Адміністрування податків
Чимало положень Податкового кодексу, що йде на зміну Закону № 2181, здадуться читачам знайомими. Але є й безліч нових правил адміністрування, причому, часом жорсткіших.
Яна Кавторєва, головний редактор
Дмитро Михайленко, член редакційної колегії
Зміни, що заслуговують на особливу увагу, зведено в таблицю.
Питання адміністрування | До набуття чинності ПК | Після набуття чинності ПК | |
1 | 2 | 3 | |
Нормативне | Закон № 2181 Закон про ДПС | Розділ II ПК | |
Контролюючі органи | — митні органи; | — митні органи; Інші державні органи не мають права проводити перевірки (ст. 41 ПК) | |
Подання податкової декларації | — прийняття податкової декларації | Прийняття податкової звітності є обов’язком контролюючого органу. Декларація має бути прийнята без попередньої перевірки. Якщо працівник податкової служби під будь-яким приводом неправомірно відмовляє платнику податків у прийнятті декларації, такий платник податків зобов’язаний до закінчення граничного строку надіслати декларацію поштою, при цьому граничний 10-денний строк для відправки поштою не застосовується | При прийнятті декларації здійснюється попередня перевірка наявності та достовірності заповнення всіх її обов’язкових реквізитів. Інші показники декларації перевірці не підлягають (п. 49.8 ПК). ПК не містить застереження про незастосування 10-денного строку при надісланні поштою в разі неправомірної відмови у прийнятті декларації |
— коли податкова звітність може бути не визнана податковою звітністю | Податкова звітність може бути не визнана податковою звітністю, якщо: Контролюючий орган звертається до платника податків з письмовою пропозицією подати нову декларацію | Податкова звітність може бути не визнана податковою звітністю, якщо (ст. 48 ПК): У разі подання платником податків до органу державної податкової служби податкової декларації, заповненої з порушенням вимог пп. 48.3 і 48.4 ПК, такий орган державної податкової служби зобов’язаний надіслати такому платнику податків (у строки, визначені ПК) письмове повідомлення про відмову в прийомі його податкової декларації із зазначенням причин такої відмови (п. 49.11 ПК) | |
Подання податкової декларації | — спосіб подання | Вибір способу подання звітності не залежить від категорії підприємства | Податкова звітність платників податків, які належать до великих і середніх підприємств, повинна буде подаватися обов’язково в електронному вигляді з дотриманням умови реєстрації електронного підпису. Платники податків, які не належать до великих і середніх, обирають форму подання звітності довільно, а саме: на паперових носіях (власноручно або поштою з повідомленням про вручення) або ж в електронному вигляді |
— строки подання | Для платників податку на доходи фізичних осіб — підприємців — протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного податкового року (п.п. 49.18.5 ПК). Для платників податку на доходи фізичних осіб до — 1 травня року, наступного за звітним (п.п. 49.18.4). Строки подання звітності в інших випадках залишилися без змін. Виняток становить звітність щодо плати за землю і з податку на транспортні засоби (подробиці описані у статтях «Плата за землю» і «Збір за першу реєстрацію транспортного засобу») | ||
— самостійне виправлення помилок після закінчення граничного строку подання декларації | 5-відсотковий штраф у будь-якому разі самостійного виправлення помилки | При поданні уточнюючого розрахунку — сплата суми недоплати і 3-відсотковий «самоштраф». При відображенні суми недоплати в податковій декларації за найближчий податковий період — 5-відсотковий штраф (п. 50.1 ПК). При цьому ПК прямо встановлює, що платник податків не має права подавати уточнюючий розрахунок до податкової декларації, поданої за період, який на дату подання уточнюючого розрахунку перевіряється відповідним контролюючим органом (п. 50.2 ПК). Якщо платник податків подає уточнюючий розрахунок до податкової декларації, поданої за період, що перевірявся, відповідний контролюючий орган має право на проведення позапланової перевірки платника податків за відповідний період (п. 50.3 ПК) | |
Платник податку на прибуток подає разом з відповідною податковою декларацією квартальну або річну фінансову звітність (окрім малих підприємств) у порядку, передбаченому для подання податкової декларації (п. 46.2. ПК) | |||
Нарахування податкового зобов’язання податковим | Перелік підстав для нарахування поповнився такими пунктами: — у випадку якщо дані перевірок щодо утримання податків у джерела виплати (у тому числі податкового агента), свідчать про порушення правил нарахування, утримання і сплати до відповідних бюджетів податків і зборів, у тому числі податку з доходів фізосіб таким податковим агентом (п.п. 54.3.5 ПК); — у випадку якщо результати митного контролю, отримані після закінчення процедури митного оформлення і випуску товарів, свідчать про заниження або завищення податкових зобов’язань, визначених платником податків у митних деклараціях (п.п. 54.3.6 ПК) | ||
Сплата податкового зобов’язання | Загальні підходи до визначення строків сплати не змінилися, але щодо деяких податків кодекс передбачає спеціальні правила. Наприклад, строк сплати ПДФО — до 1 серпня наступного за звітним року. Не передбачено правило перенесення дня сплати, що припадає на вихідний або святковий день | ||
Перевірки | Види перевірок | — планові, позапланові та позачергові виїзні; | — камеральні; ПК запроваджує новий для контролюючих органів вид перевірки — фактична. Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного здійснення платником податків діяльності, розташування господарських або інших об’єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється органом державної податкової служби за дотриманням порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі свідоцтв про державну реєстрацію, виробництва та обігу підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами). Тим самим, зокрема, органам податкової служби надається право проводити контрольні розрахункові операції (контрольні закупівлі) перед перевірками щодо дотримання платниками податків порядку проведення готівкових розрахунків і застосування РРО |
Підстави для проведення документальної виїзної позапланової перевірки | Нові (додаткові) підстави для проведення таких перевірок (п. 78.1 ПК): ПК не передбачає «зустрічну» позапланову перевірку (але запроваджено зустрічну звірку згідно з п. 73.5, що не є перевіркою) | ||
Строки проведення перевірки | — для планових виїзних перевірок — 30 робочих днів (для суб’єктів малого підприємництва — 20 робочих днів). Продовження можливе на 15 і 10 днів відповідно; | Тривалість проведення перевірок (ст. 82) варіюється залежно від величини підприємства, що перевіряється, і типу перевірки від 5 до 30 днів. Аналогічним чином диференційовано продовження строку перевірки: на 2 — 15 днів. Підставами для продовження строку перевірки є: Для великих платників податків передбачається можливість зупинення перевірки на загальний строк не більше 30 днів (п. 82.4) | |
Періодичність проведення планових перевірок | Відповідно до ПК залежить від ступеня ризику в діяльності платника податків | ||
Права податкових органів | Право податківців проникати до приміщення | Згідно з п.п. 20.1.11 ПК органи державної податкової служби мають право доступу при проведенні перевірок до територій, приміщень (крім житла громадян) та іншого майна, що використовуються для здійснення господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування чи використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування, та/або можуть бути джерелом погашення податкового боргу. Тобто податківцям повернули втрачене ними в далекому 2005 році право проникати до будь-яких приміщень і на будь-які території суб’єктів господарювання під час проведення перевірок. Житло громадян залишилося під забороною | |
Звернення до суду про визнання операцій недійсними | Податкові органи позбавлені ПК права звертатися до суду про визнання нікчемними (недійсними) операцій (договорів), виконання яких пов’язане з оподаткуванням | ||
Звернення з позовом до суду про стягнення податкової заборгованості | П.п. 20.1.18 ПК передбачено право податкових органів звертатися до суду про стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника, на суму податкового боргу або його частини | ||
Штрафні санкції (фінансові санкції, штрафи) | Штрафні санкції посилилися: розширився список порушень, істотно змінилися розміри штрафів, запроваджено підвищені санкції за повторні порушення. Правила та умови нарахування пені не змінилися. Строки давності залишилися без змін. У зв’язку з набуттям чинності ПК штрафні санкції, що можуть бути накладені на платників податків за порушення нормативних актів КМУ, центрального податкового органу, положень, прямо передбачених ПК, починають застосовуватися до таких платників податків за результатами податкового періоду, наступного за податковим періодом, протягом якого такі акти були введені в дію (п. 5 підрозд. 10 Перехідних положень ПК). Не застосовуються фінансові санкції до платників податку на прибуток підприємств і платників податків, які перейшли на загальну систему оподаткування, за порушення податкового законодавства за результатами діяльності у другому і третьому календарних кварталах 2011 року (п. 6 підрозд. 10 Перехідних положень ПК). Штрафні санкції за порушення податкового законодавства, передбачені ПК, застосовуватимуться тільки з II півріччя 2011 року, а в I півріччі такі санкції повинні застосовуватися в розмірі не більше 1 грн. за кожне порушення (п. 6 підрозд. 10 Перехідних положень ПК) | ||
Оскарження | Перша скарга подається до тієї самої податкової інспекції, що і прийняла оскаржуване рішення, а повторні — до податкового органу вищого рівня і до ДПАУ | ПК запроваджує дворівневу систему оскарження рішень контролюючих органів. Скарги подаються (повз податкові інспекції): Збереглося судове оскарження рішень, у процесі якого рішення податкового органу вважається непогодженим до набуття рішенням суду законної чинності (п. 56.18 ПК) | |
Втрата документів | ПК приписує (до ПК про це йшлося тільки в Законі про податок на прибуток) дії підприємства в разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів (первинних, регістрів бухгалтерського обліку, бухгалтерської звітності, документів, пов’язаних з нарахуванням та сплатою податків і зборів) (п. 44.5 ПК). У разі неможливості проведення перевірки платника податків у зв’язку з втратою документів, терміни проведення перевірок переносяться до дати відновлення та надання документів (у межах 90 днів). Пункт 44.6 ПК регулює ситуацію неподання платником податків до закінчення податкової перевірки необхідних документів, що підтверджують показники податкової звітності (незалежно від причин такого неподання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами). Пункт 44.7 ПК зокрема приписує порядок дій платника податків у випадку якщо посадова особа контролюючого органу, що здійснює перевірку, відмовляється від прийняття до уваги документів, наданих платником податків під час проведення перевірки | ||
Податкова адреса | ПК (п. 45.2) запроваджує поняття податкової адреси юридичної особи — місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України. При цьому паралельно з ПК набули чинності зміни до ЦК, де у ст. 93 надане уточнене визначення місцезнаходження юридичної особи — фактичне місце ведення діяльності або розташування офісу, з якого здійснюється щоденне управління діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) і здійснення управління та обліку. Досить нечітке визначення (зокрема, використання вказівки на те, що за місцезнаходженням має переважно знаходитися керівництво), як і раніше, створює передумови для неспівпадіння фактичного та юридичного місцезнаходження | ||
Листування з контролюючими органами | Згідно з п. 42.1 ПК податкові повідомлення-рішення, податкові вимоги або інші документи, адресовані контролюючим органом платникові податків, мають бути складені в письмовій формі, відповідним чином підписані та завірені печаткою відповідних органів. У період дії Закону № 2181 далеко не завжди документи, адресовані платникам податків, завірялися печаткою. Нині це обов’язкова умова. Згідно з п. 42.2 ПК документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків або його законному чи уповноваженому представнику. ПК не передбачає розміщення тексту податкових повідомлень і рішень на дошці податкових оголошень у разі неможливості вручення (п. 58.3 ПК). Згідно з п. 42.3 ПК, якщо платник податків протягом чотирьох днів із дня надіслання йому контролюючим органом відповідного документа не повідомив такий контролюючий орган про зміну податкової адреси, повернення документів як таких, що не знайшли адресата, не звільняє платника податку від їх виконання. При цьому повідомлення-рішення, податкові вимоги та рішення про результати розгляду скарг вважаються врученими платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення зі вказівкою причин невручення (п. 58.3 ПК) | ||
Податкові роз’яснення (роз’яснення податкового законодавства) | ПК не передбачає затвердження податковими органами узагальнюючих податкових роз’яснень. Замість індивідуальних податкових роз’яснень надаватимуться на запит платників податкові консультації, у тому числі письмові. Збережено гарантію у вигляді звільнення платника від відповідальності в разі дотримання консультації |
Використані нормативні документи
ПК
— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.ЦК —
Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.Закон № 2181 —
Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.Закон про ДПС —
Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII.