної особи — підприємця, яка сплачує єдиний податок (крім вартості робіт і послуг у сфері інформатизації, придбаних в єдиноподатника).
Зверніть увагу: з 01.01.2011 р. по 01.04.2011 р. вартість товарів (робіт, послуг), придбаних в єдиноподатників, можна було включати до витрат. Щоправда, податківці наполягають на тому, що для відображення витрат потрібно було протягом I кварталу 2011 року не тільки отримати від єдиноподатника товари та сплатити їх, але навіть продати їх (тобто отримати за них оплату від покупців)

П.п. 139.1.12

Вартість послуг (робіт) з консалтингу, маркетингу, реклами, придбаних у нерезидента

П.п. 139.1.13

Витрати, понесені у зв'язку з придбанням у нерезидента послуг (робіт) з інжинірингу

П.п. 139.1.14

Інші витрати господарської діяльності, крім операційних

П.п. 138.12.2, п. 177.4

 

Зверніть увагу!

Законом № 3609 п. 167.1 ПК доповнено абзацем до такого змісту:

«

При поданні податкової декларації за податковий (звітний) рік платниками податку, визначеними у <…> статтях 177 <…>, ставка податку 17 відсотків застосовується до частини середньомісячного річного оподатковуваного доходу, що перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року. Розмір середньомісячного річного оподатковуваного доходу розраховується як сума загальних місячних оподатковуваних доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, поділена на кількість календарних місяців, протягом яких платником податку було одержано такі доходи у податковому (звітному) році, за який здійснюється декларування».

Таким чином, підсумковий ПДФО ми обчислюватимемо вже за новими правилами. До речі, видно, такий підхід дещо ослабить податкове навантаження.

А доки протягом року (тобто до закінчення звітного податкового періоду)

підприємець сплачує авансові платежі з ПДФО. Нагадаємо, що тепер вони обмежені мінімальною межею і не можуть бути менше 100 % річної суми податку з оподатковуваного доходу за минулий рік (у порівнянних умовах) (п.п. 177.5.1 ПК). До речі, установлювати авансовий платіж у більшому розмірі можна, але немає сенсу, адже і ЄСВ (про нього поговоримо далі) у цьому випадку потрібно буде сплачувати більше.

Нагадаємо, що авансові платежі

сплачуються до бюджету по 25 % річної суми ПДФО щокварталу (до 15 березня, до 15 травня, до 15 серпня і до 15 листопада). Причому прийменник «до» означає, що останнім днем сплати фактично є 14 число відповідного місяця. До речі, якщо останній день сплати ПДФО співпаде з вихідним або святковим днем, платіж потрібно буде здійснити заздалегідь, до настання вихідних (свят), оскільки перенесення строків сплати ПДФО ПК не передбачено.

Варто зазначити, що з набуттям чинності

Закону № 3609 у загальносистемників з'явилася реальна можливість зменшити свої авансові платежі з ПДФО протягом року.

Зокрема,

п.п. 177.5.1 ПК доповнено другим абзацом, відповідно до якого:

«У разі зменшення суми отриманого доходу за попередній календарний квартал поточного року більше ніж на 20 відсотків у порівнянні з розрахунковою очікуваною сумою доходу на такий квартал платник податку має право зменшити суму авансового платежу, що підлягає сплаті у наступний строк, встановлений цим підпунктом, пропорційно зменшенню суми зазначеного доходу. Для такого зменшення суми авансового платежу фізичною особою — підприємцем до настання строку сплати такого авансового платежу до органу державної податкової служби подається заява в довільній формі, що містить розрахунок зменшення суми авансового платежу та коротке пояснення обставин, що призвели до зменшення суми отриманого доходу».

Суть нововведення полягає в такому. Якщо підприємець установив авансові платежі, ґрунтуючись на чистому доході минулого року (або першого кварталу роботи на загальній системі оподаткування), а з часом виявив, що в якомусь кварталі його чистий дохід значно менше того, від якого обчислювалися авансові платежі (знизився більш ніж на 20 %), він має право зменшити суму авансового платежу пропорційно зменшенню доходу. Зрозуміло, для цього потрібно в установлені строки подати відповідну заяву.

Остаточна сума зобов'язань з ПДФО

(визначається як різниця між сумою ПДФО, розрахованою за підсумками декларації, та сумою, фактично сплаченою за рік у вигляді авансових платежів і, в окремих випадках, збору за здійснення деяких видів підприємницької діяльності) має бути сплачена підприємцем протягом 10 календарних днів, наступних за закінченням граничних строків подання річної декларації. Надмірно сплачені суми податку підлягають зарахуванню в рахунок майбутніх платежів за цим податком або поверненню платнику податків.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі