Теми статей
Обрати теми

Фіксований сільськогосподарський податок

Редакція ПК
Стаття

Фіксований сільськогосподарський податок

На перший погляд, порядок оподаткування за фіксованим сільськогосподарським податком (далі — ФСП) з прийняттям Податкового кодексу України (далі — ПК)

не піддався масштабним змінам.
Як і раніше, він є по суті різновидом спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, який (за додержанням певних умов) мають право застосовувати сільськогосподарські товаровиробники — юридичні особи.

Утім, незважаючи на нечисленність змін, вони мають суттєвий характер.

Анатолій Бобро, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Які податки та збори не сплачуються

 

Згідно зі

ст. 307 ПК платники ФСП не є платниками чотирьох податків і зборів, а саме:

— податку на прибуток підприємств;

— земельного податку (крім земельного податку за земельні ділянки, що не використовуються для ведення сільськогосподарського товаровиробництва);

— збору за спеціальне використання води;

— збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності (у частині провадження торговельної діяльності).

Інші, тобто не зазначені вище податки і збори, сплачуються платником податку в порядку і розмірах, установлених цим

ПК, а єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування — у порядку, визначеному Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

 

Терміни застосування ФСП

 

Згідно з п. 308.6 ПК реєстрація сільськогосподарського товаровиробника платником ФСП скасовується:

— у разі подання платником податку письмової заяви щодо добровільного зняття з такої реєстрації;

— за рішенням органу державної податкової служби:

а) якщо такий платник податку ліквідується, у тому числі шляхом злиття, приєднання або перетворення;

б) у разі встановлення за результатами документальної перевірки недотримання платником податку положень ст. 301 ПК. При цьому такий платник податку зобов’язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування починаючи з наступного місяця після місяця, у якому було встановлено таке порушення.

Слід звернути увагу на відсутність в ПК норми щодо незмінності застосування ФСП протягом визначеного терміну. Раніше, як відомо, згідно із частиною 8 ст. 2 Закону про ФСП зміна порядку сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) протягом звітного (податкового) року не допускалась.

 

Розширення причин нереєстрації платником ФСП

 

Розширено перелік причин, за яких сільгосппідприємство не може бути зареєстроване як платник ФСП. Зокрема, якщо суб’єкт господарювання на день подання документів для набуття статусу платника податку має податковий борг (недоїмку), за винятком безнадійного податкового боргу (недоїмки), який виник внаслідок дії обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).

Слід відзначити і те, що ПК не передбачено, як раніше Законом про ФСП, реструктуризації (відстрочки) сплати ФСП у разі виникнення форс-мажорних обставин.

 

Сільгосп-частка — не менше 75 %

 

Як і раніше, зберігаються норми щодо додержання сільгосппідприємствами ряду доволі жорстких умов придбання та підтвердження статусу платника ФСП, серед яких одним із визначальних є розмір сільгосп-частки — не менше 75 %.

Більш детальне порівняння аналогічних норм та новації наведено в таблиці нижче.

 

Категорії
та критерії

До набрання чинності ПК

Після набрання чинності ПК

1

2

3

Нормативне регулювання

Закон про ФСП, Положення про ФСП та інші акти законодавства

Глава 2 розділу XIV ПК

Визначення поняття фіксованого сільськогосподарського податку

ФСП — податок, який не змінюється протягом визначеного Законом про ФСП терміну і справляється з одиниці земельної площі

Фіксований сільськогосподарський податок, за визначенням цього поняття п.п. 14.1.256 ПК, — це податок, який справляється з одиниці земельної площі у відсотках її нормативної грошової оцінки та сплата якого замінює сплату окремих податків і зборів

Суттєва відмінність у наведених визначеннях полягає в тому, що

ПК вже не говорить про незмінність застосування ФСП протягом визначеного терміну

ФСП сплачується в рахунок податків і зборів

— податку на прибуток підприємств

Пунктом 307.1 ПК встановлено, що платники ФСП не є платниками таких податків і зборів:
— податку на прибуток підприємств

— плати (податку) за землю

— земельного податку (крім земельного податку за земельні ділянки, що не використовуються для ведення сільськогосподарського товаровиробництва)

комунального податку

ПК не передбачено таких видів оподаткування

збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету

— плати за придбання торгового патенту на здійснення торговельної діяльності

— збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності (у частині провадження торговельної діяльності)

— збору за спеціальне водокористування

— збору за спеціальне використання води

Зміна порядку сплати
податків і зборів (обов’язкових платежів)

Зміна порядку сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) протягом звітного
(податкового) року не допускається.

У разі, коли у звітному податковому періоді валовий дохід від операцій з реалізації сільгосппродукції власного виробництва та продуктів її переробки становить менш як 75 % загальної суми валового доходу, підприємство сплачує податки у наступному звітному періоді на загальних підставах

У разі встановлення за результатами документальної перевірки недотримання платником податку встановлених вимог такий платник податку зобов’язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування починаючи з наступного місяця, після місяця, у якому було встановлено таке порушення
(п.п. «б» п.п. 308.6.2. ПК)

Тобто згідно з п. 308.6 ПК за наявності порушень реєстрація сільгосптоваровиробника платником ФСП може бути скасована за рішенням податкового органу ще до закінчення звітного (податкового) року

Платники податку

Сільськогосподарські підприємства різних організаційно-правових форм, передбачених законами України, селянські та інші господарства, які займаються виробництвом (вирощуванням), переробкою та збутом сільськогосподарської продукції, а також рибницькі, рибальські та риболовецькі господарства, які займаються розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах), у яких сума, одержана від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки за попередній звітний (податковий) рік, перевищує 75 % загальної суми валового доходу

Сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 % (

п. 301.1 ПК)

Вживання слова «товаровиробники» замість слова «підприємства» не тягне розширення кола платників ФСП, адже в будь-якому разі ідеться тільки про юридичних осіб.

Це зрозуміло із визначення п.п. 14.1.235 ПК поняття «сільськогосподарський товаровиробник» — юридична особа незалежно від організаційно-правової форми, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах, та здійснює операції з її постачання

Щодо можливості бути платниками ФСП сільськогосподарських товаровиробників, що утворюються шляхом злиття, приєднання, перетворення, поділу або виділення та новоутвореними

У цьому питанні зберігається раніше існуючий порядок.

Згідно з пунктами 301.2 — 301.5 ПК, за умови наявності необхідного 75 % розміру сільгосп-частки за попередній податковий (звітний) рік сільськогосподарські товаровиробники утворені шляхом:

злиття або приєднання, можуть бути платниками податку в рік утворення (при дотриманні розміру сільгосп-частки всіма товаровиробниками, які беруть участь в їх утворенні);

перетворення платника податку, можуть бути платниками податку в рік перетворення;

поділу або виділення, можуть бути платниками податку з наступного року;

новоутворені сільгосптоваровиробники можуть бути платниками податку з наступного року

Не може бути зареєстрований як платник ФСП суб’єкт господарювання:

— який реалізує інвестиційні або інноваційні проекти у спеціальних (вільних) економічних зонах, на територіях пріоритетного розвитку із спеціальним режимом інвестиційної діяльності, в умовах технологічних парків, реалізує інноваційні проекти відповідно до Закону України «Про інноваційну діяльність» або зареєстрований платником єдиного податку для суб’єктів малого підприємництва

Пунктом 301.6 ПК встановлено, що не може бути зареєстрований як платник податку суб’єкт господарювання:
— у якого понад 50 % доходу, отриманого від продажу сільгосппродукції власного виробництва та продуктів її переробки, становить дохід від реалізації декоративних рослин, диких тварин і птахів, хутряних виробів і хутра;

— що провадить діяльність з виробництва та/або реалізації підакцизних товарів, крім* виноматеріалів виноградних (коди згідно з УКТ ЗЕД 2204 29 —
2204 30), вироблених на підприємствах первинного виноробства для підприємств вторинного виноробства, які використовують такі виноматеріали для виробництва готової продукції

— який на день подання документів для набуття статусу платника податку має податковий борг (недоїмку), за винятком безнадійного податкового боргу (недоїмки), який виник внаслідок дії обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин)

* Звертаємо увагу, що виключення із загального правила заборони для виробників підакцизних товарів зовсім не означає можливість застосування ФСП зазначеними «виноградними» виноробами, які мають дише один статус — переробного підприємства. Цього замало, адже щоб бути платником ФСП, такому підприємству треба мати і статус сільськогосподарського товаровиробника.

 

Сільгосп-доходи

В основному зберігається раніше існуючий порядок. Згідно з п. 308.4 ПК до складу сільгосп-доходів уключається виручка від реалізації продукції рослинництва, тваринництва
(у тому числі птахівництва) і рибництва та продуктів її переробки на власних підприємствах, а також реалізації сільгосппродукції, що вироблена із сировини власного виробництва
на давальницьких умовах

Як нюанс слід відзначити, що в згаданому п. 308.4 ПК уособлено говориться про включення до складу сільгосп-доходів виручки від реалізації продукції рослинництва на закритому ґрунті
та продуктів її переробки на власних підприємствах.

Новацією є віднесення селекційними центрами, підприємствами (об’єднаннями) з племінної справи у тваринництві до продукції власного виробництва також племінних (генетичних) ресурсів, придбаних в інших селекційних центрах, на підприємствах
(в об’єднаннях) із племінної справи у тваринництві та реалізованих вітчизняним підприємствам для осіменіння маточного поголів’я тварин (п. 301.1 ПК)

Супутні послуги в складі сільгосп-доходів

Як і раніше, можливість включення до складу сільгосп-доходів доходів від надання супутніх послуг, отриманих протягом останнього податкового (звітного) періоду, надається тільки сільгосппідприємствам, утвореним шляхом злиття, приєднання, перетворення, поділу або виділення, у рік такого утворення (п. 308.4 ПК).

Зазначений у ПК перелік супутніх послуг ідентичний Переліку, затвердженому наказом Мінагрополітики від 29.01.2007 р. № 55

Сільгосп-частка

Граничний розмір сільгосп-частки не змінився — не менше 75 %.

Частка сільськогосподарського товаровиробництва, за визначенням цього поняття п.п. 14.1.262 ПК, — це питома вага доходу сільгосптоваровиробника, отриманого від реалізації сільгосппродукції власного виробництва та продуктів її переробки, у загальній сумі його доходу, що враховується під час визначення права такого товаровиробника на реєстрацію як платника податку.

Як і раніше, у разі коли у податковому (звітному) році сільгосп-частка менше 75 %, сільгосптоваровиробник сплачує податки у наступному податковому (звітному) році на загальних підставах (п. 309.1 ПК)

Додержання умови 75 % сільгосп-частки при злитті, приєднанні, перетворенні, поділу або виділенні підприємств

Норма щодо дотримання 75 % сільгосп-частки за попередній податковий (звітний) рік поширюється:

згідно з п. 1 ст. 2 Закону про ФСП на:
— усіх осіб солідарно, які зливаються або приєднуються;

згідно з п. 301.1 ПК на:
— усіх осіб окремо, які зливаються або приєднуються;

— кожну окрему особу, створену шляхом поділу або виділу;

— кожну окрему особу, утворену шляхом поділу або виділу;

— особу, створену шляхом перетворення

— особу, утворену шляхом перетворення

Як бачимо, зміна формулювання норми стосується підприємств, які зливаються або приєднуються. Втім, і раніше норми Положення про ФСП вимагали не узагальненого, а уособленого дотримання 75 % сільгосп-частки всіма підприємствами, які зливаються або приєднуються

Щодо незастосування 75-відсоткового критерію сільгосп-частки у разі виникнення форс-мажорних обставин

Зберігається раніше існуючий порядок. Якщо платники податку не можуть виконати вимогу щодо 75-відсоткового критерію сільгосп-частки у зв’язку із виникненням обставин непереборної сили у попередньому податковому (звітному) році, до таких платників податку в наступному податковому (звітному) році ця вимога не застосовується (п. 308.5 ПК)

Щодо підтвердження виникнення для платників форс-мажорних обставин

Зазначимо, що ні Законом про ФСП, ні Положенням про ФСП механізм підтвердження не регламентовано.

Разом з тим, Методичними рекомендаціями щодо складання Розрахунку сільгосп-частки, затвердженими наказом Мінагрополітики від 22.10.2009 р. № 752, передбачалось, що факт непереборної сили для платників податків підтверджується одним із таких висновків (підтверджень):
— висновком Торгово-промислової палати України;
— рішеннями уповноважених органів іншої держави, які легалізовані консульськими установами України, про настання обставин непереборної сили чи стихійного лиха на території такої держави;
— рішеннями Президента України про запровадження надзвичайної екологічної ситуації в окремих місцевостях України, затвердженими Верховною Радою України;
— рішеннями Кабінету Міністрів України про визнання окремих місцевостей України потерпілими від повені, посухи, пожежі та інших видів стихійного лиха;
— висновками інших органів, уповноважених згідно із законодавством засвідчувати обставини форс-мажору

Згідно з п. 308.5 ПК наявність обставин непереборної сили та перелік суб’єктів господарювання, що постраждали внаслідок таких обставин підтверджується рішеннями Верховної Ради АР Крим та обласних рад

Щодо реструктуризації (відстрочки) сплати ФСП у разі виникнення форс-мажорних обставин

Згідно із Законом про ФСП, у разі виникнення форс-мажорних обставин по кожному конкретному платнику за його клопотанням Верховною Радою АР Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за погодженням з Мінфіном та Мінагрополітики передбачалось прийняття рішення про реструктуризацію (відстрочку) сплати ФСП (за винятком безнадійного податкового боргу, який підлягає списанню відповідно до Закону № 2181)

ПК не передбачено

Об’єкт оподаткування

Як і раніше — площа сільгоспугідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільгосптоваровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди (ст. 302 ПК)

Якщо у звітному періоді змінюється площа земельної ділянки у зв’язку з набуттям на неї права власності або користування

У цих випадках, як і раніше, платник зобов’язаний уточнити суму податкових зобов’язань з податку на період починаючи з дати набуття (втрати) такого права до останнього дня податкового (звітного) року.

Змінився термін подання до податкових органів за місцезнаходженням платника податку
та за місцем розташування земельної ділянки таких уточнень та порядок підтвердження площі земель:

Згідно із Законом про ФСП та Положенням про ФСПпротягом місяця. При цьому передбачалось також подання витягу з державного земельного кадастру про склад земель сільськогосподарських угідь та їх грошову оцінку

Згідно з п. 306.5 ПК протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним періодом, разом з відомостями про наявність земельних ділянок та їх нормативну грошову оцінку

Щодо порядку включення до декларації з ФСП орендованих земель

Порядок без змін. При наданні земель в оренду платником ФСП (орендодавцем) іншому платникові ФСП (орендарю), орендована площа включається до декларації орендодавця.

Орендар включає до декларації землі, орендовані у неплатника ФСП (п. 306.6 ПК)

База оподаткування

Як і раніше — нормативна грошова оцінка одного гектара сільгоспугідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень), проведена за станом на 1 липня 1995 року, для земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ) — нормативна грошова оцінка одного гектара ріллі в Автономній Республіці Крим або в області, проведена за станом на 1 липня 1995 року (ст. 303 ПК).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, за визначенням цього поняття п.п. 14.1.125 ПК, це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів

Ставки податку з одного гектара
(у відсотках до бази оподаткування)

Встановлений ст. 304 ПК розмір ставок податку з одного гектара сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду для сільгосптоваровиробників залежить від категорії (типу) земель, їх розташування та становить (у відсотках бази оподаткування):
для ріллі, сіножатей і пасовищ (крім ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях, а також ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільгосптоваровиробників, які спеціалізуються на виробництві (вирощуванні) та переробці продукції рослинництва на закритому ґрунті, або надані їм у користування, у тому числі на умовах оренди) — 0,15;
— для ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях, — 0,09;
— для багаторічних насаджень (крім багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях) — 0,09;
— для багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях, — 0,03;
— для земель водного фонду — 0,45;
— для ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільгосптоваровиробників, які спеціалізуються на виробництві (вирощуванні) та переробці продукції рослинництва на закритому ґрунті, або надані їм у користування, у тому числі на умовах оренди, — 1,0.

Під спеціалізацією на виробництві (вирощуванні) та переробці продукції рослинництва на закритому ґрунті слід розуміти перевищення частки доходу, отриманого від реалізації такої продукції та продукції її переробки, двох третин доходу (66 відсотків) від реалізації усієї власновиробленої сільськогосподарської продукції та продуктів її переробки.

Перелік гірських зон та поліських територій визначається Кабінетом Міністрів України

Податковий (звітний) період

Не будемо звертати велику увагу на те, що Закон про ФСП базовим називає звітний (податковий) місяць, а ПК — податковий (звітний) рік, що, як і раніше, починається з 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (ст. 305 ПК).

Поява в ст. 305 ПК визначень понять «попередній податковий (звітний) рік для новоутворених сільськогосподарських товаровиробників» та «податковий (звітний) рік для сільськогосподарського товаровиробника, що ліквідується», прямо не зазначених в Законі про ФСП, але зрозумілих із його контексту, великою мірою не є принциповою

Порядок нарахування

Можна сказати, що порядок нарахування не змінився. Згідно з п. 306.1 ПК сільськогосподарські товаровиробники самостійно обчислюють суму податку щороку за станом на 1 січня і до
1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПК.

Зокрема, п. 46.5 ПК встановлено, що форма податкової декларації встановлюється центральним органом державної податкової служби за погодженням з Мінфіном України.

Аналогічна норма була і в Законі про ФСП, правда, в ньому йшлося про подання податкового розрахунку ФСП, а не декларації. Проте не будемо забувати, що в світлі Закону № 2181 такий розрахунок також вважався декларацією. Втім, можливо появиться нова форма такої податкової звітності з ФСН з назвою «декларація»

Строки сплати

Зберігається щомісячний порядок сплати ФСП — протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця, та визначення його щомісячної суми — у розмірі третини суми податку, визначеної на кожний квартал від річної суми податку, у таких розмірах: у I кварталі — 10 %; у II кварталі — 10 %; у III кварталі — 50 %;
у IV кварталі — 30 % (п. 306.2 ПК)

Куди перераховується ФСП

Як і раніше, — на відповідний рахунок місцевого бюджету за місцем розташування земельної ділянки (п. 306.8 ПК)

Порядок набуття та підтвердження статусу платника ФСП

Практично зберігається існуючий порядок. Як і раніше, для набуття і підтвердження статусу платника ФСП до 1 лютого поточного року сільгосппідприємства подають до податкових органів за своїм місцезнаходженням та за місцем розташування земельної ділянки відповідно загальний та звітні розрахунки ФСП (згідно з ПК — декларацією), розрахунок сільгосп-частки (п. 308.1 ПК).

Новація полягає в тому, що згідно з Положенням про ФСП треба було подавати витяг з державного земельного кадастру, а ПК говорить про подання відомості (довідки) про наявність земельних ділянок, в якій зазначаються відомості про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі і про кожний договір оренди земельної частки (паю).

Утім, і раніше, а саме в листі ДПАУ від 12.10.2009 р. № 22231/7/15-0717 зазначалося: якщо договори на оренду земельної ділянки укладені на термін до одного року та у разі використання сільгосппідприємствами земельних ділянок, правовстановлюючі документи яких проходять процедуру оформлення і ще не зареєстровані в базі даних структурних підрозділів Центру державного земельного кадастру, то для розрахунку ФСП площа земельних ділянок буде підтверджуватись відділами Держкомзему у районах

Довідка про надання або підтвердження статусу платника ФСП

Можна сказати, що практично зберігається минулий порядок. Така довідка видається органом державної податкової служби за місцезнаходженням такого платника (місцем перебування на податковому обліку) протягом 10 робочих днів з дати подання сільгосптоваровиробником податкової декларації з ФСП (п. 308.3 ПК).

Новацією є те, що в ПК іде продовження речення — «або заяви». З зв’язку з цим зазначимо: оскільки форма такої заяви законодавчо не встановлена, тому, можливо, йдеться про подання заяви в довільній формі

 

Прийняті скорочення

ФСП — фіксований сільськогосподарський податок.

 

Використані нормативні документи

ПК

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон про ФСП

— Закон України «Про фіксований сільськогосподарський податок» від 17.12.98 р. № 320-XIV.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Положення про ФСП

— Положення про порядок справляння та обліку фіксованого сільськогосподарського податку, затверджене постановою КМУ від 23.04.99 р. № 658 (у редакції постанови КМУ від 25.05.2006 р. № 725).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі