Теми статей
Обрати теми

Оформлення результатів податкових перевірок

Редакція ПК
Стаття

ОФОРМЛЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ податкових перевірок

Ніна Шульгіна, юрист, консультант

 

У попередніх номерах ми розглядали окремі особливості організації та проведення податкових перевірок. Дійшла черга докладно поговорити про те, як мають оформлюватись їх результати.

 

ЗАГАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ

 

Приписи щодо оформлення результатів податкових перевірок ми можемо знайти у ст. 86 ПК. Ось, власне, і все спільне між результатами оформлення різних видів перевірок. Далі будемо говорити про кожний з них окремо.

 

КАМЕРАЛЬНІ ПЕРЕВІРКИ

 

Результати камеральних перевірок оформлюються по-особливому. Згідно з п. 86.2 ПК за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у 2 примірниках, який підписується посадовими особами органу, які проводили перевірку, і після реєстрації в органі Державної податкової служби* вручається або надсилається для підписання протягом 3 робочих днів платнику податків у порядку, визначеному ст. 42 ПК.

* Далі за текстом — ДПС.

Згідно з п. 42.2 ПК такий акт вважається належним чином врученим, якщо його надіслано за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручено платнику податків або його законному чи уповноваженому представникові.

Нагадуємо, що у випадку зміни юридичної адреси ви маєте у 10-денний строк з дня державної реєстрації відповідних змін повідомити про це податкову. У такому разі, якщо акт «заблукає», ви будете звільнені від відповідальності за невиконання його приписів (чи зможете поновити строк для оскарження).

Якщо ви такі «продвинуті», що листуєтесь з податковою електронною поштою, акт може бути надіслано цим засобом зв’язку, але не забувайте, що він буде дійсним лише, якщо відповідатиме вимогам електронного цифрового документа та матиме електронний підпис. У будь-якому випадку, на додачу до електронного примірника ви можете вимагати і паперовий, який податківці мають оформити як це передбачено законом (строк для виготовлення та надання такого «паперового» акта — 3 дні з моменту отримання податковою відповідної вимоги від платника податків).

 

ДОКУМЕНТАЛЬНІ ПЕРЕВІРКИ

 

Механізм складання актів документальних перевірок залежить від того, кого перевіряють — юридичну особу чи фізичну. Вказівки щодо оформлення перевірок останніх можна знайти у Порядку № 1003, а щодо юридичних осіб — у Порядку № 984.

До речі, Порядок № 1003 застосовується і щодо оформлення результатів перевірок не лише платників податків — фізичних осіб (резидентів, нерезидентів), а й щодо самозайнятих осіб, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування згідно з ПК або податковими законами, і на яких покладено обов'язок із сплати податків та зборів відповідно до ПК.

Результати документальних перевірок оформлюються у формі акта або довідки. Якщо порушень не виявлено — складається довідка, є зауваження — чекайте на акт. Обидва порядки містять ідентичне визначення понять «акт» та «довідка».

 

Акт

службовий документ, який підтверджує факт проведення документальної перевірки діяльності платника податків і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС

Довідка

службовий документ, який підтверджує факт проведення документальної перевірки діяльності платника податків і є носієм доказової інформації про невстановлення фактів порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, платниками податків

 

Згідно з п. 10 розд. І Порядку № 1003 інформація, що міститься в акті (довідці) документальної перевірки, не підлягає розголошенню посадовими (службовими) особами органу ДПС, а також передачі в інші органи, за винятком випадків, передбачених законом. Аналогічний припис ми можемо знайти і у п. 9 розд. І Порядку № 984.

Відповідно до ст. 1728 Кодексу України про адміністративні правопорушення , незаконне розголошення або використання в інший спосіб особою у своїх інтересах інформації, яка стала їй відома у зв'язку з виконанням службових повноважень, є корупційним правопорушенням, яке тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 1700 грн.), а також відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону України від 07.04.11 р. № 3206 «Про засади запобігання і протидії корупції» передбачає звільнення винної особи з посади у триденний строк з моменту набрання сили рішенням суду про притягнення особи до відповідальності за вчинення цього правопорушення.

Порядки складення актів (довідок) за наслідками перевірок фізичних осіб та за наслідками перевірок юридичних осіб дуже схожі, через що там, де приписи однакові, ми будемо писати про порядок оформлення результатів спільно, а там, де будуть відмінності у складенні документів, — ми зазначатимемо окремо.

Складення акта. Згідно з приписами пп. 86.3 та 86.4 ПК акти (довідки) за наслідками документальних перевірок складаються у двох примірниках, підписуються посадовими особами органу ДПС, які проводили перевірку, та реєструються в органі ДПС протягом 5 робочих днів з дня, що настає за днем закінчення установленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, — протягом 10 робочих днів). Ця вимога є однаковою для усіх типів документальних перевірок: планових та позапланових, виїзних та невиїзних.

Увага! Строк складення акта (довідки) про результати перевірки не зараховується до строку проведення перевірки.

Тобто акт має бути складений та зареєстрований в органі ДПС не пізніше, ніж через 5 робочих днів з моменту закінчення перевірки (або 10 робочих днів — якщо у вас є філії).

Форма акта та вимоги до його змісту. Згідно з п. 8 розд. І Порядку № 1003 Акт (довідка) документальної перевірки повинен бути складений на паперовому носії державною мовою і мати наскрізну нумерацію сторінок.

Титульний аркуш акта (довідки) друкується на номерному бланку органу ДПС для складання актів документальних перевірок.

У разі необхідності використання у змісті акта (довідки) скорочених назв і загальноприйнятих абревіатур при першому вживанні відповідне словосполучення зазначається повністю з одночасною вказівкою в дужках його скороченої назви або абревіатури, які будуть використовуватись далі в тексті.

В акті (довідці), розрахунках та інших матеріалах не допускаються різного роду виправлення цифрових показників, дат та інших даних.

Вартісні показники відображаються у національній валюті України, а показники, виражені в іноземній валюті, підлягають відображенню в акті (довідці) з одночасною вказівкою їх еквівалента у національній валюті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, встановленим НБУ на дату проведення операції, якщо інше не встановлено законом (п. 9 розд. І Порядку).

Для фізичних осіб. Акт (довідка) документальної перевірки складається з трьох частин: вступної, описової та висновку. До акта (довідки) додаються інформативні додатки.

Відповідно до п. 2 розд. ІІ Порядку № 1003 вступна частина акта (довідки) документальної перевірки фізичної особи повинна містити такі дані:

— місце проживання платника податків;

— прізвище, ім'я, по батькові платника податків;

— підстави для проведення перевірки відповідно до ПК та інших законодавчих актів;

— дата видачі та номер направлення на проведення документальної перевірки, найменування органу ДПС, який його виписав. Дати та номери наказів керівника органу ДПС на проведення перевірки, продовження або перенесення строків проведення перевірки (Увага! Якщо документальна перевірка у відповідних випадках здійснюється за постановою (ухвалою) суду про призначення перевірки або постановою органу дізнання, слідчого, прокурора, винесеною ними відповідно до закону у кримінальних справах, що перебувають у їх провадженні, зазначаються відповідні обов'язкові реквізити вказаних постанов (ухвал));

— посади, назва структурного підрозділу, найменування органу ДПС, звання, прізвища, імена, по батькові посадових (службових) осіб, що проводили перевірку;

— вид перевірки (документальна планова або позапланова; виїзна або невиїзна перевірка);

— період, за який проводилася документальна перевірка діяльності платника податку;

— інформація про надсилання (вручення) платнику податків повідомлення про проведення документальної перевірки, якщо таке передбачено законом;

— інформація про наявність журналу реєстрації перевірок платника податків та вчинення в ньому запису про проведення перевірки.

Як передбачено п. 3 розд. ІІ Порядку № 1003, описова частина акта (довідки) складається із загальних положень та результатів перевірки діяльності платника податків.

 

Загальні положення акта (довідки) документальної планової перевірки (або відповідні додатки до загальних положень) повинні містити такі дані:

1

строк проведення документальної перевірки (дата початку та дата закінчення перевірки) із зазначенням строку продовження або перенесення строків проведення перевірки (у разі наявності)

2

інформацію про платника податків (реєстраційний номер облікової картки платника податків або номер та серія паспорта для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера) або його законних представників, відповідальних за діяльність за період, що перевіряється, їх присутність при проведенні перевірки із зазначенням підстав здійснення такого представництва (довіреність, інші законні підстави)

3

дані про реєстрацію (перереєстрацію) самозайнятих осіб (назва документа, найменування органу, дата і реєстраційний номер), дані про взяття на облік платника податків в органах ДПС (найменування органу, дата взяття на облік та номер довідки), у разі якщо самозайнята особа зареєстрована платником ПДВ, зазначаються реєстраційні дані платника ПДВ (індивідуальний податковий номер, дата реєстрації платником ПДВ, номер та дата початку дії свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ)

4

інформацію про те, чи є платник податків засновником (учасником), акціонером юридичних осіб

5

перелік об'єктів, де здійснюється діяльність, із зазначенням тих, які належать платнику податків на праві приватної власності, та орендованих, складських, а також інших приміщень, де знаходяться товарно-матеріальні цінності (готові вироби, напівфабрикати, сировина тощо)

6

інформацію про види діяльності, які здійснював платник податків за період, що перевірявся, із зазначенням видів діяльності, що підлягають патентуванню та ліцензуванню (номер і дата видачі патенту, ліцензії, найменування органу, що видав патент, ліцензію, строк (термін) дії патенту, ліцензії), а також здійснення яких передбачає наявність відповідного свідоцтва про реєстрацію чи іншого документа (дозволу, сертифіката тощо), що підтверджує право такого платника на провадження цієї діяльності

7

дані про наявність рахунків у банках та інших фінансових установах із зазначенням інформації щодо надання повідомлення про їх відкриття (закриття); про ліцензії НБУ, якщо їх отримання передбачено законом

8

інформацію про попередню документальну планову перевірку (документальну позапланову перевірку з усіх питань) із зазначенням найменування органу ДПС, що проводив перевірку, дати та номера акта перевірки, періоду перевірки (установлені порушення та вжиті заходи щодо усунення виявлених недоліків)

9

інформацію про документи, які використані при перевірці, згруповані за типами (вказати період охоплення їх перевіркою та метод — суцільний, вибірковий)

10

перелік комп'ютерних автоматизованих інформаційних систем, інформація яких використана під час перевірки (за необхідності)

11

інформацію про зустрічні звірки

12

інформацію про аналіз діяльності платника податків (аналіз діяльності під час документальних перевірок може проводитись, а може й не проводитись — це вже як вважає за потрібне податкова)

13

інформацію про наявність у платника податків засобів виробництва та транспортних засобів, які використовуються (знаходяться у платника податків з метою використання) у процесі здійснення діяльності, у тому числі орендованих, товарно-матеріальних цінностей, коштів на розрахункових рахунках (у разі наявності)

14

інформацію про проведені обстеження приміщень, територій (крім житла громадян), що використовуються для одержання доходів чи пов'язані з утриманням об'єктів оподаткування, у тому числі зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки (у разі їх проведення)

 

Загальні положення описової частини акта (довідки) документальної позапланової перевірки повинні містити:

 

1

ті ж дані, що й при планових перевірках, але вибірково — залежно від питань, що підлягали перевірці

 

Увага! Згідно з п.п. 3.2.4 п. 3 розд. ІІ Порядку № 1003 в описовій частині акта також вказується про відсутність ведення обліку платником податків, якщо такий факт має місце.

Відповідно до п.п. 3.2 п. 3 розд. ІІ Порядку № 1003 результати документальної перевірки діяльності платника податків складаються таким чином:

 

1

результати перевірки групуються за окремими видами податків і зборів та у розрізі податкових періодів
У цій частині акта (довідки) перевірки відображаються задекларовані платником податків у податковій та іншій звітності показники, результати перевірки цих показників та робиться відповідний запис щодо встановлення або невстановлення порушень. При цьому до акта (довідки) перевірки додаються відповідні аналітичні таблиці. Крім того, наводяться дані про наявність та результати перевірки пільг, наданих відповідно до законів (код пільги, на яку суму і на який податок отримано пільги з розбивкою за роками в межах звітних періодів, що перевіряються)

2

у разі встановлення порушень за кожним відображеним в акті фактом порушення необхідно:
— чітко викласти зміст порушення з посиланням на конкретні пункти і статті законодавчих актів, що порушені платником податків, зазначити період (місяць, квартал, рік) діяльності платника податків та операцію, в результаті якої здійснено це порушення, при цьому додати до акта письмові пояснення платника податків або його законних представників щодо встановлених порушень;
— зазначити первинні документи, на підставі яких вчинено записи з обліку, та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків і зборів, та докази, що підтверджують наявність факту порушення;
— у разі відсутності первинних документів або ненадання їх чи інших документів, що підтверджують факт порушення, зазначити інші докази, що достовірно підтверджують наявність факту порушення;
— у разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі органу державної податкової служби така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати, факт про складання такого акта відображається в акті документальної перевірки;
— у разі надання платником податків або його законними представниками посадовим (службовим) особам органу державної податкової служби письмових пояснень щодо встановлених порушень податкового законодавства та/або причин ненадання первинних та інших документів, що підтверджують встановлені порушення, або їх копій факти про надання таких пояснень необхідно відобразити в акті

3

виявлені факти однотипних порушень та порушень, які повторюються, групуються у відомості або таблиці, що додаються до акта
Зазначені відомості або таблиці повинні містити повний перелік однотипних порушень податкового законодавства із зазначенням звітного періоду, до якого вони відносяться (назву, дату і номер документа, відповідно до якого здійснено операцію, суть операції, а також посилання на нормативно-правові акти, їх пункти і статті, положення яких порушені). Зазначені додатки повинні бути підписані посадовою (службовою) особою органу державної податкової служби, а також платником податків або його законними представниками.

 

У висновку акта (довідки) документальної перевірки відповідно до п. 4 розд. ІІ Порядку № 1003 зазначаються:

 

1

узагальнений опис виявлених перевіркою порушень законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, з посиланням на підпункти, пункти, статті законодавчих актів або загальний висновок щодо відсутності таких порушень

2

виявлені порушення законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, відображаються у гривнях у розрізі податків та зборів з розбивкою за роками та податковими періодами у межах періоду, що перевіряється

3

у разі отримання під час перевірки копій документів, які підтверджують факт виявленого порушення, про це робиться запис із відображенням підстав для отримання

4

відображається кількість складених примірників акта (довідки) перевірки та відмітка про вручення одного примірника платнику податків або його законному представнику

 

Увага! Згідно з п.п. 4.3 п. 4 розд. ІІ Порядку в акті не допускається визначення виду і розміру штрафних (фінансових) санкцій за встановлені порушення.

Додатки до акта. Як це передбачено розд. ІІІ Порядку, інформативні додатки до акта (довідки) документальної перевірки поділяються на кілька груп і до таких додатків можуть належати такі документи (перелік додатків залежить від того, чим займається платник податків):

 

1

затверджений керівником (заступником керівника) органу ДПС та підписаний начальником відділу (управління) працівника, що очолює перевірку, план перевірки платника податків

2

відомості або таблиці, в яких згруповані факти однотипних порушень та порушень, що повторюються

3

розрахунки донарахованих (зменшених) сум податків та зборів, а також розрахунки зменшення від'ємного значення об'єкта обкладення податком на доходи фізичних осіб, зменшення (збільшення) заявленої до відшкодування з бюджету суми ПДВ, зменшення від'ємного значення суми ПДВ у розрізі податкових періодів

4

пояснення, зауваження або заперечення платника податків або його законних представників щодо виявлених порушень або з інших питань, що виникли під час перевірки

5

інші матеріали, що підтверджують наявність фактів порушень податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби

6

копії матеріалів (описи, відомості, протоколи тощо) про результати проведених обстежень

7

матеріали зустрічних звірок, реєстри, в яких зазначається інформація про надіслані запити на їх проведення до інших органів державної податкової служби та отримані відповіді

8

завірені в установленому законодавством порядку копії документів, що підтверджують наявність фактів порушень податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, у випадку їх отримання

9

опис отриманих копій документів

10

дані про виконання зовнішньоекономічних договорів (контрактів) (експортних, імпортних, бартерних, з переробки давальницької сировини на території України та за її межами тощо)

11

інші матеріали, що мають значення для прийняття податкового повідомлення — рішення за результатами перевірки та вжиття інших заходів

 

Увага! Як це передбачено п. 2 розд. ІІІ Порядку № 1003, усі додатки, які містять інформацію про діяльність платника податку (крім додатків, що містять інформацію службового характеру), та відомості або таблиці, в яких згруповані факти однотипних порушень та порушень, які повторюються, підписуються посадовими (службовими) особами органу ДПС, які здійснили перевірку, та платником податків або його законними представниками.

До актів документальних планових перевірок, звісно, усі ці додатки можуть і не війти, адже під час цього виду перевірки перевіряються лише окремі питання, а тому й додатки мають бути лише такі, які відповідають на питання (чи стосуються питань), що підлягали перевірці.

Для юридичних осіб. Як передбачено п. 3 розд. ІІ Порядку № 984 загальні положення акта (довідки) документальної планової перевірки (відповідні додатки до загальних положень) повинні містити такі дані:

 

Загальні положення акта (довідки) документальної планової перевірки (або відповідні додатки
до загальних положень) повинні містити такі дані:

1

строк проведення документальної перевірки (дата початку та дата закінчення перевірки) із зазначенням строку продовження або перенесення строків проведення перевірки (у разі наявності)

2

інформація про посадових осіб платника податків або його законних представників, відповідальних за фінансово-господарську діяльність за період, що перевіряється, із зазначенням наказів про призначення та звільнення з обійманої посади

3

дані про реєстрацію (перереєстрацію) платника податків (назва документа, найменування органу, дата і реєстраційний номер), дані про взяття на облік в органах державної податкової служби (найменування органу, дата взяття на облік та номер довідки), реєстраційні дані ПДВ (індивідуальний податковий номер, дата реєстрації платником ПДВ, номер та дата початку дії свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ)

4

дані про розмір статутного капіталу, засновників, розмір їх внесків до статутного капіталу, форму внесення (у разі необхідності), а також код за ЄДРПОУ (для юридичних осіб) та/або реєстраційний номер облікової картки платника податків (номер та серія паспорта для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті)

5

інформацію про те, чи є платник податків засновником (учасником), акціонером юридичних осіб

6

підпорядкованість (за наявності)

7

перелік філій, відділень та інших відокремлених підрозділів, а також об'єктів, пов'язаних з оподаткуванням

8

інформація про види діяльності, які здійснював платник податків за період, що перевірявся, та види діяльності, що підлягають ліцензуванню (номер і дата видачі ліцензії, найменування органу, що видав ліцензію, строк (термін) дії ліцензії)

9

дані про наявність рахунків у банках та інших фінансових установах із зазначенням інформації щодо надання повідомлення про їх відкриття (закриття); про ліцензії НБУ, якщо їх отримання передбачено законом

10

інформацію про попередню документальну планову перевірку (документальну позапланову перевірку з усіх питань) із зазначенням найменування органу ДПС, що проводив перевірку, дати та номера акта перевірки, періоду перевірки (установлені порушення та вжиті заходи щодо усунення виявлених недоліків)

11

інформацію про документи, які використані при перевірці, згруповані за типами (вказати період охоплення їх перевіркою та метод — суцільний, вибірковий)

12

перелік комп'ютерних автоматизованих інформаційних систем, інформація яких використана під час перевірки (за необхідності)

13

інформацію про зустрічні звірки

14

інформація про аналіз діяльності платника податків (аналіз діяльності під час документальних перевірок може проводитись, а може й не проводитись — це вже як вважатиме за потрібне податкова)

15

інформація про проведені платником податків інвентаризації його основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, у тому числі зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки, а також інформація щодо інвентаризації документів, розрахунків (у разі її проведення)

 

Загальні положення акта (довідки) документальної позапланової перевірки повинні містити:

1

ті ж дані, що й при планових перевірках, але вибірково — залежно від питань, що підлягали перевірці

 

Відповідно до п. 5 розд. ІІ Порядку № 984 описова частина акта (довідки) документальної перевірки складається таким чином:

 

1

результати перевірки групуються за окремими видами податків і зборів та у розрізі податкових періодів
У цій частині акта (довідки) перевірки відображаються задекларовані платником податків у податковій та іншій звітності показники, результати перевірки цих показників та робиться відповідний запис щодо встановлення або невстановлення порушень. При цьому до акта (довідки) перевірки додаються відповідні аналітичні таблиці. Крім того, наводяться дані про наявність та результати перевірки пільг, наданих відповідно до законів (код пільги, на яку суму і на який податок отримано пільги з розбивкою за роками в межах звітних періодів, що перевіряються).

2

у разі встановлення порушень за кожним відображеним в акті фактом порушення необхідно:
чітко викласти зміст порушення з посиланням на конкретні пункти і статті законодавчих актів, що порушені платником податків, зазначити період (місяць, квартал, рік) фінансово-господарської діяльності платника податків та господарську операцію, в результаті якої здійснено це порушення, при цьому додати до акта письмові пояснення посадових осіб платника податків або його законних представників щодо встановлених порушень;
зазначити первинні документи, на підставі яких вчинено записи у податковому та бухгалтерському обліку, навести регістри бухгалтерського обліку, кореспонденцію рахунків операцій та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків і зборів, та докази, що підтверджують наявність факту порушення;
у разі відсутності первинних документів або ненадання для перевірки первинних та інших документів, що підтверджують факт порушення, зазначити перелік цих документів;
у разі відмови посадових осіб платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі органу ДПС така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати, факт про складання такого акта відображається в акті документальної перевірки;
у разі надання посадовими особами платника податків або його законними представниками посадовим (службовим) особам органу ДПС письмових пояснень щодо встановлених порушень податкового законодавства та/або причин ненадання первинних та інших документів, що підтверджують встановлені порушення, або їх копій факти про надання таких пояснень необхідно відобразити в акті

3

виявлені факти однотипних порушень та порушень, які повторюються, групуються у відомості або таблиці, що додаються до акта
Зазначені відомості або таблиці повинні містити повний перелік однотипних порушень податкового законодавства із зазначенням звітного періоду, до якого вони відносяться (назву, дату і номер документа, відповідно до якого здійснено операцію, суть операції, а також посилання на нормативно-правові акти, їх пункти і статті, положення яких порушені). Зазначені додатки повинні бути підписані посадовою (службовою) особою органу ДПС, а також платником податків або його законними представниками

4

у випадках відсутності податкового та/або бухгалтерського обліку цей факт фіксується в описовій частині акта

 

Увага! Відповідно до п.п. 5.5 п. 5 розд. ІІ Порядку № 984 (для юридичних осіб) та п.п. 3.2.5 п. 3 розд. ІІ Порядку № 1003 (для фізичних осіб) результати документальної перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, оформляються аналогічно оформленню результатів перевірки з питань дотримання вимог податкового законодавства. При цьому у разі встановлення порушення у сфері ЗЕД необхідно відобразити такі відомості: номер, дата зовнішньоекономічного договору (контракту) та його сума; у разі необхідності реєстрації договору (контракту) у центральному органі виконавчої влади з питань економічної політики: номер та дата його реєстрації, країна нерезидента, який є стороною зовнішньоекономічного договору (контракту), найменування фінансової установи нерезидента, через яку здійснюються розрахунки за договором (контрактом), найменування фінансової установи резидента, через яку здійснюються розрахунки за договором (контрактом), номенклатура товарів договору (контракту) згідно з кодами УКТ ЗЕД, сума простроченої заборгованості, що виникла при виконанні договору (контракту).

Вручення акта платнику. Один примірник Акта (довідки) про результати документальної перевірки з відповідними додатками у день його підписання або відмови від підписання вручається або надсилається платнику податків або його законному представнику.

Акт (довідка), складений за результатами виїзної документальної перевірки у день його підписання або відмови від підписання вручається або надсилається платнику податків чи його законному представнику (абз. 2 п. 86.3. ПК).

Акт (довідка) документальної невиїзної перевірки після його реєстрації вручається особисто платнику податків або його законним представникам. У разі відмови платника податків або його законних представників від підписання акта (довідки) перевірки посадовими особами органу ДПС складається відповідний акт, що засвідчує факт такої відмови.

Як бачимо, для виїзних перевірок, неважливо планових чи позапланових, допускається і надсилання поштою, і особисте вручення, а ось для невиїзних — тільки особисте вручення.

Якщо платник відмовляється від одержання акта? У разі відмови платника податків або його законних представників від отримання примірника Акта (довідки) про результати перевірки або неможливості його вручення та підписання у зв'язку з відсутністю платника податків або його законних представників за місцезнаходженням, документ надсилається платнику податків у порядку, визначеному ст. 58 ПК для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень.

Що це означає? Згідно з п. 58.3 ПК податкове повідомлення-рішення (далі — «Акт», адже ми розглядаємо ці вказівки ПК у застосуванні до вручення актів перевірок) вважається надісланим (врученим) юридичній особі, якщо його передано посадовій особі такої юридичної особи під розписку або надіслано листом з повідомленням про вручення.

Акт вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено їй особисто чи її законному представникові або надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого її місцезнаходження фізичної особи з повідомленням про вручення.

У разі коли пошта не може вручити платнику податків Акт через відсутність за місцезнаходженням посадових осіб, їх відмову прийняти Акт, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, Акт вважається врученими платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причин невручення.

Увага! У разі якщо вручити Акт неможливо через помилку, допущену контролюючим органом, Акт вважається таким, що не вручений платнику податків. Отже, якщо Акт повертається до податкової тому, що працівниками органу ДПС допущена помилка в адресі, негативних наслідків у зв’язку з відмовою від отримання чи підписання Акта для платника податків не настає.

Якщо вже йти за аналогією до кінця, то можна, користуючись Порядком № 985, говорити про наступне. Відповідальність за правильне позначення найменування, реквізитів та адреси платника податків у Акті має нести структурний підрозділ органу ДПС, який склав Акт. Після складання не пізніше наступного робочого дня Акт передається структурному підрозділу, до функцій якого входить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС. Один примірник Акта направляється (вручається) платнику податків. У структурному підрозділі, який склав Акт, залишається другий примірник, який додається до матеріалів перевірки або безпосередньо до справи платника податків.

Структурний підрозділ, до функцій якого входить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС, або відповідальна особа, визначена керівником органу ДПС для виконання таких функцій, у день отримання Акта від структурного підрозділу, що його склав, направляє (вручає) Акт платнику податків.

Підписання Акта. Згідно з приписами п. 86.1 ПК акт (довідка) підписуються платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). Платник податків, не згодний з висновками Акта, зобов'язаний підписати такий Акт із зауваженнями, які він має право надати разом з підписаним примірником Акта або окремо.

Відповідно до абз. 2 — 3 п. 86.3 ПК у разі відмови платника податків або його законних представників від підписання Акта (довідки) посадовими особами органу ДПС складається відповідний Акт, що засвідчує факт такої відмови.

При цьому в Акті відмови від підпису зазначається про ознайомлення (чи відмову від ознайомлення) платника податків або його законних представників із змістом Акта (довідки) документальної перевірки, обов'язками, правами і відповідальністю платника податків. Акт відмови від підпису в день його складання реєструється у окремому єдиному Спеціальному журналі реєстрації актів органу ДПС так, як це визначено п. 5 розд. ІІІ Порядку № 1003 та п. 5 розд. IV Порядку № 984.

Увага! Відмова платника податків або його законних представників від підписання Акта перевірки або отримання його примірника не звільняє платника податків від обов'язку сплатити визначені органом ДПС за результатами перевірки грошові зобов'язання. Тому, якщо у вас виникають зауваження, не забувайте про це зазначити в Акті. Утім, якщо ви з якихось причин не вказали на наявність зауважень при підписанні Акта (скажімо, швиденько його прочитали та не побачили чогось під час підписання), це не позбавляє вас права надіслати органу ДПС свої зауваження. Головне — зробити це у строки, дозволені ПК.

Реєстрація Акта. Як ми вже говорили, Акт (довідка) документальної перевірки складається у 2 примірниках, підписується посадовими (службовими) особами органу ДПС, які проводили перевірку, та реєструється в органі ДПС протягом 5 робочих днів з дня, що настає за днем закінчення установленого для проведення перевірки строку.

Реєстрація актів (довідок) документальних перевірок здійснюється в єдиному Журналі реєстрації актів (довідок) перевірок, який ведеться структурним підрозділом, до функцій якого віднесено реєстрацію вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС. Такий журнал прошнуровується, пронумеровується та скріплюється печаткою органу ДПС.

При цьому в Акті перевірки на першому аркуші у верхньому лівому кутку зазначаються дата реєстрації акта (довідки) перевірки та номер Акта (довідки) перевірки, який складається із порядкового номера єдиного Журналу реєстрації актів (довідок) перевірок, коду структурного підрозділу, відповідального за проведення перевірки, реєстраційного номера облікової картки платника податків або номера та серії паспорта для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера.

Акти про відмову від підпису, про відмову платника податків або його законних представників від отримання примірника Акта (довідки) про результати документальної перевірки або неможливості його (її) вручення та підписання у зв'язку з відсутністю платника податків або його законних представників за місцезнаходженням та інші акти (крім актів та довідок документальних перевірок), складання яких передбачено порядками, реєструються у єдиному Спеціальному журналі реєстрації актів.

Подання заперечень. Заперечення на Акт у випадку їх подання є невід'ємною частиною (додатком) до Акта (довідки) перевірки.

Заперечення мають бути подані особою протягом 5 робочих днів з дня отримання Акта (довідки). Такі заперечення розглядаються органом ДПС протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання (днем завершення перевірки, проведеної у зв'язку з необхідністю з'ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у зауваженнях), та платнику податків вручається особисто чи надсилається на адресу з повідомленням про вручення відповідь на його заперечення.

Увага! Платник податку (його уповноважена особа та/або представник) має право брати участь у розгляді заперечень, про що такий платник податку зазначає у запереченнях. Тому не забудьте повідомити орган ДПС про своє бажання взяти участь у слуханнях. Якщо платник податків виявив бажання взяти участь у розгляді його заперечень до Акта перевірки, орган ДПС зобов'язаний повідомити такого платника податків про місце і час проведення такого розгляду. Таке повідомлення надсилається платнику податків не пізніше наступного робочого дня з дня отримання від нього заперечень, але не пізніше ніж за два робочих дні до дня їх розгляду.

Заперечення можуть бути винесені на розгляд постійних комісій при відповідних органах ДПС (п. 6 розд. IV Порядку № 1003, п. 5 розд. IV Порядку № 984).

Участь керівника відповідного органу ДПС (або уповноваженого ним представника) у розгляді заперечень платника податків до Акта перевірки є обов'язковою. Такі заперечення є невід'ємною частиною Акта (довідки) перевірки.

Рішення про визначення грошових зобов'язань приймається керівником органу ДПС (або його заступником) з урахуванням результатів розгляду заперечень платника податків (у разі їх наявності). Платник податків або його законний представник може бути присутнім під час прийняття такого рішення (п. 86.7. ПК).

За результатами розгляду заперечень складається висновок довільної форми, у якому зазначаються наведені в Акті (довідці) перевірки висновки, факти та дані, відносно яких надано заперечення платником податків, стислий зміст заперечень, наводиться обґрунтування позиції органу ДПС стосовно кожного питання, порушеного в запереченнях, та підбивається підсумок щодо обґрунтованості заперечень. Висновок підписується посадовими (службовими) особами органу ДПС, що проводили перевірку, їх безпосередніми керівниками, а також іншими посадовими (службовими) особами органу ДПС, які були залучені до розгляду заперечень, та затверджується керівником (заступником керівника) органу ДПС, посадові (службові) особи якого проводили перевірку. Висновок у день його затвердження реєструється в єдиному Спеціальному журналі реєстрації висновків органу ДПС, що ведеться структурним підрозділом, до функцій якого віднесено реєстрацію вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС. Такий журнал прошнуровується, пронумеровується та скріплюється печаткою органу ДПС. Номер висновку складається з порядкового номера у Спеціальному журналі реєстрації висновків, номера Акта (довідки) перевірки та коду структурного підрозділу, відповідального за розгляд заперечень (абз. 5 — 7 п. 6 розд. IV Порядку № 1003).

Зазначений висновок є складовою частиною (додатком) матеріалів перевірки, залишається в органі ДПС та враховується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби при їх розгляді і прийнятті податкового повідомлення-рішення.

На підставі висновку складається обґрунтована письмова відповідь щодо результатів розгляду заперечень, яка підписується керівником (заступником керівника) органу ДПС та надсилається платнику податків листом з повідомленням або вручається під підпис.

Що далі? За результатами розгляду керівником органу ДПС (його заступником) Акта перевірки, заперечень платника податків або його законних представників та інших матеріалів перевірки у терміни та порядку, встановлені ПК, приймаються податкові повідомлення-рішення.

Увага! Відповідно до абз. 2 п. 7 розд. IV обох порядків у разі, якщо грошове зобов'язання розраховується органом ДПС за результатами перевірки, призначеної відповідно до кримінально-процесуального закону або закону про оперативно-розшукову діяльність, податкове повідомлення-рішення за результатами такої перевірки не приймається до дня набрання законної сили відповідним рішенням суду. Матеріали перевірки разом з висновками органу державної податкової служби передаються правоохоронному органу, що призначив перевірку. Статус таких матеріалів перевірки та висновків органу ДПС визначається кримінально-процесуальним законом або законом про оперативно-розшукову діяльність.

Якщо посадова (службова) особа органу ДПС, яка здійснює перевірку, відмовляється з будь-яких причин від урахування документів, наданих платником податків під час проведення перевірки, платник має право до закінчення перевірки надіслати листом з повідомленням про вручення та з описом вкладеного або надати безпосередньо до органу ДПС, який призначив проведення перевірки, копії таких документів (засвідчені печаткою платника податків (за наявності печатки) та підписом платника податків або його законних представників).

Увага! З особистого досвіду радимо — не намагайтеся вручити документи перевіряючому — якщо він не хоче їх брати, він їх не візьме, і нічого ви не доведете. Надсилайте папери одразу поштою, причому не просто листом, а листом з описом вкладення, щоб були зазначені реквізити кожного документа, який ви подаєте. Якщо відправити документи без опису, ви не зможете довести, які саме папери ви надавали. До речі, такий спосіб відправки дозволяє зафіксувати не лише день, а й час відправлення, що іноді може бути принципово важливим. Нагадую також, що згідно з чинним законодавством, останньою миттю вручення документів є момент закінчення роботи відповідного органу (якщо документи подаються через канцелярію чи схожий орган — останній момент прийому документів цим підрозділом). А ось при поданні документів через пошту ви можете подавати документи в останній день, коли спливає строк подачі відповідного документа, навіть після закінчення робочого дня чи часу прийому документів в органі ДПС — аби тільки пошта працювала.

Увага! Не варто забувати й про приписи абз. 2 п. 8 розд. IV порядків, за якими у разі надання платником документів менше ніж за 3 дні до дня її завершення або коли надіслані у документи надійшли до органу ДПС менше ніж за три дні до дня завершення перевірки, проведення перевірки продовжується на строк, визначений ст. 82 розд. II ПК.

Ще про доручення документів. Протягом 3 робочих днів з дня отримання акта документальної перевірки платник податків має право надати до контролюючого органу, що призначив перевірку, документи, визначені в Акті перевірки як відсутні. Такі документи надаються платником податків до органу ДПС разом із супровідним листом та відповідним описом, у якому зазначаються: назви, номери та дати, кількість аркушів наданих документів. Такий опис засвідчується (скріплюється) підписами платника податків або його законних представників та печаткою платника податку (за наявності).

Якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття органом ДПС податкового повідомлення-рішення за результатами такої перевірки надає документи, що підтверджують показники, відображені ним у податковій звітності, але не надані під час перевірки (крім документів, визначених в Акті як відсутні, абз. 2 п. 44.7 ПК), такі документи повинні бути враховані органом ДПС під час розгляду ним питання про прийняття рішення.

Увага! Якщо надіслані платником податків документи надійдуть до (будуть вручені особисто представнику) органу ДПС після завершення перевірки, орган ДПС має право не приймати рішення за результатами проведеної перевірки та призначити позапланову документальну перевірку такого платника податків (абз. 5 п. 8 розд. IV обох порядків).

Строк зберігання актів (довідок) та інших матеріалів документальних перевірок в органах ДПС становить 5 років.

Нагадуємо, що згідно з п. 3 Порядку № 1003 після закінчення перевірки посадова особа, відповідальна за проведення перевірки, має повернути платнику податків усі документи, які отримала у нього, за описом. Платник податків на першому примірнику опису, що додається до Акта перевірки, вчиняє запис: «Документи після завершення проведення перевірки отримано в повному обсязі», зазначає дату їх отримання та ставить особистий підпис. Тому не полінуйтеся, перегляньте хоча б нашвидкуруч, чи усі документи вам повернули, адже підпишетесь не пересвідчившись у цьому — потім ні за що не доведете, що «хлопчик був».

 

ФАКТИЧНІ ПЕРЕВІРКИ

 

Згідно з п. 86.5. ПК акт (довідка) про результати фактичних перевірок складається у 2 примірниках, підписується посадовими особами органів ДПС, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт (довідка) про результати перевірки підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності).

Підписання акта (довідки) таких перевірок особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності) та посадовими особами органу ДПС, які проводили перевірку, здійснюється за місцем проведення перевірки або у приміщенні органу ДПС.

У разі відмови платника податків, його законних представників або особи, яка здійснювала розрахункові операції, від підписання акта (довідки), посадовими особами органу ДПС складається акт, що засвідчує факт такої відмови. Один примірник акта (довідки) про результати перевірки не пізніше наступного робочого дня після його складення реєструється в журналі реєстрації актів податкового органу і не пізніше наступного дня після його реєстрації вручається або надсилається платнику податків, його законному представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції.

У разі відмови платника податків або його законних представників від отримання примірника акта (довідки) перевірки чи неможливості його вручення платнику податків або його законним представникам чи особі, яка здійснювала розрахункові операції з будь-яких причин, такий акт або довідка надсилається платнику податків у порядку, про який ми вже говорили вище. У зазначених в цьому абзаці випадках органом ДПС складається відповідний акт або робиться позначка в акті або довідці про результати перевірки.

Як і у попередніх випадках, відмова платника податків чи його уповноваженої особи від підписання акта не звільняє платника від обов’язку сплачувати податки чи визначені органом ДПС за результатами перевірки грошові зобов'язання.

В актах перевірки зазначаються як факти заниження, так і факти завищення податкових зобов'язань платника (п. 86.10 ПК).

 

Перелік використаних документів

ПК — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Порядок № 1003 — Порядок оформлення результатів документальних перевірок щодо дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, платниками податків — фізичними особами, затверджений наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1003.

Порядок № 984 — Порядок оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, затверджений наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. № 984.

Порядок № 985 — Порядок направлення органами державної податкової служби податкових повідомлень-рішень платникам податків, затверджений наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. № 985.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі