Теми статей
Обрати теми

Єдиний податок. Перспективи роботи на єдиному податку: чого чекати, чого боятись

Редакція ПК
Стаття

ЄДИНИЙ ПОДАТОК

 

Перспективи роботи на єдиному податку: чого чекати, чого боятись

 

Однією з найбільш дискусійних тем ще при впровадженні

ПК було те, яким чином надалі буде реформуватись спрощена система оподаткування. Зрештою, зійшлись на тому, що в тому вигляді, в якому такі зміни були запропоновані авторами ПК, приймати їх просто неприпустимо, тому тимчасово вирішили залишити в дії Указ № 727, який наразі діє до внесення змін до розділу XIV ПК.

Коли відбудеться це внесення і чого від нього чекати? Це питання ось вже майже вісім місяців турбує як власне ФОП та юридичних осіб, що працюють на єдиному податку, так і представників законодавчої влади, які прагнуть знайти з ними компроміс, результатом якого було б максимальне спрощення роботи єдиноподатників з одночасним наповненням бюджету, що стане можливим лише в разі виведення малого бізнесу з тіні.

За цей час ВРУ розглянула кілька законопроектів, які мали б внести зміни до

ПК стосовно спрощено системи оподаткування, проте пройти всі кола пекла поки ще не вдалось жодному з них.

Далі всіх зайшов

Проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України (щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва)» від 16.05.2011 р. № 8521 (далі — Проект № 8521). Наразі він прийнятий ВРУ за основу в першому читанні. Народні обранці обіцяли «довести до розуму» цей документ до початку літніх канікул, проте руки до цього так і не дійшли.

Ми вже згадували вказаний

Проект на сторінках видання («Податковий кодекс: консультації та коментарі», 2011, № 11 (11), с. 2) поряд з іншими законопроектами, що були одержані ВРУ одразу після отримання від КМУ Проекту № 8521. Проте як Проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» від 18.05.2011 р. № 8521-1, так і Проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України (щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва і запровадження права тимчасового призупинення подання звітності)» від 18.05.2011 р. № 8521-2 були відхиленими. Причиною цьому стало те, що на розгляді у ВРУ перебувало декілька законопроектів, які передбачають внесення змін до ПК щодо оподаткування малого підприємництва, а тому Головне науково-експертне управління ВРУ вирішило, що найбільш логічно всі ці проекти розглядати одночасно та врахувати конструктивні пропозиції кожного з них в одному законопроекті, при цьому за основу взято саме Проект № 8521.

Саме на нього й орієнтуватимемось надалі.

Категорії платників, які пропонуються

Проектом № 8521, а також їх основні характеристики розглянемо в наступній таблиці.

 

Категорія платників

Перша категорія фізичних осіб

Друга категорія фізичних осіб

Третя категорія фізичних осіб

Юридичні особи

1

2

3

4

5

Характерні особливості

Здійснюють виключно ремісничу діяльність, роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню

Здійснюють виробництво товарів, продаж товарів, господарську діяльність з надання послуг платникам податків, які застосовують спрощену систему оподаткування, та/або населенню1, діяльність у сфері ресторанного господарства

Додаткових обмежень не встановлено

Будь-яка організаційно-правова форма

Кількість осіб, що перебувають в трудових відносинах

Не використовують працю найманих осіб

10

10

50

Обсяг доходу,

МЗП2

150

1000

2000

5000

грн.3

141150

941000

1882000

4705000

Ставки податку

Встановлюються щороку сільськими, селищними та міськими радами залежно від виду господарської діяльності

3 % бази оподаткування у разі сплати ПДВ4

1 — 10 % МЗП5

2 — 20 % МЗП5

5 % бази оподаткування у разі включення ПДВ до складу єдиного податку4

Строки сплати

До 20 числа (включно) до початку місяця, за який здійснюється сплата

До 20 числа (включно) місяця, що настає за місяцем, за який здійснюється сплата

Податковий (звітний) період

Календарний рік

Календарний квартал

Ведення обліку

Книга обліку доходів зі щоденним, за підсумками робочого дня, відображенням отриманих доходів.
Це ж правило стосується і тих платників 3 категорії, які не є платниками ПДВ

Облік доходів та витрат, пов'язаних з визначенням ПЗ з ПДВ та єдиного податку та ПК з ПДВ за формою та в порядку, що має бути визначений Мінфіном

Бухгалтерський облік

Податкова звітність

Декларація суб'єкта малого підприємництва — платника податку, форма якої затверджується у порядку, передбаченому ст. 46 ПК

Строки подання податкової звітності

Протягом
60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного року

Протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу

1 Крім посередницьких послуг з купівлі, продажу, оренди та оцінювання нерухомого майна, надання послуг у сфері страхування.

2 Відносно обсягу доходу береться розмір МЗП, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

3 Взято розмір МЗП на 1 січня 2011 року — 941 грн.

4 Для виробників, які реалізують виключно продукцію власного виробництва, встановлюються вдвічі менші ставки податку, тобто 1,5 і 2,5 % відповідно.Таким чином, для подібних платників ставки податку можуть знизитись не в 2 рази, а в цілих 4, від того й подібні зміни видаються маловірогідними. Крім того, у Проекті № 8521 не визначено чіткий порядок та умови надання такої податкової пільги, що може викликати певні складнощі із практичним застосуванням цих положень (у разі їх схвалення ВРУ). Наприклад, у випадку реалізації платником податку власної продукції у тарі, яка ним не виготовляється, формально застосовувати зазначену податкову пільгу навряд чи вдасться.

5 У цьому випадку береться розмір МЗП, що діє в конкретний момент часу, тобто в разі набуття чинності Законом на основі Проекту № 8521 у жовтні 2011 року (розмір МЗП в цьому місяці — 985 грн.) відповідні ставки становитимуть від 9,85 грн. до 98,5 грн. для першої категорії та від 19,7 грн. до 197 грн. — для другої категорії платників відповідно. Логічним є встановлення ставок для другої категорії платників в межах від 10 % МЗП (тобто 98,5 грн. у жовтні), оскільки максимальна ставка для попередньої категорії платників єдиного податку — фізичних осіб становить саме 10 %.

 

Прив'язка розміру доходу, який дає право працювати на єдиному податку, а також ставок оподаткування до розміру МЗП (для деяких категорій платників), скоріше за все відбудеться, оскільки останній постійно змінюється, а тому регулярно вносити відповідні зміни до

ПК не доведеться. А от встановлювати ставки для першої та другої категорії платників сільським, селищним або міським радам, скоріше за все, не доручать. Справа в тому, що щорічна зміна ставок єдиного податку не сприятиме стабільності роботи підприємців, унеможливлюватиме прогнозування їх роботи на найближчі роки. Окрім того, існує ймовірність щорічного збільшення ставок податку відповідними місцевими радами.

Поки що детальний аналіз змін у системі спрощеної системи оподаткування виглядає не більше, ніж ворожінням на кавовій гущі, проте на додачу до запропонованої таблиці зазначимо наступне.

Найважливішим нововведенням, яке може відбутись, є скасування

п.п. 139.1.12 ПК, який передбачає неможливість віднесення до складу витрат платника податку на прибуток витрат, понесених у зв'язку із придбанням товарів (робіт, послуг) та інших матеріальних і нематеріальних активів у фізичної особи — підприємця, що сплачує єдиний податок (крім витрат, понесених у зв'язку із придбанням робіт, послуг у фізичної особи — платника єдиного податку, яка здійснює діяльність у сфері інформатизації).

Проте тепер на зміну такому обмеженню може прийти додатковий головний біль для платників податку на прибуток у вигляді подачі разом з відповідною податковою декларацією переліку доходів та витрат платника податку у розрізі контрагентів, що сплачують єдиний податок, за формою та у порядку, які мають бути визначеними Мінфіном.

Деяким послабленням може стати лише те, що у такому переліку зазначатимуться лише ті контрагенти, обсяг операцій з якими у звітному (податковому) періоді перевищує 50 тис. грн.

Дуже важливою, зважаючи на структуру витрат платника єдиного податку, виглядає й імовірна відміна доплати за найманих працівників в розмірі 50 %.

Проектом № 8521

пропонується також скасування штрафів та пені, а також адміністративних стягнень та примусових стягнень органами виконавчої служби за несплату фізичними особами — єдиноподатниками обов'язкової доплати до Пенсійного фонду України до мінімального страхового внеску.

Ще одним можливим нововведенням є звільнення від сплати ЄСВ для пенсіонерів та інвалідів, які отримують пенсію або соціальну допомогу, з можливістю добровільної участі у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Крім того, анонсується можливість звільнення на місяць (на період відпустки або хвороби в разі, якщо та триває місяць і більше) від сплати єдиного податку для платників 1 та 2 категорії у випадку відсутності найманих працівників.

Також

Проектом № 8521 надається право фізичним особам, які здійснюють несистематичний продаж товарів, оподатковувати свої доходи за короткотерміновим свідоцтвом. Фактично запропонований порядок оподаткування є новим видом податку, тому впровадити його «одним махом» навряд чи вийде. Для цього доведеться продумати ряд моментів, пов'язаних з його впровадженням.

Крім того, фізичні особи — підприємці, які до зміни правил роботи на спрощеній системі оподаткування були зареєстровані платниками єдиного податку, а у разі ухвалення ВРУ нового порядку оподаткування суб'єктів малого підприємництва втрачають право перебувати на спрощеній системі оподаткування, можуть оподатковувати свої доходи за ставкою 50 % від закріпленої в

ПК ставки податку на доходи фізичних осіб. От тільки в разі впровадження подібної норми порушили б принцип податкового законодавства, який передбачає «рівність» усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації — забезпечення однакового підходу до всіх платників податків незалежно від соціальної, расової, національної, релігійної приналежності, форми власності юридичної особи, громадянства фізичної особи, місця походження капіталу.

Згідно з

Проектом № 8521 у разі надання послуг, виконання робіт за договорами доручення, транспортного експедирування або за агентськими договорами доходом є лише сума винагороди повіреного (агента).

Революційним, проте досить логічним, кроком, може стати видача свідоцтв платникам єдиного податку

безстроково.

Також заслугою авторів

Проекту № 8521 є визначення підстав для анулювання свідоцтва платника єдиного податку і встановлення фінансової відповідальності за порушення умов застосування спрощеної системи оподаткування.

Чому зі всього описаного вище судилось збутись, а чому — так і лишитись солодким сном єдиноподатника (Проект № 8521, як бачите, дуже лояльний щодо суб'єктів господарювання), стане зрозуміло трохи пізніше, тому не сприймайте викладене надто близько до серця. Як свідчить практика розгляду законопроектів з найбільш резонансних питань, від прийняття в першому читанні до остаточного прийняття та підписання Президентом України досить довгий та тернистий шлях, на якому законопроект може змінитись до невпізнанності. Тому сподіваймося на краще, при цьому готуючись до гіршого…

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі