Теми статей
Обрати теми

Єдиний податок. Ведення книги обліку доходів і витрат

Редакція ПК
Стаття

ЄДИНИЙ ПОДАТОК

Ведення Книги обліку доходів і витрат

 

Необхідність ведення підприємцем на єдиному податку

Книги обліку доходів і витрат зумовлено вимогами п. 8 Порядку № 599, у якому зазначено, що:

«

для визначення результатів власної підприємницької діяльності на підставі хронологічного відображення здійснених господарських і фінансових операцій платник єдиного податку зобов'язаний вести Книгу обліку доходів і витрат».

Підприємці на єдиному податку продовжують вести облік доходів і витрат за старою формою у

Книзі ф. № 10 (додаток 10 до Інструкції № 12). Нова Книга обліку доходів і витрат, затверджена наказом № 1025, призначена лише для тих підприємців, які працюють на загальній системі оподаткування.

Підприємець може або придбати готову

Книгу ф. № 10 у податковій за місцем реєстрації, або розлініїти її в зошиті за формою, наведеною в додатку 10 до Інструкції № 12.

Важливо відзначити, що

Книга ф. № 10 має заповнюватися в паперовому вигляді. Перш ніж починати записи у Книзі, її необхідно прошнурувати, пронумерувати аркуші, зазначивши в кінці загальну кількість сторінок, і зареєструвати в податковому органі. Реєструється Книга в податковому органі за місцем держреєстрації безоплатно одночасно із взяттям підприємця на облік.

 

Скільки Книг обліку доходів і витрат повинен мати підприємець?

Якщо підприємець-єдиноподатник працює сам, то яку б діяльність він не провадив, йому необхідно заводити та вести тільки одну

Книгу
ф. № 10.

Якщо підприємець провадить діяльність

у сфері торгівлі, то на кожного найнятого працівника, який займається реалізацією товару, він має завести окрему Книгу ф. № 10. Щодо решти працівників, які безпосередньо не пов'язані з реалізацією товарів (наприклад, вантажники, охоронці), то на них Книгу ф. № 10 заводити не потрібно. Книги ф. № 10, які ведуться найнятими працівниками за формою, нічим не відрізняються від Книги, яку веде безпосередньо підприємець, але в них додатково зазначаються П. І. Б. підприємця-єдиноподатника, П. І. Б. працівника, серія та номер довідки про трудові відносини, виданої в ДПІ. Книги за ф. № 10, які заводяться на працівників, також мають бути зареєстровані в податковому органі. Зареєструвати Книгу потрібно до того моменту, як працівник фактично приступить до торгівлі.

Із книг найнятих працівників уся інформація «стікається» до книги самого підприємця. При цьому потрібно враховувати таке:

якщо підприємець особисто від покупців грошей не отримує (ні на руки, ні на розрахунковий рахунок), він має інколи (раз на день, тиждень, місяць, квартал — на свій розсуд, але краще — щодня) підсумовувати виручку, отриману всіма його реалізаторами, і загальним рядком заносити до власної Книги ф. № 10;

якщо ж підприємець отримує виручку не лише від реалізаторів, а й безпосередньо від покупців, тут уже доведеться щодня до своєї виручки додавати виручку реалізаторів і тільки потім загальну суму записувати до власної Книги навпроти відповідного дня.

Якщо працівник звільняється, а замість нього приймається інший, то підприємець самостійно вносить до вже наявної

Книги, що раніше була оформлена на працівника, який звільнився, записи про П. І. Б. та довідку про трудові відносини вже нового працівника. Тобто нова Книга не заводиться. Якщо ж працівник звільнився, а на його місце не прийнято нового працівника, то цю Книгу потрібно подати до податкової для анулювання, а потім підприємець зберігає її в себе протягом 3-х років.

 

Як заповнювати Книгу?

Перш за все зазначимо, що всі записи в

Книзі ведуться в хронологічному порядку та здійснюються виключно вручну — кульковою чи чорнильною ручкою; чітко, розбірливо, без виправлень.

Згідно з вимогами

п. 8 Порядку № 599 підприємець на єдиному податку у Книзі обліку доходів і витрат має заповнювати тільки чотири графи: графу 1 «Період обліку», графу 3 «Витрати на виробництво продукції», графу 6 «Сума виручки (доходу)» та графу 7 «Чистий дохід».

Щодо найнятих працівників підприємця, то вони мають заповнювати тільки дві графи: «Період обліку» та «Сума виручки (доходу)», оскільки витрати вони не здійснюють і знати їх величину не можуть.

Тепер детальніше зупинимося на порядку заповнення цих граф.

 

Графа 1 «Період обліку»

Тут зазначаються день, місяць і рік відповідного запису (запис здійснюється, якщо протягом дня отримано виручку, інакше можна нічого не писати), а також період, за який підбиваються підсумки, наприклад «Усього за I квартал», «Усього за II квартал» тощо.

 

Графа 3 «Витрати на виробництво продукції»

Безпосереднього впливу на розмір єдиного податку витрати не мають. Але заповнювати цю графу вимагають норми

п. 8 Порядку № 599. При заповненні цієї графи потрібно керуватися таким правилом: витрати єдиноподатник має право відображати за фактом сплати грошей: заплатив за товар — одразу поставив цю суму до графи 3 Книги; виплатив зарплату — теж до графи 3. Але на офіційному рівні податківці вважають, що єдиноподатник, як і підприємець на загальній системі, має відображати у графі 3 тільки ті витрати, які:

1)

безпосередньо пов'язані з отриманням доходу. Так, якщо підприємець придбав товар для продажу 20 вересня, а продав його 3 жовтня, то витрати у гр. 3 він покаже тільки 3 жовтня і тільки в тій частині, що відповідає обсягу продажу;

2)

документально підтверджені. Витрати підприємця-єдиноподатника мають бути документально підтверджені, оскільки лише так підприємець підтвердить факт сплати грошових коштів. Крім того, на необхідність мати підтверджуючі документи вказує також те, що придбаваючи що-небудь у фізосіб (непідприємців), будь-який підприємець (незалежно від системи оподаткування) зобов'язаний утримувати податок на доходи (ПДФО) із сум, що виплачуються продавцю (пп. 168.1.1, 14.1.180 і 14.1.226 ПК).

Усі кошти, які підприємець виплатив громадянам-фізособам і підприємцям, а також утриманий у разі необхідності ПДФО зазначаються у звіті за ф. № 1ДФ (подається раз на квартал). У свою чергу, ці дані обов'язково потрібно підтверджувати первинними документами (

ст. 44 ПК).

Підтверджуючими документами можуть бути: платіжні доручення, чеки від продавця, що свідчать про сплату грошових коштів, договори, акти закупівлі, ТТН, подорожні листи, копії свідоцтв про держреєстрацію підприємців-продавців (чи виконавців за договором послуг) або їх виписок/витягів із ЄДР;

3)

є операційними витратами, зазначеними в розділі III ПК. Податківці вимагають, щоб єдиноподатники відображали витрати за тим самим переліком, що й підприємці на загальній системі оподаткування.

Вимоги до заповнення графи 3.

Витрати підприємець відображає детально, за кожною сумою платежу (і бажано підтвердити платіжним документом). Особливо це стосується купівлі товарів, оскільки податківці часто штрафували підприємців за неоприбуткування товарів за статтею 20 Закону про РРО (у подвійному розмірі вартості таких товарів), помилково вважаючи, що запис про товар у Книзі ф. № 10 якраз і є оприбутковуванням. Із такою думкою податківців можна сперечатися, і досить успішно, але все-таки далеко не кожен підприємець погодиться відволікатися на судові тяжби з перевіряючими.

Підсумок за графою 3.

Підсумки за витратами підприємцю необхідно підбивати раз на квартал, обираючи ті з витрат, за якими вже отримано дохід. Але це в ідеалі. На практиці інколи досить складно відстежити рух куплених і проданих товарів, тому підсумок за графою 3 Книги ф. № 10 підприємці нерідко підбивають простим підсумовуванням усіх витрат, записаних до Книги ф.10 протягом звітного кварталу. Якщо податківці й чіплятимуться, то максимум, що вони зможуть зробити — застосують адмінштраф за статтею 1641 КУпАП за неналежне ведення обліку доходів і витрат у розмірі 51 — 136 грн.

 

Графа 6 «Сума виручки (доходу)»

До цієї графи підприємець вписує ті суми, які

є його виручкою. При цьому нагадаємо, що згідно зі ст. 1 Указу № 727 виручкою від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) вважається сума, фактично отримана суб'єктом підприємницької діяльності на розрахунковий рахунок або (та) до каси за здійснення операцій із продажу продукції (товарів, робіт, послуг). Тобто виручкою визнаються тільки ті суми, які:

1)

фактично надійшли до каси чи на розрахунковий рахунок. Так, якщо підприємець відвантажив товар, але оплату за нього ще не отримано, то виручку він не відображає, а покаже її тільки коли отримає оплату за товар;

2) виручкою є

тільки та сума, отримана підприємцем, що надійшла виключно від операцій із продажу продукції (товарів, робіт, послуг). Усе, що надходить на розрахунковий рахунок, але не пов'язане із продажем, якщо прямо слідувати букві Порядку № 599 у складі виручки відображатися не повинне. Водночас податківці наполягають на тому, що у складі виручки мають відображатися всі суми, які надходять на рахунок підприємця чи до каси, незалежно від того пов'язані вони із продажем продукції чи ні. Тобто, по суті, другу умову вони ігнорують. Так, за роз'ясненнями, наведеними в ЄБПЗ і в листах ДПАУ, у складі виручки мають також відображатися:

— суми безповоротної та

поворотної фінансової допомоги;

— помилково зараховані на рахунок підприємця кошти;

— сума виручки, оприбуткованої в касі, а потім внесеної на поточний рахунок;

— сума виручки, знятої з поточного рахунку, а потім оприбуткованої в касі;

— сума заборгованості єдиноподатника, за якою закінчився строк позовної давності;

— транзитні суми, отримані за договором комісії.

Сміливі підприємці мають повне право у

Книзі ф. № 10 таких сум не відображати, а в разі претензій з боку перевіряючих — звернутися до суду та відстояти своє право не враховувати їх у складі виручки і не відображати у Книзі ф. № 10.

При цьому звернемо увагу на те, що прямого впливу на розмір єдиного податку виручка не має. Вона важлива тільки для того, щоб врахувати 500-тисячну межу.

Вимоги до заповнення графи 6.

Підприємець ставить тільки сумарний показник виручки, отриманої за день (за що та від кого отримано виручку — у Книзі ф. № 10 розшифровувати не потрібно). Те саме робить і найнятий працівник єдиноподатника, до обов'язків якого входить заповнення Книги ф. № 10. У Книзі доходів і витрат самого підприємця має бути відображено загальну виручку: безпосередньо отриману самим підприємцем і ще додатково отриману від його реалізаторів.

 

Приклад.

Підприємець 20.08.2011 р. придбав 10 одиниць товару «А» за ціною 1000 грн./од. 21.08.2011 р. він продав 2 одиниці товару за ціною 1250 грн./од. Його реалізатор Іванов І. І. продав 3 одиниці товару за ціною 1250 грн./од.

 

Період обліку (день, тиждень, місяць, рік)

Кількість виготовленої продукції, наданих послуг
(од. виміру)

Витрати на вироб-ництво продукції,
грн.

Кількість проданої продукції, наданих послуг
(од. виміру)

Ціна продажу продукції (послуг),
грн.

Сума виручки (доходу) (грн.)

Чистий дохід,
грн.

1

2

3

4

5

6

7

Реалізатор Іванов І. І. у своїй Книзі запише:

21.08.2011 р.

3750

Підприємець у своїй Книзі запише:

21.08.2011 р.

5000

6250

 

Підсумки за графою 6.

Підбивати підсумки єдиноподатнику потрібно раз на квартал (для заповнення Звіту). Хоча ніхто не забороняє це робити частіше (за бажанням). Підсумки підбиваються простим підсумовування доходів, записаних до цієї графи 6 протягом звітного кварталу.

 

Графа 7 «Чистий дохід»

Підприємці на єдиному податку заповнюють графу «Чистий дохід» раз на квартал. Визначається чистий дохід як різниця між сумою виручки та сумою витрат, тобто між підсумковим значенням графи 6 та графи 3.

 

Що робити, якщо Книга ф. № 10 закінчилася?

Якщо Книгу ф. № 10

повністю заповнено, то підприємець має здати її до податкового органу, де вона зберігатиметься протягом 5 років. При цьому в податковій потрібно зареєструвати нову Книгу ф. № 10 та перенести до неї із старої Книги такі дані:

1) квартальні підсумки за доходами, витратами та чистим доходом поточного року;

2) записи про доходи та витрати того кварталу, протягом якого стара Книга закінчилася

На завершення зазначимо, що наразі активно готується новий

Закон про єдиний податок, який корінним чином реформує спрощену систему оподаткування. Причому парламентарі планують увести його в дію вже з жовтня поточного року. Тому велика вірогідність того, що Книгу ф. № 10 буде скасовано, а замість неї єдиноподатникам запропонують новий документ. Як тільки це станеться, ми проінформуємо наших читачів про те, як правильно вести та заповнювати нову Книгу обліку доходів і витрат.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі